PDA

View Full Version : Waar gedestilleerd water kopen?

Daan72
09-19-2007, 02:39 AM
Hallo,
Waar kan ik goedkoop en in 5-25L verpakkingen , gedestilleerd water betrekken. De flessen bij de gamma vind ik te duur.
Wie weet waar tekoop en wat ongeveer de prijs is.
Ik wil hier mee de ontwikkelaar aan maken en als laatste spoel beurt om kalk op het negatief te voorkomen.

Dank u

kraker
09-19-2007, 02:54 AM
Hallo,
Waar kan ik goedkoop en in 5-25L verpakkingen , gedestilleerd water betrekken. De flessen bij de gamma vind ik te duur.

5-25 liter verpakkingen zou ik niet weten, maar van alle literverpakkingen die ik gezien heb, zijn die bij Kruidvat het goedkoopst; uit het hoofd een kleine 50 cent per liter.

Breunes
09-19-2007, 02:58 AM
Bij tankstations

Ben

argus
09-19-2007, 04:12 AM
5-25 liter verpakkingen zou ik niet weten, maar van alle literverpakkingen die ik gezien heb, zijn die bij Kruidvat het goedkoopst; uit het hoofd een kleine 50 cent per liter.

Goedkoop? Kom dan even in BelgiŽ shoppen: 1,30 Euro voor 5 liter :) bij een lokale kleine supermarkt.

G

kraker
09-19-2007, 04:24 AM
Goedkoop? Kom dan even in BelgiŽ shoppen: 1,30 Euro voor 5 liter :) bij een lokale kleine supermarkt.

G

Okee, het kan duidelijk goedkoper. Dat moest ook eigenlijk wel... :p

(Ach, ik ben geen grootverbruiker, met 5 flessen op een jaar ben ik wel klaar... in de meeste gevallen gebruik ik gewoon kraanwater.)

Matthijs
09-19-2007, 04:31 AM
Vraag er eens om bij je lokale apotheker. Zij gebruiken voor allerlei bereidingen pyrogeen water, wat niet alleen gedestilleerd is, maar ook bacterievrij. Echter, dit is voor een apotheker maar beperkt houdbaar (ivm mogelijke algen-/bacteriegroei) en dan spoelen ze het door de gootsteen. Wellicht kan je wat flesjes meekrijgen die anders toch weggegooit zouden worden.

Mijn vader is apotheker en neemt op regelmatige basis voor mij 'verlopen' water mee. Werkt prima!

Jed Freudenthal
10-13-2007, 04:39 AM
Hallo,
Wie weet waar tekoop en wat ongeveer de prijs is.
Ik wil hier mee de ontwikkelaar aan maken en als laatste spoel beurt om kalk op het negatief te voorkomen.

Dank u

Leidingwater is zeer verschillend van kwaliteit van plaats tot plaats. Niet alleen wat betreft hardheid maar ook van zuiverheid. [Een slecht buizenstelsel in je eigen huis kan de zaak bederven].
Zelf hoef ik eigenlijk nooit gedestilleerd water te gebruiken. Wel filter ik het leidingwater met een koffiefilter voor het ontwikkelen van films. Het is een kwestie van proberen. Naspoelen in gedestilleerd water heeft geen zin. Verder wordt vaak gedemineraliseerd water verkocht voor gedestilleerd water. Dat wordt vaak verward.

Jed

Marco B
10-13-2007, 05:11 AM
Toen ik bij de apotheek was laatst voor wat andere zaakjes, en toen ook even vroeg naar gedemineraliseerd water, kwam het kostenplaatje voor een 5l tankje van dat "pyrogeen water" op maar liefst 54,- euro uit!! :o En dat mocht desondanks toch niet voor steriele bereiding gebruikt worden volgens de zelf toch ook wat verbaasde apothekersassistente...

Toch maar even verder gekeken...

Hier bij een doe-het-zelf zaak in mijn woonplaats Heemstede hadden ze 5l tankjes voor 2,35. Nog niet zo goedkoop als in Belgie :D , maar dat was nog te doen.

Ruud
10-13-2007, 08:50 AM
Hier in maastricht is het water zeer kalkrijk ,heb altijd problemen gehad met ontwikkelen van neg t.w. kalk op neg.
gedemineraliseerd water bevat bij mijn ervaring veel "stof "gebruik ik niet meer,giet maar eens in een glas en houd het tegen het licht.

Oplossing kalk voor mij nu : in laatste spoelwater uit de kraan een scheutje
S 10
ca 2 min draaien en daarna wetting agent
ik krijg nu zeer schone neg,

Fotohuis
10-13-2007, 05:42 PM
Demi-water = Zoals de naam het al zegt zonder mineralen (=zouten) dus door een an- en kat-ionen filter gehaald. Kun je zelf ook: Britta filter. Of als accu water te koop in de DHZ zaak.
Gedestilleerd: Een klasse beter, gemaakt d.m.v. een destillatie kolf.
MilliQ: Wordt gebruikt in de chemische analyse (o.a. HPLC). Wordt d.m.v. reverse osmose gemaakt en wordt aansluitend gefilterd voor een micro filter. Bij farmaceutische bedrijven in gebruik voor infuus e.d. (Water for injection).

In de meeste gevallen voldoet afgekookt water. Hierin zit dan tevens meer weinig lucht wat een prettige bijeenkomst is. Verder ben je redelijk wat carbonaten kwijt nadat het ook is afgefilterd d.m.v. een koffie filter. Voldoet in 95% van de gevallen voor fotochemische doeleinden.

Zit je met erg kalkrijk water dan verziekt zit bij ontwikkelaars in hoge verdunning het juiste pH traject. Tevens dan ook vaak een probleem bij het laatste spoelwater met wetting agent omdat er kalkvlekken ontstaan. Demi-water is dan de oplossing.

Gedestilleerd water of MilliQ is niet nodig voor fotochemische toepassingen.

hka
10-14-2007, 03:37 AM
Gelukkig zit ik hier in een gebied waar de waterkwaliteit super is en geen directe aanleiding heb om me hierover zorgen te maken. Desondanks kook ik altijd een voorraadje water, ca. 3 minuten, en filter het daarna als extra zekerheidje. Dit water gebruik ik dan voor het aanmaken van de stock-oplossingen. Reden daarvoor is dat deze vaak wat langer staan voordat ik ze gebruikt heb. Een echte chemicus zal dit wellicht onzin vinden maar het geeft me wel een "lekker" gevoel.

Willie Jan
10-15-2007, 07:38 AM
Hier in omgeving Eindhoven komt er spa blauw uit de leiding, dus weinig problemen. Voor aanmaak van chemie zoals cyano of mijn eigen pyro ontwikkelaar gebruik ik altijd demi water om te voorkomen dat e.e.a. gaat reageren.

Helderglas
10-15-2007, 12:22 PM
Laast heb ik Xtol aangemaakt met gekookt demi water. Ben benieuwd of ik daarmee de houdbaarheid kan verlengen.