sessie: studioportretten (voorjaar 2009)

Discussion in 'Door leden georganiseerde evenementen' started by argus, Nov 27, 2008.

1. argus

argus Member

Shooter:
    Multi Format
    Voila!
    Ik overleg met Marc en mijn collega welke data we kunnen voorzien.
    Ik zal mijn post aanpassen naargelang de suggesties.

• informele portretsessie met studioverlichting en modellen gebaseerd op kennisoverdracht tussen de deelnemers. Dit betekent niet dat je al ervaring op het vlak moet hebben!
    • werken in 3 groepen van 4 personen per groep = maximaal 12 deelnemers.
    • doelgroep: middenformaat (zelf meebrengen) - 4x5 (aanwezig) - 8x10 (aanwezig)
    • meebrengen:
      • middenformaat (indien gewenst) en/of eigen geladen vlakfilmcassettes.
      • indien mogelijk enkele prints van portretten met een belichting die je wil toepassen, bijv. uit tijdschriften. Op basis daarvan kan gewerkt worden.

Er zal wel een kleine bijdrage gevraagd worden voor het gebruik van de studio.
    Middagmaal is mogelijk aan de overkant van de straat. Na vastleggen van de datum en het aantal deelnemers, reserveer ik een tafeltje. Zo is het kroeg-gedeelte ook weer in orde.

Groetjes,
    Geert

Mijn idee is om een ruimte te voorzien met mogelijkheid tot werken in 3 groepen, maar niet om alle eer aan mezelf te houden qua instructie.
    De hulp van Marc is dan ook meer dan welkom!

Werken met verschillende formaten zou zéér interessant zijn omdat meteen ook de eigenheid en problematiek van de toestellen aan bod kan komen... balguitrek, scherptediepte, voldoende licht... en de mogelijke oplossingen hiervoor.

Alleen middenformaat, 4x5 en 8x10 lijkt me een goed voorstel! Als je met kleinbeeld in studio gaat werken, wordt het zo snel een individuele belevenis en je ziet geen resultaat op het matglas om te delen met anderen...

De studio is groot genoeg om in 3 groepen te werken en er is ook voldoende licht aanwezig, annex scheidingswanden.
    Ik kan voorzien dat er 2 groepen met flitsers aan de slag gaan, een derde met continu licht. Er is wel maar 1 flitsmeter aanwezig (hoog tijd voor een backup exemplaar!) maar ik vermoed dat er wel nog mensen eentje hebben.

Voor modellen kan ook gezorgd worden... er zijn er nog een aantal die me een ferme wederdienst moeten ;-)
    Ik bespreek dit eerst nog met mijn collega.

Het geheel zou dan wel doorgaan in Denderleeuw, op een 15km ten westen van Brussel.

Gezien de hoogzwangere toestand van mijn vriendin (8e maand), schat ik dat dit best in de periode eind februari / begin maart is, op een zondag. Later in het voorjaar, gaan we uiteraard liever in de natuur fotograferen.

G

Last edited by a moderator: Nov 27, 2008
  2. Marc Leest

Marc Leest Member

Shooter:
    Multi Format
    I am in. Ik heb twee flitsmeters, één invercone en één spotmeter. Voor 8x10 is iso400 film aanbevolen. Indien mogelijk (ahem) flitsers met 3200ws.

-M-

3. argus

argus Member

Shooter:
    Multi Format
    OK! Da's geen probleem. Ik schrap de flitsmeters van het lijstje.

G

4. mhulsman

mhulsman Member

Shooter:
    8x10 Format
    Afhankelijk van de datum geef ik me ook alvast op.
    Ik neem in ieder geval een 6x6 en 8x10 mee.

5. gary mulder

gary mulder Member

Shooter:
    4x5 Format
    Onder voorbehoud van datum, doe ik mee. Kan een 6000ws generator+flitskop & softbox meenemen.

6. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Idem geldt dat voor mij.
    Kan een flitssetje meenemen met 2x 500Ws +softbox+paraplu

7. argus

argus Member

Shooter:
    Multi Format
    Leuk zo... die kan dienen voor de opnames met de Minox :D :wink:

Ik denk niet dat iedereen die de beschikking heeft over mobiele verlichting, deze ook moet meebrengen, maar post maar wat je eventueel beschikbaar hebt, dan zien we wel.

Ik dacht persoonlijk aan:
    1. opstelling met 1 flitser + reflectoren (die van Gary lijkt me wel wat(t)...)
    2. opstelling met 3 flitsers (of meer om de mogelijkheden open te gooien)
    3. opstelling met continu licht (2 x softbox + 1 accentlicht) - misschien leuk voor diegenen die er nog nooit mee gewerkt hebben en dat wel eens willen doen. Ik gebruik die vooral voor stillevens + produktfoto's.

Er zijn verschillende vaste sets in de studio, waar een redelijk uitgebreide props-afdeling aanwezig is:
    - victoriaans
    - zwart
    - een wisselende set met verschillende achtergronden + ophangsysteem voor accessoires (NIET voor de modellen)
    - vaste baksteenmuur (Kuifje...)

Misschien is er nog een extra set mogelijk. De ruimte waar de studio is, heeft een heel brede gang (er kunnen vrachtwagens door) en op zondag is die zéker niet in gebruik, wet kunnen daar eventueel nog een model plaatsen maar die gang is niet verwarmd.

Gezien de interesse, leg ik zo spoedig mogelijk een datum vast.

G

8. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Een goed initiatief. Gezien de reacties is er belangstelling voor ontstaan. Het lijkt mij goed om de draad van de studio-portretfotografie weer eens op te pakken. Ik kan de agenda op die termijn nog niet zo goed overzien, maar ik sluit me bij het gebeuren graag aan.
    Geert, je stelt voor om met meerdere groepen te werken. Maar gaan de ge-slavede flitsers dan niet te pas en te onpas af? En interfereren de instellichten niet? Of heb je gescheiden ruimten? Bovendien hebben we dan meerdere modellen nodig. Och, zo zullen er wel meer vragen zijn.

Wat betreft de wederdienst aan de modellen. Ik had de modellen altijd gratis. Maar het model kon drie drukken ( van elke fotograaf) naar keuze uitkiezen bij de bespreking van het resultaat van de drukken.

Jed

Last edited by a moderator: Nov 27, 2008
  9. FotoGys

FotoGys Member

Shooter:
    Medium Format
    In februari/maart 2009 moet ik zeker kunnen, maar vooralsnog onder voorbehoud van de datum, dus ik ben graag van de partij met mijn MF, al hetgeen ik bezit.

Guus

10. argus

argus Member

Shooter:
    Multi Format
    Jed,

de flitsers kunnen op verschillende kanalen (radiogestuurd) werken, geen probleem op dat vlak en van storing van modelleerlichten van een andere groep zullen we ook geen last hebben.
    De modellen ga ik inderdaad op TFP engareren, evenals een gratis middagmaal.

Meer details later.
    Nu laat ik jullie ideetjes wat de vrije loop.

G

11. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ik heb begrepen dat er ook flitsers van buiten af komen. In het algemeen worden die foto-electrisch gestuurd en die zullen wel last hebben. De toepasbaarheid van flitsers van buiten is vaak beperkt doordat de proportionaliteitsfactor tussen flitser en instellicht verschilt.
    Een wat minder technisch aspect is het volgende. Ik weet niet of de deelnemers met de basics van het uitlichtenen en het bedienen van deze flitsers thuiszijn. Maar als er deelnemers zijn voor wie dat nieuw is, dan is een basisinstructie niet weg, zo is de ervaring. Zelf heb ik alleen ervaring met stagieres bij het werken op locatie, maar ik heb zo een basisinstructie in de studio wel eens meegemaakt. Deze werd door twee personen gegeven. Een persoon legt de werking van het licht en basisuitlichtingen etc. uit, terwijl een ander het licht regelt. De twee personen dienen goed op elkaar ingespeeld te zijn.

Een ander aspect is het volgende; ik weet niet of TFP een vaccin is dat de modellen krijgen toegediend, maar het is ook goed de modellen bij de bespreking uit te nodigen. Het is trouwens goed om niet alleen een portretdatum vast te leggen, maar ook een bespreekdatum.

Jed

12. gary mulder

gary mulder Member

Shooter:
    4x5 Format
    Jed,

Tot nu toe ben ik de enige die een flitser mee neemt. Daar zit een 2 kanaals afstands ding bij van broncolor. Over het algemeen wil dat merk niet met andere samenwerken met als gevolg dat de kans dat andere flitsers daar op reageren is klein. En ik denk dat de 6000 ws als 1 lamp opstelling gebruikt moet worden. De kans dat het instel licht in verhouding is met andere flitsers lijkt me niet waarschijnlijk.

TFP is een engelse afkorting voor poseren in ruil voor plaatjes.

Wat mij betreft gaat het niet om het maken van super platen maar om delen van kennis en kunde aan de hand van de praktijk. Dus de geplande bijeenkomst is min of meer de bespreekdatum. Alleen gebeurt het in kleine groepjes waarbij er niet het gevaar is dat er een 1 richting gesprek ontstaat.

Last edited by a moderator: Nov 28, 2008
  13. argus

argus Member

Shooter:
    Multi Format
    Klopt, Gary.

Ik wil er dus nog eens extra de aandacht op vestigen dat het een hands on meeting wordt. Voor mijn part wordt er droog gewerkt.

Een belangrijk deel van de tijd zal trouwens verloren gaan aan puur technische zaken. Denk maar aan de flits-aansluiting van je camera.
    Mensen die hun middenformaat meebrengen zouden deze best vooraf nakijken!
    De grootformaten die aanwezig zullen zijn, zullen op dit vlak in orde staan.

Het voorstel van Jed om eerst een algemene introductie over de basis-belichtingen te doen, is zeer goed.

Ik zou de deelnemers willen aanraden om vooraf wat te herhalen of bij te studeren op dit vlak.
    Op Youtube zijn zo een aantal introductie-filmpjes te vinden, waarvan ik die van Prophotolife de betere vind:
    http://www.youtube.com/profile?user=prophotolife&view=videos

G

14. Sponsored Ad
  15. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Ik ben niet het type dat nu al problemen ziet die er nog niet zijn! :D

16. gary mulder

gary mulder Member

Shooter:
    4x5 Format
    Het is denk ik nodig om van te voren een tijds indeling te maken van de dag. Voor dat je het weet komen we niet toe aan wat we eigenlijk willen. Wat voor mij zou zijn in de praktijk zien hoe het een en ander werkt. En kiezen we er voor om tijd in te ruimen om elkaars meegebrachte werk te bekijken of niet. Tot nu toe heeft dat de tijd na de lunch (14.00-16.30) in beslag genomen. Doe je dit niet, komt er tijd vrij om in de ochtend een meer theoretisch verhaal aan te horen. En misschien kunnen diegene, die van zichzelf vinden dat ze de beginselen al beheersen, op diegene die de lezing houdt na, dan alvast aan het werk gaan. :smile:

17. Adri van Loenhout

Adri van Loenhout Member

Shooter:
    Medium Format
    Ik wil graag aansluiten en deelnemen. Ik werk met MF (Rolleiflex), woon in West-Brabant en kan car-poolen.

18. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    basis instructie

Zoals gezegd: ik heb eerder een basis instructie portret-fotografie met kunstlicht meegemaakt. Het belang er van moet je niet onderschatten wegens de vele traps waarin je kunt vallen.
    Die instructie werd door twee professionele portret fotografen gegeven en moet gezien worden als een hands-on operatie. D.w.z. je kunt deze materia alleen maar aan de hand van de praktijk verduidelijken. Een boek erover op te slaan brengt je bij een deel niets verder. Je moet zien wat er bedoeld wordt.
    Verschillende onderwerpen waren:
    bediening van de flitsers en het scala aan toebehoren, zoals reflectoren, diffusoren, paraplus met verschillende coating, werking achtergrond.
    Controle op de juiste werking van het flitsmateriaal ( er zijn nogal eens defecten).
    Dit deel is technisch te noemen; het volgende moet je ervaren door het te zien.

Werking van de diffusoren en reflectoren bij de uitlichting. Dit wordt gedemonstreerd aan de hand van basisuitlichtingen bij modellen. Dit wordt dan gewoon met het oog bekeken, op het matglas en op een foto. Dit onderdeell is echte praktijk, waarbij de instructor wijst op de relatie tussen uitlichting en de uitstraling van het uiteindelijke beeld. Interessant is te melden dat een en ander gepaard gaat met levendige discussie tussen fotografen.
    Als je deze basis informatie in een trial and error proces moet verzamelen, ben je lang bezig.

Jed

19. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    De ervaring heeft geleerd dat als je onvoorbereid aan de gang gaat, de apparatuur het moet ontgelden. Mensen struikelen in de toch wat donkere omgeving over de kabels van de flitsers, omdat hun aandacht elders is. En in zulke valpartijen heb ik wat dure lampen zien sneuvelen. Trouwens, om deze reden alleen al moet je het aantal mensen op de site beperkt houden.

En, zoals Geert al zegt: controleer alles wat er van te voren te controleren is. Dus bijv. de flitsaansluiting, de lichtmeter, het licht als je dat meeneemt etc.

Jed

20. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Voorstel portretsessie

Op basis van eerdere ervaring, heb ik het volgende voorstel:
    Voor de lunch laat Geert zien hoe je met de apparatuur als flitsers, reflectoren etc om moet gaan.( 20 minuten)
    Dan demonstreren Geert en Marc, ook voor de lunch, hoe de werking van licht is, aan de hand van enige basisuitlichtingen.
    De deelnemers kunnen, als zij dat willen hier opnamen maken. Deze opnamen kunnen ze thuis uitwerken en vormen zodoende een goede geheugensteun. Uiteraard worden bij dit onderdeel ook de matglasbeelden bekeken. De ervaring heeft mij geleerd dat dit onderdeel een levendige discussie van de deelnemers oplevert.
    In de middag, na de lunch kunnen we in twee groepen splitsen en met de opgedane ervaring aan de gang gaan.
    Voor dit voorstel heb je twee modellen nodig. In de ochtend kunnen de uitlichtingen dan ook aan een dubbelportret gedaan worden. Of, als je geheel verschillende typen modellen hebt, kun je je op verschillende soorten uitlichting richten.

Ik zou niet met gewoon kunstlicht aan de gang gaan. Het geeft een enorme hitte. En de modellen worden niet goed van het felle licht.

Jed

21. Marc Leest

Marc Leest Member

Shooter:
    Multi Format
    Wel, is zou toch wel wat willen zeggen overkunstlicht, daar dit goedkoop is (bouwlamp) - continu - gemakkelijk te meten - en toch wel een speciale ambiance kan brengen. ook heeft niet iedereen de mogelijkheid om zware flitsers te gebruiken in het dagelijkse leven.

-M-

en de modellen in evakostuum rillen minder :smile:

22. Ruud

Ruud Member

Shooter:
    Medium Format
    Ik doe in ieder geval mee en geef me hierbij op
    werk met de 6 x 6 hasselblad maar ik heb geen flits app of andere belichtingssysteem

datum is voor mij akkoord.
    moet alle opm nog even goed lezen en kan dan inhoudelijk reageren

groetjes

Ruud

23. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Het continu licht geeft zeker een speciale anbiande, maar de modellen vertonen een verschrikte blik door het felle licht. Als het om naaktmodellen gaat, moet de temperatuur in de ruimte aangepast zijn.

Overigens is de opmerking over het soort kunstlicht maar bijzaak in mijn voorstel.

Jed

24. argus

argus Member

Shooter:
    Multi Format
    Hier ben ik weer.

@Jed: tegenwoordig is er ook continulicht dat géén hoge temperatuur uitstoot. Het lijkt me dus ook voor jou leuk om daarmee kennis te maken. We kunnen dan ook dadelijk over de voor- en nadelen hiervan spreken.

Toch even melden dat ik NIET de ambitie heb om zelf enige vorm van introductie/lezing te geven. Ik wil enkel de mensen samenbrengen. Mijn collega Herwin is beter onderlegd om het gebruik van het materiaal uit te leggen.

Vandaag heb ik met Herwin ook gekeken naar mogelijke data: 1, 8 of 15 maart. We gaan naar maximaal 12 deelnemers, in groepen van 4.
    Eerder heb ik zelf teveel familiale verplichtingen en later zijn we reis :smile:

Ik kan ook bevestigen dat er een deelnameprijs zal gevraagd worden. Hierin zal ook een lunch vervat zitten, dit om organisatorische redenen (optimalisatie van de tijd).
    Graag had ik van de geïntereseerden gehoord welke van voorgestelde data voor hen helemaal NIET past. Een mailtje naar info@sheetfilm.be is hiervoor de gemakkelijkste weg, geen PM ofzo, da's niet echt overzichtelijk bij te houden.

goretjes,
    G

25. kraker

kraker Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    Ik weet niet hoe dicht we (men, jullie) al bij het maximum van 12 zitten, maareh, als er nog plaats is, dan ben ik bij deze uitermate geinteresseerd om deel te nemen aan deze sessie.

Heb niet veel ervaring met studiowerk (een avondje klooien tijdens een cursus iets-minder-beginnend-fotografie is alles wat ik weet), maar juist daarom lijkt het me erg interessant.

26. gary mulder

gary mulder Member

Shooter:
    4x5 Format
    Als ik even turf wie belangstelling hebben is dat;

Marc
    Geert
    Mike
    Gary
    Harry
    Jed
    Guus
    Adri
    Ruud
    Kraker

10 tot nu toe. Dus nog niet vol ! En meestal valt er wel iemand af.....

Het zou wel heel jammer zijn als we niet van elkaars werk kunnen kennis nemen op deze dag. Voor mij is het DE motivatie voor de bijeenkomsten. En het geeft ook inhoud, wat mij betreft, aan het forum. Per slot gaat het om fotografie en het product daarvan is platen. Zonder dat is het bezigheids therapie.