soorten papier

Discussion in 'Zwartwit: Film, Papier, Chemie' started by van eynde ludo, Jun 11, 2008.

1. van eynde ludo

van eynde ludo Member

Shooter:
    Medium Format
    Ik heb een vraag over buitenlandse fotopapieren. Wie kent er papier soorten in het oostblok, vooral in Rusland of een van de naburige landen.
    Ze moeten vooral kunnen gebruikt worden voor de edele technieken, broomolie en of lith, ben vooral op zoek naar papieren met een oppervlakte structuur. De namen alleen al zou een grote hulp zijn.
    Bedankt op voorhand.
    LUDO:smile::smile:

2. Matthijs

Matthijs Subscriber

Shooter:
    Medium Format
    Ik ben zelf nogal een fan van Fomatone MG Classic van Foma (Tsjechisch). Als algemeen papier prima, maar het lith ook erg mooi. Ik gebruik zelf altijd de warm tone glossy variant (#131), maar er zijn ook andere versies te koop. Wat je precies met oppervlaktestructuur bedoeld weet ik niet, maar als je het papier op glasplaten laat drogen krijg je een mooie eierschaal-glans.

3. van eynde ludo

van eynde ludo Member

Shooter:
    Medium Format
    Matthijs, met oppervlakte structuur, bedoel ik bijvoorbeeld, Tapestry, van fotospeed. Dit papier heeht de structuur van een schilderdoek, een canvas zoals men zecht.
    Het probleem bij het lithen is dat we met het huidige papier maar meestal een tint kan bekomen of men moet met extra beden gaan werken met kleurproducten in een extra bad. Vroeger had men papier met Katmium in verwerkt en hiermee kon men direkt meer kleuren krijgen in de afdruk. Maar in de meeste landen mag dat papier niet meer verkocht worden. Maar ik heb nu vernomen dat er in Rusland nog papier verkrijgbaar is met katmium in verwerkt. Het nog hier krijgen is misschien nog een andere zaak, maar het is altijd te proberen.
    Groetjes, LUDO:smile:

4. van eynde ludo

van eynde ludo Member

Shooter:
    Medium Format
    Daarop mijn oproep naar iedereen, wie me kan helpen om op zoek te gaan naar het bewuste papier, mijn vaste leverancier heeft belooft om ook te zoeken maar ik hoor er niets meer van . Mijn grootste probleem is dat ik de naam niet ken van het bewuste papier.
    Ludo.

5. Matthijs

Matthijs Subscriber

Shooter:
    Medium Format
  6. Marc Leest

Marc Leest Member

Shooter:
    Multi Format
  7. gary mulder

gary mulder Member

Shooter:
    4x5 Format
    Inderdaad slavisch papier. Er zou zoiets moeten zijn als Unibrom 160 en bromoportrait 80. 't Laatste zou een textuur oppervlak hebben.

8. Willie Jan

Willie Jan Member

Shooter:
    4x5 Format
    www.freestylephoto.biz verkoopt veel verschillende foto papieren.

Ik gebruik zelf kentmere kentona voor lithen. Dit papier heeft een mooie oppervlakte struktuur. Is echter alleen in gradatie 2 verkrijgbaar.