Sonnar 250

Discussion in 'Middenformaat en accessoires' started by SoulSurround, Mar 16, 2007.

1. SoulSurround

SoulSurround Member

Shooter:
    Plastic Cameras
    L.S.,

Op het internet kan ik weinig beelden vinden van portretten die gemaakt zijn met een Sonnar 250mm objectief. Omdat ik de achtergrond bij portretten "ten voeten uit" met een Sonnar 150mm vaak nog te duidelijk vind, zou ik graag zien hoe dit er met de 250mm variant uitziet.

Mocht er iemand zijn die met dit objectief opnamen van mensen heeft gemaakt (en deze digitaal voor handen heeft), dan zou ik graag een (voor)beeld ontvangen.

Alvast bedankt!

2. naaldvoerder

naaldvoerder Member

Shooter:
    35mm
    Ik heb geen voorbeelden, maar je mag mijn Sonnar wel uitproberen, als je wilt....

Jaap Jan

3. Mudar

Mudar Member

Shooter:
    Multi Format
    Even van wikipedia voor de begripsvorming:

Een groothoeklens (met een korte brandpuntsafstand) heeft een veel grotere scherptediepte dan een telelens (met een grote brandpuntsafstand), de scherptediepte is namelijk omgekeerd evenredig met het kwadraat van de brandpuntsafstand maar dat gaat alleen op bij dezelfde instelafstand en diafragma. Wanneer de instelafstand bij beide objectieven ongelijk is maar de afbeeldingsmaatstaf gelijk, dan is de scherptediepte ook gelijk. Het enige wat in deze situatie dan verandert is het perspectief.

Uit je verhaal maak ik op dat je minder scherptediepte wil!?

Als je dus je afbeeldingsmaatstaf gelijk wil houden en dus je opname afstand veranderd en je diafragma 5.6 (Lichtsterkte 250 mm) wordt ipv 4 (Lichtsterkte 150 mm) neemt je scherptediepte dus toe!

4. SoulSurround

SoulSurround Member

Shooter:
    Plastic Cameras
    Verhelderend; wat is overigens de "definitie" van "afbeeldingsmaatstaf"? Is dat je "kader" oftewel "het hoofd t/m de tenen" in het geval van mijn vraag?

Binnenkort maar eens een proefrolletje schieten!
    Thanks!

5. SoulSurround

SoulSurround Member

Shooter:
    Plastic Cameras
    Dat is vriendelijk... is het er 1 voor de rolleiflex sl66 serie?

6. Mudar

Mudar Member

Shooter:
    Multi Format
    Ja in jouw geval van hoofd t/m tenen!

7. naaldvoerder

naaldvoerder Member

Shooter:
    35mm
    Ja

8. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ik heb bij mijn Rollei 6008, zowel een Sonnar 150 als een Sonnar 250. Als ik een ('nabij') portret [ een portret om het portret] neem zal ik dat altijd de Sonnar 150 nemen. Deze levert op middenformaat niet alleen een goede perspectiefwerking, maar ook geeft het een 'goede' scherptediepte. De Sonnar 150 is echter nog wel een objectief met wat afstandelijke beeldwerking voor portretwerk.
    Portretfotografen werkten daarom graag met 150 mm portretlenzen op een technische camera met rolfilmcassette. Hier komen de optimale wensen van beoordelingspanels wat betreft portretwerk samen. Rollei komt dit jaar uit met een portretlens op een nieuw uit te brengen Rollei.
    De Sonnar heb ik ingezet op straatportretten; situaties, waar het portret in een grotere omgeving wordt opgenomen. Ik heb echter wel ervaren, dat technische problemen als stabiliteit van de camera de nodige beperkingen opleggen. Je moet namelijk wel flink diafragmeren en dan worden de sluitertijden vaak te lang om zonder statief te werken.

Jed

9. SoulSurround

SoulSurround Member

Shooter:
    Plastic Cameras
    Heb je het hier over de 250 of de 150 sonnar? Bedankt Jed!

10. SoulSurround

SoulSurround Member

Shooter:
    Plastic Cameras
    Tot nu toe heb ik portretten "ten voeten uit" en - in mindere mate - ook wel "buste" protretten (zie lith print in de gallery) met een 80mm objectief gemaakt. Persoonlijk vind ik dit ook nog wel kunnen... wanneer de achtergrond dit toelaat. Wellicht dat een portret ten voeten uit met een 80mm 2.8 dan eigenlijk mijn "gewenste" scherptediepte geeft (al vrees is dat deze voornamelijk in het midden van het beeld echt scherp zal zijn)... any comments?

11. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Een 150 mm geeft een veel plastischer beeld van de persoon. Ik zou nooit een 250 daarvoor gebruiken. De 150mm kun je wijd open zetten alleen dan wel zorgen dat je alles wat licht geeft niet kan reflekteren (flare) in de lens. Dus een compendium is dan wel zinvol of anderzins deze reflekties voorkomen door zwart karton tussen lichtbron en lens te plaatsen.

12. SoulSurround

SoulSurround Member

Shooter:
    Plastic Cameras
    Verschilt dit wezenlijk van de gebruikelijke zonnekap?

13. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Ja, je hebt meer verstelmogelijkheden doordat je de balg kunt uittrekken. Das één een ander punt is dat je één compendium hebt die te gebruiken is voor alle lenzen. Om te zien of je geen lamp in de lens hebt kun je het volgende doen. Kijk vanaf de voorkant van de lens in de camera, beweeg je hoofd in een cirkelvorm rondom de lens, zie je lampen en of of ergens lichtreflekties dan kun je dat voorkomen door de "spots" af te donkeren met zwart karton o.id. Dit kun je dan het beste dicht bij de camera doen anders loop je de kans om schaduwen te trekken op datgene wat je zo zorgvuldig aan het uitlichten bent. Met een compendium voorkom je dat soort problemen omdat deze dus dicht op de lens zit en minder werk is om in te stellen. Brengt ook minder obstakels met zich mee als zijnde statieven waaraan al dat zwarte karton moet zitten.

14. SoulSurround

SoulSurround Member

Shooter:
    Plastic Cameras
    Toch nog wat vragen over dat compendium:
    - D'r staan toch "brandpuntafstand-markeringen" op zo'n compendium? Ik neem aan dat wanneer je 't compendium te ver uittrekt je vignetering gaat krijgen?
    - De zonnekap bij mijn SL66 kun je gebruiken op objectieven van 80-250mm. Wil dit zeggen - omdat dit dus een compromiskap is - dat de "werking" voor een 150mm objectief niet optimaal is?

Thanks again!

15. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Bij een compendium heb je aan de voorkant inzetplaten die elk een andere gat hebben dat overeenkomt met de brandpuntafstand van de lens. Door deze te variëren kun je daarmee sjoemelen en er een te gebruiken met een groter gat en daardoor kun je de balg verder uittrekken en dan net dat lampje kwijtraken. Jouw zonnekap lijkt me een compromis en dat zijn meestal niet de beste oplossingen.

16. SoulSurround

SoulSurround Member

Shooter:
    Plastic Cameras
    Christal clear!
    Dat vermoeden had ik al ;-).

17. gary mulder

gary mulder Member

Shooter:
    4x5 Format
    Bij een TC is een compendium leuk. Dan kun je hem aanpassen aan de verstellingen die je met de TC doet. Ook als je met kleiner filmmateriaal werkt is 't mogelijk om dat wat je niet nodig hebt voor de lens af te schermen. Bij een middenformaat is dat minder van belang tenzij je de verstel mogelijkheden van sommige rollei's wilt benutten. Ook is 't mogelijk om de beeldveldkrimp die je krijgt bij dichtbij fotografie te anticiperen, immers als je dichtbij instelt wordt de beeldhoek kleiner en zou de zonnekap daar aan aangepast kunnen worden. Maar door de bank genomen is een zonnekap die bij een specifieke lens hoort een stuk praktischer.

18. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Voor een portret 'ten voeten uit' is de Sonnar 150 ongeschikt. Je komt dan bij de 80 mm uit; dus een normaal objectief in de zin van perspectief. Ik prefereer dan echter een normaal objectief (150 mm) op 4x5". De reden is de scherptediepte is mooi in te stellen en het off-axis scherpteverloop is veel beter, de keuze in portretobjectieven is goed en de objectieven zijn goedkoop vergeleken bij middenformaatobjectieven. De keuze valt hier op 4x5" om geheel andere redenen dan een groot negatiefformaat. Voor het resultaat kan ik je verwijzen naar de vele portret-voorbeelden die op 9x12 platencameras gemaakt zijn.

Jed

19. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    De werking van een compendium is veel beter dan van een zonnekap. Maar door alle instellingen die je met een compendium moet maken, niet praktisch als je snel wilt werken.
    Aan de andere kant moet je erg oppassen als ik met mijn Rollei tegenlichtopnamen met een zonnekap neem. In de kortste keren heb je een interne reflectie op de binnenkant van het camerahuis. Vooral met de Sonnars kan je dat parten spelen.
    Bij een TC met balg heb je veel minder last van deze reflecties ( als de balg goed gemonteerd is). En dan wordt bij deze TC ook nog eens een compendium ( met balg) gebruikt. Hier wordt het probleem van gereflecteerd licht dus twee maal onderdrukt.
    Het is dus alles of niets.

Jed

20. SoulSurround

SoulSurround Member

Shooter:
    Plastic Cameras
    Bedankt voor je antwoorden Jed. Ik kom er steeds meer achter dat ik - voor mijn beelden - richting een TC zal moeten. Ik post meteen even een vraag in de sectie grootformaat.

21. SoulSurround

SoulSurround Member

Shooter:
    Plastic Cameras
    Dan heb ik ook een probleem met de "tilt" van mijn SL66. Ik wil portretten vanuit een laag standpunt kunnen maken, waarbij ik dan de lens naar boven "tilt". Dat gaat echter niet bij een portret ten voeten uit met het 80mm objectief omdat ik op die scherpstelafstand niet de beschikking heb over de 8mm tilt van de SL66 (die krijg je pas bij +/- 1.5 meter en minder).

Maar ik ga nog even wat testen met de 135mm Xenar... wellicht dat dat een optie is.

22. SoulSurround

SoulSurround Member

Shooter:
    Plastic Cameras
    De tests laten inderdaad zien dat wanneer de beelduitsnede hetzelfde is... de onscherpte in de achtergrond bij eenzelfde diafragma inderdaad zo ongeveer gelijk is. Persoonlijk vind ik overigens de scherpte/onscherpte "indruk" bij een meer tele-objectief toch meer aanwezig. Bij deze nog even een attachment van een probeersel van afgelopen weekend (135mm xenar op de SL66 met 8 graden tilt).

Attached Files:

23. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Nou dat is leuk om de opname met de Xenar 135 te zien. Dat hele gebeuren om scherp en onscherp is een heel verhaal. Mogelijk is de onscherpte nog belangrijker dan de scherpte. De onscherpte, of liever gezegd, de wijze van onscherpte bepaalt in grote mate het karakter van de lens. Maar ieder kan alleen maar voor zichzelf uitmaken wat hem bevalt of niet. Toch is het bij velen zo dat een portret niet gestoken scherp uit de bus moet komen. Dat is meer iets als je een grote groep mensen fotografeert en alle gezichten moeten herkenbaar zijn.

Jed

24. SoulSurround

SoulSurround Member

Shooter:
    Plastic Cameras
    Dat is voor mij inderdaad belangrijk; afgelopen zaterdag was ik in Parijs naar "La Cinémathèque française - Musée du Cinéma" gegaan. Daar was een expositie genaamd "L'image d'après" (nog tot 30 juli). Die expositie ging over de wijze waarop films fotografen inspireren. Eén cineast had ook een serie enorme fotos (nou ja, 1 bij 1 meter zeg maar) van gebouwen waarop alles onscherp was. Dat was overigens in kleur, maar zag er erg fraai en verfrissend uit.