Klungelen of lomp zijn in de doka

Discussion in 'Off-topic discussies' started by PieterB, Mar 30, 2005.

1. PieterB

PieterB Member

Shooter:
    35mm
    Gisteren was ik een beetje lomp bij de negatiefontwikkeling.

Ik gebruik zo een lage aquarium als 20°C-bak en had hierin mijn stop gezet, net zoals alle andere chemie. Aangezien er momenteel nogal veel 'water' in die aquarium zet, viel mijn beker vers aangemaakte S10 natuurlijk omver.... opnieuw beginnen maar.

één van mijn filmspoelletjes was nog wat vochtig en ik had wat problemen bij het inspoelen. Daardoor was ik wat zenuwachtiger geworden... bij het inspoelen van het volgende filmpje. Toen de lichten opnieuw aangingen, merkte ik op dat ik blijkbaar agfa 100 en een foma t200 in dezelfde ontwikkeltank had gestoken!... iets te ver gegrepen (mijn foma's lagen verder op de tafel om als volgende ontwikkeld te worden)
    Licht terug uit, de foma in de schoendoos - en het juiste filmpje opgespoeld :wink:

Jullie hebben wellicht veel straffere verhalen... overwin je schaamtegevoel en post ze hier (lol)

2. Matthijs

Matthijs Subscriber

Shooter:
    Medium Format
    Bij het ontwikkelen van 4x5 vlakfilm had ik m'n film al in de week gezet (stap 1 van pyro-ontwikkeling). Toen ik na een minuutje of wat de film in de ontwikkelaar wilde gooien, bleek dat ik vergeten was de aangemaakte ontwikkelaar in de ontwikkelschaal te doen! Aangezien ik een verduisterde badkamer zat en de film al open en bloot in een bakje water lag, moest ik op de tast op zoek naar m'n maatbeker om deze vervolgens in de juiste schaal te gieten. Uiteindelijk is alles gelukt, maar je krijgt op dat soort momenten veel respect voor de blinde medemens.

3. argus

argus Member

Shooter:
    Multi Format
    Lomp zijn?

De (KB)camera instellen dat die niet automatisch terugspoelt op het einde van de film en dan de achterwand openen...

Tot mijn verrassing waren maar 5 foto's naar de vaantjes! Gelukkig was dat in de tijd dat ik 37* keer hetzelfde onderwerp fotografeerde om toch maar één goede foto te hebben :-D

G

*37 is mijn equivalent voor het bijbelse 40.

4. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    De volledige doorleefde beproeving ?

5. Emulsief

Emulsief Member

Shooter:
    Multi Format
    ZIPPO

Komt een collega bij mij in de doka om te zien hoe een foto afgedrukt kan worden. Draait een peuk en steekt hen ook nog aan zonder te vragen... Zippo denkt: laat ik eens veel licht in deze duisternis brengen en geeft een lichtende steekvlam.

Uiteraard werd ik nogal boos op deze collega: hij vertrok direct uit de doka.

Met direct bedoel ik dus: papierdoos stond nog open, en de deur dus ook. De eerste velletjes hadden een sluier, daarna was het weer goed.

Wat hebben we hiervan geleerd: neem nooit een rokende collega mee de doka in!

6. Emulsief

Emulsief Member

Shooter:
    Multi Format
    Nog eentje om het af te leren:

Toen ik ongeveer 12 was, mijn eerste Instamatic gekregen (film in zo'n plastic cassette). De hele dag met mijn zwager leuke dingen bedacht om te fotograferen. Laat in de middag zou hij het wel even ontwikkelen in de doka van m'n vader. Nadat hij de cassette had opengebroken spoelde mijn zwager de film in de spiraal. Om te controleren of het goed zat, liep hij doodleuk met deze spiraal de overloop op, waarbij het dakraam voor de resterende belichting zorgde........

7. Marc Leest

Marc Leest Member

Shooter:
    Multi Format
    Ik had alles gepland: 4x5 camera klaar, route uitgestippeld, lichtmeter, 4 filmhouders, statief, balhoofd gemonteerd, filters, gizmos allemaal klaar gezet. Uurtje rijden - zeer geconcentreerd en weloverlegd gefotografeerd. Thuis badjes klaar gezet, filmhouders klaar. Om te ontdekken dat ik geen film in de houders had gestoken... :rolleyes:

8. Breunes

Breunes Member

Shooter:
    Medium Format
    Strenge winter in 78/79. ik woon in Drente en langs de vaart ligt een berg sneeuw van 4 meter. De Oostenwind waait een streepje stuif over de top. Ik stop de auto en pak m'n Mamiya C330. Ik wacht tot het oude vrouwtje gebogen loopt ter hoogte van de berg sneeuw. Op de weg auto's stapvoets rijdend met hun licht aan. Ik maak de foto van de eeuw.
    Thuis gekomen vangt de avond aan. De volgende dag rolt mijn zoon in mijn afwezigheid de rolfilm open. Ik had een wereldfoto gemaakt, maar misschien was die wel mislukt of zo. Nu zie ik de foto nog voor me.

9. Frits Flits

Frits Flits Member

Shooter:
    Medium Format
    Ik werk in de doka met een doorloopmachine. Ik heb een keer tot 3 keer toe de ontwikkelaar (4 liter) opnieuw aangemaakt, omdat de machine een heel zacht resultaat gaf. Toen ik verder ging kijken bleek er een lampje in mijn vergroter stuk...

10. SoulSurround

SoulSurround Member

Shooter:
    Plastic Cameras
    dat gebeurt mij niet...

En ik maar denken, zoiets gebeurt mij niet...

Afgelopen maandag van Eindhoven naar Groningen afgereisd voor een fotoshoot met twee (tweeling) zusjes. Na een middag hard werken en 36 belichtingen later waren we klaar.

Nee, ik had nog nooit een rolletje verprutst... "Dat komt wel goed", hoor ik me nog zeggen.

Ik twee uur geleden de doka in... alles klaar gezet, rolletje ingespoeld, bovenkant op de JoBo tank en daarna de chemicaliën aangemaakt. So far so good... dacht ik...

Bij het ingieten van de ontwikkelaar viel het me meteen op dat de JoBo tank er niet normaal uitzag. Er stond een tuitje omhoog waar je normaal een gat ziet (waar je de ontwikkelaar in giet)... KL*TE... blijkbaar is een JoBo tank niet fool-proof (althans niet Jeroen-proof)... je kan dat ding schijnbaar verkeerdom monteren!!!

Eerst wist ik niet dat je uberhaupt dat deel kon verwijderen, maar 'Mudar' had me daarop gewezen tijdens een DoKa sessie. Ik natuurlijk meteen thuis gedaan om de tank beter schoon te maken... en dus weer verkeerd in elkaar gezet :-(.

De schade was gedaan... ik heb de rol nog wel helemaal gestopt, gefixed en gespoeld... hoewel niet totaal zwart is er niets meer mee te beginnen.
    Ja... dat mag ik nou gaan uitleggen aan die aardige zusjes... ik wil onder een steen kruipen en er niet meer onder vandaan...

Tot overmaat van ramp wilde ik deze negatieven ook gebruiken voor de aanstaande bariet-uitwisseling... 2 woorden: Murphy's Law. Of wellicht beter, 1 woord: SHIT!

11. Vord.exe

Vord.exe Member

Shooter:
    Medium Format
    Tjah

Enigste wat ik me zo kan bedenken is dat ik in de Doka stond
    en me klaar aan het maken was om 2 rolletjes te ontwikkelen
    de een Delta 3200 belicht op 3200 en de ander Delta 400
    en dacht goh laat ik ze dan maar eens even tegelijk doen (dit was overigens in de doka van onze school) dus ik pak een extra tank
    het licht gaat uit ik spoel ze op, doe ze in de tanks.
    licht gaat aan .. en je dan pas realiseren dat je totaal niet hebt opgelet op welke
    spoel welke film nou zit .. maar goed ik dacht ik heb een 50:50 kans .. niet dat me dat mee zat maar goed.

12. PieterB

PieterB Member

Shooter:
    35mm
    Vandaag weeral een thermometer stuk (een tijdje geleden ook al eentje). Zo'n alcoholthermometer van hama...

Kent er iemand een steviger model?

13. Emulsief

Emulsief Member

Shooter:
    Multi Format
    @PieterB: Wij Nederlanders kauwen op de achterkant van een BIC-ballpen als we ons gaan vervelen of zenuwachtig worden.

Ik kan me voorstellen dat je liever op een alcohol- dan een kwik-thermometer......

Wat doe jíj eigenlijk met de thermometer, vroeg hij discreet?

TIP: Hama 8501. Tankthermometer. Speciaal geconstrueerd voor ontwikkeltanks. Schaal in Celcius. Met merkstreepje bij 18 graden. Vervaardigd van stevig plastic. 130mm lang. Aan de foto te zien: per 0.2 graad een streepje.

Soortgelijke van Kaiser: Dosenthermometer nr. 4080

14. Sponsored Ad
  15. PieterB

PieterB Member

Shooter:
    35mm
    :smile:

:rolleyes:
    gebruiken. temperatuur meten. laten vallen in de maatbeker, wanneer er niets meer inzit? :wink:
    thx. Hopelijk zijn die iets steviger dan het glazen model van hama....

16. Emulsief

Emulsief Member

Shooter:
    Multi Format
    Ik durf het bijna niet meer te opperen: is het niet handiger om de lengte of hoogte of diepte van een maatbeker te meten met een rolmaat of duimstok in plaats van een thermometer te laten vallen en tellen hoeveel seconden hij daar over doet? :D

17. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Handig?

Voor de echte Willie Wortel: maak een maatbeker met ingebouwd temperatuurmeter. Maar je zult zien dat je ook deze kan laten vallen en dat deze kapot kan gaan. Allemaal de schuld van Isaac Newton. Die heeft de zwaartekracht uitgevonden... :confused:

18. Emulsief

Emulsief Member

Shooter:
    Multi Format
    Zeg Merlin,

Je zegt van jezelf dat je de ideale man bent, maar volgens mij beschikte Newton over meer aantrekkingskracht. De eenheid van kracht is zelfs naar hem genoemd....

19. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format

LOL

20. PieterB

PieterB Member

Shooter:
    35mm
    lach maar allemaal :tongue:

21. Emulsief

Emulsief Member

Shooter:
    Multi Format
    Sorry PieterB, ik was even vergeten dat Newton bij jou negatieve associaties teweeg zou brengen. Nee, ik lach niet: het is zonde van al dat alcohol in die thermometers. :wink:

22. argus

argus Member

Shooter:
    Multi Format
    Daarom ben ik ook voorstander van kwikthermometers ;-)

G

23. PieterB

PieterB Member

Shooter:
    35mm
    Nu je het zegt: die Blue Caracao is niet zo bijzonder. Liever iets pittiger :tongue:

24. argus

argus Member

Shooter:
    Multi Format
    met een scheutje Rodinal erbij wordt alles drinkbaar. :cool:

G

25. Emulsief

Emulsief Member

Shooter:
    Multi Format
    Meten is weten

@PieterB:
    Spoel je na het meten van de temperatuur de maatbeker om? Of is deze methode bedoeld om een gestoken scherpe korrel te krijgen?

Als ik jouw methode goed inschat, vermoed ik dat je de maatbeker niet omspoelt: de reinigende werking van alcohol doet de rest....

Tot slot: Ik zou als ik jou was geen kwikthermometer aanschaffen. Deze is namelijk een paar gram zwaarder dan jouw laatste exemplaar. Dat zou dan weer inhouden dat de telling sneller dient te verlopen zodat je weer over een geijkte meting beschikt. Meet wel met de punt van de thermometer naar onder. Andersom mag natuurlijk ook, maar dan moet je de maatbeker ook omkeren. Je krijgt dan wel een kleine meetfout doordat het kwik in het buisje gaat zakken, maar dit hoeft geen probleem te zijn als je het voortaan zo blijft doen!

Scherven brengen geluk, maar hebben ze bij jou in de buurt niet een wensput? Is veel goedkoper en van het wisselgeld koop je wat alcohol.

Ik wens je veel plezier met jouw nieuwe thermometer :D

26. reinierv

reinierv Member

Shooter:
    Large Format
    Tja die ken ik, ik heb zo een uur met de grote koffer met de Cambo TC achter me aan slepend op een bloedhete dag de loonse en drunense duinen afgestroopt...met lege kassettes....Gelukkig had ik 1 polaroidje die alsnog de dag goed maakte ;-)

Grootste doka misser: mijn chemo weggooien omdat die niet goed meer werkte, niet beseffend dat het slechts 15 graden was... :rolleyes:

grootste doka misser van iemand bij de cursus destijds. Buiten de doka zijn pak papier openmaken om te kijken hoeveel vellen hij nog had (0 dus) :D

Grootste studio misser:
    Per ongeluk de flitsstand van X naar M verzetten op de TC sluiter, en maar niet snappen waarom al die polaroids blanco bleven, dus maar op film verder gaan (die dus ook blanco waren). :confused: