X-tol 1L verpakking

Discussion in 'Zwartwit: Film, Papier, Chemie' started by SoulSurround, Apr 9, 2007.

1. SoulSurround

SoulSurround Member

Shooter:
    Plastic Cameras
    Al een tijdje ben ik op zoek naar een 1 liter verpakking X-tol om wat filmpjes mee te testen, hier in Eindhoven kan ik alleen aan de 5 liter verpakking komen. Heeft iemand een adres voor me... of wellicht een zakje "over"?!

2. clogz

clogz Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    Vroegah...waren er 1 liter verpakkingen maar die zijn destijds wegens houdbaarheidsproblemen van de markt gehaald. Er zijn dus alleen maar 5 liter verpakkingen te koop.. Edoch, niet getreurd, eenmaal aangezet blijft de XTol zeker zo'n half jaar goed.

Hans

3. ijsbeer

ijsbeer Member

Shooter:
    Multi Format
    van 5 liter X-tol kan je zonder problemen 25 rolletjes ontwikkelen zonder problemen.

heb alleen aangemaakte X-tol staan in flessen. Stuur je met liefde wat toe doch weet ik niet of dit praktisch is.

Last edited by a moderator: Apr 9, 2007
  4. SoulSurround

SoulSurround Member

Shooter:
    Plastic Cameras
    Lol... nou vanuit Groningen aangemaakte x-tol opsturen lijkt me niet echt handig. Maar bedankt voor 't aanbod. Ik wist niet dat de 1L verpakkingen helemaal niet meer bestonden. Dan zal ik toch een 5L verpakking moeten aanschaffen t.z.t.. Bedankt voor de reacties!

5. Marc Leest

Marc Leest Member

Shooter:
    Multi Format

Ik heb nog een 1 L pakje zonder garantie. PM me voor details.

M.

6. Lismore

Lismore Member

Shooter:
    Multi Format
    XTOL 1L verpakking

Ik heb ooit ergens gelezen dat Fomadon Excel dezelfde samenstelling heeft als Xtol. Fomadon Excel is nog wel in 1L verpakking verkrijgbaar.

Met groet,

Joop Buker

7. SoulSurround

SoulSurround Member

Shooter:
    Plastic Cameras
    Nog nooit van gehoord... ik begrijp uit de naam dat deze ontwikkelaar dus van Foma is? Heeft iemand hier ervaring mee?

8. Ruud

Ruud Member

Shooter:
    Medium Format
    x-tol schijnt bij 1 liter verpakking soms niet goed te zijn door mengingsproblemen.
    vandaar dat er alleen 5 liter verpakkingen te koop zijn.

9. Cor

Cor Member

Shooter:
    Multi Format
    Ik heb Xtol stock gebruikt die 2 jaar oud was, zonder problemen.

De truc is om die 5 liter (aangemaakt met gedestileerd water) te verdelen over (bruine) galzen flessen, tot de rand gevuld. Dan uit het licht, zo koel mogenlijk bewaren (ik kan gebruik maken van een koelruimte , (+4 graden), maar heb een klein keldertje onder mijn huis waar het ong 15 graden is).

Verder verdeel ik een deel van de stock over kleinere flessen die ik vul met 150 ml of 250 ml stock, en die ik vervolgens tot de rand toe vul met gedestileerd water. Als een 6*6 film of een 35 mm film ontwikkel, dan pak ik zo'n flesje die dan aanvul tot 300 of 500 ml.

Op deze manier zing je het best lang uit met 5 liter..;-).

mvgr,

Cor

10. Ruud

Ruud Member

Shooter:
    Medium Format
    Ik wilde ook beginnen met x-tol
    ik zou derhalve wel 2 liter van je over willen nemen.
    laat even weten of je naar Hasselt komt
    ruud.

11. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Je kunt ook zelf X-tol vanaf de chemicaliën aanzetten.
    Op dit forum is daar voldoende informatie over te vinden.
    Zoek op Mytol. Of anders kijk in het Darkroom Cookbook onder recipe #25.
    Wel zo handig als je geen 5 liters wilt verwerken. De kosten daarentegen vallen ook nog eens gunstiger uit.

12. ijsbeer

ijsbeer Member

Shooter:
    Multi Format
    Nog goedkoper dan de 12 euro die een pak x-tol kost?

13. SoulSurround

SoulSurround Member

Shooter:
    Plastic Cameras
    Kost een 5L verpakking slechts 12 euro? Mag ik vragen waar je die aanschaft?

14. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Als ik niet mijn best doe om bepaalde chemicailiën ergens anders te zoeken waar ze aanmerkelijk goedkoper kunnen zijn kom ik op € 2.76*) voor een liter stock.
    Ga ik wel mijn best doen dan zit het rond € 1,50 á € 1,75.
    Hierbij is de ascorbic acid*) (vitamine C) het duurste component. Bij een lokale apotheek vaak wel voordeliger te krijgen. Voordeel is dat je altijd van vers uit kunt gaan, geen enorme opslag van 5 één liter flessen nodig hebt en eventueel het recept nog kunt aanpassen aan de omstandigheden. Niet naar de winkel moet of bestelkosten hebt. Maar je moet er wel lol aan hebben...

15. ijsbeer

ijsbeer Member

Shooter:
    Multi Format
    Hier in groningen bij de objectief vak die helaas dicht gaat. ook dokawinkel.nl verkoopt het voor ongeveer 10 euro maar die rekenen erg veel verzendkosten. Tis dus wel te krijgen voor deze prijzen.

groet,