PDA

View Full Version : Kleuren films ontwikkelen

Sjeik el Bhub
03-30-2005, 07:57 AM
Goedendag, ik ben nieuw hier op het forum, net zoals ik nieuw ben in het maken én ontwikkelen van foto's.
Ik heb me een paar weken een Minolta x300 aangeschaft en een complete DoKa set voor €1,- , maar hoe ontwikkel ik mijn gemaakte kleuren foto's mét vergroter? Zou ik hier een gedetaileerde uitleg over kunnen krijgen? Bedankt!

~Sjeik el Bhub~

argus
03-30-2005, 09:21 AM
Minolta x300 is verre van grootformaat ;-)

Ik heb thuis ook een kleurenvergroter staan, maar die gebruik ik momenteel enkel om mijn 6x6 Z/W negatieven af te drukken.
Zelf kleur ontwikkelen is delicaat, vooral de temperatuur. (zie (http://www.apug.org/forums/showthread.php?t=11991))

(hoor me nu bezig, mijn DOKA is er nog maar 3 maand :-) )
Heb je ervaring met Z/W? Begin daar dan eerst aan om de workflow aan te leren.

G
(detecteert een licht geur van noorse bergdwergen)

Huib
03-30-2005, 09:39 AM
Goedendag, ik ben nieuw hier op het forum, net zoals ik nieuw ben in het maken én ontwikkelen van foto's.
Ik heb me een paar weken een Minolta x300 aangeschaft en een complete DoKa set voor €1,- , maar hoe ontwikkel ik mijn gemaakte kleuren foto's mét vergroter? Zou ik hier een gedetaileerde uitleg over kunnen krijgen? Bedankt!

~Sjeik el Bhub~

:-)

Sjeik el Bhub
03-30-2005, 10:06 AM
:-)

...Waarom de :-)...?

~Sjeik el Bhub~ ( :-) )

PieterB
03-30-2005, 10:44 AM
De smiley - omdat kleur iets speciaal is mss? Ik raad je aan eerst een goed boek te kopen. Kleur ontwikkelen kan bijna niet met 'gewoon' materiaal, je hebt een constante (hoge) temperatuur nodig,.... Het kan natuurlijk, maar zwart-wit is toch veel mooier :p

Je vraag is ook wel heel ruim, als iemand héél het procede zou uitleggen, ben je dagen bezig...

Sjeik el Bhub
03-30-2005, 12:32 PM
Mmmh...Z/W kost dus minder tijd? Is die procedure dan ook veel anders?

~Sjeik el Bhub~

argus
03-30-2005, 01:08 PM
Tja, dat scheelt wel in een aantal stappen, maar om daarop te antwoorden, zijn we hier in het verkeerde forum :-)
Kijk misschien even bij Zwart/Wit : Film, Papier, Chemie

G

Emulsief
03-30-2005, 01:49 PM
Sjeik el Bhub: 1 april begint in Nederland op 1 april en geen dag eerder.

Geen grap? Ooit van boeken gehoord? Straks vraag je ook nog wat een fototoestel eigenlijk doet.

Welnu: een fototoestel leert je 'vooruitzien'

Sjeik el Bhub
03-30-2005, 03:28 PM
Sjeik el Bhub: 1 april begint in Nederland op 1 april en geen dag eerder.

Geen grap? Ooit van boeken gehoord? Straks vraag je ook nog wat een fototoestel eigenlijk doet.

Welnu: een fototoestel leert je 'vooruitzien'

Wat is een foto eigelijk?

~Sjeik el Bhub~

Emulsief
03-30-2005, 03:49 PM
Wat betekent eigelijk?

~Sjeik el Bhub~

misgyn een dypfaudt?

PieterB
03-31-2005, 01:55 AM

~Sjeik el Bhub~

hé man wat doe jij hier tussen freaks van analoge fotografie...

zwart-wit procede is gemakkelijk: alles is eigenlijk al te vinden in het zwart-wit forum, maar ik raad je aan een basisboek fotografie te lezen hoor. In de bib zijn er genoeg.
Kort gezien: foto's maken --> in donker film in ontwikkeltank --> ontwikkelaar erin --> stopbad erin (azijn...) --> fixeren --> spoelen --> negatiefjes laten drogen.

reinierv
03-31-2005, 02:00 AM
C-41 kleur ontwikkelen is net zo makkelijk als z/w, en gaat zelfs sneller...ik heb in 45min mijn rolletje ontwikkeld en ingescanned (op lage resolutie voor het web)...

zie hier

http://www.fotoapparatuur.nl/Articles/ReinierDeVlaam1.asp