Werken met 5x7 negatieven

Discussion in 'Middenformaat en accessoires' started by Willie Jan, Feb 24, 2010.

1. Willie Jan

Willie Jan Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ik heb wat apparatuur op de kop getikt zodat ik nu ook 5x7 kan maken.
    Hoofdzakelijk om te contacten voor bv cyanotypes.

Heeft iemand hier ervaring met ontwikkelen van 5x7 negs???

Groetjes,

Willie Jan.

2. Marco B

Marco B Member

Shooter:
    Multi Format
    In welk opzicht? Het is niet anders dan voor b.v. 4x5 vlakfilm. Voor dat laatste gebruik ik zelf een Combi-Plan tankje in combinatie met handmatig kiepen, werkt goed, al moet je even handigheid in het gebruik krijgen. De productie van die tankjes was gestopt, maar ik begreep van 1 van de medewerkers van Foto Den Boer in Amsterdam, dat deze toch weer nieuw zijn gemaakt. Hij heeft ze in ieder geval staan.

Helaas gaan die tankjes maar tot 4x5, weet niet of er ooit grotere zijn gemaakt.

Andere optie, die ik zelf nog nooit heb gedaan, is "tray" ontwikkeling, of natuurlijk in een echte processor als je die hebt, maar zo geavanceerd is het bij allemaal niet...

Je grootste probleem zal misschien nog zijn om aan film te komen. Heb zelf in ieder geval nog nooit 5x7 film in de winkels gezien, zal dus waarschijnlijk via internet besteld moeten worden.

Marco

3. keithwms

keithwms Member

Shooter:
    Multi Format
    Jammer. Maar kijk op de tetenal site, daar vind je nog de aerographic 5" rollfilm....

4. Willie Jan

Willie Jan Member

Shooter:
    4x5 Format
    Nee hoor,
    geen probleem.
    adox heeft 5x7 chs art en binnenkort ook weer agfa apx 100 in 5x7...
    (via www.fotofilmfabriek.nl)

5. Peter de Groot

Peter de Groot Member

Shooter:
    Multi Format
    Ik heb laatst eens 5x7 in bakjes ontwikkeld. Gaat prima. Ik lees ook dat sommige mensen 4x5 in taco shell variant ontwikkelen in een tank maar ff niet welke grootte dat moet zijn.

6. Willie Jan

Willie Jan Member

Shooter:
    4x5 Format
    ontwikkel je de negs dan een voor een?

7. Peter de Groot

Peter de Groot Member

Shooter:
    Multi Format
    Nee ik heb er toen twee tegelijkertijd ontwikkeld. Als test heb het verder nog niet gedaan hoor. Dat is volgens het syteem gegaan dat je 1 negatief dwars in het bakje legt en de andere negatieven in de lengte richting. Vervolgens pak je elke keer het onderste negatief en die leg je bovenop de stapel. Dat kun je relatief eenvoudig doen tot en met een stuk of tien negatieven. Maar er zijn mensen die er rustig meer tegelijkertijd ontwikkelen.

Voor 4x5 heb ik zelf een jobo tank waar ik er tot 6 maximaal in kan stoppen.

8. Willie Jan

Willie Jan Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ik gebruik voor 4x5 ook een jobo tank.
    Ga je de 5x7 dan verplaatsen met je handen of met een tang?

9. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    5x7"negatieven kun je op allerlei manier ontwikkelen. De manier zal afhangen van de ontwikkelaar en ontwikkelwijze. Welke eisen stel je aan je negatief voor het maken van cyanotypes? Zo zal het negatief een tamelijk hoge densiteit moeten hebben ; maar heb je meer eisen?

Is de ontwikkelaar snel te oxyderen? Dat bepaalt de vorm van de ontwikkeltank, schaal of drum.
    Wat voor agitatie wil je hebben?

De wijze van ontwikkelen moet je afstemmen op hjet ontwikkelproces, niet andersom.

Jed

10. Peter de Groot

Peter de Groot Member

Shooter:
    Multi Format

Ikzelf gebruik mijn handen. Ik gebruik 1 hand om in de ontwikkelaar te zitten. En ik heb een latex handschoen aan. Als je een tang hebt met rubber uiteinden kan dat ook wel maar met handen hou je meer gevoel.

O en by the way. Het negatief wat je over dwars let is om in de gaten te houden waar het begin is.

Een andere manier is om de negatieven in een papier drum te doen emulsie zijde naar binnen zodat de ontwikkelaar overal kan komen. Ik heb dat ook een keer gedaan maar tijdens het fixeren kreeg ik de negatieven niet helemaal helder maar wellicht dat je dat ook kunt uitproberen.

Groet,

Peter

11. Willie Jan

Willie Jan Member

Shooter:
    4x5 Format
    zodra ik de bestelde 5x7 cassettes binnen heb ga ik testen...

12. Peter de Groot

Peter de Groot Member

Shooter:
    Multi Format
    Ik ben benieuwd en succes!

13. Willie Jan

Willie Jan Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ik ook...:D

14. Cor

Cor Member

Shooter:
    Multi Format
    Fixeer kan de achterkant van het negatief niet bereiken, en de anti-halo laag niet weg halen..na ontwikkelen en stoppen de film er uit halen en in een bak fixeren, of nog beter: in 2 stappen fixeren: deels in de drum; deels in een bak.

Zelf ontwikkel ik 8*10 negatievne in een papier drum (Jobo), en heb gek genoeg geen problemen met fixeren, op een of andere manier kruipt de fixeer blijkbaar tussen de wand van de drum en de film..

Mvgr,

Cor

15. Peter de Groot

Peter de Groot Member

Shooter:
    Multi Format
    Dat kan ik idd nog wel eens proberen als ik weer 5x7 ga schieten. Voorlopig hou ik het bij 4x5 en bij 8x10 papieren negatieven.

16. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Doe ik ook met 8x10. Er bestaan Jobo 'afstandshouders' speciaal voor 8x10 film, maar die heb ik niet. Voorwaarde is wel dat de emulsiezijde naar binnen is gericht. Het blijkt dat de anti-halo laag dan aan de buitenkant niet is weggespoeld (paars na fix, HP5plus). Dat doe ik naderhand in een spoelbak. Nooit problemen mee gehad.

17. Peter de Groot

Peter de Groot Member

Shooter:
    Multi Format
    Kijk zo leer ik ook nog es wat. Toch maar weer eens de studio induiken voor een paar 5x7 shots.

18. Dirkvreugd

Dirkvreugd Member

Shooter:
    Multi Format
    Er zijn combi tanjes voor zowel 4x5 als 5x7. Verleden jaar heb ik die laatste op marktplaats gekocht. die tankjes lijken mij handiger dan een drum of schaal in gebruik.

19. Peter de Groot

Peter de Groot Member

Shooter:
    Multi Format
    Ach ik heb al teveel zooi dus ik ga niet zoeken naar een 5x7 tank. Probeer het nog wel een keer in de paper drums die ik al heb.