PDA

View Full Version : verziekte landschappen

gerrit
10-14-2006, 08:10 AM
Hallo Apuggers!
Ik ben op zoek naar totaal verpeste landschappen, hetzij door industrie, vervuiling, verwaarlozing. Lokaties waarvan je denkt: dit kun je een landschap en de mensheid niet aandoen!
Lokaties: Nederland, België, Ruhrgebied in Dld.
Heel graag lokaties van jullie om te gaan verkennen!
Bedankt vast voor de medewerking!
Gerrit Korn

argentic
10-15-2006, 05:21 PM
De haven van Rotterdam ? De gehele randstad ?

(Sorry, ik kon het even niet laten.)

Dirkvreugd
10-16-2006, 01:49 PM
Ik moest eerder richting Belgie denken...
Google anders eens op urban exploration, dan kom je veel intressante lokaties tegen.

argus
10-16-2006, 05:08 PM
in National Geographic van deze maand (thema nationale parken in de US) staat een schitterende foto van jouw onderwerp: een prachtig rotslandschap, ontsierd door 3 schoorstenen in de achtergrond.

De impact is misschien subtieler dan jij bedoelt, maar de impact des te groter.

Een soortgelijke situatie vind je in Awirs, een deelgemeente van Flémalle in de provincie Luik: daar is een oude steengroeve waar ik een aantal jaar meegewerkt heb om klimroutes te behaken. Op 70 meter hoogte geniet je van een landschap dat je je alleen in Frankrijk kan voorstellen, met minimale impact van de mens, ware het niet dat er ook daar 3 rood-wit gestreepte schoorstenen van de electriciteitcentrale het vergezicht verzieken.

G

clogz
10-16-2006, 05:50 PM
Beste Gilbert,
Zoals de Engelsen zeggen: "Where there's muck there's brass"
Zoals de Rotterdammers zeggen: Ben je in Rotterdam geboren,
Op het Noordplein of Katendrecht
Dan kan je van geen vreemde horen
Dattie van Rotterdam iets zegt!

Hans

hka
10-17-2006, 04:02 AM
Als je iets verder wilt rijden ga dan over de voormalige DDR grens en je komt heel veel plaatsen tegen waar men zich in het verleden nauwelijks heeft bekommerd op het leven na de huidige generatie. Afgelopen week daar geweest. Fotograferend bij een oude fabriek zijn we opgepakt omdat we op een terrein liepen met uiterst gevaarlijke stofjes open en bloot in putten en over de grond. Alles is goed afgelopen trouwens na enig oponthoud en uitleg over onze bedoelingen konden we weer gaan. Ze waren als de dood (leuk hè) dat we die foto's voor Greenpeace-achtige doeleinden zouden gebruiken. Daar zat 'der Herr Burgemeister' niet op te wachten...

doitashimashite
10-17-2006, 08:45 AM
Als je iets verder wilt rijden ga dan over de voormalige DDR grens en je komt heel veel plaatsen tegen waar men zich in het verleden nauwelijks heeft bekommerd op het leven na de huidige generatie. Afgelopen week daar geweest. Fotograferend bij een oude fabriek zijn we opgepakt omdat we op een terrein liepen met uiterst gevaarlijke stofjes open en bloot in putten en over de grond. Alles is goed afgelopen trouwens na enig oponthoud en uitleg over onze bedoelingen konden we weer gaan. Ze waren als de dood (leuk hè) dat we die foto's voor Greenpeace-achtige doeleinden zouden gebruiken. Daar zat 'der Herr Burgemeister' niet op te wachten...

Heb je er niets moeten ondertekenen? De foto's mocht je allemaal houden?

argentic
10-17-2006, 02:45 PM
Beste Gilbert,
Zoals de Engelsen zeggen: "Where there's muck there's brass"
Zoals de Rotterdammers zeggen: Ben je in Rotterdam geboren,
Op het Noordplein of Katendrecht
Dan kan je van geen vreemde horen
Dattie van Rotterdam iets zegt!

Hans

Ik heb een jaar heel gelukkig in Spangen gewoond. Dus je zult mij niet kwaad horen spreken over Rotterdam. Maar van natuur is in die stad niet veel meer over. En in de haven al helemaal niet.

hka
10-17-2006, 04:23 PM
Heb je er niets moeten ondertekenen? De foto's mocht je allemaal houden?
Dank zij de charmes van onze ladies en onze FotoBond-legitimatiekaart is alles met een sisser afgelopen. Films mochten ook behouden worden...

Petzi
10-17-2006, 04:54 PM
Lokaties: Nederland, België, Ruhrgebied in Dld.

Ruhrgebiet is beautiful!

You should have gone to the industrial area of Bitterfeld and Wolfen in Eastern Germany 15 years ago. But even that is much better now.

With all the strict environmental laws in place, you'll have to go a long way to find something really ugly. Try a poor developing country.

(P.S. Sorry, my Dutch is only sufficient for reading)

Helderglas
10-18-2006, 03:17 PM
Belgie;
-Marchienne-au-Pont in Charleroi rondom de staalfabrieken.
-Borinage; een arme streek in de Waalse provincie Henegouwen

Noord Ierland:
-De katholieke wijk rond Falls Road in Belfast.
-Rondom de Shankill Road in Belfast zijn enkele van de protestantse arbeiderswijken met een zeer militante aanhang. In het gebied heersen de Ulster Volunteer Force (UVF) en de Ulster Freedom Fighters (UFF). Hun militante karakter wordt verbeeld in vele murals. Op de muren zijn voornamelijk rode handen of vuisten (het symbool van Ulster), geweren en zwaar bewapende mannen afgebeeld. Stoepbanden zijn geschilderd in kleuren en overal kleine vlaggen ivm gebiedsafbakening. Door sommige wijken lopen zeer hoge betonmuren met staalplaten en prikkeldraad afrastering. Ramen van huizen, kroegen een ook scholen hebben pantsergaas voor de ramen, Politiebureaus zijn zwaar gepantserd en met verf gegooid. Af en toe zie je Engelse militairen die auto's aanhouden.
Ik ben er een week geweest en vond het erg indrukwekkend. In de winter stinkt het naar eierkolen en gestookte turf. In deze wijken is veel armoede en achterstelling. Ik wil er nog een keer naar toe om o.a de oranjemars en de sfeer te fotograferen. Een klein nadeel is " de vlam in de pan"

In de stad Derry ben ik niet geweest maar dat moet ook een erg verziekt landschap zijn.

Nederland:
Veel saaie keurige nieuwbouw, schoenendozen in industrieparken; ook verziekt.
Helaas zijn veel oude fabrieken werven en havens allen nog maar te zien in een boek.

S

-----------------------------------
Wat je doet is misschien niet belangrijk,
maar het is erg belangrijk dat je het doet.
MAHATMA GHANDI (1869-1948)

hka
10-19-2006, 03:56 AM
Een ander 'pracht' industriepark wat gespaard is gebleven van de sloophamer is Tsjernobil....! Guided toer voor $100,=. Vrijwaring voor aanspraak op smartengeld bij gezondheidrisico's moet je vooraf ondertekenen. Waarom zou dat zijn....?

argus
10-19-2006, 05:18 AM
Een ander 'pracht' industriepark wat gespaard is gebleven van de sloophamer is Tsjernobil....! Guided toer voor $100,=. Vrijwaring voor aanspraak op smartengeld bij gezondheidrisico's moet je vooraf ondertekenen. Waarom zou dat zijn....?

Ik zou het je niet aanraden want ik twijfel eraan of de straling ginder je films niet gaat foggen ;-)

G

hka
10-19-2006, 06:11 AM
Heb onlangs voor de keuze gestaan echter was ik bang dat het foggen meer op mezelf betrekking zou hebben dan dat ik me zorgen maakte over mijn films... Overigens kon je de films wel gewoon in het plaatselijke beekje ontwikkelen. De alkaliniteit was hoog genoeg voor een succesvol proces. De resultaten leken sterk op datgene IR-films laten zien...

Helderglas
10-19-2006, 01:44 PM
Ja Tsjernobil....!
Dat lijkt mij ook wel wat. Hoe ouder je bent hoe minder vat de resultaten op je hebben.

Helderglas
10-19-2006, 01:45 PM
Ik bedoel Stralingsresultaten

Willie Jan
10-23-2006, 08:14 AM
havens 0-100 in antwerpen.
ligt vaak veel zooi en je kan overal komen (tot 2 jaar geleden dan, daarna ben ik er niet meer geweest)

Uncle Goose
03-22-2007, 07:47 PM

In feite is het best te doen, straling is accumulatief en een bezoek van een paar uur in in wezen niet zo gevaarlijk. De tour leid je wel in de minder bestraalde delen want sommige delen zijn niet zo direct aangewezen om te komen, ook niet voor een korte tijd. De beste periode om te gaan is als het gesneeuwd heeft want dan is de radiatie een stuk minder (water is een goede shielding), de slechte tijd is een hete zomer (veel stofdeeltjes die rondwaaien).

hka
03-24-2007, 06:37 AM
Als je na het bezoek aan de reactor weer met het busje terug bent in Kiev krijg je nog een gratis toer door het hiernamaals aangeboden...:D

Robbedoes
01-23-2008, 05:09 PM
Nog steeds op zoek? Bezoek dan eens de Betuwe langs de Betuwelijn, Heel veel protest en nu is het weer stil. Het geval ligt er jammer genoeg wel. En voor de toekomst... ga naar de plek waat de lijn de Rijn onderdoorgaat. Heel veel geld en vrijwel onzichtbaar. Binnenkort komt er echter een brug voor de nieuwe snelweg.