X-Synch poort naar flitser met alleen hotshoe

Discussion in 'Middenformaat en accessoires' started by SoulSurround, Aug 2, 2005.

  1. SoulSurround

    SoulSurround Member

    Messages:
    888
    Joined:
    Jan 25, 2005
    Shooter:
    Plastic Cameras
    L.S.,

    Graag zou ik mijn huidige flitsers van Canon - de 550EX - (in de handmatige stand) willen gebruiken met mijn Rolleiflex SL66. Echter op de Rollei zit geen hotshoe en op de flitser zit geen poort waar een x-synch kabel in kan (lang leve Canon).

    Zou het werken als ik onder de flitser een HAMA flitschoen monteer en vervolgens daar een x-synch kabel op aansluit? Of werkt die flitschoen alleen de andere kant op (camera zonder x-synch naar flitser)?

    Alvast bedankt!
    Jeroen
     
  2. janké

    janké Member

    Messages:
    71
    Joined:
    Feb 19, 2005
    Shooter:
    Medium Format
    Ik heb geen ervaring met Canon en Rollei, maar kan wel vertellen hoe ik mijn Nikon SB28 aangesloten heb op mijn Linhof Technika. (ik denk een gelijkwaardige situatie)

    Ik heb de Nikon op een flitschoen geplaatst dat een synchrokabel heeft en vervolgens deze kabel aangesloten op de lens van de Linhof. De Nikon werkt pas als er een signaal is van een (electronische) body. De Technika is volledig manueel dus werkt dit niet automatisch. ik loste dit op door de sluiter even te ontspannen , terug op te spannen en dan was de Nikon klaar. (ik gebruikte de Nikon op stroboscoopfunctie en als eerste flits om de rest van mijn studioflitsers te laten volgen)
    Ik denk dat het de moeite is om dat te proberen met jouw combinatie.

    Jan
    ps: Als je foto's wenst te zien die zo gemaakt zijn, surf dan naar mijn site www.sprakeloos.be
     
  3. SoulSurround

    SoulSurround Member

    Messages:
    888
    Joined:
    Jan 25, 2005
    Shooter:
    Plastic Cameras
    Beste Jan, bedankt voor uw antwoord; de SL66 is ook geheel manueel... en ik had er nog niet aan gedacht dat de flitser wellicht een electronisch signaal nodig heeft.

    Kunt u mij echter iets gedetailleerder vertellen wat u bedoelt met "de sluiter even te ontspannen , terug op te spannen en dan was de Nikon klaar". Ik kan het verkeerd hebben maar als ik de sluiter ontspan dan wordt mijn film toch belicht (of is dat ook de bedoeling en dient dit in een geheel donkere studio te gebeuren)?

    Alvast bedankt!
    Jeroen
     
  4. argus

    argus Member

    Messages:
    2,146
    Joined:
    Dec 14, 2004
    Shooter:
    Multi Format
    tip: lenskap... maar vind die maar eens voor een SL66 :-s
    Voor de rest snap ik er niks van.

    G
     
  5. SoulSurround

    SoulSurround Member

    Messages:
    888
    Joined:
    Jan 25, 2005
    Shooter:
    Plastic Cameras
    ??? Je bedoelt het plastic dopje ter bescherming van de 'voorkant' van het objectief? Ikke niet snap.
     
  6. janké

    janké Member

    Messages:
    71
    Joined:
    Feb 19, 2005
    Shooter:
    Medium Format
    Ik heb geen ervaring met een SL66, maar kun je de filmrug er niet afnemen, de sluiter ontspannen, dan zonder rug doorspoelen (sluiter opspannen)?

    (bij mijn Technika, stak ik gewoon de schuif in de filmrug)

    Jan
     
  7. SoulSurround

    SoulSurround Member

    Messages:
    888
    Joined:
    Jan 25, 2005
    Shooter:
    Plastic Cameras
    Ik denk wel dat dat gaat... maar zorgt die techniek er dan voor dat bij de volgende opnamen de flitser gewoon af gaat?
     
  8. janké

    janké Member

    Messages:
    71
    Joined:
    Feb 19, 2005
    Shooter:
    Medium Format
    Bij mij werkte dat wel, enkel als je een tijdje niet fotografeerde (15min) dan moest ik de handeling herhalen.
    Het hangt er eigenlijk vanaf hoe lang je flitser zonder activatie besluit om naar spaarmodus te gaan. D.w.z. mijn flitser schakelt zichzelf uit na ong 15minuten niets meer gedaan te hebben. Bijvoorbeeld als het model verwisselde of ik filruggen moest vullen.
    Ik weet niet wat jou flits zal doen.

    groeten

    jan
     
  9. SoulSurround

    SoulSurround Member

    Messages:
    888
    Joined:
    Jan 25, 2005
    Shooter:
    Plastic Cameras
    Ahhh, ik snap 't. Ik kan de slaap-stand van mijn flitser ook uitzetten; misschien hoeft het dan niet iedere keer (maar dat zal ik testen en hier even posten).

    Met de SL66 kun je ook meervoudige-belichtingen maken... zou het dan wellicht een optie zijn om als volgt te werken:
    Gewoon de ontspanknop indrukken maar dan met de lensdop op de lens (en eventueel op F/22 om belichting te voorkomen) en de film niet transporteren (maar wel de sluiter weer opspannen)?!

    Hoe dan ook, als ik het goed begrijp dan heeft u dus een simpele HAMA flitschoen van ongeveer 8 euro voor gebruikt? Want ik zag dat er ook speciale (van rond de 30 euro) zijn die zowel "Hot Shoe to PC" als "PC to Hot Shoe" kunnen verbinden. Ik zal het vandaag eens bij de Camex vragen...

    Super bedankt!
    Jeroen
     
  10. SoulSurround

    SoulSurround Member

    Messages:
    888
    Joined:
    Jan 25, 2005
    Shooter:
    Plastic Cameras
    GELUKT!

    Hoewel ik nog geen negatieven heb kunnen ontwikkelen, ben ik uiterst positief over het proces! Bij de Camex heb ik gisteren een Hama flits adapter (HA6950) gekocht. Thuis dit schoentje onder mijn Canon Speedlight 550EX gemonteerd en met een x-synch kabel op mijn SL66 aangesloten. Vervolgens de flitser handmatig ingesteld, et voila... het werkte meteen! Ik hoefde niet eens de sluiter te ontspannen. Zelfs het draadloze master-slave systeem van de twee Canon Speedlights werkt in deze configuratie... dus ik ben in mijn nopjes! Nog wel even op de negatieven wachten voordat de champagne open kan :smile:.

    Bedankt Jan!
    Jeroen
     
  11. SoulSurround

    SoulSurround Member

    Messages:
    888
    Joined:
    Jan 25, 2005
    Shooter:
    Plastic Cameras
    Maar goed dat de champagne nog niet ontkurkt was... de negatieven zijn blank :-(.

    Jan (of iemand anders), heeft u enig idee wat er misgegaan kan zijn? Ik neem aan dat een (canon reportage) flitser op 'X' synchroniseert en niet op 'M'? Of zou 1/125 te snel zijn voor de flitser? Mijn canon camera synchroniseert tot 1/200 met die flitser.

    Niet fijn slapen zo...
    Jeroen
     
  12. Breunes

    Breunes Member

    Messages:
    424
    Joined:
    Jun 4, 2004
    Location:
    Midden Neder
    Shooter:
    Medium Format
    Als de synchronisatie niet klopt, dan is slechts een gedeelte van het negatief belicht, dus nooit helemaal blank. Er is gewoon geen licht door de sluiter gekomen, of je hebt met fixeer ontwikkelt;-)
     
  13. SoulSurround

    SoulSurround Member

    Messages:
    888
    Joined:
    Jan 25, 2005
    Shooter:
    Plastic Cameras
    LOL, dat laatste kan ik uitsluiten. Er stonden wel opnamen zonder flits op de ontwikkelde film :smile:. Maar inderdaad; er is geen licht door de sluiter gekomen... de vraag is alleen waar het probleem ligt. Bij de Rolleiflex SL66 heb je een sluiter in het objectief en op de body. De body synchroniseert slechts tot 1/30 seconde... het objectief kan tot 1/500 seconde. Tevens kun je de synchronisatie-kabel zowel op de body als het objectief aansluiten. Mijn werkwijze was als volgt:
    1) Ik stelde de flitser op
    2) Ik mat de flitswaarde op met een externe meter, zeg F11 bij 1/125
    3) Ik koppel de synchronisatiekabel aan mijn objectief die ik op 1/125 zet bij F/11
    4) Ik span de sluiter van het objectief op
    5) Ik stel de body op 1/30 in
    6) Ik neem de foto (en zie dat de flitser af gaat)

    Moet de sluitertijd van de body wellicht wat langer... of moet ik de hele reutemeteut na laten kijken?
    Jeroen
     
  14. janké

    janké Member

    Messages:
    71
    Joined:
    Feb 19, 2005
    Shooter:
    Medium Format
    Als ik je werkwijze bekijk kan ik maar 2 dingen opmerken.
    1) Je Rollei werkt met een centraalsluiter + hulpsluiter, dus de sluitertijd speelt bij flits niet zo een rol als bij een spleetsluiter. Het kan dat je flitssynchronisatie niet geheel juist meer werkt en dat je flits iets voor of na de sluiter werkt. Dan kan enkel een reparatie je helpen.
    2) Ik vind je flitswaarde nogal raar. Ik weet het is maar een voorbeeld, maar je moet de juiste waarden eens opgeven. De waarde dat je opgeeft, is de waarde dat ik haal met mijn 500Ws Broncolor fitser met 200 ASA in mijn camera. Als je deze waarde op je flitsmeter krijgt, dan moet je wel een heel krachtige flitser hebben of je meting is verkeerd en dan krijg je geheel onderbelichte negatieven, waar bijna niets opstaat.

    Zet je flitser eens op je Canon en kijk eens welke waarde hij daar op geeft. Die zouden ongeveer gelijk moeten zijn met je flitsmeter (marge binnen de 2 stops)
    Ik denk dat je negatieven gewoon meer dan 4 stops onderbelicht zijn en daarom blanke negatieven krijgt.
    Om dit te testen, kun je best eens een ruimte verduisteren. Toestel + flitser op statief. Een onderwerp voor het toestel (maakt niet uit wat) op pakweg een meter of 2 à 3.
    Flitswaarde meten bvb f8. (sluiter op bvb 1/30, met een film van >100 ASA)
    dan opname op deze waarde, volgende op f5.6, volgende op f4 en nog 1 op f2.8 (als je dat hebt).
    Let wel dat de gewone lichtwaarde (zonder flits niet bereikt wordt, want dan heb je een gewoon belicht negatief waar de flits geen rol hoeft te spelen)

    Als je nu negatieven krijgt waar niets opstaat, dan is je synchro stuk( hopelijk niet)
    Als je negatieven krijgt met onderbleichte tot overbelichte negatieven, dan moet je je flitsmeting een onder ogen nemen. (de meter zal waarschijnlijk niet stuk zijn, maar eerder je werkwijze zal verkeerd zijn)

    de boodschap is dus, zet eens een testopstelling op. Investeer een film, schrijf alles goed op zodat je de resultaten kunt interpreteren.

    Hou me op de hoogte van je resultaat, wil je?

    Jan
     
  15. SoulSurround

    SoulSurround Member

    Messages:
    888
    Joined:
    Jan 25, 2005
    Shooter:
    Plastic Cameras
    Beste Jan,

    Vandaag ga ik 't nogmaals testen... ik vrees echter dat de sluiter kapot is. De film die ik dus ontwikkeld had WAS een testfilm waar ik alles bij opgeschreven had! 't Was in een donkere kamer... alles op statief en met Kodak Tri-X belicht op 250 ASA. De flitser is vrij krachtig (richtgetal 50) en stond op hooguit 1.5 meter van het onderwerp... ik heb twee situaties geprobeert: F/10 bij 1/125 en F/4 bij 1/500 (natuurlijk de flitskracht anders ingesteld en gemeten).

    Maar goed, ik denk dat ik mijn spleetsluiter vandaag maar eens op 1 second ga zetten en inderdaad je test uitvoeren: "f8 (centraalsluiter op bvb 1/30, met een film van >100 ASA) dan opname op deze waarde, volgende op f5.6, volgende op f4 en nog 1 op f2.8 (als je dat hebt).

    Ik houd u natuurlijk op de hoogte,
    Jeroen

    P.S. Enig idee wat dat grapje gaat kosten...als de synchro stuk is?
     
  16. janké

    janké Member

    Messages:
    71
    Joined:
    Feb 19, 2005
    Shooter:
    Medium Format
    Als ik mijn centraalsluiters (linhof) laat calibreren kost me dat per sluiter 130 euro. (Niet bij Linhof, maar bij een technieker)

    heeft je Rollei een centraalsluiter EN een spleetsluiter??
    (ik ken Rollei niet zo goed)
     
  17. SoulSurround

    SoulSurround Member

    Messages:
    888
    Joined:
    Jan 25, 2005
    Shooter:
    Plastic Cameras
    Zojuist alle testopnamen voltooid. Ik hoop de rol vanavond of anders morgen ontwikkeld te hebben, zodat ik de resultaten kan delen.

    Er zit een spleetsluiter in de rolleiflex body zelf (die van B tot 1/1000ste gaat... al heb ik ook het gevoel dat die 1/1000 niet goed werkt, maar dat post ik een andere keer). In het objectief zit een centraalsluiter voor studiowerk (er zijn maar twee objectieven voor de SL66 gemaakt die dat hebben; de Sonnar 150 en de Distagon 80).

    Hier kunt u 'alles' vinden: http://www.sl66.com/sl66_models_sl66.htm

    HEY,... wat toevallig, net nu ik deze site hierneer zet zit ik de volgende regel:
    "Flash synchronization leaf shutter lenses: 1/30 - 1/500 sec (camera on 1/8 sec)"

    De vorige keer heb ik de sluitertijd van de body op 1/30 gezet (hetgeen de flitssynchronisatie-tijd van de body is)... IK HOOP DAT DIT HET IS!!! Ik heb bij de zojuist genomen testopnamen de sluiter van de body op 1 seconde gezet; dus dan zou het nu gelukt moeten zijn! I'll keep you posted!

    Jeroen
     
  18. SoulSurround

    SoulSurround Member

    Messages:
    888
    Joined:
    Jan 25, 2005
    Shooter:
    Plastic Cameras
    YEEH! Ze hangen te drogen, en ja hoor... dit maal geen blanco negatieven maar goed belichte plaatjes! De oplossing is dus om op de body van de SL66 minimaal een sluitertijd van 1/8 seconde in te stellen.

    JanKé, super bedankt voor uw hulp in dezen!
    Jeroen

    Hoewel niet gerelateerd aan de topic van deze 'thread' was helaas het negatief (zonder flits) dat ik met 1/1000 seconde had genomen weer niet helemaal belicht (bovenkant was OK, onderkant was blanco)... ik vrees dat ik dit toch moet laten nakijken.
     
  19. SoulSurround

    SoulSurround Member

    Messages:
    888
    Joined:
    Jan 25, 2005
    Shooter:
    Plastic Cameras