Zonemaster II

Discussion in 'Donkere kamer' started by argentic, May 26, 2004.

1. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Wie heeft er hier ervaring met de Zonemaster van RH Designs? Ik ben een artikel aan het schrijven over dit apparaat. Maar het is ingewikkelder om onder de knie te krijgen dan ik dacht. De handleiding geeft bijvoorbeeld aan dat de maximum witte en zwarte lampjes overeenkomen met de zones II en VIII. Maar volgens welk zonesysteem? Dat met 9 zones of dat met 11 ?

M.a.w. ik ben dankbaar voor alle praktijkervaringen met dit apparaat.

Last edited by a moderator: Sep 27, 2009
  2. clogz

clogz Subscriber

Shooter:
    Multi Format
    Hallo Gilbert,
    Met de Zonemaster heb ik geen ervaring, wél met de Analyser Pro. Mijns inziens hoeft het Zone Systeem bij deze apparaten niet gebruikt te worden maar het kan wel. Middels verandering van gradatie en/of belichtingstijd kun je aan de indicaties onder de grijsschaal zien hoe de prent er uit gaat zien. Het Zone Systeem heb ik altijd nodeloos ingewikkeld gevonden zeker bij kleinbeeldfilm en bij gebruik van variabel contrast papier. Misschien kun je vraag voorleggen aan de ontwerpers van de ZoneMaster.
    Hans

3. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Dat gaat gegarandeerd ook gebeuren. Ik heb ook al contact met hen gehad over hun boek Way beyond Monochrome. Maar ik wilde eerst graag praktijkervaringen van anderen horen.

Groeten,
    Gilbert

Last edited by a moderator: Sep 27, 2009
  4. Annemarieke

Annemarieke Member

Shooter:
    Medium Format
    De mensen van RH zullen je vragen gemakkelijk kunnen beantwoorden.
    Ik bezit ook een ZoneMaster II en ben heel tevreden met dat handige apparaatje, maar erg technische vragen daarover kan ik niet beantwoorden. Ik vermoed dat RH heeft gewerkt met het zone systeem volgens Ansel Adams en kornuiten, maar zeker weten doe ik dat niet.

Waar is je artikel voor bestemd, Gilbert?

Groeten, Anne Marieke

5. paulmat

paulmat Member

Shooter:
    Plastic Cameras
    Laat me raden...
    Voor zijn eigen site http://www.photocrack.com misschien? :smile:

Groet, Paul.

6. argentic

argentic Subscriber

Shooter:
    4x5 Format
    Slimme jongen, die Paul ;o)

7. elbuveli2ETHPY

elbuveli2ETHPY Member

Shooter:
    Medium Format
    Onderlaatst heb ik een boekje gehad,betreffende het zone-systeem,genaamd Een andere kijk op het zone-systeem van Henk Roelfsema,ik vind dit toch wel taaie kost.
    Maar is dit nu bedoelt,ter vervanging van het beroemde doordrukken en tegenhouden in de doka?
    Of zit ik er dan naast.

Ruud

8. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Je zit er naast.
    Het Zone systeem heeft te maken met de wijze waarop je de juiste belichting voor de opname vast stelt
    Als jew het boekje (helemaal) leest zal je dat duidelijk worden.

9. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Ik gebruik de Zonemaster II en ik ga ervan uit dat het 9 zones meet. Ofwel wat het aangeeft zijn net doortekende tinten. Behalve als de indicatorlamp flikkert. Ik zie ook niet dat de werking afwijkt van de Anapro, waar ik een voorloper van heb gehad.

10. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    Dan heb je wel een héél andere kijk op het zonesysteem gekregen... :D

11. Merlin

Merlin Member

Shooter:
    4x5 Format
    (Ik wilde nog meer reageren, maar kon mijn eerdere postings niet editten, vandaar wéér een bericht van mij.)

Ik heb gemerkt dat het niet mogelijk is om de Zonemaster te gebruiken in combinatie met stained negatieven. Hij geeft dan afwijkende resultaten, afhankelijk van de densiteit van de stain. Aangezien 90% wat ik doe met pyro of catechol is, heb ik het grootste deel van de tijd niets aan de Zonemaster. Dat is wat sneu, dus tegenwoordig gebruik ik een Wratten 47B filter en gaat alles weer van een leien dakje. Alleen moet ik dan voor hetzelfde papier en de zelfde film maar per ontwikkelmethode (stained/niet stained) verschillende papierkanalen gebruiken. Het is wat omslachtig en ik hou niet van calibreren, ik hou me liever bezig met beelden maken...

12. hka

hka Member

Shooter:
    Multi Format
    Dat is met elke andere analyser ook het geval. Overigens hoef je dat maar éénmalig te doen.