View Full Version : Thermometer
SoulSurround
09-22-2007, 08:17 AM
Vandaag heeft een niet nader te noemen persoon mijn (DoKa) thermometer laten vallen. 't Was zo'n glazen alcohol thermometer waar ik eigenlijk altijd al bang voor was dat ie 't ooit zou gaan begeven.
Vandaag kwam ik er ook nog eens achter dat de schaalverdeling gewoon "verschuift" wanneer je tegen de boven of onderkant tikt... dus ergens was het maar goed ook dat ie nu kapot is.
Mijn vraag: ik wil een "geen gezeik" (=constant & stevig) thermometer voor in de DoKa. Ik heb ook een digitale (http://shop.fotohuisrovo.nl/product_info.php?cPath=44&products_id=220) maar ik vind dat die traag reageert op temperatuurwisselingen. Mijn vraag: wat voor thermometer gebruiken jullie?
Alvast bedankt!
BBMOR
09-22-2007, 02:15 PM
hey
een geijkte kwik thermometer welke 0,05 ° verschil aangeeft, in een gebied van 15 °tot 25 °,dat ding is wel 30 cm lang en kost een aardige som ,als chemicus heb ik altijd geleerd dat enkel kwik thermometers de juiste temperatuur aangeven ,dit is waarschijnlijk achterhaald ,maar ik blijf der bij
jm
)
)
)
SoulSurround
09-23-2007, 01:20 AM
een geijkte kwik thermometer welke 0,05 ° verschil aangeeft, in een gebied van 15 °tot 25 °,dat ding is wel 30 cm lang en kost een aardige som, als chemicus heb ik altijd geleerd dat enkel kwik thermometers de juiste temperatuur aangeven, dit is waarschijnlijk achterhaald, maar ik blijf der bijIk moet zeggen dat ik je gevoel deel - dat kwikthermometers consistent en accuraat zijn - echter, waar kan ik (als particulier) nog zo'n thermometer bestellen? 't Enige nadeel vind ik de kwetsbaarheid van zo'n glazen ding. Deel van mijn vraag is dan ook; is een digitale thermometer consistent (of de temperatuur echt klopt interesseert me niet zo... als ie maar consistent iedere keer dezelfde waarde aangeeft bij eenzelfde temperatuur).
dat de juiste temperatuur aangegeven wordt maakt niet uit
wel dat hij reproduceerbaar is binnen de kleinste grenzen
een alcohol thermometer met een schaal 0.1 worden nog wel gemaakt, denk ik
zich wenden naar de laboratoria leveranciers
SoulSurround
09-23-2007, 08:20 AM
zich wenden naar de laboratoria leveranciersWeet je er één die aan particulieren levert?
Adri van Loenhout
09-23-2007, 08:35 AM
Ik gebruik alleen maar alcohol thermometers (heb er een vijftal van het merk Paterson en Kaiser) Een van Paterson is een lange van ongeveer 30 cm en een kortere van ongeveer 15 cm. Als ik ze allemaal in een bad leg, geven ze allen dezelfde waarde. Hieruit maak ik op dat ze een redelijk betrouwbare waarde geven. De lange gebruik ik in de baden en "au bain marie"en de korte in de Paterson ontwikkeltank. Al mijn thermometers heb ik 2e hands van Dokathuur uit Zevenbergsche Hoek.
groet, Adri
Bij torricelli in schiedam tel 010-4265942
mijn dig geeft een halve graad verschil tov kwik
overigens te oude kwiktherm schijnen afwijh=kingen te geven.
SoulSurround
09-23-2007, 10:16 AM
Bij torricelli in schiedam tel 010-4265942Bedankt voor dit adres.
mijn dig geeft een halve graad verschil tov kwikBij verschillende waarden? Oftewel bijvoorbeeld bij 10graden, 20 graden en 35 graden? Bij mij zat daar destijds (bij vergelijk vloeistof met digitaal) namelijk redelijk wat verschil in!
bij 20 graden
andere waarden niet gecontroleerd
dit was een goedkope electr gekocht bij een electronicazaak.
kan me niet voorstellen dat goedkope electr nauwkeurig zijn gezien grootte van bereik . zijn ook niet gecalibreerd zoals kwik.
bel eens met deze fa in schiedam. hebben ook electr,
informatie krijg je altijd hier.als ze niet aan part leveren vraag via wie wel
mijn eigen zaak is dicht. anders zou ik het wel doen
heb je anders evt geen kennis met een bedrijf of via je werkgever kan ook vaak via de inkoopafd.
groetjes
ruud.
herhaal bericht weggevallen.
gary mulder
09-23-2007, 11:51 AM
Ik gebruik een elektronische die bedoeld is voor de horeca. Deze zijn door een keurings dienst geijkt. En moet je elk jaar opnieuw laten eiken in de horeca, wat natuurlijk als je hem in de doka gebruikt je eigen zaak is. Hij meet van -25 (diepvries) tot ver boven de 250 (oven) en is veel sneller dan kwik. 't laatste mag overigens niet meer gebruikt worden. Mocht je alleen in kleur werken wat ik op 't moment voornamelijk doe (E6 ) is een koorts thermometer ook goed te gebruiken. Deze zijn echter traag.
Philippe-Georges
09-23-2007, 12:42 PM
Beste Soulsuround,
Voor thermometers zijn er, naar m'n weten, drie bronnen : Paterson, Jobo (bijden zeker niet slecht) en www.sigma-aldrich.com (zeer professioneel maar moet je dan wel klant maken en je kunt er ook basisproducten kopen, daarvoor ook interessant).
Wat de digitale meters betreft, daar heb ik ook zo'n beetje m'n twijfels over; ik weet echt niet hoe zo'n ding reageert als het batterijtje, zeg nu, 3/4 leeg is (iets wat je niet kan weten) in vergelijking met een nieuw, maar ja...
Ook zie ik dat in pro fotolabo's de glazen thermometers bij voorkeur gebruikt worden, die dan geijkt worden naar de bewuste Kodak process thermometer type 3, maar dat is wellicht een brugje te ver...
Vroeger kocht ik die thermometers bij de optica zaak, hier in België verkochten deze soms ook microscopen, vloeistof denstietsmeters, sterrenkijkers, barometers en dies meer, maar nu neemt die diversiteit af, jammer!
Maar ik denk dat die van Paterson en Jobo gemakkelijker te vinden zijn en zeker voldoen.
Veel geluk ermee,
Philippe
Glazen thermometers zou ik bij een algemene labo-benodigheiden zaak kopen. Ik denk maar niet dat de benodigde(?) 0,1° versie er gebruikelijk is.
Kwik labo-thermometers zijn hier nog te koop.
Wat batterijen betreft kan men veronderstellen dat al hedendaags electronisch meetgereedschap op batterijen een veiligheidsschakeing heeft, dat de apparatuur uitzet wanneer de batterij spanning te laag wordt.
Interessante elektronische thermometer (50€ of zo) vindt je bij het duits bedrijf Greisinger.
Philippe-Georges
09-23-2007, 11:39 PM
Wat batterijen betreft kan men veronderstellen dat al hedendaags electronisch meetgereedschap op batterijen een veiligheidsschakeing heeft, dat de apparatuur uitzet wanneer de batterij spanning te laag wordt.
Beste Agx,
Indien ik je goed begrijp, blijven de meetresultaten, van het begin af aan tot dat de schakeling van de thermometer beslist dat het nu genoeg is geweest, altijd gelijk?
Goed om weten, weer een twijfeltje minder...
Philippe
Dat is wat ik veronderstel...
Om héélemal zeker te gaan zou jij een proef kunnen doen:
Doe metingen met het elektronisch thermometer in kwestie parallel met een vloistof thermometer. Laat de spanning van het thermometer zakken tussen de metingen en kijk wat er gebeurt. Je zou dit kunnen doen met behulp van zo'n labo-spanningstoestel, of gewoon de batterijen tussen de metingen wat kort sluiten.
gary mulder
09-24-2007, 04:59 AM
Doe metingen met het elektronisch thermometer in kwestie parallel met een vloistof thermometer. Laat de spanning van het thermometer zakken tussen de metingen en kijk wat er gebeurt. Je zou dit kunnen doen met behulp van zo'n labo-spanningstoestel, of gewoon de batterijen tussen de metingen wat kort sluiten.
En al je toch bezig bent kun je dat ook met je elektronische belichtingsmeter doen. En niet te zwijgen over elektronische sluiters !
SoulSurround
09-25-2007, 02:52 AM
Hallo allemaal,
Vandaag heb ik de densiteiten van een testfilm gemeten (ontwikkeld met m'n digitale thermometer) en de resultaten zien er hetzelfde uit als die met m'n "oude" alcohol thermometer. Dus dat is mooi!
Over een tijdje ga ik de test nog een keer herhalen, om de thermometer op consistentie te controleren. Mochten er drastische verschillen in zitten, dan post ik dat hier weer.
Bedankt voor alle reacties!
Willie Jan
09-25-2007, 04:30 AM
Jeroen,
ik gebruik een digitale van conrad, was rond de 50 euro. nauwkeurigheid +/- 0.1 graden. bevalt me prima. Reageert heel snel.
ik kan als je wilt naam en type doorgeven.