Workshop High Definition Developer

Discussion in 'Door leden georganiseerde evenementen' started by hka, Apr 27, 2006.

1. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Tijdens de laatste Kroegmeeting is er veel duidelijk geworden omtrent het gebruik en de toepassing van HDD. De belangstelling was dermate groot dat velen er voor voelden daarover meer te willen weten. Specifiek hierbij was de behoefte aan meer informatie over de samenstelling en bereiding van de ontwikkelaar. Jed is zo vriendelijk geweest aan te geven dat hij bereid is hiervoor een workshop op te zetten zodat we zelf in de praktijk kunnen zien en beleven hoe een en ander in zijn werk gaat. De eerste gedachten daarover laten zich als volgt vertalen; 's morgens fotograferen met eigen camera daarna in de DoKa het aanmaken van de ontwikkelaar en vervolgens de sheets ontwikkelen.
    Voor de kosten zullen we dan gezamenlijk opdraaien. Wat zijn dan die kosten?
    Huur DoKa en wat chemie...
    Voorlopig gaan onze gedachten uit dat in Hardenberg te doen aangezien daar een DoKa is waar we enige ruimte hebben om met een groep te kunnen werken.

Concreet is de vraag nu wie interesse heeft meldt zich hierbij aan in deze thread en op basis van het aantal aanmeldingen gaan ik de zaak opstarten en hou je vervolgens hiervan op de hoogte.

Last edited by a moderator: Nov 1, 2009
  2. Daan72

Daan72 Member

Shooter:
    Multi Format
    Hallo Harry,
    Ik meld me aan.
    En ik kijk er naar uit.
    Daniel

3. SoulSurround

SoulSurround Member

Shooter:
    Plastic Cameras
    Harry,
    Bij deze meld ik me ook aan... al neem ik waarschijnlijk een eerder geschoten 400TX rolfilm (120) mee. Ik ben niet zo'n landschap-man. Overigens ben ik voornamelijk geinteresseerd in pyrogallol en hoop dat ook deze ontwikkelaar gebrouwen gaat kan worden.

4. Ruud

Ruud Member

Shooter:
    Medium Format
    Ik wil ook graag hier aan meedoen.
    Werk echter kb maar zal proberen voor 4 x 4 127 film te krijgen.

In maastricht is de beschikking over 3 ruimtes bij elkaar in kelder met afzuiging en warm water, spoelbakken ,
    ook is er een electr.droogkast voor negatieven.

compleet bespreekruimte voor 20- 25 man

grote doka met div vergrotingstoestellen.rood licht

3 ° ruimte lichtdicht.

Zeer goedkoop.

Maastricht is misschien wat ver weg voor sommigen ?

In ieder geval is hier het aanbod.

groetjes

Ruud

5. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    De stock oplossing van de pyrogallolontwikkelaar laat je bij voorkeur een tijdje ( bijv een week) staan. De stockoplossing, waarmee we gaan ontwikkelen is er dan een die eerder is aangemaakt. Dan maken we een nieuwe stockoplossing op de workshop aan. Dan heb je het hele traject. Voor portretten werkt de pyrogallol ontwikkelaar op 120 film prima. Mijn dochter ( professioneel fotograaf) heeft er duizenden portretten op gemaakt ( 4,5x6) op FP4+. Maar ik weet dat TriX ook goed werkt. Wat schilderachtiger dan FP4+.

Jed

Jed

6. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Count me in.

7. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    De eerste gedachten daarover laten zich als volgt vertalen; 's morgens fotograferen met eigen camera daarna in de DoKa het aanmaken van de ontwikkelaar en vervolgens de sheets ontwikkelen.

Harry kwam met het idee om 's ochtends eerst te fotograferen, om dan met deze film verder te gaan. Het lijkt mij een uitstekend plan. Het idee is vermoedelijk als volgt tot stand gekomen. Enige weken terug is Harry bij mij in de doka geweest en bracht zijn eigen opnamen mee. Deze zijn in de catechol ontwikkelaar ontwikkeld. Hierbij waren twee landschapopnamen. Het beeld (op het negatief van Harry) was heel anders dan het beeld dat ik verkrijg. Het verschil vindt zijn oorzaak in het verschil in karakter tussen de lens, die Harry gebruikt (Xenar) en de lens die ik gebruik ( Sironar-S). Als we op de workshop opnamen maken met verschillende apparatuur (lenzen), dan krijg je 'gevoel' hoe je het beeld op het negatief kunt beheersen. En om met Ansel Adams te spreken: 'hoe je de partituur opbouwt'.

Jed

8. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Harry,
    Als ik het zo bekijk zijn we nu al met z'n zessen op de workshop: Harry, Jaap, Jeroen, Ruud, Daan, Jed.
    Misschien moeten we eens kijken wat de capaciteit en mogelijkheid van de twee dokas is en ons afvragen waar we op moeten mikken. Ik weet wel dat Bruce Barnbaum (USA) een doka heeft die als ik het goed herinner op 6 is afgestemd.

Jed

9. Daan72

Daan72 Member

Shooter:
    Multi Format
    Toch wel in Nederland he, mag ik hopen.

Last edited by a moderator: Nov 1, 2009
  10. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Hier wil ik alleen maar mee zeggen dat je geen 20 man in een doka kan proppen.

Jed

11. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Het verdient voorkeur om er een (daglicht) verlichte zaal naast te hebben, waar je de ruimte hebt om de boel te beoordelen.

12. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Jaap,
    Wat wil je dan beoordelen dat het licht moet zien? De negatieven kun je toch op een lichtbak zetten...of zie ik iets over het hoofd?

13. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ik dacht meer aan het fotowerk van Jed of van jou.
    Goed, laat het licht maar zitten. Dat is gewoon comfortabel. Voor mijn hobby ben ik gewend om in donkere ruimtes te vertoeven. :wink:

Als je het voordeel van HD duidelijk wil maken, moet je eigenlijk twee gelijke negatieven verschillend ontwikkelen, 1 in gewone en 1 in HD ontwikkelaar. Wil ik dan ook wel uitproberen...

14. Sponsored Ad
  15. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Mensen beoordelen beeldkwaliteit op grond van de druk. Als je dat hebt gezien, kun je ten dele 'terugvertalen' naar de kwaliteit van het negatief op de lichtbak. De visuele perceptie van de mens is (psychologisch) niet ingesteld om de 'schoonheid' van een negatief beeld te waarderen. De beoordeling van het negatieve beeld is een 'technisch extra'. Op de kroegmeeting hebben we die volgorde genomen, en ik geloof, het is goed terechtgekomen. Dus, ik denk dat we proefdrukken/stroken op de workshop moeten maken en die bij daglicht bespreken.
    Omdat ik denk dat we in de workshop het effect van het objectief op de beeldkwaliteit meenemen, ben ik doende een 'proefopzet' op te stellen. Zodra dat klaar is, zal ik deze proefopzet posten.

Jed

16. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ik denk dat als we een succesvolle workshop houden, je behalve je eigen camera (en film) ook je eigen vergrotingsobjectief (,papierontwikkelaar en papier) moet meenemen. HD ontstaat natuurlijk niet alleen op de film, maar ook op het papier. Zo kun je ook goed vergelijken tussen verschillende 'hardware'.

17. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Als je negatieven goed bekijkt en met dit beeld kan werken, is dat een enorme meerwaarde. Vroeger had ik negatieven die er als plaatje prima uitzagen, goed zwart-wit. Nu heb ik hele zachte negatieven, die zijn veel beter af te drukken. En iedereen beoordeelt en bestudeert het negatief op de grondplank van zijn vergroter. Nu is die bij mij zwart, dus ik doe het op de lichtbak. Ik moet zeggen, daar kan ik negatieven echt beter beoordelen in alle details, maar ook de overall verdeling van het licht.

18. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Time - time -time

Ik denk even in de factor tijd. Te beginnen met het maken van de opnamen, vervolgens gaan we de sapjes aanmaken, tussendoor even lunchen daarna de opnamen van elk ontwikkelen. Hierbij is te rekenen met verschillende formaten als ik het goed begrepen heb, van LF via MF naar KB. Kan allemaal niet in één tank. Spoeltijden en droogtijden het dan nog niet gehad hebbende over de uitleg die daarbij hoort en voor je er erg in hebt vliegen de uren in razend tempo aan ons voorbij. Willen we dat allemaal verwezenlijken in één dag dan komen we tijd te kort. Erg ambitieus lijkt me, misschien zie ik al beren die er niet zijn...

19. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Voorstel 1: iedereen neemt volgeschoten film mee. Voordeel is dan dat we direct kunnen beginnen met het maken van sapjes en direct bij de kern zijn.

Voorstel 2:Misschien hebben Jed of jij ook weer zo veel tips voor bij de opname dat we er gewoon twee dagen (of dagdelen) van moeten maken. De eerste is dan opname, kan op elke plek die maar interessant is, de tweede is het ontwikkelen.

Ik neem in ieder geval grootformaatfilm (en ontwikkelbus) mee, waarbij ik probeer meerdere negatieven van hetzelfde verschillend te ontwikkelen...

20. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    En hier is mijn voorstel voor de workshop. Schroom niet het te amenderen. Het is niet heilig.
    De resultaten van een testserie kunnen alleen zinvol worden besproken als één parameter wordt gewijzigd ( dit is een algemene stelling). In het voorstel van Harry hebben we verschillende objectieven. Dus als we over het effect van de objectieven op de beeldkwaliteit wat willen zeggen, moeten we zorgen dat de andere parameters gelijk zijn. Dus per testserie één type film, één ontwikkelaar en één sluitertijd.
    Omdat sluitertijden vaak niet juist zijn, werden deze vroeger elctronisch gecalibreerd. Zo'n apparaatje heb ik al tijden niet gezien en wij kunnen de belichtingstijden via een test-tablet en een densiteitsmeting op één lijn brengen. Voorheen gebruikte ik een Gossen Profisix meter met opzetstukje om de densiteit te meten. Mijn Profisix is echter kapot; heeft iemand zo'n lichtmeter? Het gebruik van een densitometer is helemaal mooi, maar een beetje zwaar om mee te nemen.
    Misschien denk je: wat een gedoe om de sluitertijd! Maar dat is schijn. Het werk dat hier in gaat zitten verdien je even later dubbel en dwars terug. Omdat alles vergelijkbaar is, behalve de objectieven, kun je testdrukken in één ruk en dus korte tijd produceren. Alles dezelfde belichtingstijd; hup de hele boel in één ontwikkelbad enz. en je hebt een mooie reeks drukken die je goed kunt vergelijken en bespreken. Want het bespreken van de beeldkwaliteit doe je aan de hand van drukken. Het bekijken van negatieven is een ondersteuning.
    Voor het maken van de testdrukken heb ik een Durst 805 met diffusiekop en condensorkop beschikbaar. Je kunt er 120 film, kleinbeeld en eventueel een deel van 4x5? insteken.
    Hiermee heb ik de gang van zake in één testserie besproken. Een andere testserie voor een andere ontwikkelaar of filmsoort gaat net zo.

Voor het testobject stel ik voor een landschap te nemen voor de fijne details en als tweede testobject het testobject dat Kodak gebruikt; een portret van een persoon met een kat ( liefst zwart-wit) op de arm. De kat is voor de fijne details ( texture), het gezicht van de persoon vraagt juist minder om de fijne details.

De negatieven en proefdrukken zullen na de workshop bij de deelnemers circuleren. Zodat ieder er mee kan verder werken ( bijv. andere ontwikkelaars of wat dan ook). Deze resultaten kunnen dan op kroegmeetings besproken worden. De negatieven en proefdrukken van de workshop vormen een soort uitgangspunt.

Jed

21. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Objectieven, die in de workshop gebruikt kunnen worden.

Ik heb de objectieven, die ik op mijn Linhof kan zetten, hier eens voor mij uitgestald:
    1 Rodenstock Sironar 150/5,6, ongecoat ca 45 jaar oud
    1 Schneider Super Angulon 90/8, ongecoat ca 50 jaar oud
    1 Schneider Super Angulon 90/8, gecoat modern
    1 Rodenstock Apo Sironar-S 150/5,6 gecoat modern
    1 Schneider Symmar-S, 210/5,6, gecoat modern
    Voor de Linhof heb ik een rolfilmcassette met internationale achterwand. Deze rolfilmcassette zal op vele andere technische cameras passen. Dus die kunnen we mogelijk ook op andere technische cameras zetten.

En dan op mijn Rollei 6008:
    1 Zeiss Distagon 40/4 , gecoat, 27 jaar oud
    1 Zeiss Sonnar 150/4, gecoat, 27 jaar oud

Zo kunnen we de beeldkwaliteit van heel wat lenzen, oud en nieuw bekijken.

Jed

22. Daan72

Daan72 Member

Shooter:
    Multi Format
    Objectieven die ik heb zijn:
    1 Schneider-Kreuznach Technica Symmar 150/5,6 oud ongecout denk ik.
    1 Schneider-Kreuznach Technica Super-Angulon 90/5,6 1976 gecout (geen mc)
    Beide voor Linhof super technica V

23. SoulSurround

SoulSurround Member

Shooter:
    Plastic Cameras
    Is het ook mogelijk dat ik mijn opnamen, bijvoorbeeld van de persoon met kat, vooraf maak? Het is voor mij een stuk makkelijker leren als ik een onderwerp heb dat me aanspreekt... landschappen "doen 't voor mij gewoon niet".
    Als u op APUG een soort van checklist zet van wat ik wel en niet moet doen (bijvoorbeeld dus de sluitertijd constant houden) dan kan ik daar rekening mee houden, zodat de resultaten bruikbaar zijn.

Ik heb geen 4x5 vergroter, en zoals ik al aangaf wil ik eigenlijk weinig tijd steken in het afdrukken van onderwerpen waar ik geen band mee heb. Dus wat mij betreft hoef ik geen negatieven te ontvangen, maar anderen mogen mijn negatieven overigens wel gebruiken als ze dat zouden willen. Zelf wilde ik twee rolfilmen met hetzelfde onderwerp op dezelfde manier volschieten... de 1 gaat in D76 (mijn huidige ontwikkelaar) en de andere hopelijk in pyrogallol.

24. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Je moet je onder een landschap in een testsituatie geen 'landschap' voorstellen, maar beeld waar fijne details zowel grote vormen aanwezig zijn. Bij de Kodak test met portret en kat praten we over een beeld met fijne details (texture vacht van de kat) en middelgrote vormen ( gelaatsuitdrukking). Dus in dit geval moet je een landschap niet als een landschap zien.

Ik denk er niet over om op mijn Linhof 4x5" opnamen te maken. Ik maak test opnamen op 120 rolfilm. En Daan kan mijn rolfilmcassette lenen. Je hebt dus geen 4x5" vergroter nodig. Het is echter mogelijk dat iemand een 4x5" camera heeft, waar geen rolfilmcassette op past. Verder maak ik onder testomstandigheden altijd meer opnamen, die niet direct ontwikkeld worden. Als het in de workshop aan tijd ontbreekt om bijv. een D 76 serie te draaien, dan doe je dat thuis met de extra testopnamen, en de resultaten worden op een kroegmeeting besproken. Zo kan ieder het testen aan eigen wensen aanpassen. Er zijn zoveel wensen als er mensen zijn.

Als je van te voren wat wil inoefenen en belichte films in de HD ontwikkelaar op de workshop wil ontwikkelen is lijkt mij OK. Het is de test optie dat ontwikkelaars worden vergeleken. Harry had echter voorgesteld om de kwaliteit van objectieven in de test te betrekken en dan loopt de test anders. Ik meende echter dat jij ook zeer in (oude) objectieven bent geinteresserd. En dan is het voorstel van Harry een interessante benadering.

Jed

25. SoulSurround

SoulSurround Member

Shooter:
    Plastic Cameras
    Dat klopt, ik zal dan ook zeker tests maken met mijn verschillende objectieven en deze vergelijken met objectieven van de overige deelnemers.

26. Jed Freudenthal

Jed Freudenthal Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ja, en als je de beeldvorming door verschillende objectieven in de test wil betrekken, dan is het het beste dat je het zelfde object ( persoon met kat) fotografeert. Want anders ga je appels met peren, of mogelijk katten met katers vergelijken. En wie weet hou je daar een kater van over.

Jed