nikon el -componon-s vergrotingslens

Discussion in 'Donkere kamer' started by Ruud, Dec 13, 2006.

1. Ruud

Ruud Member

Shooter:
    Medium Format
    Heeft iemand ervaring met verschil in vergrotingsobjectief van nikon t.o.v.componon-S of rogagon.
    het lijkt mij dat de nikon wel scherp tekent maar in de hoge lichten wat dicht loopt.
    de andere dan nikon heb ik nog niet geprobeerd.

gaarne reacties als ervaring is.

fotogroeten

Ruud.

2. Marc Leest

Marc Leest Member

Shooter:
    Multi Format
    Ik heb mel alle 3 types gewerkt :
    el-nikkors 50 + 80
    componon-S 50 + 80
    apo-rodagon 80
    rodagon 105
    en, ik kan zeker als de vergroting niet al te groot is, geen fundamentele verschillen vaststellen.

M.

3. gary mulder

gary mulder Member

Shooter:
    4x5 Format
    Bij de el-nikkors maak ik me zelf wijs dat ze iets meer kontrast geven, ten kosten van middentonen dan de rodagon. Misschien gewoon eentje lenen om uit te proberen.

4. Willie Jan

Willie Jan Member

Shooter:
    4x5 Format
    ik heb van een collega gehoord dat de nikon lenzen wat harder zijn dan de componon-s. Zelf geen ervaring mee. Ik gebruik componon-s lenzen 80/50 en rodagon 150

5. Jan van Veen

Jan van Veen Member

Shooter:
    35mm
    Het apo-rodagon 50mm geeft een wat wollig beeld en je moet tenminste 1 stop diafragmeren anders krijg je teveel lichtafval in de hoeken.
    Met 2 stops diafragmeren is het absolute TOP ! En niet te scherp zoals de el-nikkor

Jan

6. Ruud

Ruud Member

Shooter:
    Medium Format

Hallo jan,
    Bedankt voor je reactie( en anderen natuurlijk ook )
    Ik heb nu de nikon el 2,8-50 in een durst M 370 en tekent wat hard ik was de focomat 1C van leica gewend,de durst reageert beter op de verschillende filters en tijden dan de focomat.heeft natuurlijk te maken met de hogere lichtopbrengst van durst.filters nemen veel licht weg.Lichtafval naar zijkanten is ca 10 % komt van lens of van vergroter ?
    ik overweeg nu om of een apo rogagon of een componon-s te zoeken.

alle reactie is welkom

ruud.

Ruud.

7. Huub S

Huub S Member

Shooter:
    ULarge Format

8. Ruud

Ruud Member

Shooter:
    Medium Format
    hallo Huub,

Ik had deze lichtafval ook met de focomat 1 C.
    Het klopt dat er veel te koop is ook in duitsland op e-bay.
    de 605 ( 506 ? )of 805 worden wel gevraagd ,maar lijken me hetzelfde lichtsysteem te hebben dus hetzelfde probleem.

Dunco hoor je ook goede dingen over.

Welke de prof.vergroters zijn weet ik niet.meer merkgebonden of type
    gebonden ?
    misschien kan je wat noemen
    ik blijf zoeken.
    Quote :
    Iets moois vinden is als het maken van een mooie opname.

Ruud.

9. Huub S

Huub S Member

Shooter:
    ULarge Format
    Er staat op marktplaats een Omega D2V te koop met het nodige aan lenzen en negatiefmaskers. Het typenummer wordt weliswaar niet gegeven, maar hij lijkt verdacht veel op mijn eigen D2V, waar ik erg goede ervaringen mee heb. Verder denk ik aan de 4x5 modellen van Beseler en DeVere. Dit soort vergroters zijn nog tafelmodellen en in een gemiddelde doka goed te hanteren. Llaat je daarom niet afschrikken door het formaat.
    Dunco ken ik alleen van naam. Van de Omega's en Beselers zijn er met name in de VS nog duizenden in omloop. Als er al eens iets kapot gaat, kun je nog goed aan de onderdelen komen. Ook koudlichtkoppen en kleurenkoppen zijn geen probleem. Ik zou om deze reden met Dunco iets terughoudender zijn.

Huub

10. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    JOBO/LPL en Saunders 4500 series zouden hier ook bij kunnen horen.

11. Willie Jan

Willie Jan Member

Shooter:
    4x5 Format
    ik heb een test uitgevoerd waarbij de rodagon 150 als 'slechtste' uit de bus kwam. Iets wolliger
    tussen de componon-s en de el-nikkor zie ik geen verschil.

Ik heb wel een flink vergroting van een klein gedeelte van een 4x5 neg gemaakt.
    kop van de 1200 op hoogste stand en 24x30 afdruk gemaakt.

ik vraag me af of je het ziet bij normale vergrotingen....

12. Ruud

Ruud Member

Shooter:
    Medium Format
    Hallo Willie Jan.

Ik heb nu in mijn Dunco vergroter een APO RODAGON 2,8-50 mm objectief

ik heb ook nog liggen van de Leitzvergroter focomat 1 C een Focotar 3,5-50 mm objectief

deze heeft ook 39 mm draad zal ik eens proberen of er verschil is

hij past in ieder geval

misschien volgende week

zal het laten weten

groetjes

ruud

13. Ketknarf

Ketknarf Member

Shooter:
    Multi Format
    Nikkon versus Apo Rodagon

Zoals beloofd een zwartwittest gedaan met APO Rodagon 80mm f4 en EL Nikkor 80mm f5,6. bij opening:5,6; 11 en 22.
    1. Met testnegatief van Gönna, is goed merkbaar de lichtafval bij de Nikkor op 5,6. en onscherpte t.a.v. de Apo. Ook bij f11 is de Apo merkelijk beter, bij f22 komen ze ongeveer gelijk (maar is minder goed dan bij f11).
    2. Een Hasselbladnegatief-portret vergroot tot 60x60cm. Bij f8 merk je het verschil in netheid bij de haarlokken. De Nikkor presteert minder, wollig. Is een bevestiging van wat de eerste test opgaf.
    3. Een trappenwig van Gevaert Graphic gaf geen visueel verschil. Dezelfde 11 stappen waren zichtbaar. Hier zou een densiteitsmeting misschien iets meer aan het licht brengen.
    Een moeilijkheid bij de test is dat de hoogte van de vergroter moet versteld worden tussen beide lenzen omwille van de scherpsteling.
    Volgens onze bevindingen is de Apo merkbaar beter en zeker voor grote vergrotingen. (testlens Apo Rodagon-N Nr 11693584, prijskaartje nog leesbaar:809,50 euro)

KK

14. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Ik heb eens een tiental 150mm vergrotingelenzen heel kritisch getest. (Het artikel komt binnenkort weer op mijn site te staan.) De verschillen waren tegelijk groot en klein. En niet altijd zoals je zou verwachten. Conclusie kort door de bocht : Echt oude lenzen zijn echt minder. Moderne zeslenzers zijn over het algemeen allemaal goed, maar individuele exemplaren kunnen naar beide kanten uitschieten. Kortom, je moet een aantal lenzen naast elkaar testen, en de beste houden.