Moet DOKA zwart zijn?

Discussion in 'Donkere kamer' started by hka, Jan 11, 2005.

1. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Er zijn wat verschillen van inzicht met betrekking tot de verfkleur van de doka.
    De een roept alles rondom de vergroter zwart de ander nuanceert het weer en roept als er maar geen reflectie plaatsvindt dan kan licht tot donker grijs ook geen kwaad. Wie heeft er een verstandig en verantwoordt (kleur)advies in deze? Mijn dank is groot.

harry

2. argus

argus Member

Shooter:
    Multi Format
    Ohnee... de mijne is mat lichtblauw. Voor de geïnteresseerden, het is laguneblauw van Levis.

Ik heb er nog geen problemen van ondervonden. Geen waas op de afdrukken of zo.

G

3. fred

fred Member

Shooter:
    Multi Format
    Geen verstandig antwoord maar wel een beetje ervaring. :smile:
    De doka is hier reeds jaaaaaren wit geschilderd en tot nog toe geen probleem gehad en reelmatig getest.
    Wel strooi licht vermijden.

Anderzijds rond de vergroter alles in het zwart lijkt me een goed idee.

Zie de thread "darkroom portraits".

Fred

4. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Dat is het 'm nou net. Daar zie ik zowel helemaal zwart rondom de koker alswel elders weer wit en andere varianten. Ben daardoor op een dwaalspoor gezet. Misschien is niet denken in deze wel het beste en gewoon doorgaan met dat wat je nu op de muur hebt zitten.

harry

5. Breunes

Breunes Member

Shooter:
    Medium Format
    De adviezen van deskundigen zijn: wit en rondom de vergroter zwart ivm strooilicht door de vergroter. Dit gaat meestal door een soort afscherming aan weerszijde van de vergroter.

Ben

6. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    De doka wit om optimaal te profiteren van je dokalicht. En rondom de vergroter zwart om strooilicht te vermijden. Om dit laatste te controleren moet je het volgende experimentje maar eens uitvoeren:

1) een lensdop op je objectief doen
    2) volledig donkere doka
    2) vergroter inschakelen
    3) met je hoofd op de plek van het papier gaan liggen en naar het objectief kijken.

Als alles perfect donker blijft kun je het zwart eventueel weglaten. Hoewel... wit fotopapier reflecteert ook licht wat via de witte wand/plafond weer terugkaatst. En strooilicht werkt ook wanneer je nog geen verkleuring van je papier ziet, omdat het de zwartingsdrempel verlaagt.

Zie je wel licht, zorg dan dat alle lekken van je vergroter gedicht worden (warmte moet wel afgevoerd kunnen worden) en verf de omgeving van de vergroter zwart. Zwart landbouwplastic kan ook een (tijdelijke) oplossing zijn.

7. elbuveli2ETHPY

elbuveli2ETHPY Member

Shooter:
    Medium Format
    Voor degene die dit te moeilijk vinden,en daarmee bedoel ik dan,met je hoofd op de grondplank gaan liggen,omdat de vergroter meestal op een tafel of verhoging staat,zou je misschien dus ook kunnen proberen om een spiegel op de grondplank te leggen.
    Dit scheelt weer veel pijn in je rug,maar het idee van Wilbert is,zonder meer,heel goed .

Ruud.

8. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Zelf ben ik niet zo paranoia (vergeef me het woord) meer om alle lekken te dichten.
    Kleine lekjes, heb ik gemerkt, hebben nauwelijks invloed op het resultaat.
    Mits ze natuurlijk niet rechtstreeks op het papier schijnen.
    Maar als je twijfelt maak ze dan dicht. Blijven de printen dan nog futloos dan moet je het toch écht ergens anders zoeken.

9. th. van Kints

th. van Kints Member

Shooter:
    35mm
    Harry, het is lang geleden dat ik geabonneerd was op Foto, destijds was daar D. Helfferich de man.
    Heb hier veel kennis opgedaan. Ik herinner me een soortgelijk artkel. Daarin werd de nadruk gelegd
    op reflectie tijdens het belichten van fotopapier richting plafond en retour en het advies was je
    plafond boven je vergroter zwart te maken. Daarom zit er bij mij een stuk karton van 70x100 zwart
    wel te verstaan welke in alle kleuren in hobby zaken te verkrijgen is.
    Misschien ook iets voor jou.
    Theo

10. Huub

Huub Member

Shooter:
    4x5 Format
    Het kan natuurlijk zijn dat ik het niet helemaal goed begrijp, maar als een goede sluierproef uitwijst dat je doka niet sluiert, dan kunnen die paar lichtlekken niet het probleem zijn - want die zouden dan sluier op moeten leveren.
    En verder: je kunt de doka in plaats van zwart ook rood verven of eventueel de kleur van je safelight. Een plaatselijk red light district is wel zo vrolijk. ;-)

Huub

11. clogz

clogz Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    Huub: lachen! Harry: ik ben het met je eens.

Hans

12. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ik was in de doka van Harry en ik moest bijna een zonnebril opzetten...:surprised: Nee hoor, grapje. :tongue: In mijn zwart geverfde omgeving van de licht-lek-vrije vergroter zie ik te weinig. Dat is lastig, jammer en onnodig. Het was een eye-opener (letterlijk) toen ik bij Harry zoveel kon zien. Ik verbaasde me dat hij er geen last van had op zijn afdrukken. Ik heb aan één rood peertje genoeg licht, maar als ik meer zou willen plaatsen, dan moet ik eerst een sluierproef doen. De winnaar is dus Huub, met het meest zinnige antwoord. Zelfs de rode kleur op de wand is waarschijnlijk beter dan zwart, want ik vind dat ik te weinig kan zien in de zwarte omgeving. Ik ga binnenkort schilderen, ik had al besloten om de omgeving van de vergroter mat grijs te maken. Lijkt me veel meer ergonomisch verantwoord. Dan droom ik er van dat ik er met rood wat vrouwenlijven op schilder in mijn darkroom. :D
    (Ik wilde verder nog vragen hoe het zit met de hygiëne in jouw darkroom. Maar dat is weer een andere draad...)

13. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Laat ik nou van diezelfde DH in vroegere jaren les gehad hebben en zijn credo kennende was hij een freak op dat gebied. Maar zoals Huub hierboven al zegt, na een sluierproef gedaan hebbende, is en lijkt het niet noodzakelijk alles helemaal, tot en met de kleinste lekjes, te lijf te gaan. Je moet praktisch blijven nietwaar.
    Ik had destijds in mijn oude doka wel de wanden zwart geverfd achter en rondom de vergroter.

Last edited by a moderator: Sep 21, 2009
  14. Sponsored Ad
  15. th. van Kints

th. van Kints Member

Shooter:
    35mm
    ROOD

Harry, ik weet niet of je graag lang in de doka verblijft, maar tijdens mijn HBO
    opleiding kregen wij in het vak economie ook kleurenpsychologie.
    Daarin leerden we dat in een eethuis of iets dergelijks een wand rood werd
    geschilderd omdat dat onrustig werkt op de gasten. Het was eten, betalen en wegwezen en ruimte voor de volgende.
    Wordt het nu wel of geen rood. Laat het eens weten.
    Theo

16. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Is dat waarom al die "onspanningscentra" op de wallen en zoveel chinese restaurants rood zijn geschilderd :wink:

Wat dachten jullie van Natriumdamplamp-geel?

17. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Wat ga jij doen/heb jij gedaan in jouw doka, Wilbert? En waarom?

18. Willie Jan

Willie Jan Member

Shooter:
    4x5 Format
    Als de vergroter niet lekt, dan heb je geen probleem.
    (als de doka 100% lichtdicht is dan....)

MAAR,
    als je een wit t-shirt aan hebt en blijft staan tijdens de belichting naast je grondplank dan krijg je reflektie. Echter of dit in jou geval zichtbaar is dat kan ik niet bepalen.

Wat denk je trouwens van een witte grondplank met een dun PE papiertje?
    licht valt door het papier op de plank en weerkaatst terug. Ook dit kan ik niet voor je vaststellen...

19. kraker

kraker Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    Mijn doka is niet zwart, maar m'n dokakleding wel! :D

20. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Dat heb ik nog niet beslist. In elk geval overal wit om optimaal gebruik te maken van het dokalicht (natriumlamp). Achter en vooral boven de vergroters komt ongetwijfeld een kleurtje, maar ik heb nog niet besloten of dat zwart, rood of geel wordt.

PE papier ondervindt wel degelijk invloed van weerkaatst licht van het witte vergrotersraam. Sinds ik hiermee problemen gehad heb zijn al mijn vergrotersramen zwart geschilderd (of met zwart karton bpelakt).

Mijn dokaschort is om diezelfde reden zwart. Een zakje zwarte textielverf doet wonderen. Is de dokaschort in de was, dan doe ik een donker T-shirt aan (in mijn geval een tent :wink: ).

21. gary mulder

gary mulder Member

Shooter:
    4x5 Format
    Mijn ervaringen met natrium licht en ZW multigrade papier zijn slecht. Ik moest het natrium licht nog verder dimmen (met lamellen) voor zw papier dan wat ik moet voor kleur papier. Een "gewoon" ilford lampje geeft daarbij vergeleken een zee van licht.

22. Willie Jan

Willie Jan Member

Shooter:
    4x5 Format
    ik gebruik ook een natrium lamp en heb nog geen problemen ondervonden (op stand 10) Mijn ondervinding is net tegenovergesteld. Het natrium licht vind ik lichter en prettiger werken. Ik werk nu met adox papier dat misschien minder licht gevoelig is dan bv kentmere... De test heeft uitgewezen dat 10 minuten geen probleem was. Wat voor papier gebruik jij Gary?

23. gary mulder

gary mulder Member

Shooter:
    4x5 Format
    ilford multigrade FB wt
    ilford multigrade FB k5
    kentmere document art

Ik test met de standaard sluier test door middel van een muntje op pre belicht papier.

24. mhulsman

mhulsman Member

Shooter:
    8x10 Format
    Dan zal ik ook maar weer eens een sluier test gaan doen.
    Ik heb nog geen test gedaan sinds ik mijn rode lampen heb vervangen door een natrium lamp.

25. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Ik heb ook nog nooit problemen gehad met de natriumlamp, en gebruik o.a. dezelfde papieren als Gary. En ook ik doe sluiertests met de muntjes en het voorbelichtte papier. Wel moet zo'n lamp eerst goed warm (geel licht) zijn voordat je hem kunt gebruiken. En de professionele lampen (de bloembakken met kleppen die je aan het plafond hangt) hebben een extra filter ingebouwd.

Last edited by a moderator: Sep 27, 2009
  26. Ruud

Ruud Member

Shooter:
    Medium Format
    Ik gebruik een lamp waarin 16 LEDJES zitten ,kleur rood,totaal 3 Watt 220 volt
    mijn wanden zijn grijs,betonkleur

vanmiddag nog een proefje gedaan
    1. 10 min op ca 1,5 meter met muntje,geen grijs te zien en geen verschil
    2. 2 min. op 10 cm van de lamp wel lichte grijstint naast het afgedekte gedeelte

lamp is van THORN

geeft heel veel licht in de DOKA ( GARAGE )

heb hem met de lichtstraal naar het plafond gericht ( 10 cm van plafond ) en tegen plafond een witte plaat,zodat het licht goed en verspreid terugkaatst.

ruud.