View Full Version : Moet DOKA zwart zijn?
Willie Jan
09-22-2009, 01:28 AM
Mijn ervaringen met natrium licht en ZW multigrade papier zijn slecht. Ik moest het natrium licht nog verder dimmen (met lamellen) voor zw papier dan wat ik moet voor kleur papier. Een "gewoon" ilford lampje geeft daarbij vergeleken een zee van licht.
ik gebruik ook een natrium lamp en heb nog geen problemen ondervonden (op stand 10) Mijn ondervinding is net tegenovergesteld. Het natrium licht vind ik lichter en prettiger werken. Ik werk nu met adox papier dat misschien minder licht gevoelig is dan bv kentmere... De test heeft uitgewezen dat 10 minuten geen probleem was. Wat voor papier gebruik jij Gary?
gary mulder
09-22-2009, 01:50 AM
Wat voor papier gebruik jij Gary?
ilford multigrade FB wt
ilford multigrade FB k5
kentmere document art
Ik test met de standaard sluier test door middel van een muntje op pre belicht papier.
mhulsman
09-22-2009, 04:51 AM
Dan zal ik ook maar weer eens een sluier test gaan doen.
Ik heb nog geen test gedaan sinds ik mijn rode lampen heb vervangen door een natrium lamp.
argentic
09-22-2009, 07:58 AM
Ik heb ook nog nooit problemen gehad met de natriumlamp, en gebruik o.a. dezelfde papieren als Gary. En ook ik doe sluiertests met de muntjes en het voorbelichtte papier. Wel moet zo'n lamp eerst goed warm (geel licht) zijn voordat je hem kunt gebruiken. En de professionele lampen (de bloembakken met kleppen die je aan het plafond hangt) hebben een extra filter ingebouwd.
Ik gebruik een lamp waarin 16 LEDJES zitten ,kleur rood,totaal 3 Watt 220 volt
mijn wanden zijn grijs,betonkleur
vanmiddag nog een proefje gedaan
1. 10 min op ca 1,5 meter met muntje,geen grijs te zien en geen verschil
2. 2 min. op 10 cm van de lamp wel lichte grijstint naast het afgedekte gedeelte
lamp is van THORN
geeft heel veel licht in de DOKA ( GARAGE )
heb hem met de lichtstraal naar het plafond gericht ( 10 cm van plafond ) en tegen plafond een witte plaat,zodat het licht goed en verspreid terugkaatst.
ruud.
Merlin
09-22-2009, 01:58 PM
Ik gebruik een lamp waarin 16 LEDJES zittenZou ik ook willen hebben.
vanmiddag nog een proefje gedaanHeb je van te voren het papier voorbelicht, over de drempel heen getild?
gary mulder
09-23-2009, 01:11 AM
Ik heb ook nog nooit problemen gehad met de natriumlamp, en gebruik o.a. dezelfde papieren als Gary. En ook ik doe sluiertests met de muntjes en het voorbelichtte papier. Wel moet zo'n lamp eerst goed warm (geel licht) zijn voordat je hem kunt gebruiken. En de professionele lampen (de bloembakken met kleppen die je aan het plafond hangt) hebben een extra filter ingebouwd.
Dan zal het wel aan mij liggen. Vooralsnog gebruik ik natrium licht alleen bij kleur. Voor ZW heb ik een andere lamp die ik prettiger vind. (meer licht)
Willie Jan
09-23-2009, 01:38 AM
Zou ik ook willen hebben.Heb je van te voren het papier voorbelicht, over de drempel heen getild?
wat ik lees is dat er geen grijs te zien is.
Dus ik denk dat hij geen voorbelichting heeft gedaan.
Dan zal ik ook maar weer eens een sluier test gaan doen.
Ik heb nog geen test gedaan sinds ik mijn rode lampen heb vervangen door een natrium lamp.
Pas op met sluiers!!
Als je Wilders volgt zullen we daar in de toekomst ook nog € 1.000,= voor moeten gaan dokken :(.
papier heb ik niet voorbelicht,zoals eigenlijk hoort.
maar als je geen verschil ziet lijkt het me toch goed ( 10 min is best lang toch )
in hoeverre is er verschil tussen grijs en sluier.?????????????/
ruud.
argentic
09-23-2009, 03:22 AM
Vooralsnog gebruik ik natrium licht alleen bij kleur. Voor ZW heb ik een andere lamp die ik prettiger vind. (meer licht)
Welke lamp gebruik je voor ZW? Mijn natriumlampen zijn verreweg de meest heldere die ik heb.
argentic
09-23-2009, 03:26 AM
Ik gebruik een lamp waarin 16 LEDJES zitten ,kleur rood,totaal 3 Watt 220 volt
(...)
2 min. op 10 cm van de lamp wel lichte grijstint naast het afgedekte gedeelte
Als je een rubylith filter voor je lamp zet ben je misschien zelfs van dat laatste sluierlicht af.
Wat is de oorspronkelijk bestemming van deze lamp? Feestverlichting? Auto-remlicht o.i.d.?
Merlin
09-23-2009, 04:52 AM
wat ik lees is dat er geen grijs te zien is.
Dus ik denk dat hij geen voorbelichting heeft gedaan.Daarom vroeg ik het.
papier heb ik niet voorbelicht,zoals eigenlijk hoort.
maar als je geen verschil ziet lijkt het me toch goed ( 10 min is best lang toch )
in hoeverre is er verschil tussen grijs en sluier.?????????????/Kwaliteit is een manier van leven. Het is beter om het vanaf het begin goed te doen, reproduceerbaar, dat scheelt meestal nog tijd ook. Als je het papier voorbelicht kan je precies zien vanaf welke tijd er sluier optreedt. Dan weet je dat je tot die tijd veilig kan werken. Dat is een zekerheid, voor dat papier. En dat geldt niet voor de methode die jij volgt.
Ik kan me voorstellen dat je papier in de lichte tonen een zekere belichting krijgt die het net over een drempel tilt. Elke sluier maakt de hooglichten in de uiteindelijke print grijs. Daar moet je voor oppassen.
Ik gebruik de 3 watt led lamp van thorn.
hier zitten 16 ledjes in een houder
spec.van het licht krijg ik binnenkort
hierbij een foto
zal in ieder geval een juiste proef doen
gary mulder
09-23-2009, 11:55 AM
Welke lamp gebruik je voor ZW? Mijn natriumlampen zijn verreweg de meest heldere die ik heb.
Voor ZW heb ik een kindermann Dukalux SL tandem hangen en voor kleur een Kolen & Delhumeau Paris met filter. Maar opgemerkt ik heb een hoog plafond ±3 meter en beide lampen gaan indirect via het plafond.De kindermann geeft zoveel licht dat je er bang van wordt, maar toch geen sluier :)
th. van Kints
09-23-2009, 03:06 PM
Voorbelichten van film/papier is mij duidelijk maar voorbelichten om
strooilicht te checken is mij niet duidelijk. Het gaat er toch om om iedere
vorm van sluier te voorkomen. Ga je dan belichten, of zoals ik lees over
de drempel heen helpen?
Wie vertelt mij hier iets over?
Theo
gary mulder
09-23-2009, 04:41 PM
Het gaat er om, om te bepalen of het licht in de doka van invloed is op het beeld. Omdat het papier eerst een basis hoeveelheid licht nodig heeft om vervolgens pas evenredig te gaan reageren op belichting, zal de invloed van het dokalicht, strooilicht, zich het eerst manifesteren in de hele lichte tinten van het beeld. Dit gebeurd voordat er een "echte" sluier optreed van louter alleen het doka licht. Om dit te testen belicht je een stukje papier tot heel ligt grijs, (voorbelichten) onder de vergoter. Vervolgens leg je hierop een munt, of een lensdop o.i.d. En doe je een lensdop op je vergrotings lens. En zet je de vergroter een aantal seconden, die je normaal gebruikt voor een afdruk, aan. En laat je het geheel de tijd liggen die je zou gebruiken voor het ontwikkelen. Vervolgens ontwikkel je dit stuk papier in volledig donker! Als je dan een afdruk van het muntje ziet is het licht dus van invloed op je afdruk.
Merlin
09-24-2009, 12:57 AM
Prima uitleg. Als toevoeging: leg tien muntjes op je papier en tijdens de proef haal je om de minuut steeds 1 muntje weg. Dan weet je achteraf precies hoeveel minuten je veilig kan werken, zonder dat er sluier optreedt. Of het is meer dan 10 minuten, maar dan heb je het wel heel goed voor elkaar.
th. van Kints
09-24-2009, 06:56 AM
Gary, Jaap bedankt voor de uitleg. Na jaren gisteren mijn doka begaanbaar gemaakt. Met een bladzuiger de spinraggen weggehaald. Het eerste dat ik zag was mijn witte doka jas, die we verplicht waren te dragen in de doka van de kunstac. waar ik een blauwe maandag op heb gezeten. De vrouw heb ik gevraagd deze van een zwart kleurtje te voorzien. Indien ik alles goed gelezen heb dien ik nu eerst mijn beitels te gaan slijpen. Nu serieus, ga nu eerst van mijn films (Delta 100/400) hiervan de gevoeligheid opnieuw vaststellen, dan de SAT tijd allemaal volgens het boekje. De uitslag van de
muntjes test houden jullie tegoed.
Ik heb de laatste maanden nog meer kreten gelezen welke mij onbekend zijn
en zelfs in een engels woordenboek niet kan vinden, (derhalve een onderwerp voor Jaap) maar niet alles tegelijk. Ik kom dus nog terug.
Met vriendelijke groet, Theo
argentic
09-27-2009, 05:15 AM
De SAT methode is vragen om problemen. In plaats daarvan belicht ik op de hoge lichten, en kies ik de gradatiefiltering op de schaduwen.