Oeps, 400 ISO belicht als 100

Discussion in 'Zwartwit: Film, Papier, Chemie' started by juw, Aug 4, 2004.

  1. juw

    juw Member

    Messages:
    73
    Joined:
    May 21, 2004
    Location:
    Helmond, The
    Shooter:
    35mm
    Per ongeluk een 400 ASA film belicht als 100 (Iford HP5, terwijl ik dacht dat er een fp4 inzat). Alle ontwikkeltabellen die ik tot nu toe tegen ben gekomen gaan uit van max. 1 stop pull processing.

    Is er een vuistregel voor twee stoppen overbelichting ? (1 stop geef volgens de meeste tabellen een reductie in ontwikkeltijd van 20-30 %).

    Ik zit er aan te denken om deze film te ontwikkelen in SPUR HRX, volgens SPUR is de gevoeligheid van HP5 in hun ontwikkelaar 250 ISO, dus met een reductietijd van 30 -40 % denk ik aan de veilige kant te zitten.

    (Mijn ervaring met SPUR HRX met andere films is dat wanneer de film wordt ingesteld op de ISO waarden die SPUR opgeeft de negatieven lichtelijk overbelicht zijn, vandaar meer richting 40% dan 30 %).

    Tot zover mijn gedachten, dan nu 't woord aan de ervaringsdeskundigen :smile:
     
  2. argentic

    argentic Subscriber

    Messages:
    1,722
    Joined:
    Sep 7, 2002
    Location:
    Echandelys,
    Shooter:
    4x5 Format
    Als je HP5 in SPUR 320 ISO is, zou 100 ISO 1 2/3 stop overbelicht zijn. Op zich is dat geen probleem. Langer ontwikkelen betekent hoger contrast. Maar meer belichten betekent alleen dat je grijswaarden wat hoger op de filmcurve komen liggen. Daardoor krijg je meer doortekening in de schaduwen, en moet je onder de vergroter gewoon wat langer belichten.

    Ik weet niet hoe SPUR HRX werkt. Maar gezien de reclame op hun website vermoed ik dat het hier gewoon om een metol-ontwikkelaar gaat zoals D-23 of Perceptol. Wil je voorkomen dat je hoge lichten te dicht worden, dan kun je het beste een geimproviseerde tweebads ontwikkelaar gebruiken.

    Daarvoor ontwikkel je 4 of 5 minuten gewoon in SPUR HRX, en dan doe je de film ZONDER tussenbad in een oplossing van 20 gram soda per liter water. Goed blijven bewegen gedurende 3 minuten. Daarna gewoon stoppen, fixeren en spoelen.

    Met deze methode worden de normale grijswaarden ook normaal ontwikkeld, maar de hoge lichten blijven binnen de perken omdat die bij gebrek aan verse ontwikkelaar niet zwarter kunnen worden.

    Succes.
     
  3. juw

    juw Member

    Messages:
    73
    Joined:
    May 21, 2004
    Location:
    Helmond, The
    Shooter:
    35mm
    Dag Gilbert.

    Bedankt voor de tip. Na wat zoeken op internet over het gebruik van een sodabad waarbij de reacties uiteenliepen van 'geen effect' tot 'een duidelijke verbetering' heb ik de film op bovenstaand manier ontwikkeld. (4.5 minuten SPUR HRX, hierna 't sodabad.)

    De film hangt nu te drogen (zal wel niet lang duren met dit weer :smile: ) Morgen 'ff snel inscannen om te zien wat het resultaat is. (Afdrukken zal op zich laten wachten tot na de hittegolf.)

    Bij het googlen ben ik niet echt de achterliggende gedachte gekomen van het soda bad. Weet jij misschien een pagina waar in jip en janneketaal de achterliggende gedachte wordt uitgelegd ?

    Groeten.

    Johan.
     
  4. argentic

    argentic Subscriber

    Messages:
    1,722
    Joined:
    Sep 7, 2002
    Location:
    Echandelys,
    Shooter:
    4x5 Format
    In elke normale ontwikkelaar zit een base (alkali) om de ontwikkelaar te activeren. Om de ontwikkelaar die nog in de film zit in het tweede bad actief te houden tot hij uitgeput is, moet je de film dus in een basisch bad doen. In dit geval kun je daarvoor gewone huishoudsoda gebruiken.

    Overigens moeten negativen vaak anders ontwikkeld worden als je ze wilt scannnen dan wanneer je ze afdrukt.

    Groeten,
    Gilbert
     
  5. juw

    juw Member

    Messages:
    73
    Joined:
    May 21, 2004
    Location:
    Helmond, The
    Shooter:
    35mm
    Dag Gilbert.

    Bedankt voor de tip en de uitleg.

    De negatieven zien er redelijk goed uit. De korrel is klein gebleven, de hoge lichten bevatten op sommige negatieven te weinig detail, maar dat kan natuurlijk ook aan het belichten liggen.

    Ik scan de negatieven alleen om ze te beoordelen (een Z/W scan met een minolta dual scan II kunnen niet tippen aan afdrukken van een simpele vergroter.)

    Groeten.

    Johan.