Nieuwe(re) doka, nieuw dokalicht?

Discussion in 'Donkere kamer' started by TomStr, Oct 16, 2012.

1. TomStr

TomStr Member

Shooter:
    35mm
    Hallo iedereen,

even een vraagje, ik heb mijn doka in de kelder, sinds een paar weken heb ik eindelijk de doka wat beter gemaakt. Grotere rekken, osb werkblad, osb werk-muur ;-)
    Qua licht werkte ik tot nog toe met een gewone halogeenlamp bouwlamp (gedimd) met een LEE filter ervoor. Geeft lekker veel licht en geen sluier (toch niet dat ik ooit gemerkt heb :wink:) maar nu ik de mogelijkheid heb om een licht boven de werkplaats te hangen tegen de OSB plaat zou ik toch liever dat doen.
    Maar hoe? Als laatste optie zou ik een soort "kap" bouwen om een TL lamp in te hangen en dan "het gat" toe te maken met de LEE filter. Eenvoudiger zou zijn om de filter gewoon rechtstreeks rond de TL buis te doen of rechtstreeks rond een andere "gewone" lamp. (of spaarlamp)
    OF
    ik kijk toch eens rond voor LED's en een transfo (iemand die weet hoe je dat juist berekend? hoeveel volt? hoeveel Ampere, hoeveel leds mag ik dan in serie zetten en hoeveel series mag ik in parallel zetten?) Ik zou dan ook een streng of drie apart willen bedienen zodat ik 1 "streng" aan kan doen als ik weinig licht wil en meerdere strengs voor meer licht. Maar hoe kan ik dat dan een beetje mooi solderen?
    Hoeveel licht geeft een LED?

Of nog andere ideeën?

Tom

2. janalwin

janalwin Member

Shooter:
    Medium Format
    Ik gebruik een rode ledlamp die bedoelt is voor feestverlichting. Overal verkrijgbaar en goedkoop.

Volgens mij geen sluier, alhoewel ik het niet echt getest heb. Ik heb wel met een cd gekeken of er toch niet anderkleurig licht uitstraalt. Dat was niet het gevel.

Groeten,

Jan Alwin

3. TomStr

TomStr Member

Shooter:
    35mm
    dat had ik ook gezien, zo'n klein bolletje met led's, rood led licht zou in theorie papier-veilig moeten zijn. hoeveel licht geeft zo'n bolletje? kan je nog de uitleg op een papier lezen? je materiaal makkelijk terug vinden? de krant lezen? :tongue:

Tom

4. janalwin

janalwin Member

Shooter:
    Medium Format
  5. TomStr

TomStr Member

Shooter:
    35mm
    Ik ga het lampje van het weekend halen, dan eens proberen en indien OK, komen er zo'n paar lampen :smile:

Hartelijk dank!!!!

Tom

6. TomStr

TomStr Member

Shooter:
    35mm
    Lampje moet overal besteld worden :blink: heb ik dus maar gedaan, volgende woensdag is het er al, maar ik ga het waarschijnlijk pas zaterdag kunnen gaan halen. Daarna kan het testen beginnen!! en het afdrukken in een nieuw licht dan ook!!

Tom

7. janalwin

janalwin Member

Shooter:
    Medium Format
    Raar dat ze ze niet op voorraad hebben. Ik heb ze volgens mij wel eens bij de bouwmarkt zien liggen.

Ben erg benieuwd wat je er van vindt.

Jan Alwin

8. TomStr

TomStr Member

Shooter:
    35mm
    ik laat het je zeker weten.
    Woensdag zouden ze in de winkel zijn, maar ik vrees dat ik ze pas zaterdag ga kunnen gaan halen...

Tom

9. TomStr

TomStr Member

Shooter:
    35mm
    door een bezoekje aan de efteling zaterdag natuurlijk geen lampje kunnen gaan halen.

maar net een mail gestuurd met de vraag of het lampje effectief binnen is en dan halen we het zo snel mogelijk!!

Tom

10. TomStr

TomStr Member

Shooter:
    35mm
    Lampje gehaald, geeft een hoop licht, zodadelijk werken, maar morgen sluiertestje doen!!

11. clogz

clogz Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    Tom, laat het ons eventjes weten.

Hans

12. TomStr

TomStr Member

Shooter:
    35mm
    de lamp geeft veel licht en is al gebruikt om met de kids wat fotogrammen te maken, op het eerste zicht geen sluiering
    Maar bij de sluiertest (5 min, licht vlak aan het papier, dacht het eens grof te testen :smile:) kreeg ik te zien dat er veel licht door de kelderdeur door kwam. Dus: duidelijk sluiering (zelfs slagschaduw van de objecten op het fotopapier :blink:) dus: een gordijn moet er zeker komen en sluiertest deel 2 staat gepland voor deze nacht...

13. TomStr

TomStr Member

Shooter:
    35mm
    Lamp getest, dat ding geeft echt wel een hoop licht, ik vind het zalig zoveel rood licht. :smile:
    papier belicht tot net geen zichtbare grijzing, fotopapier op 1 meter van de lamp gelegd en timen maar. (het licht valt dus RECHTSTREEKS op het papier)
    Ter info: op 1 meter afstand lees je zonder problemen een boekje of krant :blink:
    tot en met 2 minuten geen echt verschil met het "blanco" stukje papier, vanaf dan zie ik een lichte extra grijzing en vanaf de volle 4 minuten word het echt onaanvaardbaar.
    Dat is wel de totale blootstelling van het papier aan het licht, ik ontwikkel mijn papier in een sleuf-processor dus daar krijgt mijn fotopapier geen rood licht meer. Als je in bakken ontwikkelt zou je denk ik toch iets meer moeten opletten.
    Voor mij is het geslaagd, 2 minuten is meer dan mijn papier normaal te zien krijgt. Zeker zo rechtstreeks.
    Ik denk dat ik een tweede ga halen en dan een armatuur zoeken die het licht wat meer naar mijn plafond richt om zo wat meer diffuus licht te krijgen.
    Voila groetjes en tot de volgende!!

Tom

ps: I wish you good light on your path :smile:

14. janalwin

janalwin Member

Shooter:
    Medium Format
    Goed om te horen!.

Misschien moet ik zelf ook nog eens zo'n test doen. Maar als ik mijn doka heb opgebouwd in de badkamer wil ik altijd liever echt aan de slag.

Jan Alwin

15. TomStr

TomStr Member

Shooter:
    35mm
    ik ben ook niet zo voor testen... 20 minuten en dan zonder afdruk terug uit de doka komen :sad: Maar toch, liever weten wat er van licht in de doka is dan na een hele avond merken dat al je afdrukken zo "grijs" zijn...

16. clogz

clogz Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    Bedankt voor de test, Tom

17. TomStr

TomStr Member

Shooter:
    35mm
    we gaan nog een testje doen hoor, lamp wat afschermen van zo rechtstreeks op het papier te vallen en dan nog eens kijken wanneer ik sluiering begin te zien.

Tot later,

Tom

18. Willie Jan

Willie Jan Member

Shooter:
    4x5 Format
    Zou je een test kunnen doen die een strookje voorbelicht papier onder de lamp legt (minimaal 1 meter afstand) waartbij je een munt op de strook plaatst en deze 10 minuten laten liggen.

Als je bariet gebruikt of lith dan heb je veel meer tijd nodig.
    Als het goed werkt is het inderdaad een mooie oplossing.
    helaas kan ik geen info vinden omtrent de golflengte van de leds