Mobiele Doka

Discussion in 'Donkere kamer' started by argentic, Jul 17, 2009.

1. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Het is wel in het Frans, maar volgens mij spreken de foto's voor zich.

Mobilabo

Hij rijdt ermee rond in Noord-Frankrijk (Lille, Calais), voor scholen, culturele instellingen etc.

Last edited by a moderator: Jul 18, 2009
  2. archphoto

archphoto Member

Shooter:
    4x5 Format
    Mijn frans is niet zo best, maar dit is verschrikkelijk geinig, hoe krijg je de jeugd (weer) geïnteresseerd in analoog ?!
    Wat een idee, je moet er maar op komen en vervolgens ook nog rendabel te maken.

Peter

3. AgX

AgX Member

Shooter:
    Multi Format
    Ik begrijp nog minder Frans dan Peter, wat betekent: helemaal niet.

Zou iemand een kort samenvatting van dit project kunnen geven?

4. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Fantastisch idee!

5. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Horric Lingenheld, een biologiestudent had eerder al rondtrekkend theaterwerk gedaan. Gevangen door de fotografie heeft hij in 1997 de stichting "Destin Sensible" (Gevoelige Toekomst) opgericht met een kleine doka-caravan. Een beetje zoals de mobiele fotografen in Afrika, of zoals de bibliobus. Vooral voor fotografische onderwijsprojecten. Met subsidie voor "jonge initiatieven" en een soort melkertbaan heeft hij eerst een grotere doka-caravan gekocht. Later is er met subsidie de 12 tons, 10x2,5 meter vrachtwagen gekomen.

Horric werkt op projectbasis samen met drie andere fotografen, een stichtingsbestuur en iemand die de administratie en externe contacten verzorgt. Volgens mij worden de salarissen voornamelijk betaald door subsidie van provincie en onderwijs. Hij werkt intensief samen met ondwerwijsinstellingen, analfabetisme en gehandicapten organisaties, en de universiteit van Arras. Tussen de schoolprojecten door maakt Horric "portretten van lokale mensen". Vaak met een "tent-studio" op de jaarmarkt. Hij organiseert ook fotografische projecten rondom de herinnering aan de oorlog (die in dit gebied zwaar heeft huisgehouden).

Ze trekken met de doka-vrachtwagen naar scholen en culturele centra om daar projectmatig fotografie-onderwijs te geven rondom beeld-bewustwording. Het is alsof het circus in de stad komt. De doka-vrachtwagen en de sfeer van ontwikkelen in het donker is spannend voor de kinderen die met digitaal opgegroeid zijn. Het aanbod bestaat uit een heel scala van cursussen. Van fotogrammen met de kleinsten, tot reportage-projecten voor de ouderen waarin kinderen elkaars leefwereld fotograferen, ontwikkelen en afdrukken.

Het didactische doel is om fotografisch bewustzijn te creëren door samen met de leerlingen foto's te bekijken, en kritisch te analyseren. Het gaat erom kinderen "vrij te maken van de beeld-verslaving". Volgens mij een uiterst lovenswaardig doel. (En als dat meer enthousiasme creëert voor de doka, des te beter.)

Ze werken met 8 kleinbeelduitrustingen, een 6x7, twee studioflitsers met accessoires, 10 vergroters, dia-ontwikkeling in de Jobo, 2 computers, 1 filmscanner en 1 flatbed, 2 printers en 1 digitale 3 Mp camera. Verder werken ze met een 200-tal monografien van fotografen, veel tijdschriften, en pedagogisch materiaal. De doka-vrachtwagen kan binnen een kwartier op elk schoolplein of parkeerterrein opgesteld worden zolang er binnen 50 m een normaal stopcontact aanwezig is. Hij heeft ook 100 liter thermostatisch geregeld water. De meeste cursussen gebeuren echter in de open lucht, door het bekijken van foto's, werken met gaatjescamera's, etc. Vervolgens verplaatsen de projecten zich naar klaslokalen en de doka-vrachtwagen.

Aanvankelijk geloofde niemand in Horric's initiatief. Nu, bijna tien jaar later is het een groot succes, en wordt bijna alles gefinancierd door het rijk en onderwijsinstellingen.

Een idee voor Dokagirl (Claire Ghijsen) in Deventer ?

Nog een paar (lage kwaliteits) filmpjes uit 2000 van dit poject :

Studio op de markt

Fotocursussen

Last edited by a moderator: Jul 18, 2009
  6. AgX

AgX Member

Shooter:
    Multi Format
    Beste Dank!

(Ja, ik had ook onmiddelijk aan Claire gedacht. In die thread was ja ook al sprake geweest van mobiele doka's.)

7. Willie Jan

Willie Jan Member

Shooter:
    4x5 Format
    kestke set sa?

Inderdaad een heel leuke oplossing.
    In Nederland zal het wel niet mogen ivm chemicalien e.d.....

8. AgX

AgX Member

Shooter:
    Multi Format
    Ik zie er geen probleem opvangtanks aan het chassis te hangen.

9. Willie Jan

Willie Jan Member

Shooter:
    4x5 Format
    alleen de regering hier ziet problemen....
    Als je als fotograaf 1x per jaar een rol ontwikkeld, moet je een tankwagen laten komen om het af te voeren.

10. AgX

AgX Member

Shooter:
    Multi Format
    Er zijn toch de doosjes voor Klein Chemisch Afval. En regelmatig komt toch (busje komt zo...) een inzamel-vrachtwagen in de gemeente te staan, waar jij gratis jouw spullen kunt inleveren. Tenminste in de gemeentes die ik ken.

11. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    De oplosisngen zijn per gemeente weer anders. De ene gemeente doet er niet moeilijk over hoeveel je naar het afvalpunt brengt en de ander heeft al een probleem als je slechts één liter aflevert.
    Gelukkig woon ik in een gemeente waar, dit aangaande, niet moeilijk gedaan wordt.
    Overigens het busje dat zo komt... komt niet mee. Das war einmal. Althans hier in de regio.

12. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Het project zal in Nederland wel goed ontvangen worden, maar het moet ook nog betaald worden. Ik heb begrepen dat dit in Frankrijk een vacantie-project is, En dat soort dingen worden daar eerder gefinancierd. Een deel van mijn familie woont in Frankrijk en de kinderen gaan daar in de vacantie naar allerlei gesubsidieerde activiteiten (via een wergever).

Jed

13. Marco B

Marco B Member

Shooter:
    Multi Format
    Argentic, dit is zo leuk en inspirerend, waarom heb je nog niet een postje op het Engelstalige forum gedaan? Of zal ik dat nog maar even doen?

14. Sponsored Ad
  15. Marco B

Marco B Member

Shooter:
    Multi Format
    Ok, bij deze even gedaan! :wink:

16. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Dat heeft hij wél gedaan!
    Kijk maar onder Darkroom Portraits...

17. Marco B

Marco B Member

Shooter:
    Multi Format
    Die post heb ik gemist. Ik had even de Google zoekfunctionaliteit op APUG gebruikt om te checken of het woord "Mobilabo" nog in andere threads voorkwam. Dat leverde echter niets op...

Nu ja, een dubbel postje kan op dit vlak ook niet zo veel kwaad, daarvoor is het te leuk :wink:

En die thread van Darkroom Portraits is al zo eindeloos lang, dat het niet meer opvalt.

18. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Hoi Jed,

Dan moet je jouw Frans toch een beetje bijspijkeren, want dit is alles behalve een vakantieproject. Deze mobiele doka rijdt het hele jaar door in het noorden van Frankrijk naar scholen, culturele centra, markten, gemeenten etc. En dat al sinds 1998.

19. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Wilbert, ik ga niet prat op mijn frans, maar ik lees: ' Le mobilabo se deplace dans le region Nord pas de Calais, mais aussi dans tout la France et ou a l'etranger pendant les vacances scolaires'.
    Maar waar het mij speciaal om ging was de financiering van dergelijke zaken. En daar wordt in Frankrijk ( gedurende de vacantieperioden) meer aan gedaan dan in Nederland, zo is mijn indruk. Maar die indruk is van enkele jaren terug. Over enkele dagen zie ik mijn familie uit Bordeaux, en dan zal ik ze eens vragen hoe het er nu bij staat, wat betreft de financiering van dergelijke projecten.

Jed

20. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Dat betekent : "Het MobiLabo rijdt in (bestrijkt) de regio Nord - Pas de Calais, maar tijdens de vakanties ook in geheel Frankrijk en in het buitenland." De Franse syntax is vaak omgekeerd t.o.v. de Engelse, Duitse of Nederlandse.

Vakantieactiviteiten voor kinderen worden door gemeenten inderdaad stevig gesubsidieerd. Of dat veel meer is dan in Nederland, weet ik niet.

Last edited by a moderator: Jul 24, 2009
  21. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    De activiteiten van mobilabo in de region Nord betreft, zo lijkt mij betaalde fotografiecursussen, zie:
    http://www.mobilabo.com/
    Overigens natuurlijk uiterst interessant.

Ik denk dat de vacantie-activiteiten gesubsidieerd worden door (grote) bedrijven en zoals je al noemde overheden.

Jed

22. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    De betaling gebeurt door abonnementen van 20 € per jaar p.p., en 50 € voor groepen en scholen. 300 € p.p. voor 6-daagse cursussen buiten het kader van school of cultureel centrum. 400 € p.p. voor diezelfde cursussen in het kader van beroepsmatige vorming zoals bijscholing door arbeidsbureau e.d. Van dat soort lage prijzen kunnen de salarissen nooit betaald worden. Die moeten dus wel gesubsidieerd zijn. Die subsidie komt blijkbaar van verschillende overheden. Niet van bedrijven.

Voor zover ik weet subsidieren Franse bedrijven niet rechtstreeks educatieve organisaties zoals deze mobilabo. Maar personeelsleden kunnen een deel van kosten voor buitenschoolse opvang en voor vakantieactiviteiten bij de personeelsvereniging of beroepsvereniging declareren. Dat kan oplopen tot de helft van de kosten. Het is dus een soort indirecte subsidiering. Die hulp wordt echter door de belasting bij je salaris opgeteld. En alleen bedrijven van 50 of meer werknemers hebben een personeelsvereniging.

Intussen zijn we flink afgedwaald. Dus ik stel voor dat we het hier bij laten, en terugkeren naar het onderwerp van de rijdende educatieve doka.

Last edited by a moderator: Jul 25, 2009
  23. elbuveli2ETHPY

elbuveli2ETHPY Member

Shooter:
    Medium Format
    Dit is werkelijk fantastisch,dat moeten we hier(belgie en nederland) ook hebben.
    Om me heen hoor ik,heel schugter,de verhalen,dat analoog het toch af moet leggen tegen het digi-geweld.
    Dit durven ze niet hardop te zeggen,zeker niet in mijn bijzijn,want ze weten donders goed dat ik er furieus op reageer,en het geeft mij iedere keer weer een kick om ze helemaal vast te lullen.
    Het enigste wat ze naar voren kunnen halen is dat het sneller gaat,en makkelijker is,en voor de rest niks,en dat vind ik wel zulke ontichelijke onzin.
    Alsof dat het is,en ze bekijken de foto,s niet groter dan de gebruikelijke printjes.

Daarom vind ik bovenstaande een prachtig idee,om gelijk bij de jeugd te beginnen,en ze kennis te leren maken met het doka-werk,en dat het helemaal niet erom gaat dat het lang duurt,maar ze kennis leert maken met kwalitatief hoogstaande fotografie en afwerking.

Zo,dat moest er even uit,een goed weekend toegewenst,

Ruud.

24. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Ruud,
    ik voel met je mee...

25. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Foto educatie

Het is inderdaad zo dat digitale fotografie een deel van de analoge fotografie vervangen heeft. Maar dat is in het gebied dat voeger door boxjes en een deel van het kleinbeeld werd bestreken. Het grootste deel van de professionelen en serieuze amateurs werkt (ook) analoog. Het aanbod van (nieuwe) analoog films is enorm. En er worden steeds nieuwe films ontwikkeld. Een bedrijf als Kodak verdient zijn geld met analoog.
    Je kunt stellen dat de gebieden van analoog en digitaal naast elkaar bestaan met verschillende doelgroepen.
    De vraag is dan volgens mij: 'als je foto-educatie op het analoge gebied gaat doen, waar is dat dan effectief?' Naar mijn idee moet je je dan op de serieuze amateur richten'. De vraag is dan: hoe bereik je de serieuze amateur? Het lijkt mij dat cursussen analoge fotografie een goede mogelijkheid zijn. En dit soort cursussen worden reeds gegeven.
    Een andere heel effectieve manier is de APUG. De uitwisseling van informatie is een vorm van foto-educatie. Of de huidige vorm in de APUG, de meest effectieve vorm is, is een andere vraag. Zelf denk ik dat 'praktijkdagen' een welkome aanvulling kunnen zijn. Maar dan kun je gelijk de vraag stellen: 'op welk niveau willen we de praktijkdagen'? Moeten ze aansluiten op bestaande cursussen, of moeten ze ook meer basiselementen bevatten?

Jed

26. elbuveli2ETHPY

elbuveli2ETHPY Member

Shooter:
    Medium Format
    Ja Jed,maar hier in de randstad-en dat is wel een behoorlijk groot gebied-is het voor 95% digitale fotografie.
    En misschien wel meer.
    Een heel enkele fotograaf is nog wel bereid iets te bestellen voor je,omdat er nog 1 amateur in de omgeving is,die analoog werkt,maar dan houd het op.
    De meeste zaken zijn van die inloopwinkels geworden,en meer lijstjes en dergelijke dingen verkopen,maar je herkent ze niet meer.
    En je opmerking dat de serieuze amateur en profsanaloog werken,is misschien wel zo,maar dat moet toch eens een keer doorgegeven worden,aan de jeugd dus,en ik geloof dat je dat niet te lang moet uitstellen.
    En hoe je ze bereikt?
    Vader op zoon/dochter,op school,verenigingen,of hebben we dat niet meer,en dan proberen ze te overtuigen van het feit dat digitaal enkel maar sneller en gemakkelijker is te verwerken,maar dat het daar dan ook bij blijft.
    Ik zal je vertellen,mijn eerste camera was een snappy,zo,n plastic dic met een levensgevaarlijke knerp,als je de film moest transporteren,maarja,vroeger,t was armoe thuis,en zoonlief wilde zo nodig gaan fotograferen.
    2,95 plus een aantal zeepbonnen koste dat ding.
    Er ging 120 rolfilm in,wist ik wat dat was,ik ging naar de winkel of hij er een rolletje in kon zetten,later heb ik bij die man geleerd om het zelf te doen,en ik voelde me groeien,toen kreeg ik een Agfa rapid,24x24mm,rolletje erin en fotograveren maar,en ook nog een tijdje een Pontiac 6x9cm camera te leen gehad,met een Som-Berthiot objectief,ook rolfilm,en toen mijn eerste kleinbeeld,een Canon FX,sjonge jonge,iedereen dacht,waar doet tie het van,maar ook weer die oude man van die zelfde fotozaak maakte tijd voor me,om alles goed uit te leggen,en als ik het niet snapte dan kon ik weer terug komen,ook nog in zijn doka gestaan,om de grondbeginselen te leren.

Dus wat je zegt is wel goed,maar toch ook de jongeren er bij betrekken,althans,proberen.

En wat betreft het aansluiten op bestaande cursussen,ik geloof niet dat het of/of moet zijn,maar en/en.

En dan bedoel ik,dat onderzocht moet worden hoe het niveau is,en de basiselementen moet je toch verwerken in de lesstof,erger nog,je zult ermee moeten beginnen,alwas het alleen maar om bij sommige mensen de stofnesten uit hun hoofd te halen,en alles weer op een rijtje te krijgen,zoiets van,hoe was het ook weer.

Ruud.