mini bruine stippen op bariet

Discussion in 'Zwartwit: Film, Papier, Chemie' started by Ruud, Jun 16, 2009.

1. Ruud

Ruud Member

Shooter:
    Medium Format
    Ik heb bij mijn laatste afdrukken last van minikleine (speldprikken groot )bruine plekken op de afdruk
    ik had verse fix aangemaakt,concentraat oud 1 jaar,is nog blank
    hoe kan ik deze alsnog verwijderen.
    ik vermoed zelf een fixeerfout ?????

ruud

2. elbuveli2ETHPY

elbuveli2ETHPY Member

Shooter:
    Medium Format
    bruine stippen.

hallo,heb je wel voldoende gespoeld?

3. Ruud

Ruud Member

Shooter:
    Medium Format
    Ja,meer dan voldoende

4. elbuveli2ETHPY

elbuveli2ETHPY Member

Shooter:
    Medium Format
    je vertelt dat je verse fix had aangemaakt,circa 1 jaar oud,ik heb het idee dat dat niet zo vers meer is,ik kan het mis hebben,het kan dan zijn dat er kristallen in de vloeistof aanwezig zijn en die hebben zich afgezet op het papier.

5. Ruud

Ruud Member

Shooter:
    Medium Format
    Ik bedoel vers aangemaakt van concentraat die een jaar oud is
    het gekke is dat een van de fotos wel schoon is
    nooit eerder meegemaakt.

Is er alsnog wat aan te doen????

heb geprobeerd nog een keer te fixeren maar de stippen gaan er niet mee weg.

6. elbuveli2ETHPY

elbuveli2ETHPY Member

Shooter:
    Medium Format
    Ik denk toch dat het in de fixeer zit.
    1 jaar oud,zelfs al is het een concentraat,ik geloof dat dit misschien verkeerde zuinigheid is.
    Het is niet het duurste,en als ik een tijdje niet ontwikkel,dan kieper ik het restant weg,als het langer dan een bepaalde tijd staat,je moet dan niet aan veel denken,maar je houd weleens wat over.
    Je merkt soms aan de flessenhals,dat het al ouder is,het is gekristalliseert,en als je de dop eraf schroeft,knarst het een beetje,dan gaat het bij mij resoluut weg.

Ruud.

7. elbuveli2ETHPY

elbuveli2ETHPY Member

Shooter:
    Medium Format
    O ja,toevallig heet ik ook zo,kan er ook niets aan doen.

8. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Idd eerst eens testen met schoon fixeer (kan op blanco papier, dan zie je het goed), dan met ander fixeer, en wellicht ook eens een andere ontwikkelaar. Als je alles gelijk houdt en één factor wijzigt, kan je op verantwoorde manier je probleem oplossen.

9. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ik ken het probleem niet; maar moet eerst nadere informatie hebben. Zijn de bruine stippen slechts op ontwikkelde of niet-ontwikkelde delen, of zijn ze volkomen willekeurig verdeeld?

Stippen zullen in het algemeen het gevolg zijn van slechte ontwikkeling of fixeer door aanhechting van luchtbelletjes. Daarom moet je de baden, vooral aan het begin goed moeten bewegen om luchtbelletjes te verwijderen.
    De plaats van de stippen lijkt mij bepalend of het fixeer dan wel ontwikkelbad de oorzaak is.

Jed

10. gary mulder

gary mulder Member

Shooter:
    4x5 Format
    Gebruik je een zuur of een alkalisch fixeer ?

Ik doe maar een gok. Luchtbellen of CO2 bellen in het stopbad ? Bij een alkalisch fixeer zal dan de ontwikkeling dan op die plaatsen waar het stopbad niet geweest is gewoon doorgaan in het fixeerbad.

11. Willie Jan

Willie Jan Member

Shooter:
    4x5 Format
    zijn de stipen opgetreden direkt na ontwikkeling, of pas na enige tijd (maanden)?

Wat voor papier? (leverancier)

Volgens mij is fixeer (stock) niet echt onderhevig aan veroudering, wel?

12. Cor

Cor Member

Shooter:
    Multi Format
    Fixeer stock is best lang te bewaren. Wat kristallen aan de rand van de hals zijn geen probleem, dat zijn opgedroogde druppels van het uitgieten. Als op de bodem witte "brokken" liggen, dan is de fixeer kapot (en zelfs dan kun je in noodgevallen de bovenstaande vloeistof onverdund gebruiken, uiteraard eerst testen, daarvoor is het handig om wat oude, onbelichte film te hebben, de fixeer moet deze film in ong 5 min. helder maken).

In geval van twijfel testen zoals boven beschreven staat,

groet,

Cor

13. Marco B

Marco B Member

Shooter:
    Multi Format
    Omdat je het over bruine plekken hebt (die ik zelf nog nooit op een barietprint heb gezien, wel meer witachtige van kalk of zo):

Is de waterleiding bij jullie wellicht kort geleden doorgespoeld? :confused:

Bij mij wordt 1x jaar de waterleiding in de wijk onder hoge druk doorgespoeld. Dan krijg ik altijd een waarschuwing dat er (ijzer-)deeltjes in het water kunnen zitten, en het advies die dagen niet een wasje te draaien...

Wellicht dat zoiets bij jouw speelt?

Marco

14. Sponsored Ad
  15. Ruud

Ruud Member

Shooter:
    Medium Format
    Bedankt voor alle reacties

ik heb naar aanleiding van de opm kristallen en andere opm eerst geprobeerd dezelfde fix (reeds eerder aan gemaakte ,waar de problemen waren ))
    te gebruiken in een nieuw bakje en wat papier
    nu bleef het stippenvrij

dus : mijn fixbak vorige keer waarschijnlijk niet goed schoongemaakt waardoor resten zijn gaan oxyderen en op papier zijn gekomen

ik heb onmiddelijk een paar borsteltjes gekocht om mijn bakken na gebruik even schoon te borstelen in plaats van alleen even na te spoelen

Is overigens de zelf te maken vlgs TF 3 zuur of alkalisch

groetjes

ruud

16. Willie Jan

Willie Jan Member

Shooter:
    4x5 Format
    mijn fixeerbak is na 5 jaar gebruik nog steeds schoon?
    De ontwikkelbak geeft wel een zwarte aanslag.
    Wat doe jij toch met je fix bak?

Of gebruik je niet altijd dezelfde bak voor fix,ontw en stop?

17. Ruud

Ruud Member

Shooter:
    Medium Format
    Jed, De stippen zitten over het papier verspreid , dus op belichte en onbelicht
    ze zijn overigens speldeprikken groot en geen vlekken.
    ik heb in alle jaren nog nooit gehad

18. Marco B

Marco B Member

Shooter:
    Multi Format
    Er blijft nog steeds de mogelijkheid van troep uit de waterleiding als gevolg van het eenmalig doorspoelen ergens in het net...

19. Ruud

Ruud Member

Shooter:
    Medium Format
    ik heb vanmiddag even een proefstrookje in nieuwe ontw. gedaan,na korte belichting ( gedeeltelijk ) en in de -oude - fix
    bak eerst grondig schoongemaakt.
    probleem is bij deze weg.
    dus of vervuiling resten fix in de bak of wat Marco schrijft,even vuil leidingwater.
    bedankt iedereen

groetjes

ruud.

20. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    De TF 3 is alkalisch. Naar mijn bevindingen te alkalisch. (Het kan in een colloidale neerslag resulteren). Daarom heb ik de receptuur bijgesteld. Deze bijgestelde receptuur voor TF3 is door Bill Troop in het Film development cookbook overgenomen. De receptuur van de nieuwe TF3 is zwak alkalisch. Het ware misschien beter geweest om de naam TF3 te wijzigen in bijv. TFX.

Jed

21. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Als je nu van de bruine stippen afbent, is het probleem wel opgelost, maar niet gelocaliseerd. Het is inderdaad zo dat er roestdeeltjes uit waterleidingen mee kunnen komen. Voor de negatiefontwikkeling gebruik ik dan ook gefilterd leidingwater. Ik gebruik daar een papieren koffiefilter voor.

Jed

22. Ruud

Ruud Member

Shooter:
    Medium Format
    Kan je oplosfles fix ,dus waar de oplossing 1+4 in zit )schoonspoelen met chloor ?.
    verdunde uiteraard
    dit om evt bacterievorming te verwijderen,die welleicht de oorzaak is van vervuiling.
    ik zie wel wat miniem kleine draadjes in de oplossing zitten

23. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    • van chloor blijft altijd wel wat achter, niet doen dus.
    • gebruik geen plastic harmonicaflessen, die zijn niet schoon te krijgen en is vragen om problemen
    • gebruik plastic flessen niet voor voorraad (stock), bruin glazen flesjes en flessen zijn heel goed(koop) via de apotheek te krijgen. Deze zijn ook vaak beter af te sluiten.
    • glas en plastic hebben de neiging te adsorberen (chemie hecht er aan) en plastic absorbeert zelf ook. Glas is dus beter te reinigen.
    • de flessen zijn het beste te reinigen in de afwasmachine, en anders door veel en vaak spoelen met kraanwater.
    • label de flessen en zorg er voor dat je ondanks goed spoelen alleen de zure ontwikkelaar in de zure ontwikkelaarfles doet, de basische in de basische etc. enz.
    • het duurt echt maanden voordat een bacteriekolonie zichtbaar is bij zo'n slechte voedingsbodem, dus waarschijnlijk geen bacteriebesmetting
    • draadjes duidt op schimmels, die wél vaker in dit soort oplossingen gedijen.

24. Willie Jan

Willie Jan Member

Shooter:
    4x5 Format
    ik spoel mijn fix harmonicafles altijd goed uit met heet water. Daarna heet water erin en enkele uren laten staan. Daarna nogmaals.
    Ik gebruik de fles al zo'n 6 jaar. Hoe kan ik herkennen of er een kolonie in zit? Ik zie geen draden of iets dergelijks..

25. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Herkennen kan je niet, als leek. Je kunt wel maatregelen nemen, waardoor de kans op rommel wordt vermeden. Het gebruik van een harmonicafles voor ontwikkelaar kan ik me nog voorstellen, maar voor fixeer is het helemaal niet nodig om alle lucht uit de fles te drukken. Het mooiste is dus een gewone (plastic Jobo) fles, die je voor ontwikkelaar afvult met een beetje aanstekervloeistof (propaan/butaan mengsel wat neerslaat op de vloeistof en daarmee beschermd tegen oxidatie door zuurstof). Het mooie van een rechte fles is dat hij heel goed schoon wordt in de vaatwasser, maar ook dat je hem helemaal visueel kan inspecteren...

26. Willie Jan

Willie Jan Member

Shooter:
    4x5 Format
    ik kan mij voorstellen dat water verdampt, maar fixeer beschermen tegen oxidatie??? Het zout blijft toch in de fles. Alleen de oplossingsverhouding zal veranderen.