raadgevingen: Zone systeem

Discussion in 'Zwartwit: Film, Papier, Chemie' started by fred, Nov 3, 2004.

1. fred

fred Member

Shooter:
    Multi Format
    Hallo,

Graag luister ik naar jullie raadgevingen bij het uitspitten van het zone-systeem met de film combinatie FP4/ID-11 1+1 op midden formaat.

o.a.
    Welk boek?
    Valkuilen?
    enz, enz

Met dank
    Fred

2. fred

fred Member

Shooter:
    Multi Format
    Niemand die reageert....
    dan doen we het zelf maar... :smile:

Deze week beslist om in het zone systeem te stappen.
    Met de combinatie ID-11 en FP4+, voor middenformaat (6/6)

Wie doet mee?

3. Huib

Huib Member

Shooter:
    Plastic Cameras
    (aller)beste Fred,

Begin je niet van aan het verkeerde einde met het ZS? Zou je niet moeten beginnen met previsualisatie? Ga eens het veld in, stel je camera op, maak een schets van de situatie en ga hetgeen je ziet in grijswaarden/zones vertalen en zet dat in je schets (niet foetelen door elk punt met je spotmeter te meten :smile: ) vergelijk dat achteraf eens met je afdruk. Was dat groen nu helderder of donkerder dan dat blauw? en een sterke compressie van het contrast bij n-2 ontwikkeling geeft nog wel genoeg contrast in de schaduwpartijen? M.a.w. ga eens de real-life situatie vertalen naar een afdruk in je hoofd.

Huib

4. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Ik kan je een aantal adviezen geven, hoewel ik zelf die combinatie zelden gebruik. Maar het allerbeste advies wat ik je kan geven is: koop Way Beyond Monochrome ISBN 0-86343-354-5. Dat is simpelweg het beste boek wat er sinds tijden is verschenen over dit onderwerp. Als je de methoden in dit boek eenmaal hebt begrepen en toegepast wordt je je eigen raadgever.

G.

5. fred

fred Member

Shooter:
    Multi Format
    Met dank Gilbert.
    Het boek ligt hier naast me, we zullen het deze maand een grondige beurt geven. :smile:
    Ook je bespreking van "Beyond the zone system" gelezen.
    Misschien een onderwerp "al dan niet ZS?" voor een volgende Apug bijeenkomst?

Fred

6. fred

fred Member

Shooter:
    Multi Format
    Ik vermoed dat het ene het andere beïnvloedt Huib.
    Kruisbestuiving zeg maar.

Bespreking bij volgende Apug bijeenkomst?

Fred

7. Marc Leest

Marc Leest Member

Shooter:
    Multi Format
    Ik zou zeker The Negative van Ansel Adams niet vergeten. Hét standaard werk.

8. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Dat klopt. Hét standaardwerk. Maar inmiddels wel een beetje verouderd.

Een aantal meer of minder zinnige variaties en versimpelingen van Adams' ZS hebben sindsdien het licht gezien. En enkele auteurs als Phil Davis, Henk Roelfsema en Lambrecht&Woodhouse hebben serieuze zwakheden van Adams' ZS aangetoond en verbeterd. Ik ben ooit eens begonnen aan een serie artikelen over de verschillende versies van het ZS. Moet ik misschien toch nog eens uit de kast halen voor www.photocrack.com. Maar eerst een test van 150 mm vergrotingslenzen. Die is bijna klaar.

G.

9. Huib

Huib Member

Shooter:
    Plastic Cameras
    Kunnen we doen! :smile:

10. PieterB

PieterB Member

Shooter:
    35mm
    Waar kan ik dat boek vinden/aanschaffen? (Way Beyond Monochrome)

11. Marc Leest

Marc Leest Member

Shooter:
    Multi Format
    www.proxis.be

M.

12. PieterB

PieterB Member

Shooter:
    35mm
    Dat is het nu juist. Gezocht bij proxis en niet gevonden. Zal nog eens zoeken op ISBN nummer....

Edit: gevonden met isbn :smile:

13. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ralph rulez!

Ik ben het met Gilbert eens dat dit een grandioos boek is, onmisbaar voor het betere dokawerk. Maar niet voor watjes. Het is redelijk zware kost, je moet van de techniek van afdrukken houden. Als je liever afdrukt op de gok of de natte vinger gebruikt onder het motto dat je zo creatief bezig bent, dan is dit boek niets voor jou.

Elke kwaliteitsboekhandel kan hem bestellen. Of je zoekt het op via internet.
    Of via bol.com (€ 36,74).
    Of veel goedkoper maar uit Amerika via amazone.com ($25,17, dat is ongeveer € 19,45 ex. verzendkosten) en via amazone tweedehands voor maar $ 20,96.
    Amazone.co.uk heeft hem voor £ 20,04 (ongeveer € 28,76, tweedehands £ 13,94).
    En zo zijn er nog wel meer adressen hier en daar.

Dit is het internetadres van de auteur...

14. clogz

clogz Subscriber

Shooter:
    Multi Format
  15. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Okee, okee, een prijsvergelijking dus:

De duurste vond ik bij RH-designs, de goedkoopste tweedehands in Amerika.
    € 64,92 - rhdesigns.co.uk - incl. verzenden
    € 45,23 - rhdesigns.co.uk - zonder verzenden
    € 42,08 - silverprint.co.uk
    € 39,65 - fotoart.be
    € 37,68 - proxis.be
    € 36,74 - bol.com
    € 33,41 - amazone.fr
    € 28,76 - amazone.co.uk
    € 20,01 - amazone.co.uk tweedehands
    € 19,45 - amazone.com (€ 11,42 verzenden)
    € 16,20 - amazone.com tweedehands (€ 11,42 verzenden)

Conclusie: het loont om te shoppen en rond te kijken.
    Als je nieuw koopt is de duurste € 64,92 en de goedkoopste € 27,62, kortom de duurste aanbieder wil 2,35 keer de prijs van de goedkoopste aanbieder (allebei prijs inclusief verzenden)!!!
    België is duur, maar Engeland nog veel duurder. Amerika is het goedkoopst.

En dan nu nog de prijs van de gewone boekhandel. Die zal wel ergens in het midden liggen, niet?

16. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    De fotozaak gaat naat de kl***

Ik ben van de oude stempel, dus ik wil nog wel eens terugrekenen naar guldens. Dan klinken de prijzen helemaal ridicuul: 143 guldens voor de duurste aanbieder t.o.v. 60,87 voor de goedkoopste!!! Of voor onze zuiderburen: 2.618,90 BEF voor een boekske...
    Ik vind het internet wat dat betreft een zegen. En de lastige consument wordt op zijn wenken bediend, geen wonder dat er voor miljarden euri's via het internet wordt besteld. Maar zoals altijd heb ieder voordeel een nadeel (vrij naar Johan Cruijff). De goede fotozaak kan geen toestel meer verkopen, omdat er enorm veel concurrentie is van witgoedhandelaren, groothandels, supermarkten, en binnenkort ook via bol.com. Een boekenzaak die camera's verkoopt? Dat is toch niet normaal?
    Maar zoals altijd heb elk nadeel ook een voordeel (vrij naar ...). De consument betaald door alle concurrentie lagere prijzen. Dat hij bij de slager zijn toestel koopt en er geen enkel nuttig advies kan krijgen, is straks heel normaal. Het is jammer van de gerenormeerde fotozaak. Die zal je over een tijdje niet meer terugzien in het winkelbeeld. Of toch wel?

17. Breunes

Breunes Member

Shooter:
    Medium Format
    Ik denk dat de fotowinkel met het assortiment wat wij willen er niet is en zeker niet op een dure locatie. De enige winkel die voor mij in de buurt komt van ons ideaal is Silverprint in London, maar die staat dan ook op een D lokatie, zonder fancy etalage en gevel, waar je struikelend over junks naar binnen moet, maar ze hebben bijna alles. Mijn papier en chemie probeer ik altijd te kopen in de stad Utrecht (Prisma), maar voor voorraden rolfilms heb ik toch een internetwinkel nodig.

Ben

18. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Dank voor jullie tip over het boek "Way beyond". Ben gisteren bij boekhandel geweest om te informeren of ze deze titel op voorraad hebben. Neen, dus. Naar de prijs geinformeerd en kwam tot de onthutsende constatering dat ze er 50 euris voor wilden hebben. Niet dus!
    Overigens is het ISBN nummer wat eerder vermeldt staat niet goed er msit een cijfer, het goede nummer is; 0-86343-345-45
    Via Amazon, zoals jullie dat deden, een poging ondernomen om het te bestellen en daar ziet het er een stuk aantrekkelijker uit; prijs boek = £18.81 en vervolgens wat verzendkosten en VAT kom ik totaal op £25.22. Snel omgerekend is dat 35 euris. Het kan nog goekoper maar daar heb ik geen zin in. Nu kan ik het boek direct na de Kerst verwachten zo is de melding van de tracking. Dan kan ik met de komende vrije dagen lekker wegzakken in de nieuwe aanwinst.