rolleiflex sl66e gebruikers?

Discussion in 'Middenformaat en accessoires' started by jos, May 4, 2006.

1. jos

jos Member

Shooter:
    35mm
    Hallo,

Ik heb een korte vraag voor eventuele rolleiflex sl66e gebruikers. Het tandwiel (om de film door te draaien) van mijn back bokkeert sinds vorige week.

Is er een rollei sl66e gebruiker van wie ik zijn back even (bij hem of haar thuis) op mijn camera mag monteren? Zodoende kan ik uitwerken of het de back is die stuk is, of dat het de filmaandrijving in de camera zelf is die niet meer werkt.

Mijn reddende engel wordt beloond met enkele potten ambachtelijke confituur.

Groeten,
    Jos

2. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Je public profile zegt niet waar je woont. Ik kan dus niet zeggen of ik in de buurt woon, maar je bent van harte welkom. Ik heb een SL66, maar die heeft dezelfde achterwand als de SL66e. Ik heb zelfs wat achterwanden die je mag proberen. Stuur me maar een mail als je langs wilt komen. En ik, ik woon in...

3. SoulSurround

SoulSurround Member

Shooter:
    Plastic Cameras
    Waarom niet gewoon even langs Paepke in Dusseldorf? Voor 16 euro weet je precies wat er met je SL66e loos is... staat het tandwieltje van je back overigens wel in de goede richting gedraaid?

4. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Waarom niet even naar Rollei in Berlijn? :smile:

5. SoulSurround

SoulSurround Member

Shooter:
    Plastic Cameras
    Omdat Düsseldorf voor mij dichter bij is (ook dichterbij dan de kamera in 's-Heerenberg).

6. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Maar Berlijn is toch veel interessanter...! Je moet nog een hoop leren---
    Je moet je bij dat soort dingen altijd het volgende afvragen...
    is het leuk
    is het nuttig
    is het aangenaam???
    Als je daar ja op zegt moet je niet méér vragen stellen en gaan--- :cool:

7. SoulSurround

SoulSurround Member

Shooter:
    Plastic Cameras
    Hehe, in Berlijn ben ik al geweest.

Anyway, Jos, wat betreft dat wieltje aan de achterkant van je magazijn (waar dat handje bij staat). Voordat je een magazijn aan de body bevestigt moet je altijd zorgen dat het wieltje helemaal in de richting van de pijl is gedraaid.

8. naaldvoerder

naaldvoerder Member

Shooter:
    35mm
    Ik heb een SL66. Ik woon in Veenendaal. Als je iets uitproberen, ben van harte welkom.

Jaap Jan

9. jos

jos Member

Shooter:
    35mm
    dank je merlin,

Zouden de backs volledig dezelfde zijn? Weet er iemand of ik op mijn sl66e een sl66-back kan gebruiken?

groeten,
    Jos

10. Paul Jenner

Paul Jenner Member

Shooter:
    Multi Format
    Volgens mij kan dat niet Jos, maar weet 't niet zeker.

Paul.

11. SoulSurround

SoulSurround Member

Shooter:
    Plastic Cameras
    Ik zou klinkhamer ff bellen: http://www.dekamera.com/ (0314-668885) die weet het je zo te zeggen. En waarschijnlijk ook of je echt een probleem hebt of dat het zo op te lossen is.

P.S. Laat je ons weten wat het was?!

12. jos

jos Member

Shooter:
    35mm
    Intussen heeft mijn buurman eens naar mijn camera gekeken. Hij heeft zijn hele leven videocamera's in en uit elkaar gevezen. Het is hem gelukt om de camera weer aan de praat te krijgen. (Hij was versteld van de superfijne mechaniek van mijn sl66 !)

Uiteindelijk draaide hij dus weer soepel. Mijn buurman had het euvel gevonden: het had iets te maken met het pinnetje dat van de back in het camerahuis gaat. Op één of andere manier was daar een wieltje - dat verbonden was met het transportsysteem voor de film - verkeerd komen te zitten.

We hebben mijn sl66 samen enkele keren afgedrukt, en alles liep dus vlotjes, tot ik de volgende dag nog eens een testrolletje wilde schieten. Toen blokkeerde hij weer. Ik weet dus nu dat de camera te maken is, maar weet niet hoe lang de reparatie standhoudt.

Ik zal binnenkort (heb nu examens) eens naar klinkhamer bellen. Misshcien is hij al eerder een 'opspanprobleem' tegengekomen.

Ik twijfel echter of ik mijn camera in zijn handen geef. Eerdere berichten spreken zowel positief als negatief over hem.

Ach ja, mischien rij ik wel naar dusseldorf, mijn sl66e is het sowieso waard.