polaroid stopt met instantfilms.

Discussion in 'Aankondigingen' started by dirkv, Feb 10, 2008.

1. dirkv

dirkv Member

Shooter:
    Multi Format
  2. obelix

obelix Member

Shooter:
    Multi Format
  3. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Einde van een door mismanagement geteisterd wereldconcern...

4. dirkv

dirkv Member

Shooter:
    Multi Format
    Polaroid blijft gewoon bestaan ze stoppen alleen de produktie van een, helaas, achterhaald produkt.

5. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Alleen de merknaam Polaroid blijft bestaan.

6. kraker

kraker Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    Achterhaald? Ik neem aan dat je bedoelt "in de ogen van het grote publiek" (dus te weinig verkopen, dus stoppen met die handel)? Als analoog fotograaf vind ik Polaroid allesbehalve achterhaald.

Overigens, men *denkt* alleen maar dat het achterhaald is. Digitaal = instant gratification. Is dat zo? Instant gratification is een foto maken, een minuutje later het beeld zien onstaan en nog een minuut later het eindresultaat in je handen hebben.

Maarja, ik hoef hier op APUG niet te preken voor eigen parochie :wink:.

Hoe dan ook, doodzonde dat ze stoppen. Economisch verklaarbaar, maar erg sneu.

7. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ik vond het sowieso al sneu hoeveel geld ze voor instantfilms wilden hebben. Dat was al echt niet leuk meer. Logisch dat je jezelf dan uit de markt prijst. Maar toch sneu.

8. dirkv

dirkv Member

Shooter:
    Multi Format
    @kraker: achterhaald in de zin dat het net als bv de brommer misschien wel leuk spul is maar er (bijna)niemand op zit te wachten. En men denkt niet dat het achterhaald is men ziet aan de zeer sterk gedaalde verkoopcijfers dat het tijd is om de stekker eruit te trekken, en gelijk hebben ze.

Ik betreur het zeer dat er straks geen polaroid 55 meer is, dat is voor mij persoonlijk de enige polaroidfilm die niet achterhaald is.

9. kraker

kraker Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    Check. Bedrijven moeten wel geld verdienen, dat kan ik ze ook niet kwalijk nemen :wink: Daarom lijkt de kans dat deze technologie nog ergens anders landt me ook vrij klein, want inderdaad, ze stoppen niet voor niks...

10. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Slechte distributie, arrogantie, monopolistisch gedrag, mismanagement, dure af- of liever gezegd uitkopen, marketingblunders, te late reactie om met innovaties te komen, en ga zo maar door hebben dit bedrijf parten gespeeld.

11. dirkv

dirkv Member

Shooter:
    Multi Format

Ach, daar hebben de meeste bedrijven in min of meerdere mate wel last van.

Het probleem is gewoon dat polaroid overbodig is voor de meeste mensen. Voor consumenten die snel een plaatje willen is het niet meer intressant en voor profs om de belichting te controleren ook niet. Dan heb je veruit de grootste groep gebruikers wel gehad.

Pas nog in de PF een artikel gelezen van een studio die er ooit voor een paar ton euro's polaroid per jaar doordraaide. Dat soort klanten missen hakt er aardig in en kan kan je polaroid niet kwalijk nemen.

12. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Dit is wel een beetje erg kort door de bocht. Polaroid beleverde niet alleen aan de fotobusiness maar bestreek een veel groter gebied. Wat dacht je van persoonsidentificatie, röntgentechniek, microscopische onderzoeken, drukkerijen, forensisch onderzoek en wat al niet meer... Ik heb er eens een lijst van gezien die zeer indrukwekkend was.

13. argus

argus Member

Shooter:
    Multi Format
    En zonnebrillen :cool:

G

14. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Misschien moeten ze gewoon röntgenbrillen gaan maken? :cool:
    Of zijn ze daar ook al mee gestopt? (ik vind het maar een raar bedrijf)

15. obelix

obelix Member

Shooter:
    Multi Format
    Films

Dat is mooi maar alles wat je noemt is tegenwoordig digitaal, ziekenhuizen en tandartsen werken digitaal. Persoon identificatie gaat ook al digitaal.
    Aan dat eerste heeft agfa ook zijn ondergang te danken denk ik.

Alleen denk ik dat er best wel een markt is alleen een kleine die je op een andere manier dan vroeger moet benaderen. en daar gaat het steeds mis.
    De grote gevestigde bedrijven blijken niet instaat om zich daaraan aan te passen. En om een nieuwe bedrijf op te zetten gaat zoveel geld kosten dat het vaak niet lonend is of te risico vol word geacht.

Wat ik wel verontrustend vind is dat je in bijvoorbeeld Pratical photography helemaal geen advertentie meer ziet voor film rolletje, vroeger werd je ermee dood gegooid

Wellicht gebeurd er nog weleens hetzelfde als met de autofocus hoos van destijds. Toen kwam een aantal jaren later een aantal merken weer met niet autofocus modellen.

16. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Maak je niet ongerust.
    Klompen worden ook nog steeds gemaakt en gedragen. Vinyl platen worden nog steeds gemaakt en bij velen nog immer geprefaleerd boven de CD, DVD.

17. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Polaroid zet ook in op digitaal en blijft direct klaar. Het medium verschilt, maar de functionaliteit blijft hetzelfde...
    Zie artikel op nu.nl (zal ook wel op polaroid.nl staan, maar ik ben te lui om te zoeken). Deze 7 megapixel camera heeft een ingebouwde printer waar 5 tot 10 fotovelletjes in kunnen. De Polaroidcamera wordt in juni van dit jaar verwacht en zal zo tussen de 200 en 270 euro gaan kosten...:sad:

18. Robbedoes

Robbedoes Member

Shooter:
    Multi Format
    Wat zal Ulay [1] hier niet van denken. Hij maakt namelijk prachtige dingen met Pollaroid. Vooral de Polagrammen zijn indrukwekkend.

[1] http://www.ulay.net/

19. AgX

AgX Member

Shooter:
    Multi Format
    Ik heb de indruk dat zij tenminste het stopzetten fatsoenlijk hebben geregeld.
    Er werd in die industrie nog eens een ander voorbeeld geleverd.

20. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Mee eens AgX wat ik er hier in de omgeving van hoor is dat ze het keurig, voor zover mogelijk, de afvloeing voor het personeel hebben geregeld. De boeven die verantwoordelijk zijn voor het Agfa debacle kunnen daar nog een puntje aan zuigen...

21. dirkv

dirkv Member

Shooter:
    Multi Format
    Dat personeel zoekt het maar lekker uit, ik ga die P55 missen.

22. AgX

AgX Member

Shooter:
    Multi Format
    dirkv,

Ik heb een heel ander kijk op deze vraagstelling. Ook lijkt het hier op Apug soms anders: Het gaat om mensen. Mensen die dit spul bedenken en maken en mensen die het gebruiken.

Mensen die zo te zeggen zijn gedumpt uit de photochemische industrie zouden het minst waarschijnlijk de weg terugvinden.

En wie, denk jij, maakt dan al dat spul voor ons?

En film produceren is iets anders, dan een koek uit het doosje klaarmaken.

23. dirkv

dirkv Member

Shooter:
    Multi Format
    Natuurlijk gaat het om mensen, ik zie alleen geen problemen wanneer mensen een andere baan kunnen gaan zoeken. Dat levert achteraf gezien vaak intressante ontwikkelingen en nieuwe inzichten op.