welke loep voor 4x5 matglas

Discussion in 'Grootformaat en accessoires' started by Willie Jan, May 16, 2007.

1. Willie Jan

Willie Jan Member

Shooter:
    4x5 Format
    ik zoek een loep om mijn scherptestelling te controleren op het matglas van de 4x5. Welke levert de beste prijs/prestatie?

2. argus

argus Member

Shooter:
    Multi Format
    Gewoon zo'n goedkoop hamaatje met doorzichtige "ton" doet ook z'n werk als je de ton afplakt met zwarte tape.

Uiteraard zijn er zeer prijzige alternatieven te vinden die ook wel beter zullen presteren.

Wat ik het liefst zou hebben voor de 4x5" (enige waarvoor ik soms een loep gebruik) is een vierkante loep. Nu mis ik controle de hoeken.

Groeten,
    G

3. Daan72

Daan72 Member

Shooter:
    Multi Format
    Ik gebruik de loep van Jobo. Andere loepen ken ik niet. maar deze was niet duur.
    Ik denk dat de prijs/kwaliteit verhouding goed is. het is de Jobo 3525 4x loupe high qualitiy(zegt het doosje). Je kan hem dus voor je matglas gebruiken(dicht opschroef stuk) en voor op papier(met melkglas opschroef stuk,om het papier te verlichten)

Daniel

4. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Een (oud) 50 mm objectief in retrostand. Praktica is prima. Leica is beter. Allen zijn beter gecorrigeerd dan ongeacht welke loep. Probeer een klein lichtsterk exemplaar te vinden.

Wil je toch persé een loep, kies dan een "zuignap"-exemplaar. Dat spaart je derde hand uit.

5. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Ik gebruik daarvoor een overjarige en overkomplete 50 mm Schneider Componon S vergrotingsobjectief. Heb daar een tubus opgezet op precies de goede afstand dat ik het beeld op het matglas scherp heb. De tubus was een koppelstukje voor plastik afvoerbuizen. Gehaald bij de Gamma. Afgezaagd op 23 mm en met zwart gaffertape bevestigd. 2 gaatjes erin, touwtje erdoor klaar ben je.

6. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Waarom heb ik daar zelf niet aan gedacht? Nu nog een zuignap eraan, en geen enkele dure Schneider of Rodenstock loep kan hem verbeteren.

Last edited by a moderator: May 17, 2007
  7. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Ja, ja zo zie maar weer soms ben ik toch echt geen kleine sufferd:D ...

8. michiel fokkema

michiel fokkema Member

Shooter:
    Multi Format
    Hallo,

Ik heb op ebay een chinese 8x loep gekocht. Het is zo'n lang type zodat je goed op het matglas komt zonder dat de afscherming van het matgals in de weg zit. Koste $50 en doet het erg goed.

Groeten,

Michiel Fokkema

9. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Fotootje van die chinese loep ?

10. Willie Jan

Willie Jan Member

Shooter:
    4x5 Format
    ik had een oude 50mm pentax lens uitelkaar gehaald en de lens dusdanig bevestigd dat ik een scherp beeld kreeg. echter inderdaad de ronde pvc pijp krijg ik niet helemaal in de hoek....

11. Cor

Cor Member

Shooter:
    Multi Format
  12. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Met de 4x5" ben ik op de Schneider 4x loupe overgegaan ( ondanks het feit dat deze loupe aan de prijs is). De reden is
    1. dat met 4x het beeld net zo groot is als bij een 40x50 druk
    2. de loupe optisch uiterst prettig werkt. Zo kun je met je oog nog een eind van de loupe een goed beeld krijgen. Pas als je oog meer dan 6 cm verwijderd is, krijg je vignettering, maar de beeldkwaliteit blijft goed. Hierdoor kun je met de loupe niet alleen scherp stellen, doch ook het beeld beoordelen.

De loupe komt met een doorzichtig en een ondoorzichtige 'grondring'. De ondoorzichtige ring van mijn loupe ligt inmiddels in een haven in Cornwall. Nu heb ik de doorzichtige ring ondoorzichtig gemaakt. Dus als iemand in Cornwall is, en mijn ring vind, dan weet hij hoe het zit.

Jed

13. Harry v. Loon

Harry v. Loon Member

Shooter:
    Medium Format
    Hallo

Voor de eerste grove verstellingen gebruik ik een leesbrilletje van 3.5 dioptrie van de BP (benzine pomp).
    Zo heb ik nog een paar handen vrij voor de verstellingen.
    De fijnafstelling met een 50 mm in een wc rol op maat.
    Voor het matglas een transparante folie gemonteerd om beschadigingen te vootkomen.

met vriendelijke groente Harry