Wie heeft belangstelling om een fotoclub op te richten?

Discussion in 'Aankondigingen' started by MrclSchprs, Aug 21, 2011.

1. MrclSchprs

MrclSchprs Member

Shooter:
    Multi Format
    Dag,

Wie wil er meedoen met een nieuwe fotoclub?

Het doel van de fotoclub is om mensen met een passie voor analoge fotografie samen te brengen. Het gebruik van computers, digitale camera's en (computer-)printers wordt expliciet uitgesloten; de foto's worden genomen met een analoge camera en afgedrukt in een donkere kamer.

Niet alleen zwartwit fotografen, maar ook mensen met een voorliefde voor analoge kleurenafdruk of mensen die zich bezig houden met alternatieve methoden worden uitgenodigd om mee te doen.

Wil je meedoen, of wil je meedenken? Stuur me dan een berichtje met daarin je e-mailadres. Je ontvangt dan een digitale enquete die bedoeld is om de interesse te peilen.

Vriendelijke groet,
    Marcel

2. Willie Jan

Willie Jan Member

Shooter:
    4x5 Format
    In de omgeving Eindhoven hebben wij een dergelijke groep FFotone opgericht (www.ffotone.com).
    Noem je echter geen fotoclub, want dan weet je zeker dat je de verkeerde personen erbij krijgt die toch iets willen weten van hun digi...

Succes!

3. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Het is een goed idee om fotografen, die in de analoge hoek werken, bij elkaar te krijgen. Dan komt de praktische kant ook aan bod. En met praktisch bedoel ik dat je naar elkaars fotos kijkt en dat je de praktische doka-ervaring deelt.
    Ik ben het met Willie Jan eens dat je het dan geen fotoclub moet noemen. Maar goed, what is in a name.
    Welke organisatorische vorm het meest geschikt is, zou je moeten bespreken in een bijeenkomst. Daar kun je zien waar de interessen liggen.

Jed

4. clogz

clogz Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    AFV= Analoge Fotografie Vereniging ...of iets dergelijks als naam.

Hans

5. Robbedoes

Robbedoes Member

Shooter:
    Multi Format
    Zoiets was er al een beetje met de meetings die Gary organiseerde.
    Het lijkt me leuk de draad weer op te pakken.

Succes,

Rob

6. MrclSchprs

MrclSchprs Member

Shooter:
    Multi Format
    Er zijn nu twee mensen aan wie de enquete heb kunnen slijten. Zij waren ook zo vriendelijk deze in te vullen. Ik ben zelf een beginner. Beginnend fotograaf en beginnend dokawerker. En ik zit ook in een fotoclubje. De amicale bijeenkomsten vind ik leuk. Daar kijk ik ook naar uit. Maar ik ben de enige die niet digitaal wil werken. Megapixels en Flickr is wat de klok slaat. Ook leuk, maar ik wil ook kritiek krijgen op mijn afdrukresultaat. Daarom heb ik de koe bij de horens gevat. Eerst eens zien of er interesse is. En dat lijkt het geval te zijn.

Hoe het clubje moet gaan heten is nog open. Voorlopig heb ik als (werk)naam Fotogroep Zilverbeeld. En om domeinkapers voor te zijn is er ook al een website: www.fotogroepzilverbeeld.nl

Ben nieuwsgierig hoe het gaat lopen. En ik ben ook bereid om een organisatorische voortrekkersrol aan te nemen. Voor artistieke en technische diepgang heb ik andere mensen nodig. Ik vind fotograferen leuk. Ik vind afdrukken leuk. En ik wil graag beter worden.

Ik houd jullie op de hoogte!

Groet,
    Marcel

7. Willie Jan

Willie Jan Member

Shooter:
    4x5 Format
    dat betekent dus dat als ik blauwdrukken maak, of kooldrukken ik geen lid kan worden? :smile:

8. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ik denk dat dat onder de alternatieve procedes valt, zo lang het maar analoog is.

Jed

9. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Willie Jan,
    Ik heb de website van FFtone eens bekeken, en krijg de indruk dat het een groep is van enkele fotografen, maar de bijeenkomsten zijn 'open' . Dan vraag ik mij af, of er niet allerlei digitalisten op de open bijeenkomsten komen.

Jed

10. Willie Jan

Willie Jan Member

Shooter:
    4x5 Format
    Het is een groep met allemaal analogisten. Enkelen werken daarnaast wel met digitaal.
    De discussie die gaande is, is of het ons niet uitmaakt of je nu analoog of digitaal werkt, als het resultaat maar het niveau van analoog bereikt.
    (we zijn er nog niet uit)

Het gaat ons eigenlijk om de foto, niet om de techniek. Daarom snap ik ook niet dat velen op dit forum meer druk zijn met ontwikkeling van films en andere technische zaken dan met het verbeteren van inhoud. 1x.com is zo'n site waar de creativiteit vanaf druipt, dat mis ik hier nogal. Fotolook heeft ook een hoger creativiteitsgemiddelde.

11. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ik begrijp dat het een groep analogisten is, maar omdat de bijeenkomsten 'open' zijn, kunnen op de bijeenkomsten ook anderen (van buiten) komen. En ik vraag mij af wat die voor een digitale inbreng hebben.

De discussie, die jullie binnen de groep hebben over analoog-digitaal kun je als volgt beantwoorden. Het resultaat ( van welke kunstvorm ook) wordt medebepaald door de techniek , De mogelijkheden binnen analoog (op grond van de aard der materialen) gaat verder dan die bij digitaal ( bijv. de weergave van details). Digitaal is goed, zolang je je resultaat maar weet te bereiken. Kun je dat met digitaal niet meer bereiken en met analoog wel, dan is analoog te prefereren. Om die reden zal ik met digitaal geen landschap doen. Met analoog gaat dat goed. En dat is maar een voorbeeld.
    Zo kun je met aquarel ook niet weergeven wat je met olieverf kunt doen. Het is een kwestie van eigenschappen, specificaties, of hoe je het wilt noemen.

Dat op de NL APUG site het creatieve niet naar voren komt is het gevolg van de afwezigheid van bijeenkomsten. Een foto bekijken moet je op een bijeenkomst doen.

Jed

12. iori de windt

iori de windt Member

Shooter:
    Multi Format
    hi, ik denk dat het goed is om je exclusief te profileren naar de traditionele "analoge" fotografie en digitale beeldopname niet op te nemen in jouw club, vereniging of hoe je het ook wil noemen.
    Rede in mijn ogen is simpel...er zijn foto"clubs" genoeg die digitaal of digitaal & analoog werk brengen. Wat is de meerwaarde dan om nog eens een zoveelste "club" op te richten?
    Als je je echter exclusief met analoog zou bezighouden dan heb je vandaag de dag tenminste nog iets dat apart staat van al de rest en een echte rede om een nieuwe vereniging op te starten.
    Daarnaast zeg je in je eerste bericht ook "Het doel van de fotoclub is om mensen met een passie voor analoge fotografie samen te brengen". Als dat het doel is zou ik moest ik van u zijn mij er ook echt 100% aan houden. Als je digitaal ...al was het maar 1 enkeling...toch toe zou laten tja dan mis je met je vereniging al je allereerst doel. Anyway...die 1ne enkeling heeft toch keuze genoeg in andere "clubs" waar ze dan wel digitaal doen :smile:.
    Gewoon mijn gedacht hoor. Ga met je "club" de exclusieve toer op of "verdwijn" in de grote massa tussen de andere "clubs". Mijn keuze zou snel gemaakt zijn ;-) Go for it.

13. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Deze redenering is naar mijn mening veel te kort door de bocht. Maar ik wil niet de zoveelste discussie analoog-digitaal opstarten.

Vaak zijn mijn digitale afdrukken ronduit beter dan de analoge. Toch blijf ik ook analoog werken, omdat het een heel andere manier van werken is. Het verschil tussen darkroom en lightroom. Het verschil tussen één grootformaat negatief plannen, of achteraf een plaatje kiezen uit honderden opnamen. Analoog is voor mij veel meditatiever fotograferen, en ik hou van worstelen met echte film, papier, chemie en mooi glas. Die charme verlies je met virtuele foto's die alle kanten uit kunnen op een beeldscherm. Bovendien wil ik na een dag computerwerk in mijn vrije tijd iets anders dan beeldschermen.

De charme van analoge fotografie zit voor mij niet in het betere of slechtere eindresultaat, maar in het creatieve proces wat daar naar toe voert.

Wil je een analoge fotoclub oprichten, waak er dan voor dat hij ook analoog blijft (en dat hoeft digitale negatieven niet uit te sluiten). Digitale clubs zijn er al meer dan genoeg.

Last edited by a moderator: Aug 27, 2011
  14. Sponsored Ad
  15. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Mogelijk is mijn benadering wat kort door de bocht. Ik zie het fotografisch proces als een proces dat uit twee delen bestaat. Het ene deel is gevoelsmatig en het andere is technisch.
    Op het gevoelsmatige kan ik hooguit mijn eigen ervaring meedelen. Of iemand zich prettig vind achter een computerscherm of in een doka moet hij zelf weten. Persoonlijk trekt het computerscherm mij niet zo aan. En het eindeloos calibreren van schermen en printers lijkt me al helemaal geen lolletje. Om maar niet te spreken over de justering van inktjetkoppen. Dat zijn zaken die het daglicht niet kunnen verdragen.
    Het technische gedeelte, en daar ben ik eerder op in gegaan, wordt door objectieve gegevens vastgelegd. Het zijn de specificaties van de fotografische materialen, die door de fotografische industrie worden gegeven. Zelfs de beeldkwaliteit kun je mbv MTF vastleggen. Dat vele fotografen hier geen gebruik van maken is een tweede. Ga je nu de specificaties van de analoge materialen vergelijken met die van digitaal, dan blijkt dat analoog een veel breder spectrum bestrijkt dan digitaal. Maw. de keus is bij analoog groter dan bij digitaal. Of een fotograaf die grotere keus daadwerkelijk benut is een tweede.
    Dat is mogelijk iets minder kort door de bocht.

Jed

Last edited by a moderator: Aug 27, 2011
  16. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Dat calibreren en inktkoppen reinigen is een fluitje van een cent. En ik calibreer de vergroter even vaak.

Ja, dat is inderdaad minder kort door de bocht. Vervolgens moet je je afvragen wat het praktische nut is. Een 30x40 afdruk van mijn SL66 is net zo scherp als dezelfde afdruk van mijn 4X5. Als je de zaak opblaast wordt dat natuurlijk anders.

Hetzelfde geldt voor de digitale afdrukken van mijn D300. Tot 60x60 cm kan ik het verschil in definitie met analoog niet vaststellen. Er is wel een verschil in karakter, maar vaak is dat ook voor een geoefend oog niet gemakkelijk vast te stellen, terwijl ik toch ERG kritisch ben in dit soort zaken. En film vangt kleuren inderdaad beter dan de huidige digitale sensoren. Maar ook dat valt in een normale kwaliteitsafdruk volledig weg.

Dus theoretisch heb je misschien wel gelijk. Maar voor mijn praktijk als beroepsfotograaf is er in het eindresultaat simpelweg geen verschil meer tussen analoog en digitaal. Integendeel, de digitale afdrukken zijn vaak beter. En mijn huidige pigmentafdrukken blijken in de etalage véél archiefvaster te zijn dan analoge kleurenafdrukken.

Natuurlijk doet dat alles niets af aan de ervaring van analoog fotograferen. Voor landschappen werk ik persoonlijk liever op 4X5 of 5X7 in zwartwit. Maar voor kleur kinderportretten in de studio kan ik niet meer zonder een professionele digi.

Het een is niet intrinsiek beter dan het andere. Het zijn twee manieren van fotograferen. Elk met zijn eigen voor- en nadelen. En ieder kiest het procédé wat het beste bij zijn persoonlijke creativiteit past.

Maar volgens mij zijn we aardig afgedwaald van de analoge fotoclubs.

17. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Omstreeks 1995 heb ik 6x6 Rollei vergeleken met 4x5" met beiden lenzen uit ca 1960 in een monumentaal landschap in het zuidwesten van de USA . Het was een groot verschil; de 6x6 is sindsdien aan de kant gezet voor landschap. Niet vanwege scherpte, maar wegens contrastoverdracht, tonaliteitsweergave van het detail of hoe je het wil noemen.

De Rollei werd echter helemaal niet aan de kant gezet. Voor portret suberb. Met een nieuwe pyrogallolontwikkelaar ben ik vorige week aan de gang geweest. Denk dat maar niet te halen met de 4x5". En dat heeft niets te maken met dat de Rollei SL66 handzamer is dan de Linhof. Het heeft met de onderwerpen te doen.

Mijn Digi informatie komt voornamelijk uit proffesionele hoek. En dan wordt je niet goed van wat daar door de editors geeist wordt aan calibratie. Vandaar. Wat de inktjetkoppen betreft gaat het niet om het reinigen, maar om het justeren. De kleuren komen veelal niet op de juiste plaats.

Zelf ben ik betrokken geweest in het scannen. Nou, denk maar niet dat je een goed resultaat bij een professioneel krijgt. De ene professioneel is de andere niet. En we hebben dat aan de resultaten kunnen zien.

Jed

18. MrclSchprs

MrclSchprs Member

Shooter:
    Multi Format
    Mag ik vragen om terug te keren naar het oorspronkelijke onderwerp, het oprichten van een fotoclub waar foto's gemaakt worden met film en afgedrukt in een donkere kamer?

19. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Bijeenkomst

Met een enquete verzamel je mogelijk wel wat informatie. Het lijkt mij beter om een bijeenkomst te organiseren, en op die bijeenkomst de belangstelling voor een eventuele vorm te peilen.

Je zou een aantal data kunnen voorstellen en kijken wie op bepaalde data op een gegeven locatie willen samenkomen.
    Naast een bespreking over club of collectief of iets dgl verband, kunnen we fotowerk meenemen, bekijken en bespreken.

Jed

20. Jos Segers

Jos Segers Subscriber

Shooter:
    Med. Format Pan
    Een goed ide om elkaar te ontmoeten. Hoewel ik nieuw ben in dit forum en ook niemand van jullie persoonlijk ken, zou ik willen meedoen.

Als er een locatie wordt gezocht dan kan ik aanbieden om bij mij in Nuenen, bij Eindhoven, bijeen te komen. Als de groep niet te groot is, dan kan dat.

Een andere centraal gelegen plek is ook geen probleem.

Jos.

21. gary mulder

gary mulder Member

Shooter:
    4x5 Format
    Eerst inventariseren of alle belangstellenden verenigbare verwachtingen hebben lijkt me zinvol. De een wil graag "les" krijgen, de andere wil graag zijn verhaal kwijt, en de derde wil graag dat er naar elkaar geluisterd kan worden. Vooral mensen uit de laatste groep komen slecht aan bod als het zwaartepunt bij de eerste 2 ligt.

22. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    De inventarisatie lijkt mij plaats te kunnen vinden op een orienteringsbijeenkomst.
    Persoonlijk zie ik wel wat in bijeenkomsten, die wisselen. In het donkere jaargetij 'binnenactiviteiten' zoals dokagerelateerd werken of studiosessies en in het lichte jaargetij kun je op pad gaan, als het weer het toelaat. En verder een onderdeel van de dag voor het bekijken en bespreken van fotos.
    Veel hangt af van het aantal mensen. Zo kun je niet met 10 personen een gemiddelde doka in.

Jed

23. MrclSchprs

MrclSchprs Member

Shooter:
    Multi Format
    Een kleine update om de stand van zaken door te geven.

Er zijn op dit moment dertien mensen die de enquete hebben ontvangen. Van deze groep hebben acht mensen de enquete inmiddels ook ingevuld. En hoewel statistiek bedrijven met slechts acht respondenten erg tricky is, zie je op sommige vragen toch al een duidelijke aftekening. Zo wil iedereen elkaar helpen om technisch beter te worden, wil iedereen elkaar ook helpen om artistiek beter te worden en wil bijna iedereen ( zeven van de acht ) dat elkaars fotowerk wordt beoordeeld. Op de vragen hoe je elkaar het beste kunt helpen (cursus, spreker, workshops, samenwerking met anderen etc.) wordt het beeld wazig. Daar is nog geen lijn in te ontdekken. Ben benieuwd naar de antwoorden van de mensen die de enquete nog moeten invullen, en wellicht dat er nog geïnteresseerden bij komen. Heb je zelf nog ideeën? Ik houd me van harte aanbevolen!

Naar aanleiding van de discussie hier op APUG wil ik nog even terugkomen op het doel van de fotogroep in wording en het doel van de enquete.

Voor mij persoonlijk is het doel van de fotogroep tweeledig. Ik wil groeien als fotograaf en als dokawerker. Ik wil leren van anderen. En hoewel ik nu nog de enige beginner van de groep ben, wil ik straks ook nieuwe beginners verder helpen.

En het tweede doel is om het eerste doel te realiseren in kameraadschappelijk verband. Amicaal samenwerken met gelijken, dat zou het motto kunnen zijn.

Om een voorbeeld te geven. Als de afspraak is dat we elkaars fotowerk beoordelen dan vind ik dat je ook verplicht bent eigen fotowerk ter beoordeling mee te nemen. Kritiek (hoe waardevol ook) leveren, zonder kritiek te ontvangen is geen samenwerking als gelijken. Binnen de groep zijn beginners en (professionele) gevorderden gelijk aan elkaar. Vind je jezelf beter en wil je dat ook etaleren? Prima, maar niet bij Zilverbeeld! Klinkt misschien lullig, maar toch is dit mijn bedoeling.

Een fotogroep die geen duidelijk doel voor ogen heeft, of een bijeenkomst zonder doel, hoeft voor mij niet. Net als een fotogroep met een groot aantal passieve leden. Dank je feestelijk! Fotowerk ter beoordeling of een andere actieve bijdrage wordt zeer op prijs gesteld. De vorm van een alternatieve actieve bijdrage (voordracht, workshop etc.) komt hopelijk uit de enquete naar voren.

De enquete laat ook zien dat mogelijke leden verspreid over het hele land wonen. Sommige van ons moeten dan ver reizen om een bijeenkomst bij te wonen. Als ik ver zou moeten reizen en de kans zou groot zijn dat ik niks opsteek? Ik zou het aan me voorbij laten gaan. Mijn enthousiasme wordt getemperd. Van actief lid word ik passief lid. En omdat dit scenario ongetwijfeld voor meerdere leden op gaat, glijdt de fotogroep af en zal uiteindelijk ophouden te bestaan.

Een actief fotogroepje met slechts drie leden heeft mijn voorkeur boven een grote fotogroep die als los zand bij elkaar wordt gehouden. Daarmee geef ik geen oordeel over een los-vast samenwerkingsverband; ik wil er alleen maar aangeven dat het niet mijn manier van samenwerken is.

Voordat ik de eerste bijeenkomst uitschrijf, wil ik graag een beeld hebben waar de piketpaaltjes dienen te worden geslagen. Als ik dat beeld heb en ik heb minimaal twee of drie gelijkgestemden, dan neem ik de voortrekkersrol op me en zal ik, waarschijnlijk ergens in de herfst, de hoofdlijnen uitzetten en de uitnodigingen voor de eerste (oprichings)bijeenkomst versturen. Onbezonnen bij elkaar komen en maar zien waar het schip strandt sluit ik expliciet uit.

Vriendelijke groet, Marcel

24. Jos Segers

Jos Segers Subscriber

Shooter:
    Med. Format Pan
    Hallo Marcel,

Je legt op een heldere manier uit wat voor soort fotoclub je voor ogen hebt. Ik begrijp waar je naartoe wilt.

Hoewel ik, zoals waarschijnlijk veel APUG lezers, een blijvende passie heb (vanaf ongeveer 1980) voor de analoge zwartwit fotografie en die passie graag met anderen zou willen delen, spreekt mij de idee van een strak georganiseerd samenwerkingsgverband met strikte regels en verplichtingen minder aan.

Voor wat het waard is mijn idee bij een fotoclub. Zelf voel ik mij meer op mijn plek binnen wat jij een "los-vast samenwerkingsverband" noemt waarbij de deelnemers vrij zijn om hun bijdrage te leveren op die gebieden waarop zij zich competent weten, op een manier die hen past en waarbij doelen onderling worden afgestemd. Soms haal je wat en soms breng je wat. Dat hoeft niet doel-loos te zijn en kan evengoed leiden tot waardevolle resultaten.

Groet,
    Jos.

25. MrclSchprs

MrclSchprs Member

Shooter:
    Multi Format
    Dag Jos,

Hartelijk dank voor je reactie.

Het soms-brengen-soms-halen mantra kan (let op: kan) tot waardeloze inbreng leiden.

Een persoonlijk voorbeeld. Ik ben al meer dan een jaar lid van een clubje in de buurt. Erg vrijblijvend. De bijeenkomsten zijn een keer per twee maanden. Ik heb in al die tijd geen bijeenkomst gemist en nog steeds zijn er leden die ik nog niet heb ontmoet. Er worden thema's besproken, maar als je niet mee doet ... geen probleem. De meesten wonen in de stad, de reistijd valt dus mee.

Analogie fotografie is niet meer te binden aan een lokale of regionale fotoclub. Daarvoor is het te marginaal geworden.

Ik bewonder het beeld en niet de camera of de lens. En om beelden te maken is discipline nodig. Fotograferen en afdrukken zijn ambachten. Hoe meer je ermee bezig bent, hoe beter je wordt.

De langere reistijd en de kunst van het ambacht maken dat je actief moet zijn. Gewoon doen. Passieve leden wil ik kunnen aanspreken. Als het groepje klein begint en klein blijft ... het zij zo.

Dit alles neemt niet weg dat ik ook tegen regels om de regels ben. Het dient een doel. Maar als je ideeën hebt om hetzelfde doel anders te bereiken ... laat het me weten. Ik sta open voor kritiek.

Vriendelijke groet, Marcel

26. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ik ben het met Jos volledig eens. En zal het dus niet herhalen.
    Toen ik de enquete kreeg, werd mij duidelijk dat dit een gebeuren ism de fotobond zou worden. Er zijn fotoclubs, die dit al niet doen vanwege de wedstrijden, maar er is ook een financiele binding. En hier komen we op het juridische vlak van een dergelijke fotoclub. Als een bestuur niet verantwoordelijk gesteld kan worden, gaat de juridische machine lopen. Statuten zijn vereist.

In de enige (formeel) Nederlandse fotoclub de NAFV is bij de laatste statutenwijzigingt de A van Amsterdam toegevoegd. De notaris vond dat nodig. Bovendien zijn professionelen en belanghebbenden voor bestuursfuncties uitgesloten. Bij de APUG spreken we over nederlandstalig. Voer voor juristen. Voor mij hoeft het niet.

Ik zie ook niet waarom regionale groepen niet zouden kunnen bestaan. Binnen APUG bestaan ze in Engeland en de VS bijv. In het nederlandstalige gebied is het nooit geprobeerd. Wel zijn er wat los vast initiatieven geweest. Gary heeft enkele 'excursies en fotobespreking' georganiseerd. Met als gevolg kritiek dat er teveel grootformaatcameras zouden zijn. Dit jaar nog zij er twee dokasessies georganiseerd met positieve reacties.
    Waarom zou je niet het initiatief nemen voor een los-vaste regionale APUG-bijeenkomst. IIk weet zeker, dat er voor doka-bijeenkomsten interesse is, want daar is al om gevraagd (zie thread van deze doka-sessies). En dan zien we wel wat er meer ter tafel komt. Bovendien zijn we van analoog verzekerd. Dat zou dan in een wat meer formele regional APUG groep kunnen uitmonden. In de VS zijn deze APUG groepen zelfs besloten. Dwz een lid van de ene groep kan niet zo maar op bezoek gaan bij een andere groep.

Maar, om het niet bij getheoreticeer te laten, stel ik voor om in het komende winterseizoen weer een paar doka-dagen te hebben. Ik neem aan dat er genoeg belangstelling is, want er is al om gevraagd. En gezien de afmetingen van de doka is er plaats voor maximaal 3 personen.

Jed