Welke camera

Discussion in 'Middenformaat en accessoires' started by merce, Jan 21, 2006.

1. merce

merce Member

Shooter:
    35mm
    Hallo,

Ik heb tot op vandaag enkel met kb-camera´s gewerkt.
    Ik zou mij graag een tweedehands middenformaatcamera aanschaffen omdat ik in de toekomst graag grotere afdrukken wil maken.
    Ik zou het leuk vinden indien jullie mij een aantal tips kunnen geven.
    Belangrijk voor mij is een handig model met ingebouwde lichtmeter ?. Ik maak graag landschappen maar ook portretten. Voor binnen maar ook om mee onderweg te zijn.
    Bedankt voor jullie antwoorden.

merce

2. clogz

clogz Subscriber

Shooter:
    Multi Format
  3. fred

fred Member

Shooter:
    Multi Format
    Voor straatfotografie, portret op locatie en om alle dagen er mee op pad te zijn, uit de hand fotografie: tweeogige Rolleiflex 2.8 (geruisloze sluiter en sommige modellen met ingebouwde lichtmeter, vaste lens).

Voor studiofotografie en op statief_fotografie: Hasselblad 500 reeks (een prachtig, helse "slaaiks" als sluitergeluid) Studiowerk is veelal met spotmeter. Prachtige lenzen.

Voor een 6/7 te gebruiken zoals een KB: de rangefinder Mamiya 7II (geruisloze sluiter en mooie lenzen)

mvrgr
    Fred

4. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Ik kan je van harte de Mamiya 7 of 7II aanbevelen voor straatfotografie. Handig en snel scherpstellen fantastische lenzen en de 43 mm is het helemaal. De Hasselblad en ook de Rolleiflex zijn te omslachtig om dat snelle moment te pakken. De 7 werkt als een echte meetzoeker en dat is ie trouwens ook. Succes met je speurtocht.

5. fred

fred Member

Shooter:
    Multi Format
    De Rolleiflex 2.8 (twin lens) heeft ook heel wat charme.
    Vanop de buik, voor straatfotgrafie een niet te versmaden "issue".
    En met ingebouwde lichtmeter.
    En een dijk van de camera daar waar de 7II soms iets te veel plastic aandoet, imho. Bij de 7II voor dichtbij fotografie kom je soms toch wat voor verrassingen te staan.

Fred

Last edited by a moderator: Jan 22, 2006
  6. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    De kwaliteit van een TWR als Mamiya C330 is bijzonder goed, terwijl de prijs zeer gunstig is. Voordeel: heeft verwisselbare objectieven. Voor close-up fotografie is de zgn. paramender een optie.

7. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Dat is wel een belangrijk voordeel van de Rolleiflex. Dichtbij fotografie is volgens mij hiermee net zo moeilijk als met de 7. Beiden hebben last van enige parallax op de korte afstand. Het verwisselbare lenzensysteem van de 7 is m.i. een pré. Maakt het een meer allround camera, denk ik...

8. fred

fred Member

Shooter:
    Multi Format
    (terechte opmerking voor de paralax)

Of niet Harry... :smile:
    Juist de beperking in lensgebruik kan je reeksen en je fotografie versterken.

Moest men me morgen zeggen, je mag maar één camera ( KB, MFof LF)overhouden zou het wellicht de rolleiflex zijn...(óf met de vaste 80mm óf de vaste 50mm)
    De robuustheid van een oldtimer.
    Ingebouwde lichtmeter (Hasselblad niet).
    Schitterende lichtsterke lens.
    Perfect formaat.
    Niet te zwaar voor straatfotografie.
    Eenvoudig manuele bediening.

Maar het blijft uiteraard een persoonlijk aanvoelen.

mvrgr
    Fred

9. merce

merce Member

Shooter:
    35mm
    Hoi,

Bedankt voor al jullie antwoorden. Ik zal maar even kijken op Ebay Duitsland wat er zoal aangeboden wordt. Die Mamyia lijk me voor mij persoonlijk wel interessant. Ik ben wel echt een beginneling en nog niet echt handig.
    Ik heb nog nooit met manuele lichtmeters gewerkt bv. Dus nog geen doorgewinterde fotograaf zoals jullie. Met studiofotografie heb ik ook nog geen ervaring en eigenlijk loop ik het liefst rond op zoek naar beelden die mij ergens beroeren.
    Heb tot nu gewerkt een minolta XD7, een nikon F3 en een F5.

Als alles goed gaat, begin ik hier in Berlijn een opleiding fotografie aan de school "Fotografie am Schiffbauerdamm" en dan zal een middenformaat wellicht van pas komen.
    Nogmaals dank voor jullie antwoorden en groeten aan Nederland en Belgie uit het koude Berlijn (- 20).

Merce

10. Frits Flits

Frits Flits Member

Shooter:
    Medium Format
    Als je met een F5 goed uit de voeten kunt is een Pentax 6x7 misschien nog wel iets om te overwegen. Je houdt dan de feel van een spiegelreflex. Met een TLR heb ik persoonlijk nooit goed uit de voeten gekund, maar er zijn zeker goede foto's mee te maken. Voor de kleine beurs is een Kiev 60 met een stapeltje lenzen van Carl Zeiss Jena een leuke instapper.

11. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    En ook met de Yashica 124 twee-oog kun je jezelf geen buil vallen. Voor € 100 - 200 heb je een heel redelijke camera met een prima lens. Bevalt dit soort fotografie, dan kun je altijd nog meer investeren voor een Hasselblad, Rolleiflex, Mamiya o.i.d.

12. argus

argus Member

Shooter:
    Multi Format
    Voor een Rolleiflex hou je best eBay Frankrijk in de gaten. Daar duiken er regelmatig op.

G

13. SoulSurround

SoulSurround Member

Shooter:
    Plastic Cameras
    TIP van Jeroen: koop nu nog niet, maar wacht even totdat je echt aan de slag bent op die academie. Dan zul je ervaren wat voor type fotografie je echt leuk vindt en kun je daarop je materiaal afstemmen... tevens heb je waarschijnlijk de gelegenheid RUSTIG wat materiaal van medestudenten te bekijken en te testen.

Denk NIET: ik moet een mooie uitrusting hebben om daar te kunnen beginnen... neen, begin met eenvoudig materiaal en ERVAAR wat daarmee eventueel je belemmeringen zijn... als je op basis daarvan later iets aanschaft weet je dat je geen miskoop doet! Je koopt toch ook geen auto om daarna te bedenken dat die Ferrari toch misschien niet zo'n goede keuze is in de woestijn?!

Just a thought,
    Jeroen

14. Sponsored Ad
  15. fred

fred Member

Shooter:
    Multi Format
    wijze raad Jeroen

16. merce

merce Member

Shooter:
    35mm
    Jeroen,

ik zal jouw wijze raad zeker opvolgen. Wellicht is het beter te wachten en eens te kijken waarmee de anderen werken.
    Maar in ieder geval heb ik nu een aantal tips.

Bedankt

merce

17. Willie Jan

Willie Jan Member

Shooter:
    4x5 Format
    ikzelf ben gestart met een bovenzoeker, kwam er snel achter dat dit niet mijn manier was. teveel letten op horizon rechthouden...

toen heb ik een pentax 67 gebruikt. Mooie kamera, echter zonder statief wordt het moeilijker in gebruik voor bv portret buiten door het hogere diafragma tov kleinbeeld voor dezelfde scherptediepte.

Nu gebruik ik een pentax 645 en ben zeer tevreden. beregoede lichtmeter en zeer mooie objectieven voor scherpe prijzen. Enige nadeel is dat je geen cassettes kan wisselen tijdens gebruik.

Willie Jan.

18. Fotohuis

Fotohuis Restricted Access

Shooter:
    Medium Format
    Ik ben het daar wel mee eens. Misschien is die Yashica Mat 124G niet zo'n slechte instap. Eur. 150,00 -Eur. 200,00. Alleen die kwikzilver batterij PX625 (1,35V) wordt lastig maar een Weincell van 1,35V gaat ook.

Mocht ik nog komende week in Berlijn komen (Dunco Fotogerätebau) kun je wel wat even "lenen" (M645 pro). Ik ben overigens net terug uit Praag: Maandag was het daar bij vertrek ook -19 graden C.

Auf Wiedersehen, na shledanou zullen we maar zeggen.

Robert

19. merce

merce Member

Shooter:
    35mm
    Ik zal maar eens rustig rondkijken en als ik de kans heb, een paar modellen uitproberen.

Praag, leuke stad, lang niet meer geweest.
    Dit jaar hoop ik eens wat meer in Polen te geraken.
    Gedansk misschien, Ik fotografeer graag op plaatsen waar ik nog nooit geweest ben.

Mocht je in Berlijn komen, geef gerust een seintje.
    Volgende week ben ik in Oostenrijk.

Groeten

merce

20. Frits Flits

Frits Flits Member

Shooter:
    Medium Format
    Ik heb hier al eens eerder tegen geageerd en ik ben geneigd bij mijn mening te blijven. Een tweeoog (hoewel er echt de meest fantastische dingen mee gemaakt zijn, daar probeer ik echt niets aan af te doen) is een beperkt systeem. Bovendien heeft het een zeer eigen gebruikswijze die erg verschilt van waar de gemiddelde fotograaf mee leert werken, de kleinbeeldreflex. Ook al zijn ze maar 150,- ik vind dat toch teveel als het systeem niet bij je past. Ik hamer erop omdat ik het zelf ook ondervonden heb. Ik heb ooit als instap een TLR genomen nadat ik er een en ander over gelezen had. Ik heb het ding overal mee naartoe gesleept. Er waren prima foto's mee te maken, maar de manier van werken vind ik gewoon vervelend. Het past niet in mijn stijl. En een camera kan nog zo mooi zijn, er is maar 1 ding belangrijk en dat is dat hij kan werken als een verlengstuk van mijn eigen lijf. Dat kan ik met een eenoogreflex goed, zelfs de lompe Bronica ECTL kon ik mee overweg (mits uitgerust met prismazoeker), maar die verdomde Rolleicord wilde gewoon niet wat ik wil. Ik was net niet snel genoeg. Ik wilde steeds een hoger standpunt en kon dan niet in de zoeker kijken en ik miste de groothoek werkelijk verschrikkelijk. Het zijn mijn ervaringen en wat mij betreft leggen ze nadruk op de waarschuwing van Jeroen. Eerst goed rondkijken en vooral voelen en dan kopen.

21. Fotohuis

Fotohuis Restricted Access

Shooter:
    Medium Format
    Een 124G van Eur. 150,00 raak je altijd wel weer kwijt voor minstens Eur. 100,00, dus je leergeld blijft zeer beperkt.

Stel je koopt een nieuwe Hasselblad of Rollei 6008/GX of een Mamiya 645 AF-D/Pro-TL en het bevalt niet dan heb je bij de verkoop hiervan een tamelijke aderlating.....

Dus inderdaad goed rondkijken en hier en daar wat proberen.

Robert

22. PieterB

PieterB Member

Shooter:
    35mm
    Waarom geen antieke rolleiflex, of is die yashica zoveel beter? Of mamiya tlrs...., noem maar op. Als je de TLR-richting uitwil natuurlijk.
    Anders kan je nog altijd een oudere hasselblad gebruiken, niet? Of een kiev met carl zeiss lenzen...
    Zoveel mogelijkheden...

23. fred

fred Member

Shooter:
    Multi Format
    IDD Pieter, niet nadenken maar doen.... :smile:

De yashica's waren de imitaties van de rolleiflexen, dacht ik...

En zeggen dat ik in '74 met een yashica gefotgrafeerd heb, om dan me laten te beïnvloeden door de hype van "kleinbeeld" en overgestapt ben naar de toentijdse Minolta srt 101, in '75-'76 toch een kost van 13.000 frankskens...

24. Engelbert

Engelbert Member

Shooter:
    Medium Format

Een camera uitkiezen is een heel persoonlijk iets. Wat voor mij heel goed heeft gewerkt is een camera lenen. Dat hoeft helemaal niets speciaals te zijn, maar zo kun je gaan bekijken of 6x6x formaat iets voor je is.

In mijn geval had ik indertijd van een kennis een Yashicamat geleend. Het 6x6 formaat werkte zeer verslavend. Na respectievelijk een Yashicamat 635, Mamiya C3 en een Rolleicord III en V heb ik uiteindelijk de stap genomen naar een Rolleiflex 2.8E en F. Deze zijn voor mij de ideale camera's. Maar wat voor de een goed werkt, hoeft voor de ander niet zo te zijn. Ofwel, probeer eens wat modellen uit en zie wat bij je past.

Gr.

Engelbert

25. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Heb het geluk dat ik al jaren (decennia) lang een H'blad gebruik. Naar volle tevredenheid maar bij reportage werk of even lekker snel wat snap-shots maken is er niet bij. Ik merkte ook dat ik, zodra ik met H'blad op stap ging er een andere manier van werken over me kwam. Dat had duidelijk te maken met de mogelijkheden qua snelheid van werken met deze camera. Nu ik sinds kort in het bezit ben van een MF met rangefinder en ingebouwde lichtmeter (kan ook nog op de automatische piloot!!) is dat bepaald anders. Je werksnelheid en reactie op het gegeven nemen toe en wat ik tot heden niet deed vanwege de hierboven geschilderde situatie is nu een welkome ontdekking naar een ander soort fotografie die ik daarmee voor ogen heb. Inderdaad je kiest de camera die a. bij je manier van werken past, b. je kiest de camera bij de soort fotografie die je wilt beoefenen. Dat zijn twee wesenlijke verschillen. Nu de "overstappers" op die digidingen masaal hun speeltjes voor ramsprijzen dumpen kun je je voor weinig geld een tweede camera aanschaffen.

26. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    In 'Houten' zie ik een prima tweedehands Hassy voor 600 euri, terwijl een 6008 er voor 1000 euri stond. Wat is achteraf het verschil tussen een schroevendraaier en een schroefboormachine? Uiteindelijk zit de schroef er gewoon in. Staar je niet blind op apparatuur en ga gewoon plaatjes schieten. Bijvoorbeeld met een prachtig en veelzijdige TWR als de Mamiya C330...:smile: