ter info

Discussion in 'Off-topic discussies' started by fred, Sep 24, 2007.

1. fred

fred Member

Shooter:
    Multi Format
  2. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Leuk te horen van een fabrikant die reeds eerder riep te willen stoppen met deze tak van sport. Wellicht hebben de shareholders van zich doen horen.
    Maar beter ten hele gekeerd als ten halve gedwaald...

3. n_mercenier

n_mercenier Member

Shooter:
    35mm
    Geweldig ! Dank u voor de info !!!

4. PieterB

PieterB Member

Shooter:
    35mm
    Goed nieuws!

5. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Dat onderzoek moet je met een stevige schep zout nemen. Van de 40.000 verstuurde formulieren hebben slechts 9.000 gereageerd, waarvan 6.750 positief voor film. I.p.v. 75% van 9.000 kun je net zo goed zeggen 17% van 40.000. Het hangt maar net van je uitleg af. En van de reactie-bereidheid van "film-ografen" t.o.v. "dig-ografen".

Zeggen dat je film wilt blijven gebruiken betekent niet dat je dat ook doet. Ik ben een groot voorstander van film. Maar in de praktijk maak ik sinds 18 maanden (bijna) uitsluitend digitale opnamen bij gebrek aan een doka. Ik ben gemotiveerd genoeg om weer een doka in te richten. Maar wie van de beroepsfotografen heeft daarvoor nog de tijd of de motivatie?

Wat dit onderzoek vooral betekent (naar mijn mening) is dat een groot aantal beroepsfotografen niet bang meer is om te erkennen dat film op een aantal (niet alle) terreinen superieur is aan digitaal. Zo'n uitspraak was twee jaren geleden nog taboe.

Wat mij ook opvalt in dit onderzoek is dat er niet gesproken wordt over de werktijd van de fotograaf. Vroeger ging het filmpje direct naar het lab. Nu zit de fotograaf uren onbetaald voor zijn computer. Dat is voor veel beroepsfotografen die ik ken een uiterst reëel probleem. Het feit dat dit zeer reële aspect in het Kodak-onderzoek totaal niet voorkomt maakt het voor mij erg verdacht. Is het geen verkapte reclame?

Verder heeft Kodak al vaker gezegd dat ze achter film of zwartwit stonden, om twee weken later de productie definitief stop te zetten.

Last edited by a moderator: Aug 12, 2008
  6. clogz

clogz Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    Wilbert, Tijd om eens eens een doka in te richten.

Hans

7. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Het gebrek aan een doka wil nog niet zeggen dat analoge opnamen maken en zelfs ontwikkelen van analoge opnamen onmogelijk is. Een analogie: als straks mijn printer-inkt op is, ga ik niet meer digitale foto's nemen... Tok-tok-tok, rare jongens die Fransen... :D

8. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Statistisch gezien klopt dit wel. Bij dit soort akties heb je doorgaans een respons van 1½% á 2%. Hier is het een ietsje meer geworden. Dus kun je spreken van een representatief onderzoek. Maar je overige argumenten zijn net zo geldig. Met andere woorden wat wil je (laten) horen...als fabrikant !!!

9. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Nee, maar vergroten bij daglicht is wel wat lastig.

Last edited by a moderator: Jun 6, 2008
  10. fred

fred Member

Shooter:
    Multi Format
    en Gilbert hoe komt het???
    geen doka meer????

11. AgX

AgX Member

Shooter:
    Multi Format
    Weten ze in Rochester dat in heel Antwerpen op een zaterdag geen Portra films te verkrijgen zijn?

12. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Heel simpel, we zitten hier in een huurhuis en daarin kan ik niet zomaar de hele boel verbouwen. Maar we hebben onlangs een 150 jaar oude boerderij gekocht. Daarin is genoeg plaats voor een flinke groepsdoka waarin ik cursussen ga geven.

13. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
  14. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Black is more than a Colour

Ik zou zeggen: 'white is more than clour'. Het is het samenstelsel van de kleuren. Zwart is niets in het visueel zichtbare spectrum. Maar de zienswijze van een chinese wijsgeer kan hier achter zitten. Minder is meer. Dat zal het zijn!

Jed