PDA

View Full Version : Var köper jag billig film?

wilper
11-29-2012, 09:59 AM
Jag är nybörjare och håller på och slabbar med framkallning. Men var kan jag köpa billig 35mm film till mina experiment?

Just nu håller jag på att ta mig genom en hög med utgången kinesisk Lucky SHD 100 S/V film (köpt på Ebay för ~$2.50/rulle), och jag kör även Fuji C200 (köpt från MacoDirekt i Tyskland €2.75 för två rullar), i samma kemikalier.

Men de håller på att ta slut, och jag vill testa något nytt.

Felinik
11-29-2012, 11:20 AM
Skaffa dig en bulk-laddare och köp t.ex billig kanonbra film from fomafoto.com (norsk åf för foma).

wilper
11-30-2012, 07:32 AM
Det kanske är ett alternativ. Hur många 36 bilders rullar får man ut av en sådan där 30m rulle i praktiken?

OMU
11-30-2012, 09:36 AM
Og så vil jeg legge til:
- deter kanskje mulig å få tak i en brukt bulk-lader og tomme filmbokser på tradera, blocket eller ebay.

http://search.eim.ebay.se/?ev=&kw=Bulk-film&ect=&elc=-2&ec=&st=eim&eb=Sök&hidden=search

Eller forsøk å spørre her på APUG?

Helinophoto
11-30-2012, 10:09 AM
har dere foto bruktmarked som vi har i norge?
foto.no/bruktmarked og finn.no ?

Der kan du få tak i bulk-loader veldig billig noen ganger.

Billigste filmen jeg vet om, er fra bhphotovideo.com, de er billigere enn freestyle, tyske butikker og butikker i uk (regnet på det en gang og da kom B&H ut klart rimeligst med frakt, moms og toll)

Felinik
11-30-2012, 07:13 PM
Det kanske är ett alternativ. Hur många 36 bilders rullar får man ut av en sådan där 30m rulle i praktiken?

36 bilder ~= 1,65 Meter.

Johs
12-03-2012, 04:15 PM
En 36 bilder film er vel 1.65 meter lang

Jerevan
12-04-2012, 03:07 AM