Ik ben na een aantal frustrerende ervaringen met de gemeentelijke afvaldienst (o.a. puur kwik gewoon in de afvalbak gekiept) gestopt met het wegbrengen van gewone fotochemie.
Ik laat nu de ontwikkelaar eerst een hele tijd oxideren (soms meerdere maanden). Daarna kiep ik er het oude stopbad bij. En dat gaat verdund door de riolering. Het meest milieuverontreinigend is het zilver in de fixeer, want dat is een bactericide. Fixeer ontzilver ik dus door het een paar weken met een prop staalwol erin (het goedkoopste soort zonder zeep, bedoeld om hout te schuren) te laten staan. Als er geen staalwol meer oplost kiep ik de fixeer weg, en bewaar de grijze drab onderin de container (dat is neergeslagen zilver. Wie weet is het nog ooit ergens goed voor.).
Nog idealer is electrolytisch zilver terugwinnen. Dan krijg je hoogwaardig puur zilver, en kun je de fixeer hergebruiken. Maar daarvoor heb je een installatie nodig, en moet je veel meer fixeer gebruiken dan ik doe.
Ik gebruik alleen seleniumtoner. Als die bijna uitgewerkt is lever ik hem wel in (eens per twee jaar twee of drie liter ongeveer).
Last edited by argentic; 10-20-2007 at 02:32 AM.
|