PDA

View Full Version : Foto's op plakken op een drager.

Pages : 1 [2]

Jed Freudenthal
12-24-2006, 12:46 PM
Hallo Allemaal,

Ik zou graag jullie werkwijze willen weten hoe jullie foto's (bariet e.d.) op plakken. Tijdens de kroekmeeting heb ik werk gezien van Jed. Bariet op karton geplakt. Hoe gaat dat in zijn werk. welke methodes zijn er en wat is jullie ervaringen hier mee. Graag reacties.

DaniŽl

Het opplakken van fotos met dry mount tissue is mooi, maar het is ook vooral bedoeld als archiverend. Alle historisch belangrijke opnamen in nederland worden zo opgezet.(historisch archief in Zeist). Archiverend was 50 jaar geleden belangrijk, ook voor familiefotos (album). Nu zijn we in een weggooimaatschappij en familiefotos zijn 'uit'.De fotografen hebben hun plakpersen weggegeven of op de vuilnisbelt gezet. Je kunt een pers dus voor niks krijgen, of je moet er veel voor betalen. Het hangt er maar van af waar je terecht komt.

Breunes
12-27-2006, 11:52 AM
Daan

ik heb een tweedehands Seal gekocht in Canada:
http://www.khbphotografix.com/

Maar die van jouw plaatje lijkt me aardig, mits de temperatuur goed te regelen is. Zo te zien zou ik er 100 euro voor bieden.

ben

Daan72
12-27-2006, 01:15 PM
Daan

ik heb een tweedehands Seal gekocht in Canada:
http://www.khbphotografix.com/

Maar die van jouw plaatje lijkt me aardig, mits de temperatuur goed te regelen is. Zo te zien zou ik er 100 euro voor bieden.

ben
De verkoper van dat plaatje wil er 700 euro voor hebben, ik heb 160 geboden.
Ik heb nu een gevraagd advertentie gezet en er word me een seal aan geboden met de maten (46,5x59) van de seal 250 (ik weet niet of het dezelfde type is) voor 75 euro in Brabant. Ik wacht nog effe voor meer reactie in de buurt N-Holland. Wat voor maten gebruiken jullie?

Daniel

Breunes
12-27-2006, 02:00 PM
Daniel

De 250 is groot genoeg voor 50/60. De pers is een de zijkanten en voor en achter open, dus je kunt grote foto's in twee keer plakken. Die 75 euro is echt een koopje. Nieuw zijn ze 1100 euro, kijk maar eens bij B&H

Ben

fred
12-27-2006, 11:28 PM
Bovendien dienen ze niet alleen om te plakken maar ook om je barietprints een extra sprankelend tintje te geven en ook voor ze perfect egaal te krijgen...

Daan72
04-28-2007, 07:28 AM
Nu heb ik eindelijk mijn opplakpers. Een Seal masterpiece 500T (80x60cm) voor een 150 euro. inclusief 2 grote rollen tisseu. Ik wist alleen niet dat deze machine zo zwaar zou zijn , namelijk 90 KG. Dit moest een stijle trap op. Nu staat deze in mijn doka. Kan iemand mij vertellen wat de gebruiks temp. en de pers tijd is van Ademco heat seal film?

Groeten Daniel

Breunes
04-28-2007, 03:39 PM
Gefeliciteerd met het monster Daan. Seal beveelt 99 graden aan (210 graden Fahrenheit) www adres: www.forframersonly.com.

Ben

Jed Freudenthal
04-29-2007, 08:35 AM
Nu heb ik eindelijk mijn opplakpers. Een Seal masterpiece 500T (80x60cm) voor een 150 euro. inclusief 2 grote rollen tisseu. Ik wist alleen niet dat deze machine zo zwaar zou zijn , namelijk 90 KG. Dit moest een stijle trap op. Nu staat deze in mijn doka. Kan iemand mij vertellen wat de gebruiks temp. en de pers tijd is van Ademco heat seal film?

Groeten Daniel

Daan, denk er aan dat je de 'hoogte' van de pers nog moet instellen op de kartondikten. Ik heb een karton onder en een boven de op te plakken fotos. Tussen de foto en het boven-karton leg je een vel siliconen papier. Ik werk meestal op 93 C, gedurende 2 minuten. Maar kijk even op internet naar de specificatie van jouw tissue ( of email Ademco). Wat mij ook goed bevalt is de foto in een 'voorpersing' glad te maken. Dit doe ik bij 70 C en 30 " . Deze 'voorpersing' kun je ook goed toepassen voor fotos die je niet gaat opplakken. Je hebt dan een mooi gladde batietfoto en geen krul.

Jed

Daan72
04-29-2007, 10:41 AM
Daan, denk er aan dat je de 'hoogte' van de pers nog moet instellen op de kartondikten. Ik heb een karton onder en een boven de op te plakken fotos. Tussen de foto en het boven-karton leg je een vel siliconen papier. Ik werk meestal op 93 C, gedurende 2 minuten. Maar kijk even op internet naar de specificatie van jouw tissue ( of email Ademco). Wat mij ook goed bevalt is de foto in een 'voorpersing' glad te maken. Dit doe ik bij 70 C en 30 " . Deze 'voorpersing' kun je ook goed toepassen voor fotos die je niet gaat opplakken. Je hebt dan een mooi gladde batietfoto en geen krul.

Jed
Jed, hoeveel druk stel je in? Nu staat alleen het gewicht van de boven deksel op de rubber mat en als er karton en een foto tussen zitten dan is de druk hoger. Ik kan hem ook instellen dat er veel druk op het karton en foto komt testaan. Hoeveel druk mag je geven? En hoe stel je dit het makkelijkst in?

Daniel

Jed Freudenthal
04-30-2007, 10:23 AM
Jed, hoeveel druk stel je in? Nu staat alleen het gewicht van de boven deksel op de rubber mat en als er karton en een foto tussen zitten dan is de druk hoger. Ik kan hem ook instellen dat er veel druk op het karton en foto komt testaan. Hoeveel druk mag je geven? En hoe stel je dit het makkelijkst in?

Daniel

Dat is een kwestie van gevoel. Je moet je voorstellen dat de foto goed tegen het karton gedrukt wordt bij het plakken, maar je mnoet ook weer geen excessieve druk instellen. Dat heeft geen zin en de mat wordt er niet beter van. Het plakproces berust op de verweking van de lijm, en je hoeft de foto eigenlijk alleen maar op de goede plek te hebben en tegen het karton aan te drukken. Ik stel de druk zo in dat je enige kracht nodig hebt om de pers te sluiten, maar het is niet zoveel kracht. Je moet ook steeds dezelfde dikte karton gebruiken. Anders verandert de druk weer. Je kunt in ieder geval met wat proefstroken inoefenen.

Jed