Winkel in Amsterdam of Rotterdam voor Doka-benodigdheden

Discussion in 'Off-topic discussies' started by Tink, Sep 28, 2011.

1. Tink

Tink Member

Shooter:
    35mm
    Hallo,

binnenkort ga ik voor enkele dagen voor het eerst naar Rotterdam en Amsterdam (toeristisch uitstapje).
    Omdat ik dikwijls de indruk heb dat er in Nederland nog iets meer voorzieningen zijn voor analoge fotografie dan in België, wilde ik van de gelegenheid gebruik maken en ben ik dus aan het uitkijken naar interessante winkel(s) waar ze dokamateriaal, chemie, papier en apparatuur verkopen. Liefst gelegen (als er meerdere mogelijkheden zijn tenminste) in het toeristische centrum van Amsterdam of Rotterdam (we logeren telkens midden in het centrum). En ook waar alles uitgestald ligt in rekken (dus dat de verkopers het niet moeten gaan halen in een magazijn ofzo).
    Het gaat me er vooral om dat ik het allemaal eens kan bekijken wat er op de markt is, want nu bestel ik op internet en ik wil het ook graag eens zien (owv het kind-in-de-snoepjeswinkel-gevoel).

Ik ken voorlopig enkel Grobet in Antwerpen, waar ze in dat kleine hoekje ook best wel veel hebben opgestapeld, maar ik zou graag naar een iets grotere winkel gaan, als ze er ook nog kleurenchemie verkopen, dan is het helemaal ideaal.
    Voorlopig heb ik Foto Den Boer hier op Apug gevonden, maar al in een iets oudere link en ik kan op hun website niet opmaken of ze veel in de winkel zelf hebben staan.

Een adres van een winkel waar ze analoge fototoestellen verkopen (uitgestald) of waar ze boeken ivm analoge fotagrafie hebben mag je ook doorgeven.

2. clogz

clogz Subscriber

Shooter:
    Multi Format
  3. mhulsman

mhulsman Member

Shooter:
    8x10 Format
  4. clogz

clogz Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    Dat snap ik geheel, heer Hulsman :wink:

5. Tink

Tink Member

Shooter:
    35mm
    Met dank voor de links.
    Daar zitten een aantal interessante mogelijkheden tussen.

6. Marco B

Marco B Member

Shooter:
    Multi Format
    Nou, dat kan ik bij deze volmondig bevestigen, zoals ik in andere threads heb aangegeven, staat Foto Den Boer van vloer tot plafond volgestapeld met analoge spullen, van stapels fotopapier, chemie tot aan dokaspullen en film. Ik denk dat je je ogen gaat uitkijken. :blink: Het is geen grote winkel, maar de ruimte die ze hebben, wordt voor 120% benut... het staat tjokvol, en achterin struikel je letterlijk over de opgestapelde spullen.

Ik ben er vrij zeker van dat Foto Den Boer op dit moment op analoog gebied geen vergelijk in Nederland meer kent (en in de meeste andere landen van Europa), de grote prof labs met winkels hebben immers ook allang de overstap naar digitaal gemaakt.

FOTO DEN BOER
    2e Hugo de Grootstraat 10
    1052 LC Amsterdam
    Tel. 020 - 684 45 54

Ander adresje dat je mag bezoeken in Amsterdam is Nivo Schweitzer, een meer moderne zaak, maar toch nog met een goed analoog afdelinkje met de spullen achter de toonbank zichtbaar.

Nivo Schweitzer
    Haarlemmerdijk 114
    1013 JH Amsterdam
    020 6233159

Last edited by a moderator: Sep 30, 2011
  7. mhulsman

mhulsman Member

Shooter:
    8x10 Format
    Het probleem met Foto den Boer zijn de prijzen die ze rekenen.
    Je bent meestal goedkoper uit als je het online besteld, of even naar Grobet in antwerpen rijdt als je veel nodig hebt.

8. Marco B

Marco B Member

Shooter:
    Multi Format
    Het basisprobleem (mede) is die leuke Belgische Benelux importeur / distributeur voor de Ilford en Kodak producten, die de prijzen tot 2x die van de VS opdrijft. Daar is al genoeg hierover op APUG gezegd. Ik zou willen dat Ilford rechtstreeks aan Nederland leverde via een verantwoord opererende importeur met hart voor de zaak ipv alleen de centen.

9. AgX

AgX Member

Shooter:
    Multi Format
    Tink,

kijk ook na Foto Guy in de Vlaamsestraat in Brussel.

Boeken koop jij het best op 2de-hands boekenbeursen.

10. Tink

Tink Member

Shooter:
    35mm
    Bedankt voor alle info.

Ik ben intussen ook in Rotterdam en Amsterdam geweest.
    In Rotterdam waren we iets te lang in het wel heel mooie havengebied gebleven (wat een opportuniteiten om te fotograferen) en waren we dus helaas te laat voor camera.nl (had gehoopt dat deze tot 18u open was, maar sluit dus om 17.30u).

In Amsterdam zijn we naar Foto Den Boer geweest (een mooie afsluiter na een mooie wandeling door de Jordaan).
    Idd zéér leuke winkel, beschrijving van Marco B klopt helemaal. Ik had alleen niet verwacht dat er zoveel tweedehandsspullen zouden staan (camera's, lenzen, een aantal vergroters....vergeet niet overal naar boven te kijken!).
    Voor Doka-verbruiksmateriaal (vooral zwart-wit) denk ik dat je bij Gobret aan een even groot aanbod zit, alleen zit het bij Grobet veel compacter/overzichtelijker gestapeld. Voor kleurenontwikkeling had Foto Den Boer iets meer in stock (al blijft dat een niche binnen de niche). Alles bij elkaar een "completere" winkel voor analoge fotografie.
    Grootste pluspunt: zeer vriendelijk personeel. Ze hebben me zeer goed geholpen en moest ik in de buurt van Amsterdam wonen, ik zou er owv de persoonlijke aanpak zeker graag naar teruggaan (toch op basis van dit ene bezoek).

11. sandermarijn

sandermarijn Member

Shooter:
    35mm
    Inderdaad bijzonder vriendelijk, naast het enorme assortiment. Sommige prijzen vallen trouwens best mee (bv. Tetenal). En natuurlijk heel fijn dat er nog een 'laatste der Mohikanen' bestaat, ook al koop ik zelf bijna alles online.

Den Boer heeft trouwens niet alleen chemie en tweedehands apparatuur, maar ook nieuwe optiek voor allerlei systemen, (Canon, Nikon etc, maar ook Voigtländer).

Jammer dat hun site zo matig is. Er zullen vast goede redenen voor zijn dat dat zo is (tijdgebrek neem ik aan), maar het zal voor sommige nieuwe klanten moeilijk te geloven zijn dat achter die site zo'n fijne, 'grote' winkel schuilgaat. Maar goed, liever een lege site dan een lege winkel.

Sander