PDA

View Full Version : Bijna 115 jaar Rodinal, het einde in zicht?

Pages : [1] 2

Fotohuis
10-22-2005, 12:30 AM
Sommige namen zijn bekend, andere wat minder. Rodinal een filmontwikkelaar van Agfa die op 27 Januari 1891 onder Patentschrift no. 60174 van het Kaiserliches Patentambt werd ingeschreven en later dat jaar op de markt werd gebracht.
Een vinding van Dr. M. Andresen uit Berlijn.

Een receptuur die in bijna alle tijden vrijwel onveranderd is gebleven en naar goede bronnen, voor het laatst in 1992 door Agfa is gemodificeerd.
Agfa (Aktien Gesellschaft Fr Anilinfabrikation), een gekende naam in de fotoindustrie draait nu op zijn laatste benen. De splitsing met Agfa Gevaert heeft Agfa Photo duidelijk geen goed gedaan. Agfa, een bedrijf dat in 1964 nog fuseerde met Gevaert en vanaf 1981 een 100% dochter van het Bayer concern in Leverkusen. Onder dit pharmaceutisch concern werden destijds miljoenenwinsten geboekt, zie nu wat er van is overgebleven.
Zoals het er naar uit ziet is het gebeurd met een lange traditie in de Duitse fotoindustrie. Voor iedereen die zelf zijn z/w films ontwikkelt is RODINAL een begrip. Een ontwikkelaar die tot vorige week vrijdag nog werd geproduceerd in de Agfafabriek in Valhingen/Enz. Een unieke receptuur, hoge verdunningen mogelijk met superscherpte (1+25 - 1+100). Een vloeibare ontwikkelaar die bijna net zo lang houdbaar is als de patentvinding. Zou het daarom verkeerd zijn afgelopen met Agfa Photo.................??

Fotohuis heeft inmiddels de laatste voorraad Rodinal uit Valhingen /Enz opgeslagen. Verdere info vind je onder *NIEUWS* op onze website.

Prettig weekend.

Robert

Marc Leest
10-22-2005, 12:49 AM
Als ik zie met welk een snelheid Moersch Perceptol kon nabouwen, ben ik eigenlijk niet ongerust. Het verdwijnen van MCC111, dat doet zeer.

M.

Fotohuis
10-22-2005, 01:02 AM
Een en ander zal afhankelijk zijn van de verkrijgbaarheid van para-aminophenol (OH-Fenol-NH2 ; C6H7NO). We zoeken nog even uit waar Calbe en Foma deze grondstof vandaan haalt, of dat deze door Agfa zelf wordt geproduceerd of via hun vroegere moederconcern Bayer wordt aangeleverd.
Mocht Agfa zelf deze stof in eigen productie hebben dan is er een probleem.

argentic
10-22-2005, 02:05 AM
Photographers Formulary maakt zelf toch ook een Rodinal kloon? Je kunt ook eens kijken bij Boom chemie in Meppel. (Ze verkopen alleen aan bedrijven).
www.boomlab.nl

fred
10-22-2005, 02:22 AM
Dat Agfa en daarmee Rodinal verdwijnt lijkt me een te vroege conclusie.
Wellicht wordt het in stukken verkocht (richting China?)
Dat ze zullen afslanken dat was de bedoeling. (20% van het oorspronkelijk aantal personeelsleden?)

Laat ons maar niet te veel op voorhand speculeren.

helder
10-22-2005, 07:25 AM
Het kan er bij mij niet in dat Rodinal gaat verdwijnen. Mocht Agfa stoppen met de productie dan zal het wel overgenomen worden door een kleine producent zoals wel meer dingen.
De kosten zullen dan wel stijgen, maar verdwijnen... nee dat nooit.

Rodinal voor het negatief / olieververf voor het doek!!
ANALOGERS WE HOUDEN DE MOET ERIN

GroetSip

argus
10-22-2005, 08:38 AM
Ik heb alvast nog enkele flessen Rodinal op stock genomen :-)
Die wordt amper slecht en hou ouder hij wordt, hoe mooier (bruiner) de kleur.

G

fred
10-22-2005, 10:08 AM
Het kan er bij mij niet in dat Rodinal gaat verdwijnen. Mocht Agfa stoppen met de productie dan zal het wel overgenomen worden door een kleine producent zoals wel meer dingen.
De kosten zullen dan wel stijgen, maar verdwijnen... nee dat nooit.

Rodinal voor het negatief / olieververf voor het doek!!
ANALOGERS WE HOUDEN DE MOET ERIN

GroetSip

De toekomst is aan de bariet meester-printers.
Binnen een tiental jaar is het aantal analoge werkers erg beperkt, tenzij die bariet-renaissance zich echt zou doorzetten :-).

Degenen die dan nog perfecte "silvergelatine prints op aluminium" kan afleveren 'voor derden', die zijn broodje is gebakken.

mvrgr
Fred

helder
10-22-2005, 11:40 AM
Ik zie het niet somber in. Overal zijn fototentoonstellingen: Breda, Amsterdam, Groningen en nu een hele mooie in Antwerpen. Er is een toenemende belangstelling voor de fotografie en dat lijkt zich door te zetten. Het grappige is dat er een groot verschil is tussen digi, plastic analoge en het bariet. Dat zie je ook bij Noorderlicht: De foto's van Paul Fusco; gevolgen van de ramp Tsjernobyl, inhoudelijk vreselijk, maar zijn bariet foto's vallen echt op het diepe zwart, het optische wit en alle tonen daartussen. Ik heb het vermoeden dat fotografen die het digitale pad zijn op gegaan ook het verschil (gaan) zien.
Rodinal ondersteund deze pracht volledig. Er zal zeker vraag blijven naar Rodinal, net zo als naar Tri X. (heerlijke combinatie, prachtig korreltje) Er zullen mooie tijden voor de silverprint fotografie aanbreken.
Gr Sip

fred
10-22-2005, 11:59 AM
Ik zie het niet somber in. Overal zijn fototentoonstellingen: Breda, Amsterdam, Groningen en nu een hele mooie in Antwerpen. Er is een toenemende belangstelling voor de fotografie en dat lijkt zich door te zetten. Het grappige is dat er een groot verschil is tussen digi, plastic analoge en het bariet. Dat zie je ook bij Noorderlicht: De foto's van Paul Fusco; gevolgen van de ramp Tsjernobyl, inhoudelijk vreselijk, maar zijn bariet foto's vallen echt op het diepe zwart, het optische wit en alle tonen daartussen. Ik heb het vermoeden dat fotografen die het digitale pad zijn op gegaan ook het verschil (gaan) zien.
Rodinal ondersteund deze pracht volledig. Er zal zeker vraag blijven naar Rodinal, net zo als naar Tri X. (heerlijke combinatie, prachtig korreltje) Er zullen mooie tijden voor de silverprint fotografie aanbreken.
Gr Sip

Yep, hier ook "zeker" geen pessimisme.

Bariet blijft de beste ondersteuning voor uitstekende fotografie.

Wel een aanrader in de doka is de splitgrade; echt een luxe!

Die Paul Fusco!! Amai!
http://www.magnumphotos.com/c/htm/FramerT_MAG.aspx?Stat=Portfolio_DocThumb&V=CDocT&E=2K7O3RSPPMM&DT=ALB

Zal nog de combinatie eens moeten uitspitten, die 400tx met rodinal.
Hoe werk jij er mee Sip? Enkele voorbeeldjes???

helder
10-22-2005, 04:25 PM
Fred, Ik werk met kleinbeeld leica m. Na jaren heen en weer gezwabber met ontwikkelaar heb ik de definitieve keuze gemaakt voor HC 110 en Rodinal in combinatie met Tri x
Tri X belichten op 250. Rodinal verdunning 1:50; bij 20 graden 13.50 min ontwikkelen, halve minuut constant agiteren daarna om de halve minuut 5 sec.
Het is een zeer goed resultaat:hoge scherpte, redelijk grote korrel en goede gevoeligsheid benutting. De grijstinten zijn prachtig. Ik kan het je zeker aanbevelen. De verdunning 1:100 schijnt een fijne korrel te geven maar daar heb ik HC110 voor. Voor sommige foto's wil ik een groter korrel dat verhoogt de dramatiek. Helaas kan ik je nu niets laten zien, ik heb geen scanner. Wellicht komt dat wel eens bij een bariet uitwisseling.

Werkt een H.splitgrade prettig, is het ingewikkeld of valt dat wel mee?

gr Sip

fred
10-23-2005, 03:16 AM
...
Werkt een H.splitgrade prettig, is het ingewikkeld of valt dat wel mee?

gr Sip

Beste Sip,

Vooreerst dank voor de info over de combinatie 400TX en rodinal voor KB.
IK werk met 400TX en ID-11 1+1, 250 iso, 20C, 10' (zal wellicht wat verschillen voor condensor of diffusor vergroter, 12' minuten voor diffusor?)

Voor 120mm is het voorlopig de 320TXP in ID-11 1+1. Zoals de bijsluiter (voor D-76 1+1) aangeeft: 320 iso en 12' 45" ontwikkelen.

In verband met het afdrukken met de splitgrade: mijn theorie is dat je een maximale werkluxe moet creren ""vanaf de filmontwikkeling". Het zwoegen en zweten gebeurt ervoor, bij de opname.

Een onderdeel van het dokaplezier is het werken met de splitgrade.
De beste manier om je te overtugen is dat je met een aantal negatieven naar hier komt en dat we ze samen afdrukken.
Zo ben ik ongeveer een jaar geleden naar Frederik (Diest) geweest en na n afdrukje was ik al overtuigd: eenvoudig en zeer gebruiksvriendelijk, perfecte prints.

Steeds welkom.
Fred

hka
10-23-2005, 05:32 AM
IK werk met 400TX en ID-11 1+1, 250 iso, 20C, 10' (zal wellicht wat verschillen voor condensor of diffusor vergroter, 12' minuten voor diffusor?)
Fred
Fred,
Is ID-11 in Belgi (alweer) verkrijgbaar in pakketjes van 600 ml of gebruik jij de 5L verpakkingen?? Ben nl. weer van plan om hier ook eens mee te testen.

Fotohuis
10-23-2005, 06:02 AM
Om even aan te geven welke (film-) ontwikkelaars wij momenteel in ons programma voeren:

Agfa Rodinal (125ml/500ml (ahum, genoeg op voorraad voor de hele Benelux te voorzien 1+25 tot 1+100, para-aminophenol ontwikkelaar)
Amaloco AM74 125ml/500ml (Rollei High Speed), probleemloos voor bijna alle films, zeer geschikt voor R3 film, veel minder voor bv. HP5+ en TriX.
Amaloco AM50 3X20ml (Compatible Neofin Blau), laaggevoelige single layer films gaan erg goed hiermee.
SPUR SLD 500 ml (Gevoeligheids verhogend)
SPUR Ultraspeed T (in glasverpakking, idem SLD maar nog iets minder korrel), vrij prijzig.
SPUR HRX-2 250 ml (fijnkorrelontwikkelaar, kost wat gevoeligheid van de film en een fractie aan scherpte)
SPUR SD2525 2X100ml *NIEUW*(2 komponenten ontwikkelaar, gekozen compromis scherpte en fijne korrel)
CG-512 250ml (Rollei Low Speed) ultrafijnkorrelontwikkelaar, diepteontwikkelaar (24 graden C!), zeer geschikt voor R3!
Moersch Tanol 2x100ml (Staining ontwikkelaar 1+1+100), gebruik een neutraal (X89) of alkalische fix (ATS-Moersch).
MZB (tweebads Moersch, zonesysteem), zie bijdrage Argentic!
BKA Diafine 2X950ml temperatuuronafhankelijke 2-badsontwikkelaar uit de USA, hiermee kan iedereen ontwikkelen, zelfs in het veld zonder thermometer!

Groetjes,

Robert

PS. Ik zal er maar eens een apart hoofdstuk aan wijden op onze website.

Merlin
10-23-2005, 10:13 AM
Robert, op welke draad is dit een antwoord? Er wordt gevraagd om ID11, jij gaat je website hier overtypen? Hou eens op zeg!

fred
10-23-2005, 10:38 AM
Robert, op welke draad is dit een antwoord? Er wordt gevraagd om ID11, jij gaat je website hier overtypen? Hou eens op zeg!

Terechte opmerking!

fred
10-23-2005, 10:41 AM
Fred,
Is ID-11 in Belgi (alweer) verkrijgbaar in pakketjes van 600 ml of gebruik jij de 5L verpakkingen?? Ben nl. weer van plan om hier ook eens mee te testen.

Harry, ik kijk deze week wat ze in voorraad hebben.
Het verschil in prijs tss 600ml en 5l of 10l is echt miniem dat het niet wijs zou zijn om geen 5 liter verpakking aan te schaffen.
En met 120 formaat is die 5liter zo opgebruikt.

Ik bericht je er morgen over.

mvrgr
Fred

hka
10-23-2005, 10:59 AM
Harry, ik kijk deze week wat ze in voorraad hebben.
Het verschil in prijs tss 600ml en 5l of 10l is echt miniem dat het niet wijs zou zijn om geen 5 liter verpakking aan te schaffen.
En met 120 formaat is die 5liter zo opgebruikt.

Ik bericht je er morgen over.

mvrgr
Fred
Fred,
Avast dank voor de moeite. Het enige praktische probleem bij grotere verpakkingen is de hoeveelheid stamvoorraad vandaar. Als je van de 5L verpakking uitgaat hoe groot is dan het stamvolume??

fred
10-23-2005, 11:57 AM
Fred,
Avast dank voor de moeite. Het enige praktische probleem bij grotere verpakkingen is de hoeveelheid stamvoorraad vandaar. Als je van de 5L verpakking uitgaat hoe groot is dan het stamvolume??

Harry,

Ik ben wel laborant maar de jullie notie "stamvolume" begrijp ik niet.
Ik vermoed dat het is "in zijn geconentreerde vorm", en dat is dan 5 liter.
Van 5 liter maak je in een 1+1, dus 10 liter "werk"volume. Goed voor zegmaar 40 maal een 120 film. (250ml ID-11 + 250ml H2O)

mvrgr
Fred

hka
10-23-2005, 03:21 PM
Harry,

Ik ben wel laborant maar de jullie notie "stamvolume" begrijp ik niet.
Ik vermoed dat het is "in zijn geconentreerde vorm", en dat is dan 5 liter.
Van 5 liter maak je in een 1+1, dus 10 liter "werk"volume. Goed voor zegmaar 40 maal een 120 film. (250ml ID-11 + 250ml H2O)

mvrgr
Fred
Je hebt me uitstekend begrepen Fred dat bedoelde ik.