Objectieven voor landschap

Discussion in 'Grootformaat en accessoires' started by gary mulder, Feb 21, 2008.

1. gary mulder

gary mulder Member

Shooter:
    4x5 Format
    Doordat ik bij de vorige bijeenkomst een opname kon maken door van Harry een brandpunt te lenen wat ik normaal nooit mee neem, ben ik weer eens gaan twijfelen welke brandpunten in mijn rugzak mee te slepen.
    Tot nu heb ik 80 - 150 - 300mm bij me. En miste de 210. En nu overweeg ik een 4 lens set 80 - 120 - 210 of 240 - 400. Is een stuk zwaarder vooral de 400 is gigantisch.
    Een vriend van me doet alles met 1 lens. Dat is een stuk makkelijker. Maar helaas zit ik niet zo makkelijk in elkaar.

Wat zijn jullie ervaringen/ideeën ?

2. argus

argus Member

Shooter:
    Multi Format
    Ik heb nog een Sironar N op reserve ;-)

Mijn meest gebruikte lenzen voor 4x5" zijn de 120mm en de 210mm. Die gaan dan ook altijd mee, soms uitgebreid voor wat meer variatie maar ik merk dat ik de andere lenzen amper gebruik.
    Of ik in de toekomst de Super Horseman of de Angulon 120mm meeneem, weet ik nog niet. Ik moet die twee nog eens degelijk tegen mekaar testen.

G

3. gary mulder

gary mulder Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ik heb een g-claron 210. Die weegt 300 gram minder :smile:)

4. argus

argus Member

Shooter:
    Multi Format
    Een g-claron is slechts f9, een Sironar heeft een diafragma van f5.6!

Ik heb anders ook nog een lichtsterke Tessar f4.5 / 300mm maar die weegt wat meer...
    http://sheetfilm.be/pics/tessar45-360.jpg
    Het pietluttige ding ernaast is een g-claron 150mm :D

G

5. gary mulder

gary mulder Member

Shooter:
    4x5 Format
    Als ik later groot en sterk ben kan ik van die fijne brokken glas mee nemen. Nu moet ik me maar even behelpen

6. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Voor 4x5": In 20% van de gevallen gebruik ik 90mm, in 70% 150mm en voor 10% 240mm. Kortom: grootformaat doet je de 'standaard' brandpuntsafstand waarderen...

7. gary mulder

gary mulder Member

Shooter:
    4x5 Format
    Zoals ik al zij; helaas zit ik niet zo makkelijk in elkaar.
    Met ons uitstapje in de uiterwaarden heb ik 9 opnames gemaakt;
    1 X 400 mm
    2 X 300 mm
    1 X 210 mm (met Harry's 210)
    1 X 150 mm
    3 X 80 mm
    1 X 58 mm

En mijn laatste prive tochtje gaf een soortgelijke verdeling.
    Dus kennelijk past bij mij een variatie.... Maar het aantal foto's die ik maak is te klein om mooie statistieken op los te laten.

Maar als ik goed begrijp Jaap heb jij meestal een combo van 90 - 150 - 240 bij je.

8. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Eigenlijk gebruik ik hoofdzakelijk het standaardobjectief van 150 mm. Zo nu en dan de 90 mm. Datr wil zeggen voor landschap.

Jed

9. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Klopt. Alleen tegenwoordig heb ik mijn 240 op 8x10" zitten. Dus ik heb - net als Jed - aan 90 en 150 genoeg.
    Een wijze fotograaf (en toevallig mijn grote held Ansel) heeft gezegd: "Een goede foto is weten waar te staan".
    Als ik een foto neem en ik kan voor en achteruit, heb ik geen andere brandpunten nodig. Ik heb al genoeg te sjouwen, ik ben al enorm aan het body-builden met al mijn apparatuur. Hoe minder ik mee hoef te nemen des te beter.
    Maar het voornaamste is dat ik andere brandpunten (voor landschappen althans) niet mis. Maar de extra ballast mis ik wel...:smile:

(PS: Ik ben trouwens wel op zoek naar een 360, maar dan voor mijn 8x10"...)

10. argus

argus Member

Shooter:
    Multi Format
    Spijtiggenoeg staat er soms wel eens iets in de weg voor jou (een boom) of achter jou (een muur of bergwand) en moet je naar een lens met bredere hoek grijpen. Hier bijvoorbeeld stond ik op een rots in het water, het enige interessante uitzicht dat ik kon krijgen op het riviertje en daar was de 120 perfekt voor geschikt, een 90mm was te breed geweest.

Wat ik bij mezelf merk, is dat ik - wanneer ik met de 120 en 210 onderweg ben - specifiek ga kijken naar beelden die mogelijk te maken zijn met die lenzen.
    Op de laatste kroegmeeting was het dan omgekeerd: had toen een assortimentje lenzen mee en ik ging met de Linhof zoeker aan de slag. 'k Heb toen minder beelden gemaakt dan ik gewend ben...

G

11. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Je leert zeker werken met je beperkingen. Mijn zelf opgelegde beperking van een 90 en een 150 (ingegeven door de financiën), betekent dat ik in het geval van het watervalletje de 90 had genomen en tijdens het afdrukken een klein randje van het negatief niet had afgedrukt. Daarmee kan ik prima leven.

12. gary mulder

gary mulder Member

Shooter:
    4x5 Format
    Jou grote held schrijft in The Camera

Just van AA was bekent dat hij een heel arsenaal aan objectieven meesleepte.

13. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Voor elke klus kies je het beste gereedschap, wat voor jou het beste werkt. Voor mij betekent dat voor mijn platen een standaard objectief, voor AA dus niet.
    Nadat je enorm veel of juist weinig gereedschap voor je klus hebt gekozen, ga je het gebruiken. Het gebruik staat los van aantallen gereedschappen. De wijze raad "een goede foto is weten waar te staan" slaat op het gebruik van het gereedschap, niet op de aantallen...

14. Huub

Huub Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ik gebruik de combinatie 58 - 90 - 150 - 240 - 360. Bij beide groothoeken ben ik nog niet tevreden en heb het gevoel dat de beeldhoeken nog wat te ver van elkaar liggen. Misschien moet ik de 90 vervangen door een 110 en een 80, maar aan de andere kant schiet ik het overgrote deel van mijn beelden met de drie langste lenzen. En zoals iemand anders al opmerkte, kun je bij een 4x5-negatief probleemloos een randje weglaten als het eens zo uitkomt.

Huub

15. Willie Jan

Willie Jan Member

Shooter:
    4x5 Format
    ik gebruik meestal de 90 - 150 en de 360 fuji tele voor landschap.
    Ik merk steeds meer dat vooral met tele ik 'betere' fotos maak doordat ik alle zooi erom heen weglaat en alleen het onderwerp pak. Daarnaast is het zo dat wanneer je een mooie compositie ziet in het landschap en je erheen wandelt met je 150mm, het effect weg is. je moet dus vanaf dat standpunt je shot nemen.

Een groot landschapsfotograaf uit Japan, Shinzo Maeda gebruikte lenzen op de hassy tot 600mm. Ik zijn boeken staat achterin vermeld met welke lens/kamera de foto is gemaakt.

16. Cor

Cor Member

Shooter:
    Multi Format
    Mijn uitgebreide 4*5 lenzen set bestaat uit: 65-90-120-150-180-210. Er zijn 3 converteerbare Symmars bij, maar die optie gebruik ik eigenlijk tot nu toe niet. De 180 heb ik in eerste instantie louter uit symmetrie overwegingen gekocht (hij paste zo mooi in de reeks :wink: ) Toch wel een bruikbare lens.

Als ik op vakantie ben heb ik een kleinere set: 65 SA, 90 SA 120 Angulon (zeer compact) en ingeklapt op de Technika de 150 Symmar. Hier red ik het prima mee.

Groet,

Cor

17. gary mulder

gary mulder Member

Shooter:
    4x5 Format
    Even voor mij zelf in de eerste plaats op een rij zetten wat ik van dit draadje + de praatjes die ik gemaakt heb op de laatste samenkomst, opgestoken heb.

Meesten wel een "standaard" lens. Mogelijke conclusie is dat we een natuurlijke kijkhoek hebben. Met van persoon tot persoon een variatie. De een kijkt wat breder de ander wat smaller. Dus bij me zelf zoeken wat die bij mij is.

Uit Geert zijn opmerking over de voorlaatste samenkomst, alsmede mijn eigen experiment met panorama's van de winter, kun je stelen dat er een stimulans uitgaat van beperking. Daardoor moet je aan 't werk. Ook Jaap zegt iets dergelijks, niet op je gat blijven zitten met een berg lenzen maar rondlopen/werken. Ergo ->Voornemen om vaker te experimenteren met 1 brandpunt. En niet perse 1 die me van nature ligt.

Uit 't gebruik van groothoeken valt op te merken dat ze vaak de eerst extra zijn.

Tele is leuk voor het concentreren op detail.

18. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Jouw conclusie scheelt weer een paar kilo's enwel op twee manieren;
    1. minder glas
    2. meer beweging... :D

19. gary mulder

gary mulder Member

Shooter:
    4x5 Format
    Harry,
    Nog beter is samen met iemand op stap gaan, en als je dan een lens nodig hebt die gewoon te lenen. Alleen moet je dan wel zorgen dat de ander die ook meeneemt.:D

20. argus

argus Member

Shooter:
    Multi Format
    En liefst op dezelfde lensplank, maar da's blijkbaar geen probleem met al die Libhofliefhebbers ginder in het Noorden :smile:

G

21. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Linhofielen :smile:

Maar wat gebruik jij dan op je zelfbouw?

22. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Als je daar van uit gaat kom je bedrogen uit... :confused:

23. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Oooh, laat ik nou dacht hebben dat G Libidofielen bedoelde ... :rolleyes: