welke belichtingsmeter ?

Discussion in 'Belichting' started by k.hendrik, Mar 8, 2009.

1. k.hendrik

k.hendrik Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    Beste...

Nu ik sinds een maand bezig ben met m'n nieuwe(oude) Mamiya C330 merk ik dat m'n Nikon D200 als alternatieve lichtmeter, een wat omslachtige manier van werken is.
    Ik zoek dus een losse lichtmeter; k'heb er 3 gevonden bij mijn speurtocht.
    Sekonic L 208 Twinmate
    Gossen digisix
    Gossen digiflash
    Graag jullie opmerkingen of andere voorstellen.

vrgr

ps
    fotograferen met de Mamiya is :D "slow looking"

2. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format

Als je een losse lichtmeter hebt, dan is er keus tussen:
    Invallend licht meten
    Gereflecteerd licht meten
    of,
    Deze twee mogelijkheden gecombineerd in een meter.
    Daarboven moet je nog bepalen of wel of geen flitsmeting wilt hebben.

Je moet dus eerst je keus maken.

Jed

3. archphoto

archphoto Member

Shooter:
    4x5 Format
    Het handigst is wanneer je een alles in één meter hebt: opvallend licht en gereflecteerd licht voor zowel bestaand licht als flitslicht.

Vroeger of later heb je behoefte aan meer, bv een studio-omgeving of invulflits buiten, of kom je gewoon niet uit met je gereflecteerd lichtmeting, zowel voor je C330 als de D.

Goede keuzes te over: de Gossen, de Minolta en Sekonic.

Ik heb zelf de Minolta Flashmeter IV, die heeft dus alles in één en gebruik hem van D via 6x6, 6x7 t/m de grote Sinar.
    Ik gebruik dan opvallend lichtmeting omdat die het meest neutrale is, dwz niet afhaneklijk is van de helderheid van het onderwerp.

Kijk bij de aanschaf van een belichtingsmeter ook naar het type battery dat de meter nodig heeft, kies voor één met 9V blok of nog beter met een penlight (AA), die blijven voorlopig nog in de handel.

Op ebay kom je diverse aanbiedingen tegen, ga eens kijken en als je dan vragen hebt, stel ze hier.

Succes,
    Peter

4. FotoGys

FotoGys Member

Shooter:
    Medium Format
    Ik werk sinds een viertal maanden met de sekonic L758D (staat voor digitaal maar had in no time de meting en filmbelichting/ontwikkeling op elkaar afgestemd).
    Opvallend, spotmeting bestaand licht en flitslicht. Alles in één.

Zeer tevreden over het aparaat. (nieuw in doos uit Hong Kong voor € 300, incl. verzending en dit keer geen douane perikelen)
    Guus

5. archphoto

archphoto Member

Shooter:
    4x5 Format
    FotoGys: is dat de L758DR ?????
    Waar heb je die meter besteld ????
    Is zeker een één in alles, heb zelf interesse !

Peter

6. clogz

clogz Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    Zelf gebruik ik de Minolta Vf, een combi meter. Zeer tevreden daarmee. Wordt tegenwoordig verkocht onder de naam Kenko.

Hans

7. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Momenteel heb ik mijn Gossen Starlite Belichtingsmeter op marktplaats staan.
    Heeft alle opties in zich van spot 1 en 5º, opvallend licht, flitsmeter en zoveel meer.
    Voor een zeer aantrekkelijk prijs te heb. Interesse PM me maar.

8. FotoGys

FotoGys Member

Shooter:
    Medium Format
    Via e-bay Australie bij NEFAMINE-OZ! Maar ik zie dat hij niet meer geregistreerd staat op e-bay. De uiteindelijke verkoop liep via Hong Kong, vanwaar de lichtmeter verstuurd is.

Ik heb niet de R in de aanduiding, maar de meter is voorbereid voor de R(adiografische) sturingsmodule voor een flitsinstallatie.

Guus

9. k.hendrik

k.hendrik Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    jongens, jongens !
    Jed: ik gebruik al 40 jaar het licht wat er is :smile: dus flitsen zal er niet meer van komen; 'invallend' of 'gereflecteerd' ? m'n opn. maak ik vaak; stopje over/onder of tijd +/_.
    Arch: dank voor je opm. :00 ( de jongens van Sipkes Groningen hebben mij de 135mm (voor 50 euro) derbij gedaan na de de perfecte reparatie van de 80mm !!)
    fotogys: ik heb m'n spulletje voor ongeveer E 300.= gekocht; is het wijs om voor nog eens E 500.= een lichtmeter te kopen ?
    Het argument om een goedkope of dure lichtmeter aan te schaffen is mij nog niet duidelijk. (heb het artikel van Jed Freudenthal gelezen)

Bedankt voor de reacties

10. archphoto

archphoto Member

Shooter:
    4x5 Format
    OK, als je het zo stelt......

Kijk dan eens heel rustig rond op ebay onder Sekonic en Gossen.
    Er zit daar best aardig spul bij wat zo aan je draagriem van je C past.
    Kijk uit voor spul dat exotische batterijen nodig heeft en als je selenium wilt, dan kan je altijd nog de afwijking wegwerken op je ASA, je hebt tenslotte een goede D als referentie.
    Stuur me desnoods een PM met een referentienummer, ik geef dan wel een oprechte mening.

Uiteindelijk praat ik uit mijn eigen straatje van de profesionele architectuurfotografie, waar elke opname op 6x7 of groter als het even kan perfect belicht moet zijn om de klant tevreden te houden.
    Al doe ik dat hier in Brazilië met nullen en enen.

Tot slot: nee, ik denk niet dat het logisch is dat je nu nog € 500,-- uitgeeft aan een belichtingsmeter.

Groet,
    Peter

11. kroon

kroon Member

Shooter:
    35mm
  12. Frank Bunnik

Frank Bunnik Member

Shooter:
    Large Format
    Ik heb vorig jaar ook de Sekonic L758D gekocht (nieuw). Heb hem besteld bij Hong Sie Kwee. Hij adverteert op fotapparatuur.nl. Incl. verzendkosten heb ik 285 euro betaald. Werd binnen 1 week afgeleverd.

13. archphoto

archphoto Member

Shooter:
    4x5 Format
    En dat is een heeeeel eind onder de prijzen van de L758D op ebay......

Daar staan trouwens ook een paar goede ProfiSix's te koop, de biddings liggen nog laag....

Peter

14. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Dus je hebt geen flitsmeter nodig. De lichtmeter heb je om goed te belichten bij natuurlijk licht (bij een gegeven film en ontwikkelaar).
    De invallend lichtmeter is dan de meest betrouwbare, omdat deze het licht werkelijk meet en een objectieve calbratie toelaat.
    Als je daanaast in staat bent om het gereflecteerde licht te meten, krijg je nuttige informatie van de verdeling van het licht over je onderwerp. Bovendien zijn er soms situaties dat je het invallend licht niet makkelijk kan meten en dan komt de meter voor gereflecteerd licht van pas. Maar elke meting van gereflecteerd licht vergt de nodige interpretatie. En interpretatie is hoogst persoonlijk.

Jed

15. FotoGys

FotoGys Member

Shooter:
    Medium Format
    Ja dit is een vraag die je niet aan ons kunt stellen. Goede, maar ondertussen goedkope aparatuur kan helpen goede foto's te maken. Als dan ook de lichtmeting klopt voor de film/ontwikkelaar combinatie dan heb je perfecte negatieven om af te drukken, hetgeen het dokawerk aanzienlijk veraangenaamt. Je kunt je concentreren op een afdruk zonder de grenzen van de doka mogelijkheden te moeten gebruiken om de afdruk enigszins toonbaar te maken. Ik vind dit in elk geval heel prettig.
    Of je dit wilt en tegen welk bedrag is alleen door jou te bepalen. Misschien nu niet maar later.....

Guus

16. k.hendrik

k.hendrik Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    k'ben in onderhandeling met HKA over zijn Gossen; dus nog even afwachten :wink:

Ik plaats intussen een negscan (Canoscan 8800)op mijn Flickr waar ik zeer tevreden over ben vwb tonaliteit. Kodak 320 TXP in pro XTOL. Mamiya 135mm uit de hand; 1/60 4.5(5.6 ??)

vrgr

Last edited by a moderator: Mar 9, 2009
  17. k.hendrik

k.hendrik Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    dank voor alle reacties: het is de Sekonic L-398 A III geworden. No Batteries Included ! leek me wel wijs in deze credietkriesis :smile:
    Als er nog tips zijn over het gebruik van dit mooi stukje 'oude' techniek ?

vrgr