Leve digitale fotografie !

Discussion in 'Vergroten' started by argentic, Oct 16, 2004.

1. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Leve digitale fotografie !

Want hoe meer mensen overstappen op digitaal, hoe waardevoller mijn handgemaakte, unieke, gesigneerde en archiefvaste barietafdrukken zullen worden. Ik zie elk jaar de prijzen van originele afdrukken op beurzen stijgen. Soms zelfs van jaar tot jaar verdubbelen. De meeste van die afdrukken zijn inhoudelijk bepaald geen hoogstandjes, en ook niet van beroemde fotografen.

Ik kan niet meer meemaken wat mijn kleinkinderen over honderd jaar voor opa's middelmatige maar originele afdrukken kunnen krijgen, maar ik durf er iets op te verwedden dat het een heleboel meer zal zijn dan voor verbleekte inktjetprintjes. En welke beroepsfotograaf kan tegenwoordig nog bariet afdrukken? Ik ken er geen meer. Om over alternatieve procédés maar helemaal te zwijgen.

Deze week heb ik een portretsessie verkocht op bariet. De koopster was helemaal onder de indruk van de driedimensionaliteit die bariet had in vergelijking met wat ze van RC en inktjet gewend was. En toen ze bovendien op de rekening zag dat zolang ik leef, de afdruk gratis vervangen wordt indien hij fabricagefouten vertoont, viel ze helemaal van haar stoel. Vrienden van haar hadden een jaar geleden voor honderden euro's bij een beroepsfotograaf een familieportret laten maken. Dat hing nu al blauw te worden aan de muur.

Hoe meer mensen digitaal gaan, hoe exclusiever mijn barietafdrukken worden. En misschien wordt het tijd dat ik me eens in albumen, gomdruk of cyanotype ga verdiepen. :D :D

G.

2. Huib

Huib Member

Shooter:
    Plastic Cameras
    Gilbert,

Dat na een jaar een print van kleur verschiet is natuurlijk koren op de molen voor mensen zoals jij en ik. Maar het is ook duidelijk dat de fotograaf niet zijn huiswerk gemaakt heeft, had hij zijn digitaal bestand of gescand negatief via een belichter op RA4 materiaal laten printen was die verkleuring zeker niet opgetreden. Je blijft altijd mensen houden met verstand van zaken en knoeiers om het maar eens heel zwart-wit te stellen :smile:

Drie dimensionaliteit zie ik niet in barietprints. Wat ik wel zie is dat portretten met een beperkte DOF natuurgetrouwer overkomen dan portretten met een een grote DOF, het eerste sluit waarschijnlijker beter aan op hoe je zelf kijkt naar een gezicht: je neemt slechts een beperkt deel maar bewust waar.

Huib

3. fred

fred Member

Shooter:
    Multi Format
    Beste Gilbert,

Ik denk het enige wat we moeten doen is zoals Paul al schreef, "ze" om de oren blijven klappen met uitstekend zwart-wit bariet werk.

Ik kijk met nieuwsgierigheid uit naar jullie werk, in de eerste plaats hier in de galleries.

Fred

4. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Hoi Huib,

Als je me er voor de volgende APUG bijeenkomst aan herinnert neem ik wel enkele afdrukken mee van dezelfde foto om je te laten zien wat ik bedoel.

Ik bedoel in elk geval niet het DOF effect.

Groeten,
    G.

5. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Digitaal zuigt omdat iedereen ineens fotograaf is.

Ik wil niet meedoen aan discussies over het verschil tussen digitaal en klassiek. Ik wil niet zeggen dat de ene vorm superieur is aan de andere. Maar deze digitale stroming is voor ons allemaal slecht! Ik ben het altijd eens met Gilbert, maar wat dit betreft niet (leve de digitale fotografie). De digitale omwenteling is op meerdere manieren een doodsteek voor de fotografie in het algemeen!
    • Het is slecht voor de doka. Er is minder chemisch te verkrijgen, minder soorten papier en ontwikkelaars, minder vergroters, kortom: de afkalving van de klassieke doka. Minder keus is altijd slecht.
    • Het is slecht voor de klassieke camera's. Uiteindelijk zal middenformaat verdwijnen, ook op filmgebied zal er steeds minder variëteit zijn. Het mag een wonder heten dat Nikon nog met de FM3a en de F6 is uitgekomen, ik vraag me af of die wel opvolgers zullen hebben.
    • Het is slecht voor de professionele studio. De fotografen moeten omschakelen naar digitaal, zullen hun fotowerk duurder moeten maken om uit de kosten te komen. Een opdrachtgever hoeft geen (dure) nabestelling van een negatief, hij wil een digitaal bestand.
    • Het is slecht beeldinhoudelijk. De digitale fotografie heeft het plaatjes schieten gemakkelijk gemaakt voor het grote publiek. Die is lui en neemt genoegen met matig werk. Dat wordt de norm. We gaan van Kunst naar Kiek. Niemand ziet het verschil tussen matig en goed.
    • Het is slecht voor de archivering. Beelden van nu zullen zeer snel vervagen en maar weinig mensen zullen hun foto's bewaren, omdat digitale bestanden vluchtig zijn. Om sommige bestanden van tien jaar geleden te openen heb je hardware van toen nodig met Windows 3.11. Wie heeft dat nog over dertig jaar?
    • Het is slecht voor de portemonnee. Je moet nu elke twee jaar een nieuwe camera kopen om bij te blijven. De opslagmedia worden groter en moeten dus ook gekocht, steeds meer batterijen, steeds meer inkt, papier, harde schijven. Hoezo is chemische fotografie slecht voor het milieu?
    Je ziet het en je hoort het: ineens kan iedereen een foto nemen, maar niemand kan meer een foto maken. Dat is naar mijn mening de doodsteek van de fotografie!

6. fred

fred Member

Shooter:
    Multi Format
    Volkomen eens met je analyse.

De fotograaf waar ik kom...
    Vroeger een lange rij om hun prints te komen ophalen...
    Nu haast geen activiteit meer.
    Het wordt de doodsteek vooral voor de professionele fotografie.

Fred

7. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Dat vrees ik ook. Ik zie dat de meeste jongeren massa's kiekjes maken met hun digitale speeltjes, maar nooit een foto af laten drukken. De fotowinkels zijn de poten onder hun eigen stoel aan het wegzagen.

G.

8. Fotohuis

Fotohuis Restricted Access

Shooter:
    Medium Format
    Een vrij juiste analyse met correcte argumenten.

Met name hierdoor komen een aantal fabrikanten nu snel in de problemen. De vraag is: Wie gaat overleven en op welke schaal kan de productie van de klassieke fotomaterialen nog voortgang vinden. Waarschijnlijk komt dit bij een aantal kleinere bedrijven terecht, die toch anders tegen een bepaalde omzet aankijken.

Gevolg is dan wel dat de prijzen van de resterende producten fors zullen stijgen. De diversiteit van de producten zal ongetwijfelt afnemen. Vlakfilm wordt o.a. een echt niche product. Het is niet te voorspellen wat en wie er zal overblijven maar ik denk wel dat er een minimum markt voor de klassieke fotografie blijft bestaan.

Groetjes,

Fotohuis RoVo

Robert

www.FotohuisRoVo.nl

9. fred

fred Member

Shooter:
    Multi Format
    Ter info: Ilford levert weer.
    En ik denk juist dat de grotere zullen blijven overleven.
    Ilford Agfa en Kodak.
    Meer hebben we eigenlijk niet nodig.
    Versnippering vermijden!

Fred

10. Breunes

Breunes Member

Shooter:
    Medium Format
    Fred

waar heb je dat vandaan over Ilford?

Ben

11. fred

fred Member

Shooter:
    Multi Format
    Ben,

Vandaag ergens gelezen op het www.
    Ik peil bij mijn fotomateriaal leverancier.
    Fred

12. clogz

clogz Subscriber

Shooter:
    Multi Format
  13. PieterB

PieterB Member

Shooter:
    35mm
    Oef ben ik even blij dat Ilford toch nog blijft leveren.... ik koop nu vooral van Ilford met toch een bepaalde reden....

Nog een vraagje (ivm die verkleurde inkt): ik werk met negatiefjes die ik inscan en van sommige dia's maak ik dan afdrukken (standaard hp 5550 met fotoinktpatroon) op Epson fotopapier van hoge kwaliteit (indien ik een half jaar had geleden had geweten dat Epson toonaangevend is op foto-gebied...)
    Ik vraag me af: zullen deze afdrukjes kleurvast blijven???
    Qua kwaliteit zit er in ieder geval géén verschil met de kodak-digi prints. Ik hanteer deze werkwijze voor prints groter dan de standaard-afdrukformaten....
    En voor zwart-wit wil ik zo snel mogelijk een vergroter ;-)
    Ik zou wel ogenblikkelijk willen beginnen met bariet, is dit mogelijk of te moeilijk? (stond hier niet ergens een cursus of verwijzing hiernaar?)

14. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format

Van mijn fotoboer. Ik had een tiental doosjes HP5+ vlakfilm en dito 120 rolletjes besteld. Die waren opeens niet meer leverbaar. Zaterdag zijn ze opeens weer geleverd. En voor zover ik dat kan beoordelen zijn dat nieuwe emulsienummers.

Mijn fotoboer heeft maar meteen een nieuwe bestelling voor 50 doosjes vlakfilm geplaatst, voor het geval dat...

G.

15. clogz

clogz Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    Enige tijd geleden stond er een aardig artikel in het blad ComputerIdee waarin een proef werd gedaan met inktjetprentjes. De meeste gaven na veertien dagen aan de muur te hebben gehangen fikse kleurverschuivingen te zien.

Vergroters zijn tweedehands absoluut spotgoedkoop op het moment. Met bakken, ontwikkeltankjes enz zo''n Euro 150,-

Waarom zou je niet gelijk met bariet beginnen?
    Succes
    Hans

16. PieterB

PieterB Member

Shooter:
    35mm
    Hmmm. Maar zo'n prints zijn toch goed genoeg om in een fotoalbum te steken? Ik bedoel: de kostprijs is op zich al +-1€ per blad dus dan verwacht je toch IETS van kwaliteit...

En wat heb ik allemaal nodig naast een vergroter om op bariet af te drukken? (papierontwikkelaars, glazen platen of ander droogsysteem, filmklemmen, kattenbakken :tongue:, fotoschalen, papierklemmen, objectief, maskers, barietpapier?....)

17. Marc Leest

Marc Leest Member

Shooter:
    Multi Format
    Vooral een radio. Eenmaal verslaafd aan bariet en je kan niet meer terug.

M.

18. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Zeer waarschijnlijk niet. Als je de berichtgeving van de laatste tien jaar een beetje volgt, zie je dat er telkens weer nieuw "kleurecht" papier en inkt uitgevonden wordt. Hoe zat dat dan telkens met die voorgaande "kleurechte" produkten? Intussen laten vergelijkende testen keer op keer weer zien dat inkjets verkleuren. Sommige gerespecteerde instituten beweren nu dat er inkten zijn die het 100 jaar of meer uithouden. Als je dan doorleest en zoekt naar de maatstaven, blijkt dat een 50% vervaging van de inkt binnen die tijd als kleurecht gezien wordt. Als mijn barietafdrukken zoiets deden zou ik me dood schamen.

De prijs heeft niets of bijna niets te maken met de kwaliteit.

Het is niet veel moeilijker dan plastic papier. Wel meer werk. En voor topresultaten is een poosje praktijkervaring nodig. Ik ben bezig met een cursus bariet uit te schrijven. Stukken daarvan kan ik komende tijd wel op www.photocrack.com publiceren.

Hetzelfde als voor plastic papier. Bovendien is een goede spoelbak aan te bevelen. En eventueel wat glasplaatjes (van wissellijsten) om de afdrukken vlak te laten drogen.

G.

19. paulmat

paulmat Member

Shooter:
    Plastic Cameras
    Ik heb anderhalve week geleden uit pure nieuwsgierigheid aan mijn lokale fotoboer gevraagd of ik een doosje fp4+ in 4x5 kon bestellen (ik kan daar alles van Agfa en Ilford krijgen). Antwoord (na opbellen): ja kan, levertijd tussen de tien en dertig dagen (normaal is een week of tien dagen).
    Hoewel het nog niet is aangekomen, werd de bestelling dus wel gewoon aangenomen ipv. dat gezegd werd dat Ilford niet meer leverde.
    Hmm, fp4+ op 4x5 in x-tol (1+1), ben eigenlijk wel razend benieuwd...

Groet, Paul.

20. argus

argus Member

Shooter:
    Multi Format
    Pieter,

ik kocht onlangs een complete DOKA met een Z/W én een kleurenvergroter (= 2 Nikkor 1.4 obj.), alle bakken, flessen, klemmen... voor 75 Euro.

Da's een pak goedkoper, zeg maar 5% van de totaalprijs van een PC / scanner / printer combinatie en voor 1500 heb je dan nog niet alles in huis voor een digitale DOKA :rolleyes:
    Daar mag je dan nog de prijs van inkt en fotopapier bijrekenen.

Ik heb alvast mijn laatste fotokleurenprint op PC gemaakt.

Kwestie van op het goede moment op de gepaste veilingsite langs te gaan.

argus

21. Tim Vriend

Tim Vriend Member

Shooter:
    35mm
    Zelfde voor mij wat betreft het kopen van een doka...

125,- en daar zat ook alles bij wat ik nodig had...
    Het enige dat ik moest vervangen was de chemie die de vorige eigenaar nog had staan.
    De stapels papier die er nog bij zat, die is nog gewoon goed...

Ook zat er een klein doosje bariet papier bij, en ik kan je vertellen dat het allemaal hetzelfde werkt als PE/RC alleen dat de ontwikkel,spoel en droog tijden een stuk langer zijn....
    Ik doe dit ook pas een half jaartje en heb nog niet al teveel op bariet afgedrukt aangezien ik meer met mijn camera aan het spelen ben dan tot nu toe in de doka...
    ((Goed begin is het halve werk)dus ook een goede foto)

Maar bariet afdrukken is zeker te doen...

Grtzz Tim

22. Tim Vriend

Tim Vriend Member

Shooter:
    35mm
    Ik zie zojuist dat ik nog een doos bariet papier moet halen voor de uitwisseling...
    Was ik even vergeten te lezen...