Vergoter (vraag ter oriëntatie)

Discussion in 'Donkere kamer' started by Robbedoes, Apr 21, 2009.

1. Robbedoes

Robbedoes Member

Shooter:
    Multi Format
    Dit jaar wordt mijn doka een feit. Ik heb een ruimte in m’n huis die binnenkort beschikbaar komt en momenteel ben ik een ontwerp aan het maken voor de inrichting. Omdat de ruimte niet zo heel erg groot is zal ik vooraf goed na moeten denken over wat ik allemaal in mijn doka wil gaan doen.

Besmet door de grote jongens zal 4x5 zwart/wit daar zeker een keer deel van uit gaan maken. En dat brengt me bij de vergroter waar ik naar uit wil gaan kijken.

Op mijn lijstje met mogelijke gegadigden staan de volgende:
    • Durst 138s
    • Durst Laborator 1000
    • Durst Laborator 1200
    • Durst Pctrograph/chrom

Na diverse fora te hebben geraadpleegd komt de eerste uit de lijst eigenlijk als meest degelijke en betrouwbare uit de bus.

Dus nu eindelijk mijn vraag, is dit een goede keuze?

Groetjes,

Rob

Last edited by a moderator: Apr 21, 2009
  2. archphoto

archphoto Member

Shooter:
    4x5 Format
    Zucht, en ik maar denken dat de 138s een 5x7 vergroter is ipv 5x8..., of was het een typo "Besmet met..."

Peter

3. Robbedoes

Robbedoes Member

Shooter:
    Multi Format
    Hoe bedoel je :smile:

Klopt, typo. De 138s is voor maximaal 5x7 geschikt.

4. gary mulder

gary mulder Member

Shooter:
    4x5 Format
    Een 138 is een vloer staand apparaat. De andere zijn tafel modellen. Het verstel mechaniek van de 138 is nogal toegesneden op het negatief formaat van 13 X 18 en dus wat grof voor als je kleinere formaten wilt gaan doen.

Als ik uit deze 4 een keuze zou moeten maken zou het een L1200 zijn. Die is ook tot het sluiten van de tent bij durst in productie geweest. De picto's ook maar daar moet je alleen aan beginnen als je van de nodige elektronica de lol in ziet.

5. Robbedoes

Robbedoes Member

Shooter:
    Multi Format
    Gary had jij tot voor kort niet een 138? Ik meen die toen te hebben zien staan op je doka. Een laborator 1200 is inderdaad ook een mooie machine zij het dat die maximaal tot 4x5 gaat. Maar eigenlijk verwacht ik niet dat ik ooit groter zal gaan werken.

6. gary mulder

gary mulder Member

Shooter:
    4x5 Format
    Rob,

Ik heb nog steeds een 184 het grotere broertje van de 138. Maar omdat hij niet zo fijn werkt bij kleinere formaten heb ik daarnaast ook nog een durst optimo voor het kleinere werk.

7. archphoto

archphoto Member

Shooter:
    4x5 Format
    Als je toch niet groter wilt gaan dan 4x5, waarom dan geen Omega of Chromega, is altijd mijn wens geweest......

Heb trouwens pas een Rollei 67 vergrotertje, ook best fijn, voorlopig.

Peter

8. Robbedoes

Robbedoes Member

Shooter:
    Multi Format
    Aha. Ik dacht juist dat je de pictochrome had aangehouden en de grotere jongen had weggedaan... En optimo is nieuw voor mij. Dat wordt even googelen.

9. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ik weet van Harry dat hij zei dat hij vies was van het al oude handwerk. Persoonlijk denk ik dat er niets boven het handwerk gaat. Een handmatige DHZ vergroter heb je in eerste instantie waarschijnlijk beter in de hand dan een volautomatische. Ik heb een pictograph en een L1200, het duurt wel even voordat ik alles weet van de pictograph, terwijl ik direct aan de slag kon met de laborator. Kijk, het is natuurlijk super voor je G.A.S., dat de kop met een druk op de knop op-en-neer gaat en je beeld altijd in focus is. Maar met een handmatig apparaat is het een fluitje van een cent om hetzelfde te doen. Ik denk dat Durst mooiste en stabielste vergroters heeft gemaakt, maar een (chr)omega is echt niet behelpen en zeker vergelijkbaar.

Je kiest je vergroter m.i. voornamelijk op:
    - stabiliteit (voorkomen trillingen),
    - het soort vergroter (condensor/diffusor/koud licht),
    - VC-kop of losse (geen) filtering,
    - de mogelijke verstellingen om de parallelliteit te waarborgen (negatief houder precies parallel aan de grondplaat)
    - verdere mogelijkheden (formaat, voldoende negatiefhouders, etc.)

Maar de kwaliteit van het objectief is wellicht het belangrijkste.

10. Marco B

Marco B Member

Shooter:
    Multi Format
    Ik denk dat je ook moet nadenken over welke formaten je wilt gaan gebruiken, en of zoals Gary en ikzelf, je niet een tweede kleinere vergroter erbij wil voor het werken met 35mm.

Ik zelf heb de Durst L1200 en Durst 670BW, beide bevallen mij goed. De 670 heeft een condensor kop, de L1200 kwam met de mooie Ilford Multigrade 500H kop die heel mooi gelijkmatig licht geeft (ik heb ook nog een condensor kop voor deze L1200 liggen, maar die heb ik nog nooit gebruikt).

Een belangrijk ding waar je rekening mee moet houden, is dat je wel 35 mm met een L1200 of 138 kunt printen, maar dat dit wel het continue wisselen van lenzen, en in het geval van mijn 500 H kop, ook de mix / diffusorbox in de kop vergt. Dat is op den duur vervelend, vandaar twee vergroters. Het voelt daarnaast toch ook wat lullig om met een 35 mm negatiefje in een L1200 of 138 te moeten kloten...

11. Marco B

Marco B Member

Shooter:
    Multi Format
    Daarnaast denk ik trouwens dat de kans dat je een L1200 op de kop kunt tikken, het grootst is wat betreft grootformaat, die zie je geregeld staan. Het bakbeest 138 is toch minder gebruikelijk. Abro in Zaandam heeft ze tweedehands in de kelder.

12. Robbedoes

Robbedoes Member

Shooter:
    Multi Format
    Kijk maar eens op marktplaats. In Den Haag een 138s als onderdeel van een set van vier in totaal.
    Heb je bij Arbo ook naar de prijs gekeken? Op hun website staan ze namelijk niet

13. Marco B

Marco B Member

Shooter:
    Multi Format
    Het klopt dat Abro lang niet alles wat ze tweedehands hebben, op hun website hebben staan. Er langs gaan of even bellen geeft uitsluitsel.

Om eerlijk te zijn weet ik niet of Abro de L1200 ook op dit moment heeft staan, maar waarschijnlijk wel. De paar keer dat ik bij Abro ben geweest, stond er altijd minstens 1 tweedehands exemplaar in de kelder, en soms meer, maar mijn herinnering laat mij hier wat in de steek. Gezien het feit dat ze wel niet meer als broodjes over de plank gaan, lijkt het mij dus wel waarschijnlijk dat ze er nu ook wel een exemplaar hebben staan. Geen idee wat ze er bij Abro voor vragen, maar hoogstwaarschijnlijk meer dan via Markplaats, zij moeten er immers nog van leven! Iets wat we vaak vergeten met het huidige 2e hands aanbod... Wel denk ik dat Abro met zijn 2e hands prijzen wat omlaag zou moeten, sommige zaken zijn volgens mij echt onrealistisch geprijsd, maar dat geldt zeker niet voor alles en is natuurlijk ook koper gebonden. En bij Abro kun je natuurlijk nog eens terug als je een probleempje hebt, bij een particuliere aanbieder niet...

14. Sponsored Ad
  15. Marco B

Marco B Member

Shooter:
    Multi Format
    Kan die advertentie niet vinden. Zoeken met "Durst 138" levert alleen een setje condensors voor de 138 op. Wel staat er nog een mooie L1200 met kleurenkop te koop, in principe ook geschikt voor ZW:

L1200 op marktplaats

De prijs van 1000 vindt ik echter wel hoog, maar misschien kun je nog afdingen. Zelf heb ik een paar jaar geleden nog voor mijn L1200 met alles erop en eraan iets van 650-700 euro betaald, wat toen op internet nog een redelijke prijs leek. Heb daar geen spijt van gehad, want alles werkte nog top, maar nu geven ze het soms zo weg...

16. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Die uitspraak heb ik zeker niet gedaan m.b.t. vergroters aangezien ik 2 (twee) volledig handmatige apparaten heb staan...:sad:
    Daar werk ik met heel veel plezier mee.

17. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ik heb het heel anders opgelost. Alles kostte niets, maar ik moest wel wat knutselen. Ik weet niet of jou dat ligt, of dat je iemand kent, die dat wil doen.

Ik heb een heel oude Rajah Liesegang (9x12) voor niets gekregen. Die dingen hebben een oerdegelijke stabiele tafel en andere constructie. De vergroter had een condensor. Dus als dat voldoende zou zijn ben je er. Vervolgens had de Televisie in Hilversum nog een deVere kop uit 1947, bedoeld voor de vuilnis.
    Vervolgens heb ik Rajah onthoofd en Rajah van wat vere voorzien. Voilá.
    O ja, de negatiefhouder heb ik later nog aangepast.

Jed

18. Robbedoes

Robbedoes Member

Shooter:
    Multi Format
    Hij staat een beetje verborgen:
    138s
    Verder nog een
    Deverre 504 tegengekomen maar de verkoper is van mening dat het een kleinbeeldvergroter betreft???

Het mooiste zou een goede L1200 zijn en dan ook een complete. Ik heb er wel wat voor over maar € 1.000,- is echt e veel. Een tijdje terug een hele mooie gezien die werd aangeboden door Aerofoto Eelde maar die was al weer verkocht. Misschien met ik maar eens contact opnemen met Abro.

19. Robbedoes

Robbedoes Member

Shooter:
    Multi Format
    Zo’n Raja stond een tijdje terug op MP. Dat is toch die vergroter op een mooi houten tafeltje? Het zag er allemaal erg interessant uit maar dacht juist dat dit wel heel erg oud was....

En v.w.b. de deVere uit Hilversum, op eBay.de heb ik een voormalige ZDF Homrich aangetroffen met daarbij een dokalamp om een sporthal mee te verlichten. Hoe ik dat in m’n 2CV met proppen weet ik jammer genoeg niet en ook is m’n doka een beetje aan de krappe kant voor zo’n beest. Maar veel zal deze vergroter niet gaan kosten denk ik.

Terug naar het combineren van vergroteronderdelen. Krijg je geen problemen m.b.t. brandpuntsafstanden e.d?

20. Robbedoes

Robbedoes Member

Shooter:
    Multi Format
    Hallo Jaap,

Dank je voor de info.
    Een pictochro/graph is prachtig. Ik ben alleen een beetje bang voor de problemen die je mogelijk krijgt bij storingen. Oderdelen etc.

Daarom ben ik nu ook meer in de richting van de 1000 en 1200 uitgekomen aangezien de 138 een beetje te lomp schijnt te zijn bij het gebruik van wat kleinere negatieven.

Ik merk wel dat de mannenharten weer wat harder gaan kloppen bij de gedachte aan technische apparaten :smile: En wat is nou de betekenis van GAS???

21. Willie Jan

Willie Jan Member

Shooter:
    4x5 Format
    ik gebruik een 1200 met ilford multigrade kop (500H).
    Het is een prima degelijk apparaat.
    Deste minder electronica deste minder problemen in de toekomst....

voor automatische belichting etc:
    Na enige tijd stop je het neg in de vergroter en weet je hoeveel sec je ongeveer moet geven.
    Die digitale onzin :smile: heb je helemaal niet nodig.

22. Marco B

Marco B Member

Shooter:
    Multi Format
    Snap nu waarom ik hem niet kon vinden... "Belichter"... :D Dat is wel het laatste wat ik in de zoekbox zou hebben ingevuld.

Overigens zie ik maar 1 138, de overige vergroters zijn kleinere tafelmodel Dursts.

Ziet er wel allemaal een beetje scharrig uit, als uit een vochtige kelder. Zou ik een beetje mee uitkijken. Niks kopen tot je het gezien hebt en zeker weet dat cruciale onderdelen niet verroest of beschimmeld zijn.

Die L1200 is dan misschien wel duur, maar ziet er wel op en top verzorgd uit. Dat is ook wat waard. Als het nog enigszins binnen budget is, zou ik zeker toch ook contact opnemen. Wellicht dat je na wat praten de prijs nog flink omlaag kunt krijgen. Ik zou brutaal zijn en b.v. met een bod van 500 euro beginnen.

En anders maar verder zoeken. Het is tenslotte luilekkerland. Alhoewel ik wel zo onderhand begin te vrezen dat de echte gouden tijden voorbij zijn. Hoe langer het duurt, hoe meer apparatuur voor altijd verdwijnt naar de vuilnisbelt. Het aanbod op markplaats aan vergroters is volgens mij ook al kleiner dan een paar jaar terug....

Neem zeker ook nog even contact met Abro in Zaandam, maar wellicht ook Foto Den Boer in Amsterdam. Die laatste hebben ook wel altijd een paar vergroters staan.

Marco

Last edited by a moderator: Apr 22, 2009
  23. Marco B

Marco B Member

Shooter:
    Multi Format
  24. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Een houten tafeltje. Dat ding krijg je nooit aan het trillen, of je moet er met een moker op slaan.

Er zijn eigenlijk weinig problemen. De diffusiekop moet het negatief goed uitlichten. Daar moet je op letten en uittesten.

Jed

25. Robbedoes

Robbedoes Member

Shooter:
    Multi Format
    Sorry, sorry: een degelijke tafel!
    Is 9x12 voldoende voor 4x5 inch? Ik weet niet precies hoeveel er van het negatief belicht wordt.
    Ik vraag dit omdat ik net even een Raja zocht voor een afbeelding i.v.m. de/het genoemde tafel(tje) en er toen een in de aanbieding vond!!!

26. Marco B

Marco B Member

Shooter:
    Multi Format
    Nee, een 4x5 inch negatief is circa 10 cm breed, dat ga je dus niet redden.

Begrijp nu wel waarom Jed een DeVere kop erop heeft gezet, daarmee kan hij waarschijnlijk wel 4x5 printen. Anders is zo'n verbouwing lijkt mij zinloos...

Last edited by a moderator: Apr 22, 2009