Rolleiflex SL66

Discussion in 'Middenformaat en accessoires' started by argentic, Jun 29, 2004.

1. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Zitten hier gebruikers van de Rolleiflex SL66 tussen?

Gilbert

2. naaldvoerder

naaldvoerder Member

Shooter:
    35mm
    Ja, ikke...

JJ

3. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Wat zijn je positieve en negatieve ervaringen? En heb je ervaring met reparatie bij Klinkhamer? (Ik wel, en niet zo'n goede helaas.)

Gilbert

4. naaldvoerder

naaldvoerder Member

Shooter:
    35mm
    Ik vind de SL66 een fantastische camera. Zwaar, niet echt handig, traag scherp te stellen, maar volledig eigenzinnig in ontwerp. Prachtige close-up mogelijkheden met de balg en de omkeermogenlijkheid van de objectieven en natuurkijk de "tilt". En prachtig Zeiss glas. Mijn ervaringen met Kinkhamer zijn ook matig. Hij is erg vriendelijk, maar erg slordig en verstrooid. Ik heb mijn camera twee keer voor het zelfde euvel naar hem toe gebracht en beide keren duurde het een eeuwigheid voor hij er mee klaar was. Elke keer vergat hij iets. Ik had hem bv. gevraagd de sluitertijden te noteren voor me. Het schijnt moelijk te zijn om de hele reeks goed te justeren bij een oude mechanische camera. Op zich geen probleem, maar ik wilde graag de afwijking weten om rekening mee te houden. Heeft K. pas in derde instantie gedaan. Ook heb ik hem een keer gevraagd een van mijn objectieven schoon te maken (diafragma ging niet helemaal open). Ik had mijn hele boeltje bij hem gelaten en bij ophalen bleek dat hij het verkeerde opjectief had schoongemaakt!! Waarbij ook nog een stofje duidelijk zichtbaar in die lens was achtergebleven. Heeft K. wel gratis hersteld. Blijft slordig. Ik heb de voorzitter van de nederlandse rolleiclub over K. gesproken en die vind hem toch de beste reperateur in holland. Als ik ooit weer een reparatie nodig heb ga ik naar Duitsland Braunzweig. Ik heb bij K. ook nog een nieuw matglas gekocht van Maxwell. Duurde ook eeuwen, maar is wel een hele vooruitgang.

Wat zijn jouw ervaringen, met Sl66 en Klinkhamer?

Groet JJ

5. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Ook ik vind de SL66 een fantastische camera. Weliswaar wat zwaar, en sommige dingen zoals de transporthendel zijn bij andere merken beter opgelost. Maar er valt prima mee te werken. Vooral de Zeiss optiek is geweldig. De scheimpflug verstelling en de ingebouwde macro zijn uniek voor deze camera (De Fuji 6x8 is eigenlijk alleen in de studio te gebruiken).

Klinkhamer duurt eeuwen, hij is slordig en verstrooid, en bepaald niet goedkoop. Daar zou ik allemaal mee kunnen leven als de reparaties goed waren. Maar ik heb hem een SL66 filmmagazijn toegestuurd waarvan de teller op 1 bleef hangen. Na een hele tijd en enkele mailtjes krijg ik hem terug. Tot mijn verbazing waren de leertjes er weer op geplakt met ... BISONKIT ! De lijmdraden liepen nog over het leer. Net alsof er in heel nederland geen cameralijm of dubbelzijdig plakband te koop is. De teller bleef niet meer hangen. Maar de cijfers waren nog steeds niet te zien, want het wieltje gaf nu de witte ruimte tussen twee getallen aan. En dat alles voor 122 Euro !

Ik kon het magazijn op zijn kosten weer retourneren. Na nog eens een aantal maanden kwam hij weer terug. De teller gaf onveranderd de witruimte tussen de cijfers aan. Maar nu herkende de cassette ineens het begin van de film niet meer. Weer terug naar klinkhamer.

Nog een aantal maanden later kwam de camera weer terug met een begeleidend schrijven. De mechaniek van de filmherkenning was volledig vernieuwd. Maar de teller deed het nog steeds niet goed.

Na de vierde keer bleek de teller nog steeds defect, en herkende de cassette het begin van de film niet meer. Ik heb de moed maar op gegeven en Klinkhamer betaald. Ik ben nu 122 Euro armer, heb een cassette die er slechter aan toe is dan toen ik hem de eerste keer opstuurde, en stuur in het vervolg mijn spullen naar Duitsland.

Overigens is Klinkhamer niet de beste Rolleireparateur. Hij is de enige. Want volgens mijn reguliere camera-reparateur weigert Rollei om onderdelen te versturen naar gewone camera-reparateurs. Rollei doet in Nederland alleen zaken met Klinkhamer.

Een ding moet ik Klinkhamer nageven. Hij is altijd vriendelijk gebleven ....

Gilbert

6. naaldvoerder

naaldvoerder Member

Shooter:
    35mm
    Een ding moet ik Klinkhamer nageven. Hij is altijd vriendelijk gebleven ....

Maar jij ook?.......:smile:

7. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Ik ben niet gaan schelden of zo. Maar ik heb mijn ongenoegen wel door laten schemeren.

Gilbert

8. naaldvoerder

naaldvoerder Member

Shooter:
    35mm
    Is de Rollei je enige camera? En anders, wat gebruik je het meest?

9. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Nee. ik heb ook een Nikon F4, een Hexar, en een Wista 4x5 houten loopbodem. De eerste ligt vooral in de kast. De tweede is voor familiekiekjes, en de Wista heeft mijn voorkeur voor landschappen. De SL66 is voor portretten en landschappen. Ik gebruik het liefst de Wista, maar die is soms wat omslachtig. Dan komt de SL66 aan bod als uitstekende tweede.

Gilbert

10. martin visser

martin visser Member

Shooter:
    35mm
    Hallo Gilbert,

Ik heb ook een SL66, maar gebruik deze camera bijna nooit.
    Als ik hem wil inzetten doet de camera het niet.
    Ik heb de SL enkele jaren terug gebruikt bij de Kamera Express gekocht.
    Op dit ogenblik ligt de camera sinds maart! bij een reparateur (via Kamera Express). Hij is al zeker 5 maal terug geweest, maar vertoont weer steeds dezelfde kuren. De sluiter blokkeert en het sluitergordijn blijft hangen.
    Ik ben niet zo erg tevreden met de camera en ook niet met de reparateur.
    groetjes

martin

11. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Hoi Martin,

Wie is je reparateur? De sl66 is mechanisch een heel gecompliceerde camera, die de meeste reparateur niet kunnen maken. Het beste kun je hem naar duitsland sturen voor reparatie. Dat is uiteindelijk goedkoper dan hem heen en weer blijven sturen. Het adres vind je op de sl66 site http://www.sl66.com/

Mocht je er ooit vanaf willen, geef me dan een seintje :wink:

G.

12. martin visser

martin visser Member

Shooter:
    35mm
    Hallo Gilbert
    De naam van de reperateur wordt bij Kamera Express niet genoemd.
    Wel is mij bekend, dat hij nu zit tewachten op een sluitergordijn uit Duitsland.
    Als de camera weer 100% is zal ik aan je denken, heb jij soms een pentax 6x7 over?

Groetjes
    Martin

13. Daan72

Daan72 Member

Shooter:
    Multi Format
    Hallo Gilbert,

Welke versie van de sl66 heb je?
    Ik ben op de www.sl66.com aan het lezen over deze camera.
    Maar hoe gebruiks vriendelijk en snel zijn de laaste modellen zoals de sl66se?
    Heeft deze camera een belichtings programma met diafragma voorkeuze?
    Dus dat de Sluitertijden berekent worden zoals ik gewend ben met mijn kleinbeeld Nikon F3?
    Of is het beter om een sl66 voor landschappen te gebruiken en bijvoorbeeld een Pentax 67II en mijn Nikon F3 voor wat sneller werk?
    Het liefst wil ik een camera aanschaffen die de positieve eigenschappen van de sl66 en de pentax 67II combineert.
    Maar die zal er wel niet zijn of zijn er meer camera's die de lens kan kantelen(scheimpflug)?
    De mamija67 heeft een adapter die dat kan, maar dat is meer voor in de studio.

groetjes van Daniël

Last edited by a moderator: Nov 14, 2004
  14. Sponsored Ad
  15. Daan72

Daan72 Member

Shooter:
    Multi Format
    Hallo SL66 gebruikers,
    Ik ben zeer geintresseerd in de sl66, misschien ga ik er een kopen en dan het liefst de sl66se of sl66e met gekoppelde ttl lichtmeter. Maar een kennis vertelde dat hij veel problemen en dure repataties met zijn sl66 heeft gehad. Deze heeft hij toen weg gedaan en een hasselblad 501 en 503 gekocht en daar heeft hij bijna geen storingen mee. Wat zijn jullie ervaringen met de storings gevoeligheid van deze camera's. En in hoeverre is de scheimpflug verstelling een toegevoegde waarde. Gebruiken jullie die veel of helemaal niet. in hoeverre kan je de scherpte diepten maken doormiddel van diafragmeren t.o.v. de scheimpflug. Het voordeel van scheimpflug is dat je met een meer open lens fotografeer en daardoor dus een kortere sluitertijd. Wat zijn jullie bevindingen hieromtrend.

Groetjes van Daniël

16. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Hoi Daan,

De allereerste zonder enig automatisme.

Ik zou het niet weten. Maar als je eenmaal gewend bent aan het gebruik van een handbelichtingsmeter werkt dat net zo snel en nauwkeurig als een TTL. Want zolang de lichtomstandigheden niet veranderen meet je één keer met het bolletje, en schieten maar. Automatische belichting kan nooit sneller zijn dan "niet-hoeven-meten".

Natuurlijk moet je in de schaduw anders belichten dan in de felle zon. Dus meet je beiden, en draai je even aan je sluitertijd of diafragma zodra je van de ene in de andere situatie wisselt. Een kind kan de was doen.

Met een SL66 werk je net zo snel als met een Pentax 67. Maar middenformaat is over het algemeen minder snel dan een autofocus kleinbeeld camera. Behalve misschien de nieuwste generatie eenoog Rolleiflex met motordrive, belichtingsautomatiek en autofocus. In de praktijk is middenformaat zelden geschikt voor formule 1 races. Maar ik heb geen moeite om mijn kinderen ermee te fotograferen. Je moet gewoon je camera goed leren kennen. Met middenformaat neem je meestal meer de tijd om je beeld te componeren. Maar theoretisch kan het net zo snel zijn als je F3.

Nee. De enige ander middenformaat met schweimpflug is de Fuji GX 680 (een schandalig duur bakbeest wat alleen in de studio tot zijn recht komt) en de oudere middenformaat technische camera's. Met die laatsten is snel werken natuurlijk uit den boze. Hoewel, Weegee maakte er reportages mee.

Groeten,
    Gilbert

17. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Mijn ervaringen zijn precies andersom. Ik heb met mijn SL66 nog nooit een probleem gehad. Het is weliswaar een mechanisch heel complexe, maar oerdegelijk gebouwde camera. Terwijl twee vrienden met Hasselblad fotograferen en met grote regelmaat dure reparaties hebben. Bovendien blijken de officiele Hasselblad reparateurs vaak slecht en onvolledig werk af te leveren. Er is in Nederland een particuliere reparateur die dat veel beter doet.

Dat is helaas voor Rollei niet veel anders. De SL66 kan door de meeste gewone reparateurs niet gerepareerd worden. Klinkhamer is de officiele Rollei reparateur in Nederland. Maar een filmcassette heb ik drie keer heen en weer moeten sturen en is er nu slechter aan toe dan in het begin. De volgende keer gaat hij dus naar Duitsland. Daar zit een klasse Rollei reparateur.

Ik ben eigenlijk een grootformaat fotograaf. Dus toen ik naar een middenformaat camera zocht wilde ik Scheimpflug absoluut niet meer kwijt. Ik gebruik hem op de SL66 wel minder. (Perspectieven corrigeren voor architectuur e.d. doe ik zowiezo met de 4x5.) Maar als ik hem nodig heb is de SL66 geweldig.

Scheimpflug is geen vervanging van diafragmeren. Diafragmeren is een vervanging van Scheimpflug! Als je er eenmaal aan gewend bent denk je automatisch: Scherpte van hier tot daar = Scheimpflug. Diafragmeren is dan slechts behelpen.

Bovendien heeft de SL66 nog een aantal andere grote voordelen. Je kunt er zonder verdere hulpmiddelen macro mee doen tot 1:1. En zelfs groter omdat de objectieven al voorzien zijn voor andersom monteren. Je hebt de keuze tussen centraal en gordijnsluiter. Met de gordijnsluiter heb je voor alle objectieven dezelfde sluitertijden, en je kunt er heel gemakkelijk fantasieobjectieven of pinholes op knutselen. Maar er bestaan ook SL66 centraalsluiterobjectieven voor flitssynchronisatie bij alle sluitertijden. De objectieven zijn exact dezelfde Zeiss-objectieven als die van Hasselblad, maar voor een fractie van de prijs. Scherptediepteschalen voor alle SL66 objectieven zijn al voorzien. Matglazen zijn uiterst simpel te vervangen. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Hier vind je meer informatie: http://medfmt.8k.com/mf/rolleisl66.html

Last edited by a moderator: Nov 27, 2004
  18. naaldvoerder

naaldvoerder Member

Shooter:
    35mm
    Cz objectieven zijn theoretisch beter dan die voor de Hasselblad. Er hoeft immers geen scherpstelmechanisme in het objectief te zitten. Het diafragma kon precies daar gezet worden waar hij volgens de ontwerpers moest zitten. Scherpstellen gebeurt immers met de balg.

Jaap Jan

19. Daan72

Daan72 Member

Shooter:
    Multi Format
    Ik ben er voorlopig nog niet uit. Voormij is het een dure aanschaf.
    Ik heb op de hasselblad site de flexbody gezien. Daarmee heb je ook Scheimpflug en shift functie. Misschien is dat wat voor me in combinatie met een 503 body. Lensen en achterwanden zijn uitwisselbaar. Heeft hier iemand ervaring mee?

groetjes van Daniël

20. fred44

fred44 Member

Shooter:
    Multi Format
    Weliswaar geen ervaring met de SL66 maar wel met mijn ie**** belegen Rolleiflex twee-oog: prima service wordt geleverd door Paepke in Düsseldorf (www.paepke-fototechnik.de), een officiële fabrieks geautoriseerde Rollei-reparateur.

Als gewicht geen probleem is dan is de Horseman technische (loopbodem)camera een goed alternatief met (beperkte) verstelmogelijkheden. Ik hanteer zelf een 970 multiformat model met 6x7 rolfilmcassettes. Goedkoper dan Linhof en onverwoestbaar. Nog net hanteerbaar met een handgreep met elektrische sluiterontspanner. Moet het wat vlotter en toch 6x7 dan een Pentax 67MU en moet het stil en nagenoeg onopvallend dan de Rolleiflex 3.5F. Zo heeft een ieder zijn favoriete keuzes!

Groeten,

Fred44

21. SoulSurround

SoulSurround Member

Shooter:
    Plastic Cameras
    Filters voor SL66

L.S.,

Gisteren heb ik een Rolleiflex SL66 aangeschaft; ik kon 't niet laten me ook op middenformaat-gebied te begeven. Ook op middenformaat wil ik in zwart/wit blijven werken en dus wil ik graag een aantal filters aanschaffen (geel, oranje, rood & groen). Ik zit aan de Cokin serie te denken... maar ik heb hier helemaal geen ervaring mee en weet ook niet of dit kwalitatief goed is. Moet ik wellicht de originele Rollei filters kopen?

Alvast bedankt!
    Jeroen

22. Paul Jenner

Paul Jenner Member

Shooter:
    Multi Format
    Hardstikke gefeliciteerd met de aankoop.

Ik zou je adviseren om gewoon Rolleifilters te kopen. Voor zo'n mooie camera, met zulke mooie lenzen zou ik niet die lichtelijk inferieure Cokins nemen.

Mag ik vragen wat je precies voor set hebt aangechaft en tegen welke prijs ?

Ik probeer me een beeld te vormen van wat mij dat gaat kosten als ik ook eens et SL66 aanschaf.

Paul.

23. SoulSurround

SoulSurround Member

Shooter:
    Plastic Cameras

24. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    mag weg

(Ik wou hier een zinnig antwoord geven, maar ondertussen is het me ontgaan. Ik heb dus mijn antwoord verwijderd, maar kan ik het ook helemaal uit deze discussie weghalen? Ik zie nergens een knop "delete" ofzo...)

25. SoulSurround

SoulSurround Member

Shooter:
    Plastic Cameras
    B+W?

Ik heb nog even zitten speuren op internet en zag op "http://www.robertwhite.co.uk/bwfilters.htm" dat B+W ook filters maakt met een Rollei BAY 6 (BAY VI) vatting. Is dat misschien wat?

Jeroen

26. Frits Flits

Frits Flits Member

Shooter:
    Medium Format
    Grappig detail: Afgelopen woensdag was er een aflevering van de "Avondetappe". Dat is een terugblik op de touretappe met Mart Smeets. De gasten waren die dag Patrick Lefevre en Stafen van Fleteren. In de beelden zag je Van Fleteren met een SL66 door de tour-gekte lopen,