M42

Discussion in 'Middenformaat en accessoires' started by SoulSurround, Jan 6, 2007.

1. SoulSurround

SoulSurround Member

Shooter:
    Plastic Cameras
    L.S.

Even een hele korte vraag. Slaat de 42 in M42 op een schroefdraad met een diameter van 42mm? Oftwewel, kan ik concluderen dat als ik met een geo-driehoek de rand van de schroefdraad opmeet en dan op 42mm uitkom, ik te maken heb met een M42 vatting?

Alvast bedankt!

2. gary mulder

gary mulder Member

Shooter:
    4x5 Format
    't slaat op de maat van de uitwendige draad. Dus een inwendige draad is kleiner. Daarnaast kan de spoed verschillen. Laatst heb ik een lensplankje voor mijn durst moeten maken. De lens bleek niet een spoed van 1,0 te hebben maar 0,75. De M slaat op metrisch itt inch maten. Bij metrisch draad is de hoek van de draad 60 graad bij engelse draad is dat 55 graad. Nooit proberen door te drukken als 't eerst lijkt te passen en 1 of 2 X rond wil gaan en daarna vast loopt. dan is de spoed niet juist.

3. SoulSurround

SoulSurround Member

Shooter:
    Plastic Cameras
    Super bedankt voor deze informatie. Wel vervelend dat ik niet even kan passen en meten want ik heb een adapter op 't oog, maar deze ligt in Hong Kong en is meer dan 100 euro (voor mij iets te veel om de gok te wagen of de draad wel klopt enzo). Maar goed, ik ben weer wijzer geworden!

4. gary mulder

gary mulder Member

Shooter:
    4x5 Format
    wat wil je op elkaar schroeven ? misschien is de draadmaat wel bekend op 't forum. Of anders meten. Als je in de buurt bent is 't zo gepiept met een schuifmaat en een setje draadvoelers

5. SoulSurround

SoulSurround Member

Shooter:
    Plastic Cameras
  6. gary mulder

gary mulder Member

Shooter:
    4x5 Format
    volgens http://schneiderkreuznach.com/archiv/archiv.htm en dan desbetreffende pdf downloaden heeft een tele-xenar een M 49 X 0,75 schroefdraad is dat de lens die je bedoeld ? Ik zit in de buurt van nijmegen als je wilt nameten. Aan te raden is ook even te vragen in hong kong of 't wel M49 X 0,75 en niet M49 X 1,0 wat volgens mij gebruikelijker is.

7. SoulSurround

SoulSurround Member

Shooter:
    Plastic Cameras
    Nee, dat is 'm niet... het is een objectief dat voor Novoflex (www.novoflex.com) is gemaakt in de jaren 60.
    Maandag komt mijn neef (o.a. draaibank-werker) langs met de noodzakelijke materialen om mijn objectief eens te "ontraadselen". Zodra ik de maten weet ga ik die idd navragen in Hong Kong. Ik houd je op de hoogte!

8. hansutrecht

hansutrecht Member

Shooter:
    35mm RF
    Mijn Xenar 4,5/135mm heeft 39mm draad en via een Novoflex 'COLEI' geschikt om op de M42x1 frontvatting van een 60er jaren balg te bevestigen.
    Hans.

9. SoulSurround

SoulSurround Member

Shooter:
    Plastic Cameras
    Dat is 'm inderdaad... inmiddels heb ik 'm met een verloopring netjes op m'n SL66 adapter weten te schroeven. Lang leve handige neven :wink: