pda toepassingen

Discussion in 'Opname' started by fred, Dec 18, 2006.

1. fred

fred Member

Shooter:
    Multi Format
    vraagje:

wie gebruikt er hier fotografie toepassingen op zijn palm (pdaatje)??

met dank
    Fred

2. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Moi

3. argus

argus Member

Shooter:
    Multi Format
    Ik had er maar ik heb de PDA (Palm III compatibel) in de kast gelegd en ben terug overgestapt op analoge hulpmiddelen. Daarmee heb je nooit batterij-problemen :smile:

- zone-dial (ook handig als je met f-stops en sluitertijden moet gaan rekenen)
    - bellows extension calculator, aka quickdisc
    - kaartje met reciprociteits-correctie voor mijn standaard films

Meer heb ik niet nodig. Mocht ik de behoefte voelen om belichtingstijden bij te houden, dan heb ik daarvoor een paar voorgedrukte papieren bij.

Wat ik vooral onthouden heb van het gebruik van die tooltjes op de PDA, is dat er altijd wel iets aan ontbreekt dat je persé zou willen gebruiken.

Aan welke toepassingen denk je nog, Fred?

G

4. Huib

Huib Member

Shooter:
    Plastic Cameras
  5. Breunes

Breunes Member

Shooter:
    Medium Format
    Naast het programma van Bob Wheeler, gebruik ik Darkroom+, een handig programma om in de doka de tijd aan te geven bij het ontwikkelproces.Het bevat allerleicombinaties van film, ontwikkelaar en temperatuur. Verder nog twee, maar dan moet ik even kijken:sad:

Ben

6. fred

fred Member

Shooter:
    Multi Format
    Hartelijk dank allen ik pluis het allemaal na in de loop van volgende week.

7. Breunes

Breunes Member

Shooter:
    Medium Format
    Even een aanvulling

Fototimer, freeware. Gebruik ik om bv pola's te ontwikkelen. Heeft zelfs een stand met rode verlichting voor in de doka.

Sun Compass. Geeft de stand van de zon aan. Freeware

Focus+
    Geeft voor je objectievenverzaling de DOF, hyperfocale afstand, COC, Je moet zelf je lenzen invoetren

DoFCalc. Idem, handiger in gebruik. vanaf chip tot 8/10 inch.

Ben

8. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ik gebruik een Palm om de gegevens van de opnamen (waaronder ook GPS gegevens) en de vergrootgegevens in de doka te noteren. Heel handig want zo vergeet je niets. Het batterijprobleem heb ik opgelost door een laadkabeltje voor de Palm in de auto te hebben.

Jed

9. obelix

obelix Member

Shooter:
    Multi Format
    Noteren gegevens van opname

Ik vroeg mij in het algemeen af wie noteert wat bij zijn opname.
    Ik bedoel dus belichting maar ook verstelling?
    In Nijmegen merkte ik dat eigenlijk niemand daar mee bezig zag.
    Of heb ik niet goed opgelet.

10. gary mulder

gary mulder Member

Shooter:
    4x5 Format
    Allereerst ik ben daar buitengewoon slordig in. Maar toevallig weet ik dat ik die dag bij mij de 2 opnames die ik gemaakt heb op t-max400 op 640 heb belicht en 15 minuten ipv 10,5 heb ontwikkeld om er nog wat vut in te krijgen. Als 't ingewikkelder wordt wil ik nog wel eens van die plak briefjes op mijn cassettes plakken. Dat is me echter laatst, zie een andere draad, niet goed bevallen.

11. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Obelix, waarschijnlijk door je immense inspanning om de zware camera over de uiterwaarden te slepen is het je misschien ontgaan maar ik klets alle tijden en instellingen in een digital :smile:D) voice recorder.

12. argus

argus Member

Shooter:
    Multi Format
    Ik noteer zelden nog wat van mijn opnamen.
    Zolang mijn filmhouders correct gemarkeerd zijn, ben ik al blij. Zo vermijd ik om Z/W negatieven in de E6 te gooien :-D

G

13. obelix

obelix Member

Shooter:
    Multi Format
    Hoe weet je dan wat bij welke opname hoort?
    Of gebruik je nummers in het negatief?

14. Sponsored Ad
  15. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Al mijn filmhouders heb ik gemerkt volgens het binaire systeem d.m.v. inkepingen in het sluitklepje.

16. Breunes

Breunes Member

Shooter:
    Medium Format
    Zoals beschreven in Way beyond Monochrome

Ben

17. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Mag nooit meer raden...:D

18. obelix

obelix Member

Shooter:
    Multi Format
    Harry,

Dat boek ziet er op google leuk uit is het ook zo goed?

Ik heb ergens iets gelezen over een methode dat men nummers in de rand van een negatief kan maken maar ik ben die beschrijving kwijt.

Last edited by a moderator: Mar 19, 2008
  19. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Hét boek, in mijn ogen, momenteel dat een compleet beeld geeft van alle aspekten van de fotografie. Technisch goed en didactisch mag het er ook zijn. Wel een hele pil als je alles in één keer wilt doen. Advies is dan ook stukje bij beetje de problematiek te lijf gaan. Afronden en dan de volgende stap.
    Als ik er aan denk zal ik het de komende bijeenkomst meenemen. Of anders help me tegen die tijd even herinneren. Begin een beetje last te krijgen van Alzheimer Light.
    Linhof heeft of had filmhouders met daarin de nummering die je in het negatief belicht. Zie voorbeeld.

Attached Files:

20. gary mulder

gary mulder Member

Shooter:
    4x5 Format
    Harry is die opname van "de" brug echt zo beroerd of is 't de digitale bs die 't doet.

21. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ik zet gewoon een nummer met potlood op mijn filmhouders, om te beginnen bij '1' en te eindigen bij '16'. Wat is het voordeel van het binaire nummeren in dit geval? Verder geef ik met hetzelfde potlood aan wat voor film in de cassette zit. Mijn potlood is monochrome; de inkepingen kun je 'beyond monochrome' zien. Ik vind de inkepingen op mijn vlakfilm al genoeg.
    Die gewone getallen komen terug op een spreadsheet in mijn palm, waar de opnamegegevens worden ingebracht om uiteindelijk in een computer ingevoerd te worden.

Jed

Last edited by a moderator: Mar 20, 2008
  22. obelix

obelix Member

Shooter:
    Multi Format
    Jed,

Maar na het ontwikkelen hoe weet je dan welke film bij welke cassette hoorde?

23. gary mulder

gary mulder Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ik geloof dat 't idee is dat je een aantal v vormige 'hapjes' in de rand van 't negatief ziet. Zodat als je 2 maal de zelfde opname gemaakt hebt je nog steeds de negatieven van elkaar kunt onderschijden. Met 8 mogelijke posities op de rand kun je 256 nummers aan je cassettes toebedelen (2 tot de macht 8). Ook kun je zo een lekkende cassette trasseren, ook als zou je niets noteren. Immers elke cassette heeft zijn unieke nummer.

24. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Het idee erachter is inderdaad om eenvoudig te kunnen achterhalen welke filmhouder problemen geeft (lekkage of stof o.i.d. dus). Daarnaast weet ik welke opname hoort bij mijn opnamegegevens en dat gecombineerd met de datum geeft mij de mogelijkheid om het negatief snel terug te vinden. Voor het overige kan ik aan de inkepingen zien (voelen) welke film het is. Dan is voor mij de cirkel weer rond...

25. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Op iedere cassette zit een strip, die met potlood beschreven kan worden. Hierop kun je de nummering aanbrengen. [ bij oudere cassettes is dat al gedaan; soms zelfs binnen in de cassettes dmv een genummerd masker].
    Vervolgens berg je de opnamen in volgorde op in je doos 'niet ontwikkelde' opnamen. In welke doos mijn niet ontwikkelde opnamen verdwijnen noteer ik op de PDA.
    Bij het ontwikkelen van de film, zorg ik dat de volgorde behouden blijft.
    Het is gewoon administreren. Het belang van deze methode is ook dat je defecten aan cassettes, zo als lekkages, kunt opsporen. In de praktijk is het belangrijkste dat ik merk dat ik vergeten ben om de schuif na een opname om te draaien en op 'belicht' te zetten. Dat doe ik dan later alsnog. Zo voorkom ik dat er 'dubbel belicht' wordt. Een foutieve belichting geef ik ook in mijn administratie aan. Die ontwikkel ik gewoon niet. Dat is dan wat materiaalverlies, maar ja. Zo kan het bij bepaalde sluiters gebeuren dat de schuif geopend wordt, terwijl de lens nog open staat.
    De administratie kost mij tegenwoordig erg weinig tijd tijdens de opnames nu ik de plaats, datum en tijd er via een GPS in op neem.
    Samengevat: op de cassette staat een nummer en filmsoort in potlood en verder heb ik een spreadsheet op de PDA, waar ik alleen maar de lens, diafragma, Evt filter en waypoint heb in te vullen. Als ik mijn lens en diafragma niet verander, komt het er op neer dat ik alleen het waypoint invul voor een bepaalde locatie. Dus je zit niet eindeloos te administreren.
    Het voordeel van de PDA ten opzichte van de voice recorder is, dat je steeds het overzicht blijft behouden.

Jed

Last edited by a moderator: Mar 21, 2008
  26. gary mulder

gary mulder Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ik geloof dat 't idee hoe de cassettes te merken niet helemaal is overgekomen. Uit de binnenste rand van de cassette, dus die waar de film onder gaat niet die waar de schuif achter vast gehouden wordt, worden kleine v vormige hapjes gesneden met b.v. een stanleymes. Na de ontwikkeling kun je deze terugvinden aan de rand van je negatief als extra belicht stukje.

Die hapjes hebben een bepaald patroon. neem nu aan dat je die met een spatie van 1 cm zet. Waarbij een hap staat voor 1 en ongebruikte plek voor 0. De telling gaat dan als volgt

00000 = eerste cassete kant = nul = geen hapje dus.....
    00001 = 2e = 1
    00010 = 3e = 2
    00011 = 3
    00100 = 4
    00101 = 5
    00110 = 6
    00111 = 7
    01000 = 8
    01001 = 9 enz enz tot
    11111 = 31