Rolleiflex T - hoe controleren, gebruiken en herstellen (indien nodig)?

Discussion in 'Middenformaat en accessoires' started by PieterB, Jan 25, 2006.

1. PieterB

PieterB Member

Shooter:
    35mm
    Sinds vandaag mijn eerste MF-poging. Ik heb een rolleiflex T gehad (daar komt het op neer, van dezelfde fotograaf waar ik regelmatig ga)
    Het toestel is in een gebruikte maar goed bewaarde staat, ik zie enkel wat spikkeltjes op het matglas, maar volgens mij heeft de lens geen fungus.
    Diafragma werkt perfect.

'Op het zicht' al de tijden gecontroleerd (toestel wrsl al lang niet gebruikt):
    ik denk dat alles sneller dan 1/25 (dus 1/50, 1/100, 250 en 500) correct is, maar 10, 5, 2,1 lijken dit niet te zijn. Kan dat? Kan ik dit eventueel herstellen? B moet ik nog testen met de draadontspanner maar ik vermoed dat dat goed zal zijn.

Het geeft in ieder geval een ander gevoel op compositie, dit vierkante formaat.
    Indien de camera niet goed zou werken, kan ik voor een leuke prijs ook zijn hasselblad overnemen...

Maar nu eerst eens een test ... als ik die film geladen krijg :wink:

Groeten Pieter

2. SoulSurround

SoulSurround Member

Shooter:
    Plastic Cameras
    Testen met diafilm... dat geeft je sluitertijd-afwijkingen goed weer. In Dusseldorf zit een erg goede (naar mijn ervaring) Rollei-reparateur mocht dat nodig zijn: http://www.paepke-fototechnik.de/index1.htm (vakmanschap... "dus" aan de prijs).

3. PieterB

PieterB Member

Shooter:
    35mm
    mmm, het zal nodig zijn als ik de sluiter hoor... maar eerst eens zien of het de moeite is. In Gent zit er ook een reparateur, geen idee of die echter verstand van zaken heeft, zeker naar rollei's toe...

Dat laden van film heb ik ook nog niet goed door. Heb de handleiding nog niet meegenomen :s

4. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Als een sluiter afwijkt is dat meestal het eerst te merken en te controleren in de langere tijden. Ergens anders op dit forum schrijft Argentic iets over hoe sluitertijden te controleren zonder ingewikkelde apparatuur.

5. PieterB

PieterB Member

Shooter:
    35mm
    De lange sluitertijden kloppen niet, heeft mijn test uitgewezen. Dit weekend nog eens een rolletje of twee volschieten en dan beslissen of het de moeite is om de sluiter te laten repareren, zeker aangezien ik verwacht dat dit alleen erger kan worden? Alle mechanische dingen hebben onderhoud nodig :wink:
    Iemand enig idee van prijzen voor zo'n zaken?

EDIT: Yeeha, even spelen met de zelfontspanner ==> ineens werkt de sluiter VOLLEDIG CORRECT ! Leve de Duitse kwaliteit.
    Misschien steek ik hem wel ooit nog eens binnen voor onderhoud, indien aangewezen(?)

Last edited by a moderator: Jan 25, 2006
  6. Hanfo

Hanfo Member

Shooter:
    35mm
    Een sluiter van de Roleiflex is zeer moeilijk kapot te krijgen. Bij langdurig niet gebruiken van de camera kan de olie dik worden waardoor de sluiter onnauwkeurig loopt of zelfs niet meer.
    Schoonmaken en opnieuw smeren is dan het devies.
    Ik weet in Nederland twee reparateurs die de Rollei kunnen maken. stuur maar een PB'tje als je wilt weten welke.

7. SoulSurround

SoulSurround Member

Shooter:
    Plastic Cameras
    Er zijn APUG leden die met Hans Klinkhamer niet zo'n goede ervaringen hebben... zelf heb ik er wel wat onderdelen van betrokken en heb geen problemen gehad.

8. fred

fred Member

Shooter:
    Multi Format
  9. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Klinkhamer heeft voor 2 jaar terug mijn "oude" Rolleiflex van 1962 gerepareerd en dat is prima gedaan. Moet je nagaan een camera van bijna 44 jaar oud en nog springlevend. Voor mij de ideale reiscamera als ik een beperkte bepakking mee wil nemen.

10. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Ik heb helaas wat minder positieve ervaringen met Klinkhamer.

11. Hanfo

Hanfo Member

Shooter:
    35mm
  12. PieterB

PieterB Member

Shooter:
    35mm
    Bedankt allemaal, maar blijkbaar hadden jullie mijn andere posting niet gezien :wink:
    Het is een rolleiflex automat 2, uit 1940-42 (schatting aan de hand van serienummer) dus al zo oud dat het niet zo enorm de moeite loont deze te laten herstellen... ook al omdat de snellere sluitersnelheden bijna altijd correct lopen en 1 seconde en 1/2 seconde dikwijls ook ...

Ik merk wel dat ik niet gewend ben om te werken met een losse lichtmeter.
    Het is een toestel om mee te "experimenteren/spelen" en voor de rest een 'museumstuk' maar ik blijf verwonderd staan van het vrij goede functioneren na al die jaren, en de manier waarop alles bewaard is: vlakfilmachterwand, boekjes.... Net een oude rolls-royce maar dan in de fotografie :wink:
    Bijgevoegd een voorbeeld (delta 400, xtol 1+1) fotografisch niets bijzonder gewoon een test :wink:

Attached Files:

13. fred

fred Member

Shooter:
    Multi Format
    Een charmant objectief Pieter!!! :smile:

Je gaat nog plezier aan beleven...