Vreemde golf op negatief

Discussion in 'Zwartwit: Film, Papier, Chemie' started by k.hendrik, Feb 7, 2011.

1. k.hendrik

k.hendrik Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    http://www.flickr.com/photos/77846450@N00/5424595197/in/set-72157625911025516/

:confused: Wat is dit nu weer ? Wie kan mij helpen om dit verschijnsel te verklaren: op een paar films(440TX en 125PX) tref ik deze 'lichte' golf aan. Ik vermoed dat het ook over het beeld loopt maar is echt zichtbaar op de onbelichte delen zoals aan het eind en begin en tussen de opnames door. Op dit negatief is er 1 golf te zien maar op het eind is er een 2e onderaan zichtbaar; zelfde golf patroon. Alles gemaakt met m'n Mamiya rz67 en 2.8-110mm. Er is 'nog' geen systeem in te ontdekken, dit is de 2e film van de 15 die ik gemaakt heb.
    Ontwikkeld in Paterson tank in HC110 en de laatste in D76.
    alvast bedankt.
    k.hendrik

2. Huub

Huub Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ziet er niet uit als een ontwikkel- of belichtingsfout. Kan het zijn dat de film door een bagagescanner gegaan is?

3. k.hendrik

k.hendrik Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    Zou kunnen ! In augustus een partijtje film uit NY meegenomen; dat zou het onregelmatige kunnen verklaren omdat ik in de koelkast alle film doorelkaar bewaar dus ook de later aangeschafte !
    Maar zit dit patroon dan ook 'in' het beeld ? en bij nadere inspectie kom ik dit patroon niet tegen op film die 100% zeker uit de US komen, dus zou het misschien toch aan de RZ liggen. Met de C330 geschoten film zie ik het ook niet(maar dat kan toeval zijn)
    vrgr

Last edited by a moderator: Feb 7, 2011
  4. Q.G.

Q.G. Inactive

Shooter:
    Medium Format
    Dat ziet inderdaad akelig precies uit als Röntgensluier veroorzaakt door een bagagescanner.

Het 'onregelmatige' (ik vind het een mooie regelmatige golf) komt door de manier waarop die de bagage vanuit verschillende hoeken scannen.

5. k.hendrik

k.hendrik Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    met 'onregelmatig' bedoel ik niet de golf maar het voorkomen in het gebruik. Kan het dan zo zijn dat de ene film(uit de gescande partij) wel dit patroon vertoond en de andere niet ?

6. Q.G.

Q.G. Inactive

Shooter:
    Medium Format
    Ligt er net aan welke van de rolletjes 'vooraan' lag, welke ergens achter verstopt zat. Zoiets.
    Maar ja, het kan.

7. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Het is geen ontwikkel of belichtingsfout. Het is de schaduw van de kern van een rolletje dat scheef tov het ontwikkelde rolletje heeft gelegen in een scanner. Zo zien die rontgenbeelden er uit. Bekiojk ze maar eens op een luchthaven, dan zie je een vergelijkbaar beeld.
    Neem je films altijd mee in de handbagage, dan heb je er controle over. Of stuur ze per post over. Al die post wordt niet gescanned. De controle van de handbagage kan ook problemen opleveren, heb ik een keer op Hawaii gemerkt.

Jed

8. Q.G.

Q.G. Inactive

Shooter:
    Medium Format
    Het is geen schaduw van een rolletje op een ander, jed.
    Het is het directe gevolg van de straling op de film.

Er staan leuke plaatjes op deze Kodak webpagina.

9. k.hendrik

k.hendrik Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    Bedankt voor de oplossing ! Ik ben erg blij dat het niet de camera was !
    vrgr

10. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    De vraagsteller heeft naar de oorzaak van het patroon gevraagd. Daar heb ik op geantwoord; de schaduwwerking van rontgenstraling. Zonder schaduwwerking geen patroon.. Zo heb ik vastgesteld dat bij vlakfilm meestal een uniforme sluier optreedt, als er geen schaduwobjecten in de buurt zijn. Bij rolfilm is er altijd een schaduwobject in de buurt. De schaduwbeelden kunnen vertroebeld worden bij meermalen 'belichten' van verschillende kanten.
    Het vervelende met vlakfilm is, dat ze willen dat je het doosje met vlakfilm opent, om te zien wat er in het doosje zit. Ik gebruikte classical pan 200(fortepan), in doosjes zonder opdruk. Neem altijd doosjes met duidelijke opdruk dat het film is. Een rolfilm hoef je tenminste niet af te wikkelen. Neem de film altijd mee in de handbagage of stuur het op.

Jed

11. th. van Kints

th. van Kints Member

Shooter:
    35mm
    O.Q. Dit is toch duidelijk.

Het wordt hoog tijd dat jullie samen eens ergens een glaasje
    wijn gaan drinken. Misschien werkt dat verhelderend, mits
    niet te veel glaasjes.

Groetjes,
    Theo

12. Willie Jan

Willie Jan Member

Shooter:
    4x5 Format
    Een van de redenen waarom ik niet veel op het apug NL gedeelte zit, is het gekibbel iedere keer...

Ik moet zeggen dat ik de antwoorden van Jed ook niet altijd begrijp, maar ik denk dat hij zoveel kennis heeft op micro niveau dat hij vergeet dat de rest van de lezers dit niet begrijpen en enkel op zoek zijn naar antwoorden om verder te komen met problemen en geen interresse hebben in diepgaande technische aspekten.

13. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    De meeste vragen op de APUG site hebben een 'technisch' karakter. En 'technisch' gezien is fotografie een combinatie van fysica en chemie. Velen denken dan aan ingewikkelde formules. Maar niets is minder waar. Het is vooral praktische informatie, die in de praktijk wordt opgebouwd. Het is de ervaring waarin de informatie wordt opgebouwd. Hoe oude lenzen tekenen, leer je alleen maar door er mee te werken. Hoe ontwikkelaars werken, leer je in de praktijk. Noem dit de praktische fysica en chemie.

Het antwoord op veel vragen, grijpt terug op eerdere ervaringen. In veel gevallen zijn dit soort ervaringen niet eenvoudig onder woorden te brengen. Ik laat het daarom maar achterwege op de Apug site.
    Het onderwerp 'contrastbeheersing' via het microcontrast heb ik daarom in de doka sessie geplaatst. En denk niet dat deze benadering van mij is. Het is een benadering die al een lang leven heeft. Om dit te begrijpen moet je echte fotografie zien en door gezamenlijk in de doka te werken, wissel je veel ervaring uit. Ik blaas een oud onderwerp nieuw leven in.

Toch zijn er soms vragen die je op de site denkt te kunnen beantwoorden. En als iemand niets met het antwoord kan doen, dan leest hij het niet. Er is geen leesverplichting. Maar als er wel een reactie is en dat komt neer op: onzin en verder geen argumentatie, dan werkt dat alleen m,aar destructief. Niemand zal dat als aangenaam ervaren; het wederzijds respect ontbreekt.

Jed

14. Ikon

Ikon Member

Shooter:
    Multi Format
    Zonder me verder in deze discussie te willen mengen: sinds kort post ik wat eenvoudige vragen op dit forum (snijden van vlakfilm, gebruik van de darkslide); de reacties komen van Jed en zijn duidelijk, bruikbaar en begrijpbaar. Als beginneling in die materie stel ik extra info alleen op prijs, waarvoor dank.

Stefaan

15. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Persoonlijk vind ik de antwoorden van Jed soms ook overkill wanneer het beginnersvragen betreft. Maar als je niets kunt met een antwoord, of je bent het er niet mee eens, is dat geen reden om iemand persoonlijk aan te vallen. Blijf bij het onderwerp, reageer met argumenten, en negeer wat je onzin vindt. Maar vermijd het om op de persoon te spelen.

Dus kunnen we nu weer gewoon terug naar de golf op het negatief?

Last edited by a moderator: Feb 14, 2011
  16. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Dit geeft het goed weer. Zelf vind ik dat wat 'overkill' geen kwaad kan. Beter wat te veel dan wat te weinig in geval van beginnersvragen. Daar komt bij dat beginnersvragen vaak doeltreffend kunnen beantwoord met een verwijzing naar een engelse tekst. Maar dat moeten we op een NL site ook vermijden.
    Zo hadden we onlangs een discussie over Paterson spiralen. Je kunt verwijzen naar een prima engelstalige handleiding. Dus dat doe je niet, omdat het een NL site is. Maar een samenvatting van die handleiding voor beginners blijkt ook geen benadering. Misschien kan google de engelstalige handleiding vertalen?

Jed

17. Willie Jan

Willie Jan Member

Shooter:
    4x5 Format
    Volgens mij had ik dat draadje aangemaakt omdat ik bij het inspoelen van 6x6 wel eens film had die bleef steken.

De (had ik kunnen weten) oplossing was het schuin afknippen van de invoerstrook, sindsdien geen enkel probleem meer gehad!
    De meeste antwoorden zijn zo simpel dat je ze niet ziet (hebben ze in den haag ook last van)

Terug naar de draad:
    Ik heb ook wel eens film gehad waar ik een vermoeden van had dat er iets raars aan de hand was, achteraf bleek dat er wetting agent aan mijn spoel zat die de randen vernaggelde. Een andere fenomeen was beschadiging door ik denk vet aan mijn vingers die bij sommige types film optreed (bij ilford nog nooit last van gehad), ontwikkelaar die te oud was, ook rare vegen op de film, stand ontwikkeling die ook rare vegen op de film gaf. Tot nu toe zat het probleem uiteindelijk altijd bij mij...