Kentmere overgenomen door Harman

Discussion in 'Aankondigingen' started by bariet58, Oct 18, 2007.

1. bariet58

bariet58 Member

Shooter:
    4x5 Format
    L.S.
    Zoals jullie gelezen zullen hebben op de Engelse forum of in de media is Kentmere overgenomen door Harman, als importeur voor de Benelux weet ik dat ook sinds pas, mij is echter door het management van Kentmere verzekerd dat de continuiteit van de produktie gehandhaafd blijft. Voor mij
    als importeur veranderd er vooralsnog niets, alleen de administratieve afhandeling gaat verlopen via Harman.
    Je kunt je afvragen wat de reden is geweest van de overname, is het Harman om de zwart/wit papieren te doen alswel om de Inktjetpapieren of is er een moment gekomen waarbij de eigenaar van Kentmere dacht nu te moeten cashen. Ik denk persoonlijk dat de twee laatste redenen aannemelijk zijn, want waarom zou Harman op een krimpende markt voor Zwart/wit nog een merk erbij willen hebben ? In de toekomst denk ik dat het distrubutiekanaal wat betreft Kentmere niet zal veranderen. Ilford wordt gedistribueerd door De Beukelaer moment in de Benelux en ik denk persoonlijk niet dat zij zelf zitten te wachten op een tweede merk op de plank als Kentmere, wat betreft hun kanalen zullen ze het er even goed bij kunnen hebben, maar ja wat schiet het eigenlijk op Ilford is sowieso de leading company on the market.
    Als in de toekomst Harman toch zal besluiten om bepaalde importeurs van Kentmere mondiaal over te dragen aan Ilford importeurs deze actie nog een staartje zal krijgen simpelweg omdat dan deze mensen hun broodwinning zullen kwijtraken (zeker als ze alleen Kentmere doen bijv.). Ik denk dat er dan wel wat claims richting Harman zullen gaan, lijkt me niet onwaarschijnlijk, wellicht loop ik al wat vooruit op zaken maar het is iets waar toch rekening mee gehouden zal moeten worden.

groet.

René de Caluwé
    Kentmere Benelux
    www.kentmerebenelux.nl

2. argus

argus Member

Shooter:
    Multi Format
    Beste René,

We hebben hier te maken met een economische realiteit. De beslissing van Ilford om Kentmere over te nemen, kan ook uitgegaan zijn van de idee dat op een krimpende markt, je maar beter een groter aandeel kan hebben om te overleven.

Ik begrijp wel dat jij (een deel van) je broodwinning bedreigd ziet mocht Ilford beslissen om haar distributiekanaal te centraliseren (lees: inkrimpen) want dit betekent ook een besparing. Grotere omzet met minder kosten betekent meer winst.

Vriendelijke groet,
    Geert

3. Willie Jan

Willie Jan Member

Shooter:
    4x5 Format
    Laat Ilford bepaalde z/w papieren maken bij kentmere onder licentie?

Indien ja ,dan is het een logisch gevolg om ze over te nemen.

4. kraker

kraker Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    Nee. Tenminste, ik ben geen insider, maar voor zover ik weet doet Ilford HARMAN al haar eigen productie. Heb niets gezien of gehoord waaruit iets anders zou blijken toen ik er afgelopen zomer met de APUG excursie ben geweest.

5. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Het is in ieder geval géén goede zaak. Je weet wat monopolisten doorgaans doen...
    Afgezien nog van het onraad dat de werknemers van Kentmere straks boven het hoofd hangt. Ilford heeft coatingfaciliteiten genoeg om dat beetje Kentmere er met de linkerhand even bij te doen. Adieu...en bedankt.

6. bariet58

bariet58 Member

Shooter:
    4x5 Format
    met de linkerhand even bij te doen.

hallo Harry,

Deze voorstelling van zaken klopt natuurlijk ook niet echt want er wordt behoorlijk veel geproduceerd, wereldwijd en zeker inde US wordt er veel in omgezet en wellicht wel meer dan Ilford

René de Caluwé

7. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    René, dat zal wel zo zijn maar vergeet niet dat de markt aan papier ongeveer de helft bedraagt van datgene in de topjaren. Twee maal de helft is dus weer één. Daarmee wil ik geenszins zeggen dat Kentmere een kleine speler is.
    Uit ervaring weet ik hoe dit soort dingen nu eenmaal gaat.
    Twee plants,
    twee direkties,
    twee produktiechefs,
    twee machineparken,
    twee technische diensten,
    twee verkoopkanalen,
    twee marketingafdelingen,
    twee receptionisten,
    twee kantines,
    twee personeelschefs, één ervan doet het licht uit...

Ik wens het ze niet, zeker jou niet, aangezien ik zo langzamerhnd een warm gevoel krijg als ik Kentmere papieren gebruik.

8. Marc Leest

Marc Leest Member

Shooter:
    Multi Format
    Ook ik ben ik er niet gerust in, heb het zelf al IT'er meegemaakt :sad:

Ik zie het al voor mijn ogen

1. Kentmere Kentona a Harman product
    2. Ilford Kentona a Harman product
    3. Harman news: Kentona discontinued due lack of demand

Helaas altijd hetzelfde.. .

just my 2cents.

-M-

9. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format

10. Willie Jan

Willie Jan Member

Shooter:
    4x5 Format
    Je vergeet dat kodak en agfa zijn gestopt. Hier bij fotoclubs werd voor 80% agfa gebruikt omdat het het goedkoopste was.

Ik denk dat de markt voor kentmere is gegroeid ipv gehalveerd.

Ik druk sinds kort weer op bariet af (kentmere) en wordt er steeds meer verliefd op........:D

11. Ruud

Ruud Member

Shooter:
    Medium Format
    Ik hoorde vandaag bij mijn fotozaak dat het AGFApapier weer geproduceerd zou gaan worden
    informatie waarschijnlijk afkomstig van de caluwe
    meer wist hij ook niet.

12. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Het gaat niet specifiek om het aandeel Kentmere maar om het wereldwijde ge(ver)bruik van fotopapier. Dat aandeel ligt beduidend lager dan in de gloriejaren. Niet voor niets stopten Kodak, Agfa en Forte (weliswaar om verschillende redenen) hun aktiveiten op dit gebied. Die koek is dan weliswaar verdeeld onder de huidige aanbieders maar grosso modo is het allemaal bij elkaar nog maar 50% van toen...

13. bariet58

bariet58 Member

Shooter:
    4x5 Format
    Dat er Agfa papier op de markt komt is niet helemaal nieuw, in Duitsland zou men dat gaan doen alleen de prijzen zijn niet van het niveau wat het was en alleen bepaalde formaten in PE, geen bariet. Ik denk overigens dat het geen zin meer heeft, de oude klanten van Agfa zijn overgestapt op andere merken en nogmaals de prijzen zijn of worden nog duurder dan de andere merken als Ilford en Kentmere, bovendien hoelang houdt men het vol. Ik denk dat het ook weer snel vertrokken is.

René de Caluwé

14. Sponsored Ad
  15. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Pure nostalgie voor een eens roemrucht merk...
    Ben het met je eens René maar aan de andere kant vind ik dit initiatief wel van lef getuigen. Ik gun het ze wel dat het succesvol wordt maar heb zo mijn twijfels.

16. Marc Leest

Marc Leest Member

Shooter:
    Multi Format
    Om één of andere reden wist ik dat toen al...

-m-

17. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Is Kentona uit de markt genomen?

18. gary mulder

gary mulder Member

Shooter:
    4x5 Format
    Dat is wat ik begrepen heb. Zie ook draadje op engels deel apug.

19. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ik krijg de indruk dat er een reorganisatie in de formaten plaats vindt. Zo zou 11x14" er inkomen, maar de 30x40 gaat er uit.

Jed

20. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Hier is de link Harman Announcement

Petje af voor Harman die in elk geval eerlijk vertelt waar het op staat. Dit in tegenstelling tot onbetrouwbare gluiperds als Agfa en Kodak, die hun klanten behandelen als "koopvee" ten dienste van aandeelhouders. Dankzij dit soort informatie van Harman kunnen de fans van POP en Kentona nu een stevige voorraad inslaan voordat de papieren echt van de markt verdwijnen.

En een nog grotere pet af voor hun poging om eind 2009 een VC Kentona op de markt te brengen. Welke andere fabrikant neemt zo'n (kostbaar) risico op dit moment nog?

21. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Ook pet af voor Harman dat ze het Impossible project steunen.
    Geeft aan dat ze "echt" willen dat b&w overleefd.

22. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    De mensen van Forte hadden een perfect variabel contrast chlorobromidepapier. Harman heeft nooit aangegeven geinteresseerd geweest te zijn om dit te continueren. Anderen zijn daar wel mee bezig of bezig geweest. Wacht maar af wat daar uit de bus komt. Als Harman nog niet eens in staat is het productieproces in Harman plant te reproduceren, dan hoef je van de ontwikkeling van een variabel contrast papier helemaal niets te verwachten.

Jed

23. AgX

AgX Member

Shooter:
    Multi Format
    Ik denk al bedrijven zullen dit jaar gewoon bezig zijn het jaar te doorstaan...

24. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Kodak heeft op het gebied van zwart-wit papier al heel lang niets gepresteerd. Agfa en Forte waren belangrijke spelers. Maar, in de westelijke wereld was het in wezen Agfa, als het om kwaliteitspapier ging.
    Maar als je de situatie van het bariet-papier bekijkt, zou ik niet graag naar 1980 teruggaan. De vraag naar bariet was zo sterk dat zelfs Kodak weer is gaan produceren: het elite papier. Geen groot succes, want kodak had iedereen met kennis naar huis gestuurd.
    Het is een medaille met vele kanten. In ieder geval wordt er, al dan niet met succes, veel werk gestoken in de ontwikkeling van bariet, en dat is een mooie investering.

Jed

25. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Jed, je beweert dingen zonder kennis van de feiten.

Harman heeft destijds wel degelijk getracht Forte PWT op te kopen. Maar ze hebben dat niet slim aangepakt, want ze hebben een officieel voorstel ingediend (in het Engels). Foma was veel sluwer, en heeft tijdens het faillissement van Forte op het juiste moment gewoon de expert van de emulsiestraat weggekocht.

Als je het verhaal van Simon Galley leest begrijp je dat het geen kwestie is van kunnen, maar een keuze gebaseerd op een combinatie van economisch overleven en respect van de milieuwetgeving.

Last edited by a moderator: Mar 22, 2009
  26. Marc Leest

Marc Leest Member

Shooter:
    Multi Format
    hmmm. Juist Kentona (voor lith) en art document (bromoil) vond ik interressant van kentmere.
    Maar er gebeurd vanalles en ten goede: ik heb het nieuwe bariet ADOX variotone uitgeprobeerd en ik was gewoon verbluft. diepe zwarten met helder witte basis. wat willen we meer ...

gr. Marc