Nikon F100 of F80?

Discussion in 'Kleinbeeld camera's en accessoires' started by PieterB, Apr 27, 2005.

1. PieterB

PieterB Member

Shooter:
    35mm
    Jullie weten dat ik voorlopig nog met KB blijf werken.
    Na de zomervakantie zou ik wel eens een tweede toestel durven
    aanschaffen en het huidige toestelletje gebruiken als back-up.
    (DOF-preview en het ontbreken van spotmeting mis ik wel een beetje, ik wil ook een toestel dat tegen een klein aantal regendruppels kan...)

Maar ik vraag me af wat de meeste interessante oplossing is:
    - een tweedehands nikon f-100 (ev. zonder mb15)
    - een F80(S -versie omdat die gegevens TSS de frames kan printen) MET mb16
    - een tweedehands F80 met MB-16 en nog een yashicamat 124 of andere goedkope middenformater om deze 'categorie' wat te leren kennen ;-)?

Last edited by a moderator: Apr 28, 2005
  2. koenb

koenb Member

Shooter:
    Multi Format
    Ik heb een F80, best een tof toestel, maar of het tegen regen kan, daar ben ik niet zo zeker van. De knopjes zijn alvast niet goed afgeschermd tegen regen. Ik gebruik reeds 5 jaar vrij intensief mijn F80. Sinds een jaar of zo heeft ie wel enkele kuren met de zelfontspanner en het terugspoelen van filmpjes, maar niets ernstigs.

Er zit wat vertraging op de ontspanknop, een camera als de F70 (en de F100 vast ook) is bijvoorbeeld merkbaar sneller, maar ook luidruchtiger.

Koen

3. Marc Leest

Marc Leest Member

Shooter:
    Multi Format
    De F100 schittert ook niet qua waterdichtheid: ik heb ooit water in het batterijcompartiment gehad met het gevolg de hele electronica om zeep en niet gedekt door de garantie.
    Ik zou me niet blindstaren op de S versie van de f80: veel geld voor een gimmick (IMHO).
    De grootste pro voor de F80 is de ingebouwde flash ;
    contra de 'CR123' loeidure en slechtverkrijgbare batterijen in toeristische oorden, ook dat de belichtingsmeter niet werkt met AI en AIS lenzen.
    De f100: pro en contra, juist andersom.

M.

4. Frits Flits

Frits Flits Member

Shooter:
    Medium Format
    Zoals ik al in een andere draad aangaf ben ik geen voorstander van de tweeoogreflex als instapper in het middenformaat. Ik vind dat dat een bewuste keuze moet zijn vanwege de beperkingen van dit systeem.
    Verder zou ik, als je het kunt opbrengen, kiezen voor de F100. Dat is een degelijk stuk gereedschap. Misschien niet helemaal waterdicht, maar wel beter dan de F80. Ik vind de AF van de F80 (ik werk zelf namelijk oa met een D100) werkelijk onder de maat. De F100 is sneller en steviger dan de F80 en dat probleem van die batterijen is ook niet te onderschatten als je bijv. in China staat.

5. PieterB

PieterB Member

Shooter:
    35mm
    Mja maar voor een F100 is mijn budget dat ik wel uitgeven toch wel serieus op het randje (remember dat ik student ben en in de eerste plaats mijn doka GOED wil inrichten)
    Ik lees dikwijls dat als je een beetje oplet (lees: niet in een stevige bui zonder bescherming) de bouwkwaliteit van de F80 toch wel goed is.

Waarom de S-versie: het is niet altijd gemakkelijk het karakter te hebben alles te noteren. Met de S-versie kom je zelfs met kleinbeeld in de buurt van het zone-systeem, in één van de vele review vermeld :wink: De S-versie zou ik wel niet nieuw kopen aangezien die dan wel wat duur is in verhouding met het 'gimmick', zoals Mark zei.

Het batterijprobleem is géén argument daar ik gegarandeerd een MB-16 zou gebruiken, en een goede set GP-batterijen :wink:. Een kleine investering die op de duur echt wel voordelig is. Bovendien ziet het wel een stukje professioneler hé (iedereen geeft daaraan wel es toe en voor portretjes zien de mensen zoiets graag.... jammer genoeg)

Ook de ai en ai-s lenzen vormen niet direct een probleem voor mij..... aangezien ik die nog niet heb, en waarschijnlijk nooit zal gebruiken .... (verdorie want een 1.2 50mm moet toch wel handig zijn :tongue:)

Marc: ik ben gn voorstander van flash, maar ja een klein invulflitsje.... kan idd soms eens van pas komen...

Welke argumenten zijn er nog voor de F100: snellere af dus, en betere dichtingen.
    Jammer dat het batterijcompartement open was Marc, want volgens de brochure van Nikon en vele reviews doorstaat de F100 alle weerselementen HEEL goed (allé dat beweren ze toch :tongue:)

6. PieterB

PieterB Member

Shooter:
    35mm
    "Zoals ik al in een andere draad aangaf ben ik geen voorstander van de tweeoogreflex als instapper in het middenformaat"

Omwille van de parallax (zal wel verkeerde woord zijn :tongue:)???
    Bij landschaps en andere vormen van wat ik 'trage' fotografie noem, moet dit toch gn probleem zijn? Ik heb al gehoord van mensen die zelf met een tweeoog sportwedstrijden fotografeerden. En blijkbaar moet er toch iets zijn dat de hoge prijs van een nieuwe tweeoog verantwoord ;-)
    Een 2dehands hasselblad, mamiya of een nieuwe kiev is nog niet voor nu hoor....

7. Frits Flits

Frits Flits Member

Shooter:
    Medium Format
    Misschien dat een zwaardere camera makkelijker stil te houden is en dus in theorie scherpere foto's op kan leveren.

Wat betreft die S-versie. Met kleinbeeld heb ik altijd met Minolta gewerkt en de Dynaxen die ik heb, hebben ook een functie waarbij ze opnamegegevens kunnen opslaan. Ik heb dat nooit gebruikt. Ik vind het niet zo interessant om te weten welke sluitertijd en diafragme gebruikt zijn. Interessanter is het om de filmbelichtings- en ontwikkelgegevens goed te noteren. Ik doe dat altijd op de rand van de negatiefhoes.

Als de bouwkwaliteit van de F80 gelijk is aan de D100 dan is het nog niet zo vreselijk, maar vergeleken met mijn Dynax 9 voelt het toch als een stuk speelgoed. Ik erger me het meest aan de trage AF.

8. PieterB

PieterB Member

Shooter:
    35mm
    Bedankt voor de informatie allemaal.

Heb er nog eens goed over nagedacht: het wordt een F80 - normale versie en waarschijnlijk een goede tweedehands. Er wordt al genoeg materiaal verspild op onze aarde :-s
    Momenteel heb ik mogelijk een koopje op het oog van iemand uit de buurt (wel een vriendelijke man). D.m.v een voorschot wil hij de camera reserveren voor mij tot na mijn examens (nu mag ik echt niet teveel afleiding hebben) Volgens de beschrijving had het toestel 2 filmpjes gezien, maar op een andere site vond ik ook een foto - wat denken jullie ervan. (zonder die lens 280 euro)

Zie:
    http://users.pandora.be/pbaele/foto/foto900795.jpg

9. Marc Leest

Marc Leest Member

Shooter:
    Multi Format
  10. PieterB

PieterB Member

Shooter:
    35mm
    Mmm mja maar binnen 2 of 3 jaar zou ik meteen voor een f5 of f6 gaan hé :tongue:
    Dan kan ik voor 0,00010% van de gevallen dat je zo'n lens nodig hebt, wel werken ermee hé :tongue:

(dan wordt die f100 meteen zo overdreven)
    Kben nog gene werkmens :wink:

Sorry voor het toalke hé manne (er moeten hier dringend vrouwen bijkomen weet je)

Last edited by a moderator: Apr 29, 2005
  11. Marc Leest

Marc Leest Member

Shooter:
    Multi Format
    Een nieuwe F80 gaat ongeveer voor 350 euronen.. Op de foto is dat niet te beoordelen maar de lensvatting mag geen speling hebben, gemakkelijk te testen ter plaatse.
    M.

12. Frits Flits

Frits Flits Member

Shooter:
    Medium Format
    Mag ik gokken dat die F5 of F6 er niet van komt als je straks die wens, om eens met middenformaat aan de gang te gaan, in vervulling laat gaan.

13. PieterB

PieterB Member

Shooter:
    35mm
    Hé ja dat zou wel eens goed kunnen, zeker voor de vormen van fotografie die ik momenteel prefereer. Juist daarom niet TE veel spenderen aan KB... voor de prijs van een F100 heb je twee f80's, en de bijkomende functies zijn nu niet zó belangrijk voor mij.

Bestaan er imho 'robuuste' middenformators (met afdichtingen en al die toestanden) voor een redelijke prijs?

Marc (en de rest)
    op http://users.pandora.be/pbaele/f80.html heb ik een pagina gezet met foto's van het toestel. En dat ziet er wreed goed uit denk ik!????
    Kheb al weer iets om uit te zien tegen na de examens.... + printen natuurlijk :tongue:

Last edited by a moderator: Apr 30, 2005
  14. Sponsored Ad
  15. Frits Flits

Frits Flits Member

Shooter:
    Medium Format
    Toestel ziet er keurig uit, daar zal weinig mis mee zijn (toch altijd even uitproberen natuurlijk).

Wat betreft de instap in het middenformaat zijn er vele mogelijkheden. Omdat er in het middenformaat eigenlijk geen consumentenklasse meer is, zijn alle camera's robuust, maar echte afdichtingen voor genruik bij slecht weer. Ik denk dat je dan moet kijken naar de duurdere Rolleis en de Af modellen van Mamiya en Contax. Je kunt natuurlijk ook voor een volldeig mechanische camera kiezen. Als instapper (en ik gebruik het nog altijd met veel plezier naast wat andere camera's) vind ik persoonlijk Kiev een goede optie en dan wel de Kiev 60 (de 88 is een onmogelijke camera). Hij is goedkoop, de lenzen zijn prachtig (zeker afgezet tegen de kosten), stevig, volledig meschanisch en betrouwbaar. Er is 1 nadeel: af fabriek kun je ze niet direct vertrouwen omdat de fabriek zonder kwaliteitscontrole werkt. Voor een gering bedrag kun je een camera echter laten nakijken en dan heb je er een goede MF reflex aan (die ook nog eens behoorlijk diefstal ongevoelig is). Voor mij de ideale reiscamera in combinatie met de prachtige Carl Zeiss Jena optieken. Maar een Mamiya 645 is ook een prima MF instapper en een Bronica Etrs(i) ook.

16. PieterB

PieterB Member

Shooter:
    35mm
    Middenformaat: we hebben het hier al eens eerder over gehad hé ;-)
    Op dat vlak heb ik ook mijn keuze gemaakt hoor en gedeeltelijk ga ik zelfs jou raad opvolgen:
    Indien ik een yashica mat 124g tegenkom voor een interessante prijs, ga ik dat toestel gebruiken. Later volgt zowiezo een Kiev 60, waarschijnlijk van 'arax' (google) omdat die in prijs toch wel veel verschillen van roskamoptics + hun pakket is echt wel volwaardig. Volgens mij is dat wel betrouwbaar, maar als mensen hier op apug roskam aanbevelen, ga ik bij die persoon gaan. De kiev staat pas gepland voor volgend jaar... een goedkope tlr vanaf dit past :wink:

Tenzij ik natuurlijk een interessante 645J of Bronica tegenkom. De 645 staat nog vrij veel te koop, maar ik weet niet goed hoe ik die moet controleren op kwaliteit, en wat de prijs zo ongeveer mag zijn voor een 'kit'.

Ga me echt nog even op KB gooien en foto's leren nemen in de 1e plaats :smile:

17. wernerengelen

wernerengelen Member

Shooter:
    35mm
    F80 of F100?
    Ikzelf heb een F50 (!) en een F100. Whatever. Kies het goedkoopste Nikon F-toestel op de markt (50,55,60,65,...) en kies liever goede lenzen en een goede lichtmeter (bvb Minolta AutoMeter IV). En je kunt alle kanten uit. Een externe lichtmeter is cruciaal en later nog bruikbaar in studio bij flitslicht.
    gr,
    Werner
    wernerengelen@yahoo.com

18. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Met een gewone boor kom je ook wel beton in, maar een boorhamer is een stuk lekkerder klussen. Met een Daf kan je ook 130 k/m rijden, maar met een Ferrari is het net even lekkerder. Zo kan je natuurlijk wel doorgaan. Goed gereedschap is het halve werk.
    Ik heb zelf (naast midden- en grootformaat) een F50 en een F100. Ze maken dezelfde foto's, als je niet let op de snelheid van transport en de snelheid van focussen, belichting, etc. Maar de F100 is gewoon een bijzonder mooi stuk gereedschap en de F50 blijft afzien. Tweedehands via marktplaats ofzo is een F100 uiterst betaalbaar en een F50 gebruikt batterijen die duurder zijn dan de (tweedehands) body...
    En bij een F50 heb je inderdaad een externe lichtmeter nodig, bij de F100 niet echt.

19. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Ik heb een vijftien jaar oude Nikon F4. Een dijk van een professioneel werkpaard. En ik ben nog nooit echt tegen zijn grenzen aangelopen. Natuurlijk zijn er sindsdien een heleboel electronische overbodige snufjes, en snellere AF bijgekomen. Maar ik heb nooit de indruk gehad dat ik in mijn F4 iets miste. Overigens, afgezien van de AF, heb ik dat bij mijn nog veel oudere Nikon FG ook niet.

Het hangt er maar net vanaf wat en hoe je wilt fotograferen. Ben je het journalistische type of hou je van formule 1, dan zou ik niet aarzelen over de F100 (of zelfs F5/F6). Maar als je voornamelijk wat portretten en landschappen maakt, zou ik eerst eens uitkijken naar die middenformaat.

En Frits, in dezelfde draad hadden we ook vastgesteld dat die beperkingen jouw zeer persoonlijke ervaring waren. Veel middenformaat fotografen (waaronder niet de minsten, zoals Robert Doisneau, of Chris Killip) denken daar heel anders over.

20. Frits Flits

Frits Flits Member

Shooter:
    Medium Format
    Tja, ik zeg ook dat ik persoonlijk geen voorstander ben. Je kunt overigens wel 200 bekende fotografen gaan noemen die prachtige foto's maken met de Rolleiflex, maar je gaat me niet wijsmaken dat het een veelzijdig systeem is. Het heeft nou eenmaal beperkingen en duwt je een bepaalde richting in. Als dat past bij jouw manier van fotoraferen dan is dat goed, maar als je nog zoekende bent dan zou ik eerst iets anders proberen. Maar op dat punt worden wij het wellicht niet eens.

21. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Nee, ik vrees van niet. Even goede vrienden :wink:

22. Frits Flits

Frits Flits Member

Shooter:
    Medium Format
    Wat mij betreft ook hoor Gilbert. :smile:

23. PieterB

PieterB Member

Shooter:
    35mm
    Ondertussen heb ik al lang een F80 'op bestelling' hoor :wink: (zoals jullie wellicht al wisten) Middenformaat zal voor (veel) later zijn, aangezien ik in de vakantie waarschijnlijk niet veel centjes zal kunnen verdienen (wegens meerdere weken studeren voor de 2e zit...)
    En eerst wil ik de doka afmaken en goed met KB leren werken. Het oog is nog altijd belangrijker...!
    Waarom nu de F80: ik was toch wel tegen de beperkingen van mijn f55 aangelopen, ik denk dat de meesten onder jullie dat vrij logisch vinden. Ondanks het feit dat ik een aparte lichtmeter heb. Met een F80 heb ik er op een goedkope manier een ingebouwde spotmeter bij, en nog vele andere mogelijkheden. Het zal ook mijn voorlaatste KB-toestel zijn dat ik 'bewust' (ik bedoel als doel op zicht) aanschaf, want ik wil enkel nog ooit een F6 :smile:
    Maw: hierna (volgend jaar dus) probeer ik de wereld van MF te betreden.
    En of dat nu een TLR of een spiegelsysteem is, ik lig er echt niet wakker van :tongue:
    Als het maar werkt en ik goede foto's kan nemen :wink:

24. jokari

jokari Member

Shooter:
    35mm RF
    PieterB, ik las hier ergens dat je meer vrouwen op het forum wou. U vraagt, wij draaien :smile: Mijn bijdrage beperkt zich meestal tot het nieuwsgierig meelezen van de topics.

ik heb pas een kiekjes-toestel (nikon F65) gekocht, voor de familie-uitjes enzo. Ik werk nog altijd honderd keer liever met mijn oude nikkormat FT3. Zalig bakske vinnek da ! (joajk, 'k zen uuk van 't gèntse)

Ik heb pas mijn eerste jaar fotografie gevolg (geen echte opleiding zoals st-lucas zenne, deeltijdse kunstopleiding aan kunstacademie) en volgend jaar gaan we eindelijk MF uittesten. Jullie begrijpen dat ik sta te springen ! Ik wil eigenlijk het liefste de 'oude' technieken onder de knie krijgen, gom enzo, maar niemand wil mij dat leren op school. Denken jullie dat dat zelf uit te vinden is ? Of kan ik toch beter het net ondersteboven gooien om iemand te zoeken die daar cursussen in geeft ?

Enfin, daar ging dit topic niet over :smile: Ik zou gaan voor de F100, maar ja, de financiën... Hopelijk beleef je veel plezier met je F80 !

Vraagje: waarom een F6 ? Ik heb altijd gedacht dat een F5 het summum was ? of stel ik nu een heel blonde vraag ? :D

25. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    In het zuiden van Nederland (Veghel) zit Jeroen, die ook enkele edele procedes onderwijst, zoals cyanotype. Misschien kun je hem bewegen tot weekendworkshops.

26. Huib

Huib Member

Shooter:
    Plastic Cameras