Kodak stopt ZW chemie

Discussion in 'Aankondigingen' started by argentic, Oct 31, 2009.

1. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Volgens de bekende strategie van kritiekloze aandeelhouders aanbidding, bewijst Kodak voor de zoveelste keer dat ze absoluut onbetrouwbaar zijn m.b.t. zwartwit. Ziehier de officiele aankondiging : View attachment KodakDiscontinuations.pdf

Kort samengevat worden de volgende producten gestopt :

De grotere verpakkingen van : D 76, HC 110, XTOL, PROFESSIONAL FIXER. Dit is uitstel van executie. Kodak heeft in het verleden bewezen dat zo'n aankondiging op termijn gevolgd wordt door volledige productiestops. Als dit je standaard producten zijn, ga dan nu producten van concurrenten testen.

DEFINITIEF UIT DE HANDEL ZIJN :

MICRODOL X
    SELECTOL SOFT
    D 76 R
    DK 50
    HARDENER
    FARMERS REDUCER
    TMAX REVERSAL KIT
    POLYSULFIDE TONER
    SEPIA TONER
    SEPIA SULIDE TONER
    HYPO CLEARING BATH
    PHOTO FLO
    INDICATOR STOP BATH
    NATRIUM HYDROXIDE
    IJSAZIJN
    AMMONIUM THIOSULFAAT
    BENZOTRIAZOL
    FILM CLEANER

Gelukkig ben ik enkele jaren geleden al op de concurrentie overgestapt.

Last edited by a moderator: Oct 31, 2009
  2. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Daar komt het juist door. Was nou maar gewoon kritische aandeelhouder geworden...

3. Marco B

Marco B Member

Shooter:
    Multi Format
    eh... Wilburt, ik denk dat dit niet geheel fair is, in die zin, dat als ik naar de werkelijke gelinkte PDF kijk, ik inderdaad een hoop "grootverpakkingen" en - deels - vrij exotische producten zie, die ik eerlijk gezegd in Nederland überhaupt nooit in winkels heb zien liggen (maar ik heb dan ook de hoogtijdagen gemist). Dat geldt niet voor alles op de lijst, maar eerlijk gezegd denk ik dat er bij zowel Kodak als Fuji in het aanbod van chemie en filmtypes nog altijd wat lucht zit, die er willicht beter uit kan. Waarom b.v. 3 typen Velvia film om maar eens wat te noemen (ik heb 50 en 100F al eens onder de scanner gehad, en zag in ieder geval qua korrelgrootte geen verschil)?

De consequentie met de huidige markt van al die "lucht" is dat er veel oude chemie / papier / film in de winkels ligt, wat de kwaliteit van alles ook niet bepaald ten goede komt.

Liever 1 sterke "line-up" van de belangrijkste chemie / films die nog wel enigzins renderen, dan in de minimale behoefte van een enkeling te voorzien. Laat bepaalde producten, b.v. een sepia toner, dan maar liever door een andere fabrikant maken, die het dan hopelijk zonder concurrentie van Kodak, misschien nog wel rendabel kan doen.

4. AgX

AgX Member

Shooter:
    Multi Format
    Kodak heeft al de productie van verwerkings-chemie uitbesteed aan Champion.

Wilbert,

Desondanks vind ik de titel van deze thread heel ongepast.

5. HansE

HansE Member

Shooter:
    35mm
    Laat ik nou net besloten hebben om me bij de start van mijn ZW carriere op D76 te concentreren :-(

6. FotoGys

FotoGys Member

Shooter:
    Medium Format
    ID-11 is een goed alternatief

Ik kan ID11 aanbevelen (Ilford). Heb er zelf jaren mee gewerkt naar tevredenheid

Als alternatief kun je D76 en vele andere recepten zelf samenstellen, ik werk momenteel met Beutler High DEf dev. Genoeg draadjes hierover en boeken in de handel. Dan ben je helemaal fabrikant onafhankelijk geworden :smile:

Guus

7. Marco B

Marco B Member

Shooter:
    Multi Format
    D76 blijft gewoon beschikbaar! Dit is het verwarrende aan het lijstje van Wilburt dat ook in de Engelse thread stond...

"D76 R" staat voor D76 Replenisher, wat een toevoeging is die je AAN AL GEBRUIKTE ontwikkelaar kunt toevoegen, om deze weer volledig actief te krijgen, zodat je langer met de aangemaakte D76 doet.

Die Replenisher heb ik echter zeer weinig in de Nederlandse winkels gezien. Ik weet dat Foto Den Boer in Amsterdam kennelijk laatst een voorraadje had ingeslagen, want de winkeleigenaar attendeerde mij er toen op, maar ik heb het nooit gebruikt.

Het verlies van het D76R product lijkt mij in ieder geval een volstrekt non-issue...

Marco

8. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    En wat dacht je dan van het einde van de TMAX reversal kit. Nou, dat ga ik missen man! :wink:

En als iets makkelijk is om zelf te maken, dan is dat wel D76. Gewoon wat metol, natriumsulfiet, hydroquinon en borax afwegen en oplossen in koud water. Met een fractie van de prijs die Kodak rekent. (En Guus' Ilford ID11 is vrijwel gelijk is aan D76.)

9. HansE

HansE Member

Shooter:
    35mm
    Dat van de D76R wist ik, had er zelfs al eens naar gezocht omdat "volgens zegge" replenished D76 net als goede wijn beter zou worden naarmate het ouder wordt.
    Mijn reaktie was meer vanwege de opmerking van Wilbert dat dit weleens het begin van het einde kon zijn.

10. HansE

HansE Member

Shooter:
    35mm
    Dat wordt op mijn plastic blokker brievenweegschaaltje waarschijnlijk geen succes!

11. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ik denk eerder dat de belangen van Wilbert anders zijn dan de aandeelhouders. Ik denk namelijk niet dat de aandeelhouders nog in de doka te vinden zullen zijn. En als je er met andere ogen naar kijkt, je gaat voor het geld en over lijken, dan wil je best wat van die onrendabele meuk af. Zeker omdat onbetrouwbare dokawerkers overstappen naar de concurrentie... :wink:

12. FotoGys

FotoGys Member

Shooter:
    Medium Format

Ik had even verder moeten lezen voordat ik mijn reactie ging editten.

Helemaal met je eens Jaap.

Guus

13. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Hoe moet je anders 2 of 5 gram afwegen? Je moet juist brievenweegschaaltjes laten doen, waar brievenweegschaaltjes goed in zijn: het afwegen van grammen. Succes gegarandeerd! En anders zijn er wel goedkope electronische varianten. Bijv. deze vanaf €10.

14. Sponsored Ad
  15. HansE

HansE Member

Shooter:
    35mm
    Die van mij is blijkbaar alleen voor gewichtige brieven. Tijd voor een nieuw, bedankt!

16. Ruud

Ruud Member

Shooter:
    Medium Format
    die van een tientje voor 0,1 en iets duurdere voor 0,01 gram nauwkeurigheid ?
    een aflezing is vlug gemaakt,maar of de sensor dit in het bereik 1-5 gram doet betwijfel ik sterk
    hij zal wel nauwkeurig bv 2,15 aanwijzen ,maar of het dat nauwkeurig is,is een andere vraag.
    In ieder geval niet zuchten bij het schaaltje want dan verandert het weer.
    En niet met een borreltje op want dan is je adem weer lichter.

17. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Het is idd niet echt professioneel, dan heb je een balans nodig. Ik heb er zelf eentje, maar dan moet je ook weten hoe je analytisch moet werken. (Schrijf bijvoorbeeld eerst op hoeveel een weegpapiertje weegt. Daarna weeg je de stof af, doet die op een verantwoorde manier in een glazen beker, en daarna weeg je het papiertje weer, om te weten hoeveel het papiertje nog vasthoudt. Dan pas weet je hoeveel je hebt afgewogen. Ik kan je met alle plezier een heleboel van dit soort handelingen voor doen, maar de vraag is of je dat nodig hebt.) Voor hoeveelheden van onder de vijf gram raad ik je in ieder geval de volgende werkwijze aan.

Zorg dat je minimaal vijf gram afweegt. Dus ook als je maar 0,5 gram nodig hebt. Los de vijf gram (of zoveel als handig is, maar je hoeft niet meer dan tien gram te nemen) op in water (of het gebruikte oplosmiddel) en neem dat gedeelte van de oplossing welke de gewenste hoeveelheid bevat. Je wilt bijvoorbeeld 0,5 g van een stof, neem dan van de afgewogen en opgeloste 5 g een tiende van het volume waarin je de stof hebt opgelost (namelijk 0,5 : 5). Dan zit je altijd goed.

Besef dan in alle wegingen een onnauwkeurigheid zit. Dat is idd afhankelijk van je weegtoestel. Maar het is de vraag of voor je proces het uitmaakt of je nou 4,89 of 5,11 g afweegt. Als je het wegen maar steeds op de zelfde manier doet = reproduceerbaar.

18. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Reproduceerbaarheid is van groot belang. Ik gebruikte vroeger hele simpele zelfgemaakte weegtoestelletjes (gebruikte een stuk oude klokveer). Voor de calibratie gebruikte ik centen. een oude cent was 1,5 gram. Door zo nu en dan centen te wegen deed ik een hercalibratie.

Metr deze simpele middelen maak je veel reproduceerbaardere ontwikkelaars dan die die je kant en klaar koopt. Het industrieel mengen van vaste chemische stoffen is uiterst lastig.

Jed

19. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Een beetje onnodige paniekschopperij vind ik dit allemaal wel.
    Als je nuchter nadenkt gaat het om nauwelijks in NL verkochte producten.
    Overigens hebben andere leveranciers hier allang de brui aan gegeven.

20. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Hoi Jed,

Veilig weer thuis gekomen?

21. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Ik geef graag toe dat de titel ongenuanceerd is (zo is hij ook bedoeld). Maar ik zie niet wat er ongepast zou zijn. Belangrijke producten zoals Microdol X, Selectol Soft, de sepia toners, photoflo of Kodak Farmers reducer worden definitief uit de handel genomen.

Gelukkig ben ik enkele jaren geleden helemaal afgestapt van Kodak. Dat was nadat ze officieel aankondigden dat er absoluut geen plannen waren om ZW materialen te stoppen, en ze een maand later alle ZW papieren (waaronder een van mijn favorieten) zonder waarschuwing uit de handel haalden. Zo'n fundamenteel disrespect van hun klanten vind ik onvergeeflijk. Dus gaat mijn geld tegenwoordig naar hun concurrenten.

22. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Zie je wel, zelf chemie mengen kost maar een paar centen. :tongue:
    Ik heb begrepen dat juist het ontmengen van stoffen het probleem is. Gooi maar een bak vol grote en kleine knikkers gemengd bij elkaar en beweeg er mee, je zult zien dat er spontaan ontmenging optreedt.

23. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ja, ik ben weer veilig thuisgekomen.

Jed

24. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Wilbert,
    Ik ben al lang, en eigenlijk nooit geweest, een K adept.
    Maar heb de indruk dat je inbreng hier toch een beetje op stemmingmakerij lijkt.
    Zoals je zelf al aangeeft hebben ze 'intern' al lang de brui aan b&w gegeven en doen ze het naar buiten toe overkomen dat ze 'dedicated to b&w' zijn.
    Zal ze niet missen. Zeker niet gezien hun niet aflatende moeite om het de klanten zo lastig mogelijk te maken om iets te 'mogen' bestellen...

25. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Als je echt nauwkeurig wil werken, dan is deze balans misschien wat voor je. Hij schermt d.m.v. glas af voor je kegel... :D

26. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ik heb een dergelijke balans (op mijn lab) gehad. Volgens mij schermt hij de kegel alleen af, als je hem niet gebruikt. Of kun jij door de deur heen wegen?:confused:

Overigens zou ik een dergelijke balans niet kopen. De messen zijn vaak beschadigd en dan is een mismeting het gevolg.

Jed