KODAK FAILLIET

Discussion in 'Aankondigingen' started by argentic, Jan 20, 2012.

1. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
  2. van eynde ludo

van eynde ludo Member

Shooter:
    Medium Format
    Gisteravond was het zelfs op het nieuws om 7h , daar werd verteld dat ze inderddad op zwart zaad zitten en ze een aanvraag hebben gedaan tegen schulteisers.
    Ludo.

3. EddyDL

EddyDL Member

Shooter:
    Medium Format
    Ze hebben bescherming gevraagd tegen de schuldeisers... Failliet zijn ze nog niet.

4. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Nee, ze zijn nog niet failliet. Ze hebben "slechts" 6.8 miljard dollar schulden. 1.7 miljard meer dan dat ze aan bezittingen hebben. Da's natuurlijk een schijntje. Daar komen ze zo bovenop.

5. maarten m

maarten m Member

Shooter:
    Medium Format
    misschien komt het nog goed ...

6. van eynde ludo

van eynde ludo Member

Shooter:
    Medium Format
    Volgens mijn leverancier van analoge producten , zal het niet zo ver komen dat ze helemaal failliet zouden gaan , omdat volgens hem er in de U.S.A. een speciale regeling bestaat , die er helemaal anders uitziet dan de manier van bedrijfen in moeilijkheden bij ons hier. De bedrijfen daar worden helemaal anders behandeld dan in Europa.
    Dit volgens hem dan toch , het zal dus afwachten worden!
    Ludo.

7. gary mulder

gary mulder Member

Shooter:
    4x5 Format
    Wat ik begrepen heb is zit aanzienlijk deel van de schulden in pensioen verplichtingen aan oud werknemers. 3 keer raden wie aan het kortste eind trekt.

8. van eynde ludo

van eynde ludo Member

Shooter:
    Medium Format
    gary , wat denk je dat erop dit moment in belgie aan het gebeuren is , juist hetzelfde.
    Ludo.

9. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Dat klopt. In Europa betekent faillissement meestal dat de staat zich als eerste ruim bedient in de bedrijfskas, vervolgens de grote leveranciers, en als daarna het bedrijf ter ziele is hebben alle andere schuldeisers en de werknemers het nakijken. M.a.w. een nekschot-structuur.

In Amerika is "Chapter 7" een faillissement voor bedrijfsbeëindiging net als in Europa. Maar een "Chapter 11" is een doorstart-faillissement om onder allerlei schulden en contracten uit te komen. Niet zo leuk voor de schuldeisers, maar het bedrijf krijgt daarmee wel de mogelijkheid zichzelf weer winstgevend te maken. (Eigenlijk betekent Chapter 11 dat het bedrijf nog overlevenskansen heeft, maar dat de managers er de afgelopen jaren een soepzooitje van hebben gemaakt.)

In de praktijk betekent Chapter 11 voor de klanten echter dat ALLES wat niet dik winstgevend is, geëlimineerd of verkocht wordt. Drie keer raden wat het eerste geschrapt wordt in dit digitale tijdperk.

Bovendien leert de ervaring dat Kodak keer op keer een officiële verklaring afgeeft dat ze een product blijven produceren, om het kort daarna de nek om te draaien. Alleen het einde van Kodachrome is van tevoren aangekondigd. Kodak heeft zo'n steunverklaring-vlak-voor-het-einde afgegeven voor Verichrome, voor Dye Transfer Matrixfilm, voor AZO papier, voor Elite papier, voor Technical Pan, voor duplicating en HIE IR film, en voor bepaalde formaten van andere films. Als ik nu het volgende lees, hou ik mijn hart vast.

Of eigenlijk hou ik mijn hart niet vast, want na ditzelfde grapje met Technical Pan vond ik het welletjes en ben ik volledig op Ilford en Fuji overgestapt. Kodak luistert al twintig jaar niet meer naar zijn klanten. Ik zal er dan ook geen traan om laten.

Last edited by a moderator: Feb 5, 2012
  10. van eynde ludo

van eynde ludo Member

Shooter:
    Medium Format
    Als de hie ir-film terug in productie zou komen zouden heeeeee-l veel mensen die infra-rood fotografie doen , heel blij zijn.
    Ludo.:smile:

11. maarten m

maarten m Member

Shooter:
    Medium Format
  12. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Dat is exact zo'n soort verklaring als waarover ik hierboven gesproken heb.

In feite heeft Kodak momenteel geen enkele echt goed lopende tak meer. De verkoop van film keldert al tien jaar, jaar op jaar. Als ze daarin willen overleven moeten ze hetzelfde doen als Ilford : een nieuw kleinschalig bedrijf creëren voor de niche-markt. Dat zie ik een reus als Kodak nog niet doen. Het beste wat ons kan gebeuren is dat ze de filmmarkt verkopen (met of zonder de naam Kodak) aan een bedrijf wat klein genoeg is om te overleven door goed naar zijn klanten te luisteren.

In de digitale camera markt zijn ze al jaren volledig onder de voet gelopen door de grote merken als Nikon, Canon, Panasonic etc. Zelfs Casio en Aldi doen het beter dan Kodak. Bij mijn groothandel staat Kodak niet eens genoemd tussen de fabricanten. En ik kan de mensen die met een Kodak digitale camera mijn winkel binnen lopen per jaar op één hand tellen.

Op de printermarkt hopen ze door te breken met goedkope inkt. Maar die markt is al helemaal bezet door concurrenten als Epson, Canon, Brother etc. Zodra Kodakprinters goed gaan verkopen (wat nu nog niet het geval is), zullen die concurrenten ongetwijfeld ook 1 of 2 bodemprijs inkten uitbrengen. En dan kan Kodak alsnog zijn boeltje pakken.

Last edited by a moderator: Feb 10, 2012