PDA

View Full Version : Portfolio map

Pages : [1] 2

SoulSurround
05-16-2006, 06:19 AM
Hallo Allemaal,

Zijn er fotografen die hun mooiste werk ook in een portfolio map hebben? Zelf wil ik een portfolio aanleggen, maar wil niet eerst 2 miskopen doen. Zijn er speciale mappen voor fotografie? Want ik neem aan dat het materiaal waar de foto's ingaan (*kunstof* hoezen) vrij nauw komt?!

Any thoughts, ideas anyone?
Jeroen

Marc Leest
05-16-2006, 08:52 AM
Ik kan de methode van de Academie aanraden: een grote doos 40x50 uit zuurvrij karton, met daarin 30 werken drymount eveneens op zuurvrij karton. Indrukwekkend !

M.

SoulSurround
05-16-2006, 01:30 PM
... een grote doos 40x50 uit zuurvrij karton, met daarin 30 werken drymount eveneens op zuurvrij karton.Ehhh daar kan ik me even 1 2 3 niets bij voorstellen... kun je 't een beetje beschrijven?!

Marc Leest
05-16-2006, 03:58 PM
Ik zal proberen het uit te leggen :o
Een kartonnen doos van 40x50x3 cm groot. In deze doos gaan exact even grote vellen karton van 40x50 cm (max. 30 vellen). Op deze vellen karton zijn barieten met een drymount pers (aka seal-bienfang barietpers) geplakt van (in mijn geval) 17x22cm, zovlak als een biljartlaken met een glans die hoger is als de bekende eiglans. Een portfolio kan niet beter.

hth,

Marc

SoulSurround
05-17-2006, 12:29 AM
Ik zal proberen het uit te leggen :o
Een kartonnen doos van 40x50x3 cm groot. In deze doos gaan exact even grote vellen karton van 40x50 cm (max. 30 vellen). Op deze vellen karton zijn barieten met een drymount pers (aka seal-bienfang barietpers) geplakt van (in mijn geval) 17x22cm, zovlak als een biljartlaken met een glans die hoger is als de bekende eiglans. Een portfolio kan niet beter.

hth,

Marcseal-bienfang is wel duur zie ik net op internet. Daar heb ik me nog niet echt mee bezig gehouden; drymounten. Doe je dat als de print net klaar is... of kun je dat met een afgewerkte droge print later ook nog (bij iemand anders:-)) doen?
En die kartonnen... zijn dat passepartout kartonnen... of ander materiaal?

Marc Leest
05-17-2006, 01:28 AM
seal-bienfang is wel duur zie ik net op internet. Daar heb ik me nog niet echt mee bezig gehouden; drymounten. Doe je dat als de print net klaar is... of kun je dat met een afgewerkte droge print later ook nog (bij iemand anders:-)) doen?
En die kartonnen... zijn dat passepartout kartonnen... of ander materiaal?

De print moet volledig droog zijn (vandaar drymount, in tegenstelling tot wetmounten - waar de print nat gekleefd wordt). Het karton is 'gewoon karton', zuurvrij, niet al te dik dus.
Waarom kom je niet eens kijken in de academie ? Er zijn nog leerlingen uit Eindhoven :D
M.

SoulSurround
05-17-2006, 02:06 AM
Waarom kom je niet eens kijken in de academie ? Er zijn nog leerlingen uit Eindhoven :D
M.Bedankt voor de uitleg Marc. Hasselt is inderdaad een optie... op dit moment heb ik echter een full-time baan en vrees ik dat dat slecht te combineren is. Hasselt is maar 68km van waar ik woon... maar toch een rit van anderhalf uur volgens de routeplanner.

Maar I'll keep it in mind!
Jeroen

Mudar
05-17-2006, 03:00 AM
Hoi Jeroen,

Een goede boekbinder kan alles voor je maken.
Een portfolio precies zoals jij het wil!

Met insteekhoezen (Mylar of Melinex is het meest helder) of zonder zoals Marc aangeeft.
Doos vorm vierkant of rechthoekig?

Ik heb eventueel wel een adres voor je!

Groeten,

Jeroen

SoulSurround
05-23-2006, 07:00 AM
Ik heb eventueel wel een adres voor je!THANKS! I'll keep it in mind!

pieterkamp
09-08-2006, 05:05 PM
Geen mooie bariet druk in een in een hoes svp. Dan is de magie er van af. Je moet het kunnen voelen is mijn idee. Vind die doos een mooi idee. Ik druk zelf de foto's gewoon af op 18 x 24 papier en maak de afdruk dan de liggende afdruk 13 x 18 en de staande foto's 10 x 15. Zorg er voor dat het papier mooi vlak is. Vervolgens met een mooi doordruktang je initialen in het papier persen. Hoeft niet maar is erg mooi en dan de hele set laten inbinden als een boek of in een mooie doos. Het laatste is wat handiger je kunt de foto's dan mooi uitleggen als je je foto's presenteerd

Groetjes Pieter

ww.pieter-natalie.nl

Rik
09-09-2006, 02:57 AM
hallo
kijk eens op monochrom.com. zij hebben allerlei mappen en presentatiemateriaal. ik heb er zelf opberghoezen en dozen en passepartoutpapier besteld. betalen via creditcard, snel thuis gestuurd.
groeten, Rik

SoulSurround
09-02-2007, 11:54 AM
De print moet volledig droog zijn (vandaar drymount, in tegenstelling tot wetmounten - waar de print nat gekleefd wordt).Als ik een barietprint droog - zonder aquareltape te gebruiken - dan gaat ie flink "bobbelen"... is dat een probleem?

Marc Leest
09-02-2007, 12:09 PM
Als ik een barietprint droog - zonder aquareltape te gebruiken - dan gaat ie flink "bobbelen"... is dat een probleem?

Met een drymount press pers je de afdruk eerst min of meer vlak. In het drymount procede daarna kleef je volledig vlak op (eventueel later).
No problem.

-M-

fred
09-02-2007, 12:14 PM
Marc heeft je de werkwijze uitstekend uitgelegd, Jeroen.
Als je eens in Willebroek langskomt tonen we het je.

SoulSurround
09-03-2007, 12:54 AM
Marc heeft je de werkwijze uitstekend uitgelegd, Jeroen.
Als je eens in Willebroek langskomt tonen we het je.Is er bij jullie weten ook een commerciele instelling (liefst in de buurt van Eindhoven) die dit proces - goed - doet? Want ik vind het nogal een aanschaf (1200 euro) voor iets wat ik misschien 30 keer in een jaar zal gebruiken.

Is dat iets wat ik in het z/w centrum zou kunnen doen? Zo ja, breng ik dan m'n eigen dry-mount board mee, of kan ik dat daar aanschaffen?

En m'n laatste vraag... stel dat ik nou zo'n ge-dry-mounte foto wil ophangen (zonder lijst eromheen), is dat ook mogelijk? Wat voor type ophangsysteem wordt daarvoor gebruikt?

fred
09-03-2007, 01:05 AM
Is er bij jullie weten ook een commerciele instelling (liefst in de buurt van Eindhoven) die dit proces - goed - doet? Want ik vind het nogal een aanschaf (1200 euro) voor iets wat ik misschien 30 keer in een jaar zal gebruiken.

Is dat iets wat ik in het z/w centrum zou kunnen doen? Zo ja, breng ik dan m'n eigen dry-mount board mee, of kan ik dat daar aanschaffen?

En m'n laatste vraag... stel dat ik nou zo'n ge-dry-mounte foto wil ophangen (zonder lijst eromheen), is dat ook mogelijk? Wat voor type ophangsysteem wordt daarvoor gebruikt?

Het gebruik is er haast één van "alledag": bvb Francis presenteerde een trouwalbouw (voor familie) op deze manier in een mooie box; elke keeper kan je zo opplakken (remember de beelden van Jed); enz

Zonder lijst kan bvb op aluminium. Wordt uitgetest.
Kijk ook eens naar di-bond oplossingen.

We bespreken het volgende zaterdag?

Matthijs
09-03-2007, 01:45 AM
Is er bij jullie weten ook een commerciele instelling (liefst in de buurt van Eindhoven) die dit proces - goed - doet? Want ik vind het nogal een aanschaf (1200 euro) voor iets wat ik misschien 30 keer in een jaar zal gebruiken.

Waarschijnlijk kan een goede lijstenmaker ook voor je drymounten. Bij mij in de buurt zit een kunstenaarshandel annex lijstenmaker die voor €30 p/m2 kan drymounten.

SoulSurround
09-03-2007, 02:59 AM
We bespreken het volgende zaterdag?Is zeker een idee, ik hoop dat ik het red!

Jed Freudenthal
09-03-2007, 04:15 AM
Hallo Allemaal,

Zijn er fotografen die hun mooiste werk ook in een portfolio map hebben? Zelf wil ik een portfolio aanleggen, maar wil niet eerst 2 miskopen doen. Zijn er speciale mappen voor fotografie? Want ik neem aan dat het materiaal waar de foto's ingaan (*kunstof* hoezen) vrij nauw komt?!

Any thoughts, ideas anyone?
Jeroen

Ik drymount al mijn fotos die ik bewaar. Marc beschrijft de gebruikelijke museale opbergmethode. Tot ik, enkele jaren terug, ontdekt heb dat van de 20 fabrikanten van zuurvrij karton ter wereld, er slechts een is die het karton correct maakt. Daarna heb ik mijn procedure bijgesteld en gebruik ik het zuurvrij karton alleen als er specifiek om gevraagd wordt.
Hoe de gedrymounte fotos er uit zien kun je a.s. zaterdag in Willebroek zien.

Jed

Daan72
09-03-2007, 11:06 AM

Hallo,

Je kan ook 2e hands een pers zoeken.
Ik heb een Seal Masterpiece 500T voor 150 euro op de kop getikt.
Een oud model meer werkt goed.
Dit monster weegt wel 90 kg.
Zet een gevraagt advertentie en wachten maar.

Daniel