Stopclock pro of zonemaster 2

Discussion in 'Donkere kamer' started by TomStr, Apr 20, 2008.

1. TomStr

TomStr Member

Shooter:
    35mm
    Hallo iedereen, ik zou mijn doka toch graag een beetje willen automatiseren. Vooral wat hulp om af te drukken dan. En waar kan je beter op zoek gaan dan bij RH Designs :smile: Nu heb ik een beperkt budget (lees: heel beperkt :sad:) en twijfel ik tussen de stopclock professional en de zonemaster 2
    De stopclock regelt in feite alleen maar de tijd in instelbare stops van 1/3 - 1/24 en heeft twee kanalen zodat je split grade kunt werken (wat ik graag doe)
    de zonemaster 2 heeft een meet sonde waarmee je een aantal punten op je negatief kan meten en dan via hun grey scale direkt zien hoe wit-zwart dat gemeten punt gaat worden. je kan dan ook je contrast aanpassen en de tijd controleren en aanpassen in 1/12 stops alsook een test-strip mogelijkheid. Maar geen split grade optie en contrast in halve stops (als ik alles goed gelezen heb) En ik stel me de vraag of je ook al niet goed geoefend moet zijn in het juist kiezen van de meetpunten en het plaatsen ervan in de juiste grijze tint.
    Dus eigenlijk moet ik kiezen tussen iets dat me makkelijk, snel en nauwkerig toelaat om test strips te maken en twee kanalen heeft waardoor split grade mogelijk blijft of een meet toestel dat me toelaat gemeten waardes om te zetten in de zones en tijd en contrast weergeeft.
    Wat zouden jullie doen? wat geeft mooie resultaten en werkt vlot? Ik moet geen split grade doen als de zonemaster ook deftige resultaten geeft. misschien heeft doormeten dan wel een + op de split grade en is werken in halve gradaties wel al voldoende voor hetgeen ik wil bereiken.
    Ik weet het echt niet, alle tips en ervaringen zijn welkom alsook financiele hulp en giften :D zodat ik beide toestellen ineens zou kunnen kopen :D

Alvast bedankt,
    Tom

2. clogz

clogz Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    Hallo Tom,
    Heb je ook naar de Analyser Pro van RHDesigns gekeken. De handleiding van alledrie de apparaten zijn volgens mij te downloaden.
    Groetend
    Hans

3. TomStr

TomStr Member

Shooter:
    35mm
    Yep,

wegens te duur (maar ik kan er nog eens een nachtje over slapen) nog geen optie...
    prijs shipping incl van de zonemaster is +/- 250 euro, de stopclock 280 euro en de analyser pro 366 euro en dat ik dan weer boven mijn budget...
    Dat toestel ziet er inderdaad de combinatie uit van de twee andere. Hans, heb jij er ervaring mee?
    ik heb de drie handleidingen hier liggen. Ziet er alledrie veelbelovend uit.
    Tom

4. TomStr

TomStr Member

Shooter:
    35mm
    Net familieoverleg gehad (met de vrouw en de budgetregeling :smile: ) en de analyser pro behoort mits enige (over)strekking van het budget ook tot de mogelijkheden. Natuurlijk ook met de belofte dat ik er dan actief gebruik van ga maken.
    dus: wie vind zelke van de drie het handigste, makkelijkste in gebruik en het vlotste om al tot een aanvaardbare afdruk te komen.
    de analyser pro, zonemaster2, stopclock professional.
    Bedankt,

Tom

5. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Gezien mijn ervaringen in het verleden met de AnaPro zou ik als ik weer een keuze moest maken keizen voor de combinatie StopClock Pro en ZoneMaster II. Je hebt met de StopClock meer mogelijkheden, zoals splitbelichtingen maken bijv., dan met de AnaPro sec. Aangezien het en flinke investering is moet je voor jezelf de beste keuze maken zodat je er later achterkomt dat je die optie wel graag gehad zou willen hebben.
    Het inijken en werken met deze combinatie staat gelijk aan de AnaPro daarom hoef je het niet te laten.
    Succes bij je keuze.

6. hadeer

hadeer Subscriber

Shooter:
    Medium Format
    Dag Tom,
    Ik gebruik sinds ruim een half jaar een combinatie van de Stopclock Pro en de Zonemaster II en ben erg tevreden met de professionele kwaliteit en precisie van de apparatuur.
    Ik denk wel dat je niet perse beter af bent met deze twee dan met de Analyser Pro als je niet frequent splitgrade gaat doen. (Wat split grade betreft, je kunt nog altijd twee opvolgende metingen doen in plaats van het gebruiken van de twee kanalen van de Stopclock Pro, dan ben je er ook. Verder is het split grade m.i. alleen zinvol als je het gebruikt in combinatie met doordrukken of tegenhouden van delen van het beeld, zo niet dan maakt het geen verschil met 1 belichting met het juiste filter).
    Overigens kan de Analyser Pro ook met 1/6 en 1/12 stops werken.

Mijn ervaringen met de combinatie van Stopclock en Zonemaster II:
    * tamelijk wat kabels en draden op de werktafel, want meetsonde, voetschakelaar, zonemaster en stopclock moeten met elkaar en met de voeding verbonden worden. Ik ben afgestapt van de batterijvoeding van de Zonemaster omdat naar mijn gevoel naarmate de batterij wat minder spanning ging leveren de precisie achteruit ging.
    * goed calibereren is een noodzaak voor elke papiersoort die je gebruikt, maar als resultaat kun je dan ook een fatsoenlijke print maken zonder nog ook maar 1 proefstrook. Bij kritisch werk blijven proefstroken naar mijn ervaring wel noodzaak, zeker als je ook doordrukt, tegenhoudt of plaatselijk contrast wilt beinvloeden. Bijzonder prettig werkt het incalculeren van het dry-down effect, het is elke weer een ontdekking dat in partijen die onder de dokaverlichting geen tekening lijken te bevatten toch subtiele grijstinten hebben na spoelen en drogen.
    * de Zonemaster II, maar ook de Analyser Pro kunnen ook als (transmissie-)densitometer worden gebruikt, wat naar mijn mening onontbeerlijk is voor het goed ijken van je papier. Dat voordeel heb je dus niet als je alleen de Stopclock Pro aanschaft. (het is wel eenvoudiger om er een reflectiedensitometer naast te hebben, omdat je dan ook rechtstreeks aan de print kan meten, echt noodzakelijk is het n.m.m. echter niet).
    * echt belangrijk is het opbouwen van ervaring en gevoel voor de plekken van het negatief die je moet meten. Daar moet je toch tijd in investeren ondanks de hulp van de apparatuur. Soms wil je gewoon niet alles van diepzwart tot papierwit in je afdruk hebben, of moeten juist bepaalde partijen in de schaduw dichtlopen voor een goed resultaat. Ook bij contrastmetingen blijft het noodzaak om je eigen oordeel te gebruiken, omdat soms de middenpartijen niet goed vallen bij gebruik van de suggestie van de meting. Overigens, als je dat op tijd in de gaten hebt is het meten van belangrijke partijen in de middelste grijswaarden wel een enorme hulp om te voorspellen hoe het uiteindelijke beeld eruit komt te zien, bijvoorbeeld bij het bepalen van huidtinten.

Samenvattend: neem de Analyser Pro als je niet intensief met splitgrade wilt gaan werken en bespaar daarmee tevens op de uitgaven en de kabels op je werktafel. Wil je het onderste uit de kan halen, dan moet het een combinatie van Zonemaster II en Stopclock Pro worden. Ik denk dat je het verschil in de resultaten niet snel zult zien!
    Sterkte bij je besluit,
    een andere Hans.

7. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ik ben natuurlijk helemaal eens met Hans, maar bied wat relativering.
    - Kabels kan je wegwerken. Ik heb een perfect leeg wegblad, met toch ook een stopclock en zonemaster.
    - Elke analyser moet je calibreren. Je moet iets meer werk stoppen in de calibratie van de RH-designs spullen dan bijvoorbeeld die van Heiland, maar het scheelt dan ook een enorme duit in het zakje. Je hebt -afhankelijk van de kop van de vergroter- wel vier stopclocks voor één SplitGrade.
    - Ik denk dat een papiercurve naast een filmcurve het belangrijkst is. Een (reflectie)densitometer gebruik je dan bij een gedroogde afdruk. Daar helpt geen anapro of zonemaster bij.

Wil je verward worden met nog een mening?
    Ik denk dat een willekeurige stopclock je al enorm helpt bij het afdrukken. De teststrip-printfunctie in stops helpt je om een goed inzicht te krijgen van je print. De stopclock pro is dan al een uitstekende investering. Zeker ook omdat deze in 24ste stops kan printen, rekening houdend met dry-down. Dat lijkt allemaal overdreven, maar ik heb het toch al een paar keer aan de hand gehad.
    De analyser functie is handig voor een beginpunt, maar vanaf dat punt zal je toch moeten kijken of het beter kan. Okee, het scheelt wellicht elke keer een papiertje, maar als je het niet breed hebt, kan de investering van een analyser/zonemaster er dan wel uit? Ik denk het niet. Ik zou dus beginnen met een StopClock pro. Een prachtig apparaat.

8. gary mulder

gary mulder Member

Shooter:
    4x5 Format
    Natuurlijk is 't leuk al die mooie spulletjes. Toen ik leerde afdrukken werd ik met een negatief en een pak 18 X 24 van 100 vel de doka in gestuurd waar een vergroter was met een secondenklok en een metronoom. Na een uur kwam ik naar buiten met een print. Waarop mijn leermeester verbaast vroeg of 't pak papier al op was. Natuurlijk niet zij ik, terwijl 't tevens tot mij doordrong dat ik nog lang niet 't optimale uit 't negatief had weten te halen. Je zult 't wel niet willen horen maar je print zullen echt beter worden als je niet snel tevreden bent met je prints. En geld en papier besteed om vaak en prent over te doen en misschien meerdere keren. Probeer een lichte print een donkere print een ver doorgedrukte een andere gradatie en kom er achter wat JOUW interpretatie is van de foto niet die van een of andere meter fabrikant. En van 't geld wat je bespaart kun je fijn dat extra papier bekostigen.

9. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Nou Gary, ik ben het helemaal met je eens. Waar je al die apparaatjes voor nodig hebt is mij een raadsel.

Jed

Last edited by a moderator: Jul 31, 2008
  10. TomStr

TomStr Member

Shooter:
    35mm
    @ Gary en Jed, ik ben het met jullie eens dat een afdruk je eigen interpretatie moet zijn. Maar door de drukte thuis (2 kindjes, kleine verbouwingen...) heb ik geen tijd om me deftig een aantal uren in de doka te zetten. Dus Gary, een aantal uren in de doka met een pak papier, die tijd is momenteel even door (helaas :sad: ) maar komt binnen een aantal jaren waarschijnlijk wel terug (gelukkig :smile: ) Maar nu zou ik dus graag willen blijven afdrukken en sneller aan een afdruk komen die geschikt is voor het huis, tuin en keuken werk. mocht ik dan op een exeptioneel goede foto stuiten dan zal de data gegeven door de analyzer een goed startpunt zijn om het max uit een negatief te halen, niet meer maar ook niet minder dan een startpunt. Want natuurlijk zijn niet alle onderwerpen geschikt om met een volle toonschaal weer te geven, en tegenhouden en doordrukken blijven onmisbare technieken. Maar als de moderne techniek mij kan helpen om snel een aanvaardbare afdruk te geven dan is dat in deze stressy tijden mooi meegenomen. Als ik dan een pracht van een start-afdruk heb kan ik mij nog uren bezighouden met het fine-tunen van die afdruk.
    Tom

11. clogz

clogz Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    Hallo Tom,
    Ik gebruik de AnPro al jaren en ben er uiterst tevreden over.
    Groet
    Hans

12. gary mulder

gary mulder Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ton,

Wat ik begrepen heb is er een aanzienlijke hoeveelheid tijd gemoeid met 't inregelen van de genoemde meters. Wat ik begrepen heb van een paar dagen tot wel enkele weken. En dan te bedenken als je een nieuw papiertje wilt uit proberen of een andere ontwikkelaar. Maar misschien kunnen anderen die 't gedaan hebben hier meer licht op laten schijnen. Maar ik heb zo mijn bedenkingen bij de tijdswinst die 't bied.

Daarnaast heb ik de indruk dat dit soort meters geen rekening houd met de reprociteitsfactor van 't papier.

Maar zelf heb ik ook met regelmaat last van G.A.S. dus meeleven kan heel letterlijk genomen worden.

13. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    :D

14. Sponsored Ad
  15. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ik weet niet wat de bedoeling van die meters is, maar volgens mij moet je die dingen in de doka inregelen. Als fysicus weet ik wat inregelen is: 'het op specificatie brengen'. Volgens mij is fotografie deels een technisch en deels een creatief proces. In de doka heeft het creatieve deel plaats. Dus geen inregelen van meters! Ik zal ook geen twee dagen dezelfde druk maken van hetzelfde negatief. Bij de voorbereidingen buiten de doka, beoordeel ik de contacten, bepaal ik de grootte van de foto, het papier, ontwikkelaar, printing range, een globaal idee van de druk etc.
    De meeste tijd die ik besteed aan het maken van een afdruk vind plaats buiten de doka. Ik zou niet weten wat zo een apparaatje je kan brengen. Zo zou je je ontwikkelaar niet meer kunnen verdunnen als je dat beter lijkt voor het beeld, want de specificaties verschuiven. En zo kunnen er zovele parameters in de doka verschuiven, die elk hun invloed op het beeld hebben. En, omdat je dit aan een apparaat overlaat, bouw je zelf deze ervaring niet op.

Jed

Last edited by a moderator: May 19, 2008
  16. hadeer

hadeer Subscriber

Shooter:
    Medium Format
    Je kunt er zoveel tijd aan besteden als je zelf wilt, zoals dat voor zoveel dingen geldt. "Enkele weken" is voor mij geheel onherkenbaar. Mijn ervaring is dat het eerste papier enkele uren kost, en het derde of vierde is in een uurtje of 1,5-2 gepiept, want je krijgt er al snel een zekere handigheid in.
    Als je het per mail op de site van RH-Designs aanvraagt is er een PDF beschikbaar met een methode (in het Engels) om met een stepwedge op een snellere manier dan in de gebruiksaanwijzing staat beschreven een calibratie uit te voeren, in 1 stap in plaats van in twee. Mocht je een transmissiedensitometer en een stepwedge van 31 stappen beschikbaar hebben, dan heb ik voor degenen die er belangstelling voor hebben een spreadsheet om de resultaten in uit te zetten. (Je ziet daarop ook de complete densiteitscurve voor alle gradaties in grafische vorm.) De benodigde cijfertjes kun je dan uit de resulterende tabel meteen in de meter invoeren.
    Voor het enkel uitproberen van een nieuw papiertje zou ik zeker al die moeite niet nemen. Dan kun je beter snel een paar automatische proefstroken maken met je Stopclock Pro. Het gaat er m.i. om dat je een goed startpunt creeert voor het maken van afdrukken met een of twee je meest gebruikte papiersoorten.
    Hans

17. Cor

Cor Member

Shooter:
    Multi Format
    Ik heb zelf een oudere StopClock (1/4 stop stappen) en een ZoneMaster II.

De StopClock zou ik niet willen missen, de ZoneMaster gebruik ik zelden. De meeste reden zijn al genoemd: het inijken kost behoorlijk tijd, veel tijd als je verschillende soorten papier hebt, van verschillende leeftijden.

Het vergt zeker oefening om de juiste schaduw partijen en de hoge lichten te kiezen.

Bovendien druk ik af met een condensor vergroter met losse filters in een la boven de condensor, het meten moet zonder filter, wat ik weleens vergat (ik weet het geen algemeen probleem).

Ik maak altijd een teststrookje, ik heb daarvoor een teststrook houdertje laten maken zoals Ralph Lambrecht in zijn boek Way Beyoond Monochrome (heb ik altijd een merkwaardige titel gevonden, wel een goed boek) beschrijft: Ik belicht steeds hetzelfde deel van het negatief (meestal waar ik de doortekende hoge lichten wil hebben) en schuif het papier door. Door een beetje slim die plek te kiezen kan je met wat ervaring ook nog de goede gradatie inschatten.

Mvgr,

Cor

18. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ik ben een product van mijn opvoeding. In dit geval de opvoeding die ik heb genoten van de eerste leraar die ik had in de doka. Ik heb dus ook, ondanks het bezit van een zonemaster toch altijd een teststrookje. Dan kan ik achteraf nog makkelijker reconstrueren wat ik gedaan heb en waarom ik bepaalde keuzen gedaan heb. Ik ben het met Jed eens dat je niet zo veel apparaten nodig hebt. Maar het is wel erg leuk...:D Ik durf te beweren dat een stopclock je wel anders doet afdrukken en dat je minder hoeft te onthouden en te rekenen. Als ik de keus opnieuw had tussen stopclock, analyser en zonemaster, na mijn huidige ervaring, dan koos ik (weer) voor de stopclock.

19. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Er gaat niets boven een Heiland SplitGrade...
    Geen inijken,
    geen rekenwerk,
    geen tijdverlies,
    geen frustraties,
    geen geflipper met filters,
    geen lichtdrift,
    geen kosten voor updates,
    geen oeverloos maken van proefstrookjes,
    geen geld meer voor papier en chemie,
    geen prints meer...:D:D:D:mad::rolleyes:

20. gary mulder

gary mulder Member

Shooter:
    4x5 Format
    Geen geld meer om papier en chemie te kopen. Al dat moois kost voor mijn vergroter rond de 4500,- euro.
    En dat allemaal voor een middle of the road afdrukken :sad::rolleyes::surprised:
    Bovendien van 4500,- kan ik een berg proefstroken van betalen waar ik de rest van mijn leven denk ik niet door heen kom.

Ik zoek mijn heil wel ergens anders. Want een hoop van de genoemde voordelen heb ik met mijn simpele secondenklok ook al.

Geen inijken, Er valt niets te ijken, secondes zijn secondes
    geen tijdverlies, Kan direct aan 't werk
    geen frustraties, Het werkt namelijk ALTIJD
    geen kosten voor updates, Updates, was dat ??
    geen oeverloos maken van proefstrookjes, gericht maken van proefstroken ervaar ik niet als oeverloos. Bovendien is een hobby niet bedoeld als tijdverdrijf ?
    wel geld voor papier en chemie,
    wel prints, eind goed al goed.....

21. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Gary, je wil maar zeggen: het ene GAS is het andere niet. Een mooi objectief is altijd te rechtvaardigen. Maar als je je proefstroken gaat automatiseren, gooi je de ervaring die je daarmee opbouwt weg. Het wordt dan 'tegenGAS'.

Jed

Last edited by a moderator: May 19, 2008
  22. TomStr

TomStr Member

Shooter:
    35mm
    Iedereen al bedankt voor de antwoorden. Ik zal nog eens goed moeten nadenken. Een heiland split grade is ook voor mij het summum en kost (maar) een dikke 1200 euro in mijn geval. maar das een beetje teveel van het goed.
    Ik denk toch te gaan voor de ana pro. iets meer betalen en inijken en dan vlotter werken. Maar ook dat inijken lijkt me wel te gaan lukken, toch als je het niet wil inijken voor 10 soorten papier natuurlijk :wink:
    Gary, ja, gericht proefstrookjes maken ok en dan haal je ook veel uit je fotoos maar daar heb ik helaas momenteel de tijd niet meer voor. twee kleine kinderen zijn een leuk foto-onderwerp maar ook na de doka vragen ze zeer veel tijd. En afdrukken? dat geef ik niet graag op.
    Hobby als tijdsverdrijf maar dan toch liever net iets sneller :smile:
    Met de ana pro kan ik dan nog steeds proefstrookjes maken in F-stops, meten en previsualiseren, rechtstreeks op de vergroter aansluiten en indien gewenst nog steeds split grade werken (mits iets meer reken werk.)
    Groetjes,
    Tom

23. hadeer

hadeer Subscriber

Shooter:
    Medium Format
    Tom,
    Het lijkt me een goede keuze, de argumenten kloppen wel denk ik. Ik vind tenminste nog steeds dat de Anapro of Zone II + Stopclock veel waar voor hun geld leveren.
    En als er iets te leren valt uit de zeer gevarieerde meningen en ervaringen van alle bovenstaande antwoorden, dan is het wel dat fotografen individualisten zijn die niet graag afstappen van eenmaal verworven ervaring en overtuigingen. En waarom zouden ze ook? Wat goed voor je werkt moet je niet overboord gooien. Alhoewel... een experimentje op zijn tijd met een andere benadering kan zeer verfrissend zijn....:wink:
    Succes en ik ben benieuwd om te horen hoe het bevalt.
    Hans

24. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Mijn ervaringen zijn beslist anders. Door het verfijnde systeem dat ik benut in de doka heb ik veel meer inzicht gekregen in gradatie versus tijd en daardoor begrip en kennis opgebouwd aan welke eisen een ideaal negatief moet voldoen. Daar weer een gevolg van is dat de printen ook beter worden. Oooooh, wat ben ik toch weer tevreden met mezelf....:cool:

25. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Je hebt inzicht in de doka gekregen. Dan kan je je nu weer concentreren op de afbeelding en eindelijk echte foto's gaan maken...:D

26. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ik heb zelf twee kleine kinderen. Ik weet wat je bedoeld. Maar toch zou ik je willen aansporen om de tijd toch te nemen. Ik heb zelf de rust gevonden en zit 's-avonds nog wel eens een paar uurtjes in de doka. Ik doe dan niet veel, maar ik doe het rustig aan. Hierdoor is mijn werk niet talrijk, maar wel in kwaliteit toegenomen. Ik bestudeer het beeld en geniet er van. Er zijn altijd meer interpretaties mogelijk. Altijd meer mogelijkheden. En dat mis je als je er geen tijd voor neemt...