PDA

View Full Version : Stoomtreintjes...

argus
09-19-2006, 02:13 AM
Als een ander mag, ik ook:

http://www.apug.org/gallery/showgallery.php?cat=500&ppuser=3749

Ik heb net 4 beelden in de gallery gezet, waarover ik nogal tevreden ben. Graag jullie commentaar (hier of in de gallery)

Bedankt!
G

hka
09-19-2006, 02:44 AM
Geert,
ik zie allemaal horizontale streepjes over je foto's lopen? Heeft dat met de scanner te maken.. of toch het ontwikkelen ???

argus
09-19-2006, 03:20 AM
Geert,
ik zie allemaal horizontale streepjes over je foto's lopen? Heeft dat met de scanner te maken.. of toch het ontwikkelen ???

Scanner.
De lamp zit onder het stof en de scanner is zodanig goedkoop dat je hem niet kan openschroeven :mad:

Maar dat was nu niet het soort feedback waarop ik zat te wachten.

G

Huib
09-19-2006, 04:41 AM
Geert,

Zelf zou ik nog dichter op wiel/mechaniek zijn gaan zitten en proberen twee beelden te laten ontstaan: ten eerste een detail opname en ten tweede een abstract lijnen spel.

Huib

SoulSurround
09-19-2006, 11:34 AM
Ik heb net 4 beelden in de gallery gezet, waarover ik nogal tevreden ben.Als je erover tevreden bent, dan heb je volgens mij je doel bereikt. Althans, zo werkt dat bij mij.

Maar je vraagt erom: je beelden zijn prima volgens de regeltjes... maar raken me niet, ik houd van meer contrast/brilliance in een afdruk.

Marc Leest
09-19-2006, 03:23 PM
Als je erover tevreden bent, dan heb je volgens mij je doel bereikt. Althans, zo werkt dat bij mij.

Maar je vraagt erom: je beelden zijn prima volgens de regeltjes... maar raken me niet, ik houd van meer contrast/brilliance in een afdruk.

Ik stel vast, ook op de academie, dat men schrik heeft om hardere contrasten te gebruiken. Ik onderscheid duidelijk 2 scholen: de Amerikaanse en de Engelse. De Amerikaanse heeft duidelijk tot doel (ik zie dat zeer veel in de posts hier in de gallery) dat er zoveel mogelijk grijswaarden gebruikt worden, en mi soms tot een vlakker resultaat leidt. De Engelse school, zie maar een Larry Bartlett of een Tim Rudman schuwen het hoge contrast niet. Ik persoonlijk neig eerder naar de Engelse stijl.
(Dat ik hoog contrast print vond ik een zeer constructieve opmerking op de Academie :) )

M.

fred
09-22-2006, 11:01 PM
Geert, over de beelden...
1) Het is een moeilijk onderwerp, met dikwijls te weing schuine lijnen enz
2) Het is niet omdat het een moeilijk onderwerp is dat het niet te doen zou zijn, maar dan wordt het eerder een werk van weken...eerst met KB testen maken om nadien met de LF de definitieve beelden te maken.
3) Detailopnamen lijken met idd aangewezen om drukte van een beeld te vermijden
4) Het onderwerp vraagt om scherpte van begin tot einde...vraagt ook een een Amerikaanse benadering, imho

Beeld 1 te veel bovenruimte
Beeld 2 te weinig scherpte (scanner??)
Beeld 3 links de te lichte partijen wegcroppen en ook de lucht, lantaarn stoort
Beeld 4 onderwerp te druk, en heel weinig dynamische lijnen er in...

altijd "IMHO"

Je hebt de beelden op een opendeurdag gemaakt denk ik, dan vermoed ik dat je veel te veel gestoord geworden bent door de omstaanders en te kampen had met tijdsgebrek...

Een boeiend onderwerp toch, weet je er ergens één staan?... zou een mooie opdracht zijn...

PieterB
09-23-2006, 12:10 AM
Ik zie beelden liever ook pittig: lees, toch wel wat contrastrijk. Al bij al kunnen die namelijk ook een zeer goede tonaliteit hebben.
Het onderwerp spreekt me me minder aan, maar lijkt me wel verre van gemakkelijk! De meeste beelden vind ik iets te druk. Eerste beeld vind ik het beste.

Waar ik ook van verstelt sta is de kwaliteit dat dit op het negatief wel niet moet zijn! Pfff grootformaat.... ik ga nog een beetje dromen ;)

argus
09-23-2006, 08:24 AM
Allemaal vriendelijk bedankt voor de eerlijke meningen!

Fred is er krek op met de opmerking dat je op zo'n opendeurdag niet in alle rust foto's kan maken. Ik had ook liever gehad dat ik meer tijd had om beelden te maken, om nog maar te zwijgen van de vragen van omstaanders ;-)

Wat betreft de onscherpte van de wielen in die ene foto, die had ik zo bedoeld en is dus geen puur technische fout.

G

hka
09-25-2006, 02:55 AM
Geert,
afgezien van de lijnen dus, vraag ik me af waarom je deze opnamen hebt gemaakt. :)
Op zich zijn het leuke foto's, goed belicht en afgedrukt maar op een of andere manier ontbreekt er nog iets in het beeld om het echte "wouw" gevoel bij mij op te roepen.

argus
09-25-2006, 03:26 AM
...vraag ik me af waarom je deze opnamen hebt gemaakt... :)

Harry,

da's een zeer harde opmerking die me wel in het verkeerde keelgat schiet, ondanks de smiley. :mad:

Waarom maak jij foto's?
Ben jij ervan overtuigd dat anderen jouw onderwerpen appreciëren?

Ik zie van jou trouwens nooit iets in je gallery verschijnen...

Reacties die het waarom van het fotograferen in vraag stellen, ontnemen me de zin om mijn beelden nog met anderen te delen. Als ik dat moet uitleggen, dan snap ik niet waarom JIJ foto's maakt.

slu en de kost.

G

fred
09-25-2006, 04:47 AM
Even relativeren Geert...
Het fotografiebestaan is idd keihard!
Beelden delen met anderen...het is altijd wat... :)
Ofwel zijn ze niet goed... of wel zijn ze "te" goed.

Als troost: als je moest weten hoeveel er strugglen om goeie beelden te maken...ondergetekende inclusief.

En ook, als je moest weten Geert, hoe dikwijls ik (nadien) mezelf afvraag: "maar waarom heb je die beelden gemaakt, pseudo fotograafje"... lol

Maar toch is het echt geen domme vraag van Harry.
Hoogstens wat brutaal gesteld.
Eigenlijk moeten we bij elk beeld ons afvragen: "waarom heb ik dit gemaakt, wat wou ik er mee uitdrukken, laten zien, laten voelen?". Mijn inziens een zeer goede "selectievraag".

ps: ik zou graag eens mee op pad gaan om zo'n stoombeest in beeld te brengen. :)

fred
09-25-2006, 06:40 AM
Harry,

...
Ik zie van jou trouwens nooit iets in je gallery verschijnen...

...

G

Omdat Harry een wijs man is Geert...:)
Gelouterd door al die jaren...

Harry weet ondertussen dat tussen de beoordeling van "zijn" beelden door "derden" en de beoordeling van "zijn" beelden door "hemzelf" er mischien/soms/dikwijls/ wel een klein tot groot verschil zit.

Vandaar zijn voorzichtigheid wellicht... :) De voorzichtigheid van de ervaring?? :)

Het beoordelen/bespreken van beelden is zowat het moeilijkste in de fotografie.
Want dan kom je op het terrein van de emotionele intelligentie en aanverwanten.

Hoe geef je aan iemand aan dat het beeld niet "werkt"?
Door te zwijgen?
Door te zeggen "waw wat een goed beeld!" in de hoop dat hij daarna ook jou beeld ook super vindt?
Of gewoon objectief en eerlijk wat er aan schort??
Ik opteer voor het laatste.

In bijlage een handleiding van wijlen Pol Vandepitte ivm het beoordelen van beelden.

mvrgr
Fred

hka
09-25-2006, 07:41 AM
Beste Geert,
Laat ik voorop stellen dat het niet mijn bedoeling is geweest om je op energerlei wijze te kwetsen. Als het zodanig is overgekomen, dan bied ik je daarvoor mijn excuses aan. Mijn insteek om naar foto's te kijken, zowel mijn eigen als van anderen, is mij in eerste instantie afvragen wat heeft de maker ermee bedoeld en wat wil hij mij laten zien. Als het dan fraaie plaatjes zijn dan zij het zo, maar als er iets in de foto is dat mijn bijzondere aandacht trekt dan kijk ik er langer naar en ga de foto interessant vinden. Als dat niet het geval is dan kan de foto op zich technisch prima zijn maar daar houdt het voor mij dan ook op. Kunst in al zijn vormen is emotie. Hoe meer emotie een beeld oproept hoe beter de discussie op gang komt en uiteindelijk steken we er allemaal wat van op. Ik denk dat het ook geen zin heeft, indien iemand zijn werk plaatst, dat we dan met z'n allen om de hete brei heen draaien. Eigenlijk zouden we eens een tentoonstelling moeten houden waarbij bij elke foto of kunstobject een microfoontje hangt die registreert wat de kijkers te zeggen hebben over de beelden. De commentaren zullen heel sterk uiteenlopen.
Als laatste kan ik je zeggen dat ik de foto's die ik maak alleen door mezelf mooi gevonden hoeven te worden. Wat anderen er van vinden is niet zo belangrijk voor mij hetgeen niet wegneemt dat ik er wel naar wil luisteren. Natuurlijk is het leuker als iederen je werk prachtig vindt. Gekker nog het komt ook voor dat ik nadat het bezonken is ga kijken of dat commentaar hout snijdt en na de uitwerking ervan mijn foto inderdaad zal verbeteren. Zoniet dan blijft alles bij het oude en dan vind ik hem allèèn mooi. Prima toch!!!

PieterB
09-25-2006, 12:10 PM
Ik had hetzelfde gevoel als Harry bij jou beeldjes, enkel durf en wou ik het ook niet verwoorden - gewoonweg omdat ikzelf zeker geen referentie ben.
Het is een moeilijk onderwerp om interessant in beeld te brengen! (naar mij toe dan toch)

Als ik nu eerlijk kijk naar mijn beeldjes van Noorwegen, heb ik slechts drie beelden die een wauw gevoel oproepen. Van de 86 die ik al bekeken heb.
Moet ik daarvoor zo ver op reis gaan.... Twee beelden zijn dan zelfs nog niet meteen gerelateerd aan het land zelf... en min of meer toeval (na experimenteren weliswaar, ook de reden waarom ik nog wel een tijdje op KB zal werken!)

Moet ik daarom teleurgesteld zijn? Verre van! Blijven proberen denk ik.... en als het dan toch even 'uit' is, dan valt er nog genoeg dokawerk te doen, want daar valt nog veel leuks te verkennen...
(hopelijk klinkt dit niet te 'lerend')

Wat ik ook nog even wou herhalen: rechtstreekse conversaties maken een knipoog veel duidelijker.... Als je ziet hoe men soms reageert op elkaar op it-nieuws-sites en eigenlijk overal: men lijkt dan wel de kunst van het communiceren verloren te hebben.

Het postten van foto's kan ik eigenlijk alleen maar toejuichen... wordt tijd dat ik dat nog eens doe...

fred
09-25-2006, 12:17 PM
Ik had hetzelfde gevoel als Harry bij jou beeldjes, enkel durf en wou ik het ook niet verwoorden - gewoonweg omdat ikzelf zeker geen referentie ben.
Het is een moeilijk onderwerp om interessant in beeld te brengen! (naar mij toe dan toch)

Als ik nu eerlijk kijk naar mijn beeldjes van Noorwegen, heb ik slechts drie beelden die een wauw gevoel oproepen. Van de 86 die ik al bekeken heb.
Moet ik daarvoor zo ver op reis gaan.... Twee beelden zijn dan zelfs nog niet meteen gerelateerd aan het land zelf... en min of meer toeval (na experimenteren weliswaar, ook de reden waarom ik nog wel een tijdje op KB zal werken!)

Geert kiest inderdaad de moeilijkste weg...
Direct op grootformaat...
Waar je weinig kans hebt op herkansingen... :)
Waar je heel goed hoort te previsualiseren...

inderdaad niet de gemakkelijkste weg!

Maar het kan werken als kruisbestuiving. Als Geert nu opnames gaat maken met KB gaat hij véél zorgvuldiger te werk gaan bij de compositie van de beeld.

mvrgr
Fred

PieterB
09-25-2006, 12:18 PM
een microfoontje hangt die registreert wat de kijkers te zeggen hebben over de beelden. De commentaren zullen heel sterk uiteenlopen.

Idd, maar de echte toppers, zullen van schat ik 80% tot 90% van het publiek (uitgaande van geinteresseerden, bvb bezoekers van fotomuseum charleroi :p) sterk gewaardeerd worden hoor.