View Full Version : Delta 3200 / Tmax 3200 rating en ontwikkeltijd?
PieterB
11-14-2005, 01:50 AM
Vrijdag moet ik 's avonds wat foto's nemen. In een vrij maar toch zacht verlichte zaal. Ik ben daarvoor wat rolletjes tmax en delta 3200 gaan halen (iets meer delta om precies te zijn) . Nu vroeg ik me af hoe lang ik dei ga ontwikkelen en welke EI ik ga toepassen. Ik ben van plan xtol te gebruiken.
Voor Tmax 3200 had ik gedacht belichten als 1000 (dus +1,5 stop) en ontwikkelen met xtol 1:1 maar welke tijd (+ ev agitatie)
14min?
Voor Delta 3200: belichten op 1600, ontwikkelen in xtol stock (of 1:1) maar 6,5 of 7,5 of...?
Wie heeft wat ervaring met deze combo's?
Huub S
11-14-2005, 09:29 AM
Als ik Delta 3200 in XTOL 1+1 ontwikkel, belicht ik als 1000 iso en ontwikkel als voorgeschreven voor 3200 iso. In principe is Delta 3200 een 1000 iso film die zich goed laat pushen. Als zodang belicht geeft hij redelijk goede negatieven, over het algemeen iets beter als een gepushte 400 iso. Meestal belicht ik deze film als 3200 iso en dan pak ik microphen en ontwikkel hem in onverdunde ontwikkelaar, ook volgens voorschrift. Het is dan allemaal erg krap met weinig ruimte in de schaduwen. Aarzel niet om ruimer te belichten als de situatie het toelaat!
Huub
Dat is ook mijn ervaring, weliswaar in ID-11 1+1
De Delta3200 belicht bij iso 1000 is een mooie film met een mooi palet aan grijstinten. Ik post een paar voorbeeldjes.
mvrgr
Fred
Dat is ook mijn ervaring, weliswaar in ID-11 1+1
De Delta3200 belicht bij iso 1000 is een mooie film met een mooi palet aan grijstinten. Ik post een paar voorbeeldjes.
mvrgr
Fred
Hé, de software is wel dom hier, 600*900 wilt hij niet opladen
wel 900*600... :)
Hoedanook, het frele van de prints krijg ik niet op het scherm.
Je zet je iets hoger voor je scherm... en het wijzigt zich al. Ik heb heimwee naar mijn oude crt(?) scherm
Eerst had ik tifjes gemaakt, te zwaar enz, enz....pffff wat een tijd dat er allemaal inkruipt.
Uiteindelijk jpegjes die alles verknoeien...
PieterB
11-14-2005, 12:52 PM
Toch bedankt voor de voorbeeldjes Fred. Ik probeer op 1000 te schieten als ik genoeg speelruimte heb. De tmaxjes probeer ik eens op 1600 en 3200. En dan eens vergelijken. (Ik ga best een stift meenemen om aan te duiden hoe ik wat moet ontwikkelen ;))
Fred fred fred. Jpeg is echt ook goed. Gewoon 100% kwaliteit kiezen en dan wordt er enkel compressie gebruikt waarmee je niets verliest.
De software van apug is al beter. Vroeger moest je voor de gallery nog zelf resizen...
En tot slot: idd, crt is het beste. Tenzij je massas geld wil uitgeven aan een lacie lcd voor in de grafische wereld. Ik had hier ergens zo'n link...
Hé, de software is wel dom hier, 600*900 wilt hij niet opladen
wel 900*600... :)
Hoedanook, het frele van de prints krijg ik niet op het scherm.
Je zet je iets hoger voor je scherm... en het wijzigt zich al. Ik heb heimwee naar mijn oude crt(?) scherm
Eerst had ik tifjes gemaakt, te zwaar enz, enz....pffff wat een tijd dat er allemaal inkruipt.
Uiteindelijk jpegjes die alles verknoeien...
Fred,
Je scanner is wel erg "out of focus" :D
Mooie printen, mooie style van fotografie