Mamiya C330

Discussion in 'Middenformaat en accessoires' started by k.hendrik, Jan 10, 2009.

1. k.hendrik

k.hendrik Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    Klein ribje uit het lijf; hedenmiddag in een fotozaak voor E 250.= een Mamiya C330 + 2.8:80 aangeschaft. incl. 3 mnd. garantie !! Iemand nog een NL handleiding ? & tips/truuks/info natuurlijk ! Mooi om naast m'n onvolprezen Lubitel te gebruiken.
    Ik zit deze 'baksteen' nauwkeurig te bekijken en ontdek geen enkel gebruikers spoor; alsof ie nieuw uit het doosje komt ??? Ik ben er iig zeer blij mee :D

vrgr

2. archphoto

archphoto Member

Shooter:
    4x5 Format
    Kan me indenken, gefeliciteerd.............. en nu sparen voor een paar extra lensen........

Veel plezier met deze aankoop, het zijn mieterse camera's !
    Groet,
    Peter

3. van eynde ludo

van eynde ludo Member

Shooter:
    Medium Format
    proficiat

Zoals Peter al aangaf, proviciat en misschien inderdaad , natuurlijk naargelang de behoefte nog de een of andere lens.
    Groetjes,LUDO:smile:

4. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    De C330 is mijn eerste middenformaat camera geweest. Flexibel en goede kwaliteit. Voor dichtbij opnames vanaf statief is er een paramender, die de paralax opheft. De C330 is ook een goede camera voor infra-rood fotografie: filter voor de onderste lens, onbeperkt kijken door de bovenste...

5. k.hendrik

k.hendrik Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    Bedankt voor de reacties; ik zit flink te klieren met t'apperaat & kom wat problemen tegen. ASA instellingen (zie ik) niet & kan niet onder de 1/30 met m'n tijd ?! Nog steeds :smile: ermee.
    Ik wil vnl. portret en figuur.Camera Type: Professional F nr. 133949
    vrgr

6. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    ASA instellen op (losse) lichtmeter.

7. k.hendrik

k.hendrik Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    "ASA instellen op (losse) lichtmeter."
    Dat snap ik :wink: , maar ik bedoel dat er vgl de handleiding een mogelijkheid is om met de instelring voor de parallax correctie, ook een ring voor 'type film' moet zijn. Dit is bij mijn ex. afwezig.
    En verder kan ik mijn 'sluitertijd' niet onder de 1/30 krijgen :sad:

vrgr

8. kraker

kraker Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    Mooi apparaat. Mijn eerste MF camera was (en is) een C3, als ik het wel heb voor 75 euro minder dan jouw 330. Je vraagt om een Nederlandstalige handleiding; als Engels geen bezwaar is, is deze site de meest complete vraagbaak aangaande Mamiya TLRs. (De samensteller van de FAQ is ook APUGer, overigens.)

Mijn C3 heeft idd een draaiknopje waarmee ISO waardes in te stellen zijn, aan de linkerzijkant. Hoe het bij jouw 330 zou moeten zijn, weet ik niet.

Sluitertijd niet onder 1/30? Niet in te stellen, of niet te gebruiken? Als het om "gebruiken" gaat: kijk even naar of de lens op M of X synchronisatie is ingesteld, X is "de juiste".

En verder, inderdaad, een geweldig apparaat.

9. k.hendrik

k.hendrik Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    Sluitertijd niet onder 1/30? Niet in te stellen, of niet te gebruiken? Als het om "gebruiken" gaat: kijk even naar of de lens op M of X synchronisatie is ingesteld, X is "de juiste".

Heb ik gedaan maar ring blijft toch op 1/30 stokken :confused:

10. archphoto

archphoto Member

Shooter:
    4x5 Format
    En als de sluiter ontspannen is ??

11. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Niet onder 1/30ste klinkt als dat het exemplaar geserviced moet worden. Ik moest zelf ook even speuren naar de ASA instelling, omdat ik die nog nooit gebruikt heb. Het nut zie ik ook niet. Maar het werkt als volgt.

Op de grote knop aan de linker zijkant van het toestel kan de behalve het loskoppelen van het verwisselbare objectief ook de brandpuntsafstand instellen en - nu komt het - met het palletje onderin (instelpin) én bovenin (zelfde draaischijf) kan je in het bovenste venstertje de asa-waarde instellen. Ik heb je de plek genoemd, de bijbehorende functionaliteit moet je zelf maar bedenken.
    (Het zijn twee palletjes onderin. Met de bovenste instelpin van de onderste twee kan je de brandpuntsafstand instellen.)

12. k.hendrik

k.hendrik Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    Op mijn ex. zie ik op de blauwe ring geen rode cirkel, noch een tekst 'ASA' tussen unlock en lock ! "geserviced" moet geen probleem zijn met m'n 3 mnd. garantie :smile:

vrgr

13. archphoto

archphoto Member

Shooter:
    4x5 Format
    Terug naar de fotozaak dus, of zit er ergens een hendeltje, of palletje dat je moet verschuiven om langer dan 1/30 te kunnen gaan ?
    Ik heb al in geen 30 jaar een Mamiya TLR in m'n handen gehad....

14. Sponsored Ad
  15. archphoto

archphoto Member

Shooter:
    4x5 Format
    Nog even een tip: ga naar www.mamiya.com , onder service kan je een .pdf vinden van de engelse handleiding van je C330 en 2 andere .pdf's om je gegevens volledig te krijgen.
    Daar staat niets in over het instellen van de sluiter en het diafragma, maar je kan er iets aan hebben.

Ik heb trouwens vanavond een bod uitgebracht op een C220, maar zien of ik hem voor mijn prijs krijg.

vrgr

Last edited by a moderator: Jan 12, 2009
  16. k.hendrik

k.hendrik Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    Nope !

Ik snap er niets van:confused:
    1e rol er door heen en ben nu aan het ontwikkelen; ga morgen scannen.

vrgr

17. archphoto

archphoto Member

Shooter:
    4x5 Format
    Jakkie Bha !
    Mijn C.... ging niet door, heb maar een RB gekocht....
    Ben pas in eind maart terug in NL, als je tot die tijd kan wachten.... heb een flat in Den Haag en repareer al 30 jaar centraalsluiters,
    hoofdzakelijk Compur en Copal, maar veel verschil zit er niet tussen.

..................?

Vrgr
    Peter

18. k.hendrik

k.hendrik Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    De fotozaak neemt z'n 3 maand garantie serieus ! en doet er nog een schepje bovenop door mij in goed vertrouwen een 135 mm mee te geven voor zolang de reparatie duurt :smile:) iig bedankt voor je aanbod. De RB !! ook geen onaardig dingetje !
    Ik durf het bijna niet te zeggen maar ik heb m'n 1e rol verkloot in de doka; licht aan ! hoe dom kun je wezen :sad:

vrgr

19. archphoto

archphoto Member

Shooter:
    4x5 Format
    Mieters ! Goede fotozaak dus. Blij dat je probleem nu opgelost wordt en dat lenen van die 135mm is een uitstekende service.
    Welke fotozaak trouwens ? Naam, plaats ?
    Heb je de gebruiksaanwijzing enz nog gedownload ?

Betere resultaten bij de 2e rol !

vrgr, Peter

20. k.hendrik

k.hendrik Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    SIPKES , Poelestraat Groningen
    yep, manual in m'n bezit.

vrgr

21. Joop

Joop Member

Shooter:
    Medium Format
    In Uden zit HET bedrijfje dat je alles kan vertellen over de Mamiya C330 etc.
    Mamiya Service en support
    Orgellaan 20
    5402 PG Uden
    tel. 0413-260318
    e-mail: mamiya.service@wxs.nl

N.B.
    Op mijn C330 S is op de eerder genoemde schijf met blauwe rand (de instelschijf voor het gebruikte objectief) ook GEEN venstertje aanwezig voor instelling van de ASA waarde. Nieuwere typen C330 hebben blijkbaar deze functionaliteit wel want in de handleiding waarover ik beschik, deze faciliteit wel wordt aangegeven!
    succes!!!

22. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Dat adres in Uden kan ik je van harte aanbevelen. Heb daar zeer goede ervaringen mee.

23. kraker

kraker Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    Daar zal ik dan eens contact mee opnemen, de sluiter van mijn 80 mm begint wat traag te worden, zeker onder de 1/30e. Dank voor de tip en de aanbeveling.

Edit: naast adres en mail ook een webpagina:
    http://www.mamiya.nl/service/mamiya_service/

Last edited by a moderator: Dec 23, 2009
  24. MoTo

MoTo Member

Shooter:
    Medium Format
    Heb bij dat bedrijfje in Uden heel soepel nieuwe light seals gekregen voor mijn 645.
    Keurig opgezonden met rekeningetje erbij. Netjes geregeld binnen 2 dagen.

25. k.hendrik

k.hendrik Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    Bedankt voor de tip; maar inmiddels is de lens onder garantie gerapareerd en werkt weer voortreffelijk. Ik plaats regelmatig wat foto's van C330 hier op APUG. De 135 mm die ik zolang te leen had heb ik voor E 50.= ook maar aangeschaft. Zo'n adres in Uden is altijd handig want ik vermoed dat mijn seals wat gaar worden.

26. elbuveli2ETHPY

elbuveli2ETHPY Member

Shooter:
    Medium Format
    K.Hendriks,dat is een samenspel tussen 2 ringen op het objectief,een soort beveiligingdat je in het vuur van de strijd niet de verkeerde tijd inschakeld,ik had indertijd een ouwe Rolleicord,en die had dat ook,maar het is een bepaalde werkwijze die je moet uitvoeren om de sluitertijden onder de 1/30ste te krijgen,of,en dat lijkt me makkelijker,ga even terug naar die zaak,en vraag het,simpel.